ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۰-۱۰-۱۳ فص فاطمیه آیه مباهله جلسه ۷۲

بسم الله الرحمن الرحیم

دوشنبه ۱۴۰۰/۱۰/۱۳ /درس فص حکمه عصمتیه

((موضوع:. آیه مباهله))

مباهله نفرین کردن در حق یکدیگر در مسئله مهم که در صدق و کذب آن مسئله اختلاف باشد، که در حق هم نفرین. می‌کنند که چه کسی به حق است. وناحق معدوم شود

در تاریخ ۲ الی ۳ مباهله ثبت شده که یکی از انها بین شلمغانی و حسین بن روح که سفیر سوم امام عصرعج بود اتفاق افتاد

ابوجعفر، محمد بن علی شلمغانی، معروف به (ابن إبی عزاقر) در ایام غیبت صغرای امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) به دروغ ادعای نیابت آن حضرت نمود……و باهم مباهله کردند

الأحزاب

مَّا کانَ مُحَمَّدٌ أَبَا أَحَدٍ مِّن رِّجَالِکمْ وَلَٰکن رَّسُولَ اللَّهِ وَخَاتَمَ النَّبِیینَ وَکانَ اللَّهُ بِکلِّ شَیءٍ عَلِیمًا

محمد پدر هیچ یک از مردانتان نیست او فرستاده‌ی خداست و پایان بخش پیامبران. خدا هر چیزی را می‌داند. (۴۰)

نکته‌ای در این آیه است که گفته شده رسو ل الله پدر هیچ یک از مردان شما نیست در اینجا خانم فاطمه زهرا را پنهان کرده است در این آیه مقام صدیقه طاهره مخفی است..

رسول الله را با ادب صدا بزنید وقتی این آیه نازل شد

الحجرات

یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَکمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِی وَلَا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ کجَهْرِ بَعْضِکمْ لِبَعْضٍ أَن تَحْبَطَ أَعْمَالُکمْ وَأَنتُمْ لَا تَشْعُرُونَ

مسلمانان! صدایتان را از صدای پیامبر بالاتر نبرید و همان طورکه یکدیگر را بلند صدا می‌زنید، پیامبر را بلند صدا نزنید؛ مبادا کارهای خوبتان، بی آنکه بدانید، بی اثر شود! ۲)

و خانم فاطمه زهرا بعد از نازل شدن این آیه پدر خود را

یا رسول الله صدا می زند و رسول الله فرمودند ابن آیه در مورد شما نیست ودر مورد دیگران است.

روایت: پیامبرص گفت: آسمان سایه بر سرکسی نیفکند و زمین در برنگرفت کسی را که راستگوتر از ابوذر باشد

کسی پرسیداز امام ع پس امیرالمؤمنین ع چی می‌شود، فرمود ایشان نفس رسول الله است و ابوذر از اصحاب است و امیرالمومنین شانش متفاوت است.

رسول الله سیدالمرسلین است و کسی که مساوی با او ونفس ایشان است افضل بر انبیا و مرسلین است.

همانطور که رسول الله با امت متفاوت است لذا اهل بیت هم با امت متفاوت هستند

در آخر سوره طه

قُلْ کلٌّ مُّتَرَبِّصٌ فَتَرَبَّصُوا فَسَتَعْلَمُونَ مَنْ أَصْحَابُ الصِّرَاطِ السَّوِی وَمَنِ اهْتَدَیٰ

هشدارشان بده: «ما و شما همه چشم به راهیم. پس چشم به راه بمانید! به همین زودی‌ها می‌فهمید که صاحبان راه درست وهمچنین راه یافتگان، کیان‌اند؟!»(۱۳۵)

در این آیه آمده، صاحب صراط چه کسی است و کسی که هدایت شده بر صراط چه کسی است!!! این‌ها دو عده هستند، کسی صاحب دین است و کس دیگر هدایت شده به دین،

قران اینها را فرق می‌گذارد.

در سوره حمد می‌فرماید

الفاتحه

اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ

ما را به راه درست ببر: (۶)

نکته، صراط مال کسانی است که نعمت داده‌ای

الفاتحه

صِرَاطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیهِمْ غَیرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیهِمْ وَلَا الضَّالِّینَ

راه کسانی که به آنان نعمت ویژه داده‌ای؛

همانانی که نه گرفتار خشم تو شده‌اند و نه راه را گم کرده‌اند. (۷)

این صراط مال انهاست و دیگران هدایت می‌شوند به آن صراط

الحجرات

قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا قُل لَّمْ تُؤْمِنُوا وَلَٰکن قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا یدْخُلِ الْإِیمَانُ فِی قُلُوبِکمْ وَإِن تُطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَا یلِتْکم مِّنْ أَعْمَالِکمْ شَیئًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ

جماعت اعراب می گویند: «ایمان آورده‌ایم.» بگو: «ایمان نیاورده‌اید! بلکه بگویید: ’اسلام آورده‌ایم.‘ آخر، هنوز نهال ایمان در دل‌هایتان جوانه نزده است. اگر واقعاً فرمان خدا و رسولش را ببرید، خدا از ثواب کارهایتان چیزی کم نمی‌کند؛ چون او آمرزنده‌ی مهربان است.»(۱۴)

امام علی (ع) در نهج‌البلاغه (۳)

قال (ع): «لا یقاس بآل محمد (ص) من هذه الامه احد و لا یسوی بهم من جرت نعمتهم علیه ابداً هم اساس الدین و عماد الیقین» (۱):

«احدی از مسلمین قابل قیاس با آل محمد (ص) نیست; و ریزه خوران نعمت اهل بیت‌با آنان برابر نخواهند بود; چرا که آنان رکن دین و پایه یقینند».

دین ما دین امیرالمؤمنین ع است و اسلام دین رسول الله و امیرالمؤمنین ع است.

آن‌ها با سایر مومنان فرق می‌کنند

اما دلیل بر عصمت ائمه و اهل بیت این آیه است

الأحزاب

إِنَّمَا یرِیدُ اللَّهُ لِیذْهِبَ عَنکمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَیطَهِّرَکمْ تَطْهِیرًا

خدا می‌خواهد هرگونه ناپاکی را فقط از شما اهل بیت (محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین) برطرف سازد و شما را کاملاً پاک وپاکیزه کند. (۳۳)

این عصمت همان عبارت اخرای طهارت است و طهارتی که دوام دارد.

عصمت سه قسمت است

اول ) در رفتار و گفتار است.

دوم) از طهارت، دریافت انها که طاهر هستند و پلیدی در باطن انها نیست.

سوم) عصمت مربوط به ذات است و مربوط به یطهرکم تطهیرا است که اتصال دائم به حضرت حق است.

و آیه سه مرحله دارد

إِنَّمَا یرِیدُ اللَّهُ لِیذْهِبَ عَنکمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ (مرحله اول)

وَیطَهِّرَکمْ (مرحله دوم) تَطْهِیرًا (مرحله سوم)

وقتی اینها طاهر و مطهر هستند هرکسی مخالف اینها باشد رجس و پلیداست

غضب فاطمه، غضب خداست، خداوند راه را مشخص کرده.

آل عمران

فَمَنْ حَاجَّک فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَک مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَکمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکاذِبِینَ

اگر بزرگان مسیحیان نجران، بعد از این حقایقی که درباره‌ی عیسی به دستت رسیده، باز درباره‌ی او چون و چرا کردند، به آن‌ها پیشنهاد مباهله  بده؛ یعنی بگو: «بیایید این‌ها را یکجا جمع کنیم: فرزندانمان و فرزندانتان و بانوانمان و بانوانتان و خودمان و خودتان. بعد، کار را به خدا واگذار کنیم و با تضرع و زاری، لعنت خدا را بر دروغگویان بفرستیم.»(۶۱)

در آیه مباهله اول پسران و بعد زنان و بعد خودمان را آورد، فرزندان و زنها را مقدم داشت

بعد گفت انفسنا!! چون تنبیهی بر لطف و مکانت و قرب منزلتشان بوده باشد که بر مقرب بودند انها که بر خود مقدم داشته، کسیکه زن و فرزند خود را مقدم بر خود می‌داند پس بر حقانیت خود علم دارد.

نکته، در اینجا نساء را بر انفس مقدم داشت،

فرموده شد نفس رسول الله، امیرالمؤمنین ع است ولی فاطمه زهرا س را مقدم داشت و خانم را سپر قرار داد برای امیرالمؤمنین ع، همانطور که امیرالمومنین ع در موقع غصب خلافت سکوت کرد و خانم فاطمه زهرا س سپر او شد و به شهادت رسید، و نساء بر انفس مقدم شد و این سپری بود که رسول الله ص پرورش داده بود و از فضایل او برای اصحاب گفته بود

روایت که رسول خدا (صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: «فاطمه پاره تن من است، کسی او را اذیت کند، مرا اذیت کرده ویا کسی او را بیازارد مرا آزرده است

در جنگی که سپاه او فاطمه زهرا س بود.

نکته: به کسی که منکر خدا و رسول و ضروری دین باشد کافر گفته می‌شود.

ضروری دین اسلام چیست؟ چیزی که در اسلام جزو بدیهات باشد مثلاً نماز را قبول نداشته باشد ومنکر نماز باشد، و منکر قران و سوره و یا آیه قران باشد.

نکته: حدیث یعنی حادثه و واقعه، حدیث کسا یعنی واقعه کساء نه حدیث کساء که در مفاتیح آمده، گر چه آن هم دلیل بر این حادثه است.

سوره مرسلات (فَبِأَی حَدِیثٍ بَعْدَهُ یؤْمِنُونَ)

در اینجا حدیث، واقعه است، به کدام واقعه می‌خواهند ایمان بیاورند.

نکته: یرِثُنِی وَیرِثُ مِنْ آلِ یعْقُوبَ

این آیه دلیل بر ارث مال وعلم است

دو بار ارث را در آیه آورده، ارث از من واز آل یعقوب یعنی بنی اسرائیل، حضرت زکریا خودش جزو آل یعقوب و بنی اسرائیل است، پس دو بار ارث می‌برد از من یرثنی از من مال را ارث می‌برد و از آل یعقوب که خود زکریا جزو آنان است، علم را

این نکته در جواب علمای مخالف است که گویند انبیا ارث نمی‌گذارند وارث آنان فقط علم است

الحمدلله علی الولایه

دانلود فایل صوتی

۵/۵ - (۱ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.