ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۹۹-۵-۱۳ فص فاطمیه فصل سوم جلسه ۳۰

بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: فصل سوم بحث ادامه بحث ثلیث (شرح فص حکمه عصمتیه فی کلمه فاطمیه ع) (دوشنبه ۹۹/۵/۱۳) ترا از صقع دارالحمد می اید ندا هر دم که ای عرش آشیان آی و نگر مکرمت سلطان صقع به معنی ناحیه، ذات آن شیء یعنی از درون دار…

۹۹-۵-۱۱ شرح عیون عین ۳۵ جلسه ۲۴۳

بسم الله الرحمن الرحیم (موضوع: عین ۳۵، علم حصولی حضور نفس) (شنبه ۹۹/۵/۱۱) علم حصولی به واسطه قوا برای نفس حاصل می‌شود، دیدن و شنیدن ووو آن چیزی که حاصل می‌شود برای نفس علم حصولی است. علم حضوری بدون واسطه‌ی قواست، علم نفس به خودش و قوای…

۹۹-۵-۶ فص فاطمیه جلسه ۲۹

بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: قانون علت و معلول، بحث علیت (شرح فصوص حکمه عصمتیه..)(دوشنبه ۹۹/۵/۶) قانون علیت در علم و عین هر دو جاریست. هر معلولی، علتی دارد. این یک امر بدیهی است انسان ساختار ذهنش یا اینطور بدنیا آمده یا در اوائل تولد…

۹۹-۵-۴ شرح عیون عین ۳۵ جلسه ۲۴۲

بسم الله الرحمن الرحیم موضوع درس: بحث نفس الامر قسمت آخر عین ۳۴ (شنبه ۹۹/۵/۴) عقل فعال به اذهان سافله علم دارد و این اذهان سافله غلط‌هایی درش هست، مثل شریک باری پس عقل فعال به اغلاط علم دارد و این غلطها در عقل فعال هست و گذشت آنچه در…

رد ضرورت تفکیک میان بُعد “الهی” و بُعد “بشری” پیامبر اکرم (ص)

بسم الله الرحمن الرحیم آیا جنبه الهی (وحیانی) رسول الله را می توان از جنبه بشری ایشان جدا کرد؟ آیا می توان گفت فقط افعالی که از جنبه الهی و وحیانی پیامبر (ص) صادر شده حجیت و تعبّد و تبعیّت دارد، نه آن دسته از افعال ایشان که جنبه بشری…

۹۹-۴-۲۳ فص فاطمیه فصل سوم جلسه ۲۸

بسم الله الرحمن الرحیم (دوشنبه ۹۹/۴/۲۳) موضوع: شرح فص حکمه عصمتیه فی کلمه فاطمیه فصل سوم: علم و عین هر دو بر اساس تثلیت اند عین عالم خارجی بر اساس تثلیث است و همچنین ادراک سه نوع است. (احساس، تخیل، تعقل) البته بحث ادراک جدای از…

۹۹-۴-۲۱ شرح عیون عین ۳۴ جلسه ۲۴۱

بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: قضایای صادقه و کاذبه در مورد نفس الامر خلاصه درس (شنبه ۹۹/۴/۲۱) نتیجه درس نفس الامر را عقل کل یا علم الهی گرفتیم. ایا عقل کل به قضایای کاذبه ذهن ما علم دارد؟ مثلا شریک بارئ در ذهن انسان است لذا در عقل کل…

۹۹-۴-۱۴ شرح عیون عین ۳۴ جلسه ۲۴۰

بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: عیون مسائل نفس (شنبه ۹۹/۴/۱۴) ۱- عدم مغایرتشان با ذات به لحاظ حقایق اطلاقی خود. مثل علم در مرتبه احدیت است. اسماء در مرتبه احدیت عین ذات هستند مغایرتی ندارند. در مرتبه واحدیت اسماء و صفات تغییر پیدا…

۹۹-۴-۱۲ ولادت امام رضا ع

بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: شب ولادت امام رضا ع (پنج شنبه ۹۹/۴/۱۲) امام هشتم ع در سال ۱۴۸ هجری در مدینه متولد شدند، مادرشان نجمه خاتون، پدرشان آقا موسی بن جعفر (ع) مدت امامت ۲۰ سال. اما دو سه سال آخر عمرشان در سن ۵۲ سالگی احضار…

۹۹-۴-۹ فص فاطمیه جلسه ۲۷

بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: شرح فص حکمه عصمتیه فی کلمه فاطمیه ع (اشعار در مورد خانم فاطمه زهرا س) (دوشنبه ۹۹/۴/۹) *دست یزدان دوش احمد را شرافت برفزود تابر او گردد گهی فرزند دلبندش سوار* شرح: نبی اکرم فرمودند در شب معراج خداوند…