۹۸-۱۱-۲۸ فص فاطمیه نکاحات پنجگانه جلسه ۲۳
بسم الله الرحمن الرحیم
درس فص حکمه عصمتیه فی کلمه فاطمیه (دوشنبه ۹۸/۱۱/۲۸)
عنوان درس: نکاحات پنچ گانه
بحث صادر نخستین که پرده گسترده و رق منشور است.
پرده گسترده تمام موجودات روی آن منتقشاند.
و بحث فضا زمان که در فیزیک جدید بحث میشود همین صادر نخستین و رق منشور است که عرفا میگویند
در قران کریم بعضی ایات
الأحقاف
مَا خَلَقْنَا السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَینَهُمَا الا بالحق
ما آسمانها و زمین و آنچه را میان آن دوست، جز به حق نیافریدیم
أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ بِالْحَقِّ ۚ
[ای انسان!] آیا [به طور یقین] ندانستهای که خدا آسمانها و زمین را بر پایه حق آفرید؟
انجا که میفرماید اسمان و زمین را به حق آفرید، حق صادرنخستین است
یکی از اسامی که عرفا برای صادر نخستین دارند حق مخلوق به، حقی که خلق شده است به او
خداوند اسمان و زمین را به حق آفریده، حق آن صادر نخستین است که یکی از اسما خداوند است.
چون خود ذات که لا اسم و لا رسم است
نکاح سوم: اجتماع ارواح نوری برای ایجاد عالم اجسام طبیعی و عنصری است.
علت و معلول حکمت متعالیه با علت و معلول مشاء فرق میکند که از علت و معلولهای طبیعی برداشت کردهاند.
☆بیا از صحبت اغیار بگذر@ بیا ازهرچه جزاز یار بگذر
با غیر همجنس خود صحبت نکن، با غیر الله نباش.
به جایی میرسد از غیر خدا دوری میکند. از هرچه جز خدا خود را فارغ کن
بیا یک باره ترک ما سواکن
خودت را فارغ از چون وچراکن
هرچه جز خدا را بگذار کنار. ماسوای خدا نداریم.
لا اله الا الله، یعنی موجود مستقلی جز الله نیست. همه فقیر او هستند.
کلمه لااله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی، کسی داخل آن بشود از عذاب در امان است.
کسیکه به توحید برسد درامان است. شیطان میخواهد انسان را از توحید جدا کند در حالیکه او شیطان را حق میبیند.
کلمه لا اله الا الله محل امان و دژی است که هیچ گونه شیطان نمیتواند او را از خدا جدا کند.
همه فقیر هستند و تحت تدبیر جبروت جبار پیش میروند.
الهی نامه اقاجان: الهی همین قدر فهمیدهام که خداست دارد خدایی میکند.
به این معنی که نبود ما سوائی**** خداهست وکندکارخدای
به این معنی که او فردیست بی زوج
به این معنی که او جمعیست بی فوج.
در خدا زوجیت نیست و همه را دارد بدون کثرت
بسیط الحقیقه کل الاشیاء الوجودیه ولیس بشئی منها
به این معنی که وحدت هست قاهر
نباشد کثرتی غیر مظاهر
هوالله الواحد القهار، همه تحت این قهر قهار هستند
وحدت چیره است اگر کثرت است مظاهرش هستند
خلق مظهر اوست (من عرف نفسه فقد عرف ربه)
ندانم کیست علت کیست معلول
که در وحدت دویی چونست معقول
خدا علت این عالم است. در وحدت دوئی نمیگنجد با اینکه هزاران کثرت داریم. یک وجود است و همه کثرات قائم به او هستند.
☆بلی علت به یک معنی صوابست
که اهل کثرت از آن در حجابست
اهل حجاب منیت دارد و خود را در همه چیز مستقل میداند.
اصلاً رسیدن به توحیدعبور از شرک منیت است.
☆چه اندر کعبه باشی و چه در دیر
ترا قبله است وجه الله ولا غیر
فاینما تولوا فثم وجه الله
(انی وجهت وجهی للذی فطر السموات و الارض حنیفا و ما انا من المشرکین)
☆بگویم حرف حق بی هیچ خوفی
صمدهست و صمد را نیست جوفی
تفسیر صمد: الذی لا جوف له (صمد تو خالی نیست یعنی پر است وقتی پر بود جایی برای غیر نمیماند.
☆برون آ یکسر از واسواس و پندار
که تا بینی حقیقت را پدیدار
از وسواسها بیرون بروید جمال خدا را تماشا کن
یار بی پرده از در و دیوار در تجلیست یا اولی الابصار
مرا شهروده و کوه و در و دشت
بروی دلستانم هست گلگشت
به هر جه نگاه میکنی (فاینما تولوا فثم وجه الله)
☆حدیث چشم با کوران چه گویی
خدارا از خدا دوران چه جویی
در محله کوران سراغ چشم بگیری می گویند بینایی چی است
مکاشفه کشف و شهود را کوران تکفیر میکند
حضرت عیسی ع چشم داشت مریض شفا میداد و معجزه ووو و چون چشم داشت میخواستند او را بکشند….
چهارم اجتماع اسماء است که منتج مولدات سه گانه معدن و نبات و حیوان…
گیاه مظهر یک اسم خداست و حیوان هم مظهریک اسم خداست و انسان هم مظهر یک اسم خداست اینها مظاهره مختلفه هستند.
نکاح پنجم اختصاص به کون جامع یعنی انسان کامل دارد..
فرشتگان غصب وشهوت ندارند و حیوانات عقل ندارند..
اما انسان همه را دارد
مجمع البحرین محل تلاقی دو دریا غیب و شهادت در وجود حضرت خضر است
انسان کامل اسامی مختلف دارد و هر اسمی به یکشان آن اشاره دارد
به انسان کامل قطب میگویند و قطب از کلام امیرالمومنان در نهج البلاغه (محل من در خلافت در اسلام به مانند قطب است برای سنگ اسیاب
برخی اهل معرفت در مکاشفهای به او میگویند فرق صاحب کتاب علامه حسنزاده با عزاییل اینست که (عزاییل جان میگیرد از اجساد و ایشان جان میدهد به اشباح)
حضور در محضر خدا یک رزق است اللهم ارزقنی شفاعه الحسین ع (شفاعت روزی است)
کلاس روزی است و روزی همه کس نمیشود
سالک که در محضر اولیاء خدا میروند نفس پر شرور را از او میگیرد.
همه فرشتگان بر او سجده میکنند
هر ادمی مسجود فرشتگان نیستند فقط اهل توحید یعنی آدم و اولیاء به درجه مجمع البحرین غیب و شهادت میرسند.
خود صاحب کتاب فرمودند آنچه گفتیم و نوشتیم در مورد ما گفتهاند و نوشتهاند قطرهای است از اقیانوسی که به ما دادهاند.
غوث در زیارت امام عصر عج آمده (غوث فریاد رس است که صاحب زمان صاحب امر که در رأس تمام اولیاست
مدح این آدم که نامش میبرم
قاصرم گر تا قیامت بشمرم
الحمدالله علی الولایه