ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۹۸-۱۱-۲۵ تفسیر سوره انعام آیات ۷۹-۸۳

بسم الله الرحمن الرحیم

دعای ندبه (جمعه ۹۸/۱۱/۲۵)
عنوان: تفسیر ایات قران سوره انعام ۷۹ به بعد

إِنِّی وَجَّهْتُ وَجْهِیَ لِلَّذِی فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ حَنِیفًا ۖ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِکِینَ ‎﴿٧٩﴾‏ وَحَاجَّهُ قَوْمُهُ ۚ قَالَ أَتُحَاجُّونِّی فِی اللَّهِ وَقَدْ هَدَانِ ۚ وَلَا أَخَافُ مَا تُشْرِکُونَ بِهِ إِلَّا أَن یَشَاءَ رَبِّی شَیْئًا ۗ وَسِعَ رَبِّی کُلَّ شَیْءٍ عِلْمًا ۗ أَفَلَا تَتَذَکَّرُونَ ‎﴿٨٠﴾‏ وَکَیْفَ أَخَافُ مَا أَشْرَکْتُمْ وَلَا تَخَافُونَ أَنَّکُمْ أَشْرَکْتُم بِاللَّهِ مَا لَمْ یُنَزِّلْ بِهِ عَلَیْکُمْ سُلْطَانًا ۚ فَأَیُّ الْفَرِیقَیْنِ أَحَقُّ بِالْأَمْنِ ۖ إِن کُنتُمْ تَعْلَمُونَ ‎﴿٨١﴾‏الَّذِینَ آمَنُوا وَلَمْ یَلْبِسُوا إِیمَانَهُم بِظُلْمٍ أُولَٰئِکَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَهُم مُّهْتَدُونَ ‎﴿٨٢﴾‏ وَتِلْکَ حُجَّتُنَا آتَیْنَاهَا إِبْرَاهِیمَ عَلَىٰ قَوْمِهِ ۚ نَرْفَعُ دَرَجَاتٍ مَّن نَّشَاءُ ۗ إِنَّ رَبَّکَ حَکِیمٌ عَلِیمٌ ‎﴿٨٣﴾

أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ

الأنعام
إِنِّی وَجَّهْتُ وَجْهِی لِلَّذِی فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ حَنِیفًا وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِکینَ
من به دور از انحراف و با قلبی حق گرا همه وجودم را به سوی کسی که آسمان‌ها و زمین را آفرید، متوجه کردم و از مشرکان نیستم. (۷۹)
(کلام پدر موحدان)
مستحب است انسان قبل از اینکه نماز بخواند آیه بالا👆و دو آیه بعد 👇را بخواند
: الأنعام
قُلْ إِنَّ صَلَاتِی وَنُسُکی وَمَحْیای وَمَمَاتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ
بگو :مسلماً نماز و عبادتم و زندگی کردن و مرگم برای خدا پروردگار جهانیان است. (۱۶۲)

الأنعام
لَا شَرِیک لَهُ وَبِذَٰلِک أُمِرْتُ وَأَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِینَ
او را شریکی نیست ،و به این [یگانه پرستی] مأمورم ،و نخستین کسی هستم که [در این آیین] تسلیم [فرمان‌ها و احکام] اویم. (۱۶۳)
قوم حضرت ابراهیم ع با او شروع به بحث کردندو دلیل اوردند و حضرت ابراهیم ع فرمود ایا در مورد خدا با من محاجه می‌کنید در حالیکه او مرا هدایت کرده

وَحَاجَّهُ قَوْمُهُ قَالَ أَتُحَاجُّونِّی فِی اللَّهِ وَقَدْ هَدَانِ وَلَا أَخَافُ مَا تُشْرِکونَ بِهِ إِلَّا أَن یشَاءَ رَبِّی شَیئًا وَسِعَ رَبِّی کلَّ شَیءٍ عِلْمًا أَفَلَا تَتَذَکرُونَ
قومش با او به گفتگوی بی منطق و ستیز برخاستند ،گفت :آیا درباره خدا با من گفتگوی بی منطق و ستیز می‌کنید و حال آنکه او مرا هدایت کرد ؟و من از آنچه که شما شریک او قرار می‌دهید نمی‌ترسم مگر آنکه پروردگارم چیزی را [درباره من] بخواهد ،دانش پروردگارم همه چیز را فراگرفته است ،آیا [برای فهم توحید] متذکر نمی‌شوید؟(۸۰)
من هدایت شده خود خدا هستم و شما در مورد این خدا در مورد من بحث می‌کنید او هادی من است
به حضرت ابراهیم ع می‌خواهند بگویند راهت اشتباه است و او می‌گوید من هدایت یافته خدا هستم
ولا اخاف ما تشرکون به …
و حضرت ابراهیم ع می‌فرماید من ترسی ندارم از چیزی که شما شرک می‌ورزید
ظاهراً بر می اید حضرت ابراهیم ع را تهدید می‌کردند که خدایان سحر می‌کنند و نفرین وووو
و تو نمی‌ترسی بلا سر تو بیاید؟
حضرت ابراهیم ع از بت‌ها بد گویی می‌کرد
در یک جا ممکن است مورد شرک بت باشد و در یک جا انسان باشد
حضرت ابراهیم ع فرمود :ولا خاف …من هیچ خوف ندارم انها را بی اثر میدانم .الا ان یشا ربی شیا.
اگر اتفاقی بیفتد خواست خداست (لا مؤثر فی الوجود الا الله)
همه چیز تحت علم الهی است و بدون خواست او اتفاق نمی‌افتد.
و تهدید می‌کنند برای ترساندن که روش بت پرستان تهدید کردن است.
مثال هم می‌زنند

وَکیفَ أَخَافُ مَا أَشْرَکتُمْ وَلَا تَخَافُونَ أَنَّکمْ أَشْرَکتُم بِاللَّهِ مَا لَمْ ینَزِّلْ بِهِ عَلَیکمْ سُلْطَانًا فَأَی الْفَرِیقَینِ أَحَقُّ بِالْأَمْنِ إِن کنتُمْ تَعْلَمُونَ
چگونه از آنچه شما شریک او قرار داده‌اید بترسم؟! در حالی که خود شما از اینکه چیزی را شریک خدا گرفته‌اید که خدا هیچ دلیلی بر حقانیت آن بر شما نازل نکرده نمی‌ترسید، اگر حقایق را می دانید [بگویید] کدام یک از دو گروه [خداپرستان و مشرکان] به ایمنی [از عذاب خدا] سزاوارترند؟(۸۱)
اگر خدا سلطان نازل کرده بود باید ترسید

در مورد حضرت موسی ع سوره نسا آیه ۱۵۳
و ءاتینا موسی سلطانا مبینا (وقتی خداوند سلطان قرار می‌دهد باید ترسید
اینجا نمی‌ترسند چون خدا برای انها سلطان قرار نداده
اگر کسی به حضرت موسی و هارون بیحرمتی کند بلا سرش می اید چون انبیاء الهی هستند ودارای سلطان‌اند
اطاعت از غیر خداوند سبحان شرک است. ممکن است بت باشد یا انسان!
ولی اطاعت از رسول خدا شرک نیست چون اطاعت از رسول اطاعت از خداست. در قران آمده:
أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنکمْ
و اولی الامر، امام معصوم است.
کسی اطاعت کسی را بر خودش واجب بداند شرک است
مثلاً پاپ دستور جنگ می دهدو حال آنکه اوهم مثل دیگرانست وسلطانی ندارد……
مسیحیان اطاعت پاپ را واجب می‌دانستند
یک موقع عالم دین می‌گوید خداوند فرمود اقیموا الصلاه (اطاعتش واجب می‌شود چون کلام خداست
کسی اطاعت کسی را واجب شمرد شرک است مگر که فرمان خدارا ابلاغ کند

آیه قران
التوبه
اتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللَّهِ وَالْمَسِیحَ ابْنَ مَرْیمَ وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِیعْبُدُوا إِلَٰهًا وَاحِدًا لَّا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ سُبْحَانَهُ عَمَّا یشْرِکونَ
آنان دانشمندان و راهبانشان و مسیح پسر مریم را به جای خدا به خدایی گرفتند; در حالی که مأمور نبودند مگر اینکه معبود یگانه را که هیچ معبودی جز او نیست بپرستند; منزه و پاک است از آنچه شریک او قرار می‌دهند. (۳۱)

اربابا من دون الله(خدایانی غیر از خدا)
روایت از معصوم است که فرمود آنها علمای خود را نمی پرستیدند وسجده نکردند بلکه هرچه آن‌ها می‌گفتند این‌ها می‌پذیرفتند حتی اگر مخالف قول خداوند بود
علمای شما هر چه بگویند اطاعت می‌کنید ولی اگر خلاف حرف خدا باشد و اطاعت کنید شما هم مثل انها هستین
و کیف اخاف ما ….
کدام از دو فریق احساس امنیت دارد؟
کسیکه از خدا اطاعت می‌کند یا شریک برای خدا قائل است؟

حضرت اقا کلامی دارد در چند مورد: گوش شما به دهان علما باشد چون گوش انها به دهان محمدوآل محمداست

روایت از معصوم
بنی امیه اجازه دادند بحث توحید مطرح بشود اما نگذاشتند بحث شرک مطرح شود
که شرک چی است
الَّذِینَ آمَنُوا وَلَمْ یلْبِسُوا إِیمَانَهُم بِظُلْمٍ أُولَٰئِک لَهُمُ الْأَمْنُ وَهُم مُّهْتَدُونَ
کسانی که ایمان آوردند و ایمانشان را به ستمی [چون شرک] نیامیختند، ایمنی [از عذاب] برای آنان است، و آنان راه یافتگانند. (۸۲)
لباس ظلم به تن ایمان کردند یعنی چه؟
ایمان دارند ولباس ظلم روی آن می‌پوشند
این تصویر سازی که قران کرده!
ایمان مثل انسان استکه، لباس شرک پوشیده.
کسی ایمان دارد روی ایمان لباس اطاعت از غیر خدا پوشانده است.

حج می‌روید لباس خود را در می اورید لباس شرک را از بدن خارج میکنید و ایمان مختص خداست و اینگونه لباس تقوی به تن دارد.
این‌ها در امنیت هستند

و هم مهتدون
این‌ها ایمان آورده‌اند و حرف غیر خدا را نمی‌پذیرند در چهار چوب خدا و رسول خدا اطاعت می‌کنند و اینها هدایت یافتگان هستند
وَتِلْک حُجَّتُنَا آتَینَاهَا إِبْرَاهِیمَ عَلَیٰ قَوْمِهِ نَرْفَعُ دَرَجَاتٍ مَّن نَّشَاءُ إِنَّ رَبَّک حَکیمٌ عَلِیمٌ
و آن [دلایل استوار و محکم] حجت و برهان ما بود که به ابراهیم در برابر قومش عطا کردیم; هر که را بخواهیم [به] درجاتی بالا می‌بریم; زیرا پروردگارت حکیم و داناست. (۸۳)
حدیث از امام باقر ع
پایین‌ترین حد شرک که به سنگ ریزه بگویید هسته خرما و برعکس و به این اعتقاد داشته باشی
یعنی چیزی را در غیر جای خود قرار بدهی که ظلم است
امام صادق ع: پایین‌ترین حد شرک امر جدیدی را طرف قرار بدهد و بر اساس آن کسی را دوست بدارد و دشمن بدارد این شرک است.

گر حکم شودکه مست گیرند
در شهر هر آنکه هست گیرند
اکثراً به خدا ایمان نمی اوردند مگر اینکه مشرک هستند
می‌خواهند خدا را از رسول جدا کنند در حالیکه جدا نیست اطاعت رسول اطاعت خداست تمام بحث همین است
ان شاالله قران هدایتگر ما باشد و پدرمان حضرت ابراهیم دعای گوی ما باشد
اللهم امین بعددکلماتت امین
الحمدالله علی الولایه

دانلود فایل صوتی

 

۵/۵ - (۲ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.