ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۲-۷-۴ فص فاطمیه جلسه ۱۱۰

بسم الله الرحمن الرحیم

سه شنبه ۱۴۰۲/۷/۴، درس فص فاطمیه، جلسه ۱۱۰

موضوع: «فصل ۱۵، انسان کامل، کون جامع و صاحب قلب است»

⬅️ متن کتاب (️و همانا انسان آگاه صاحب قلب است که پنهان برایش آشکار و راز برایش باز شود و حقیقت امر در نزد او هویدا گردد به انوار الهی تحقق یابد…

📌نکته: در باب مظهریت اسماء، وقتی گفته می‌شود شخصی مظهر اسمی از اسماء است، مثل اسم الرزاق العلیم ووو بدین معنا نیست که تنها آن اسم در شخص ظهور کرده بلکه مراد، غالب بودن آن اسم در اوست وگرنه همه اسماء ظهور دارند.

♾چون ️هر جا سلطان وجود قدم می‌گذارد، جمیع عساکر اسماء و صفات در ذیل این موکب همایونی اجلال نزول می‌کنند.

📌 فاطمه زهرا علیها السلام لیله القدر و یوم الله بوده… نمی‌شود کسی لیله القدر باشد و صاحب مقام قلب نباشد، یوم الله باشد، کون جامع نباشد، نمی‌شود اینها وابسته به هم هستند.

⏪انسان کامل حقیقت لیله القدر است، که در بحث مشرق و مغرب روحانی بحثش مطرح شد، یک مشرق و مغرب در عالم طبیعت داریم و یک مشرق و مغرب در عالم معنا داریم «لا شَرْقِیَّهٍ وَلا غَرْبِیَّهٍ» داریم، مثلاً سلوک حضرت عیسی ع شرقی بود و سلوک حضرت موسی ع غربی بود و در مورد حضرت ابراهیم می‌فرماید لا شرقیه ولا غربیه مقید به شرط و غرب نیست.

✴️ و به انوار الهی تحقق یابد(انوار الهی، که نور باعث کشف و دیدن است. نور خورشید در روز و نور ماه در شب باعث دیدن هستند. انوار ربوبی که تابش می‌کند در سِر سالک، یک سری چیزها را سالک می‌بیند که دیگران متوجه نمی‌شوند حتی اگر برای دیگران توضیح هم بدهد.

📎اطوار مراتب ربوبیت است که در آنها دور می‌زند کسی که صاحب قلب باشد این‌ها را دارد باید قلب در او متولد شود و می‌شود صاحب دل.

🔰مولانا می‌فرماید

«دلا نزد کسی بنشین که او از دل خبر دارد»

⬅️ داخل ملکوت آسمان‌ها و زمین نمی‌شود کسی که دو بار زاییده نشود. یک بار از مادر متولد شود و یک بار هم از بندهای نفس که پابندش کرده بیرون برود باید از این‌ها رها شود تا ولوج کند به ملکوت عالم.

مثلاً تجدد امثال را طرف شهود می‌کند دیگران هم در این عالم هستند ولی اصلاً نمی‌دانند که چه چیزی است.

اصل معرفت به ظهور این عالم است.

پیامبر اکرم فرمودند:

🤲اللهم ارنی الاشیاء کما هی; خداوندا! امور را آن گونه که هست به من نشان بده.

📌در وجود ما جنبه هست که مربوط به دو عالم است. اول: نفس و بدن که آدمی را به طرف دنیا می‌کشد. خیلی هم سخت است. انسان فقر و احتیاج و شهوت و … دارد. اموری که ما را وصل به عالم ماده می‌کند.

دوم: بعد الهی و آسمانی است. این دو بعد با هم قرین شده‌اند.

🔰مولانا می‌فرماید:

جان کشیده سوی بالا بالها ** تن زده اندر زمین چنگالها

🔗⛓️ انسان از این بندها خلاص شود، می‌تواند به اندازه مشاهداتی که به او دست می‌دهد، پرواز کند.

انسان مراقبه کند می‌فهمد به چه چیزها در دنیا تعلق خاطر دارد.

☑️فرمودند مراقبه نکرده‌ای که ببینی چه خس و خاشاک در وجودت هست.

مراقبه حضور می‌آورد و حضور جنبه الهیت را تقویت می‌کند، وقتی که مخالفت با نفس قوی بشود تعلق به دنیا ضعیف می‌شود.

⬅️ در بحث نفس انسانی وقتی نفس به مخارج حروف می‌خورد حرف‌ها شکل می‌گیرد مثلاً می‌شود خ، حروف ترکیب می‌شود کلمه می‌شود و کلمات حامل معانی هستند خیلی بلند هستند.

بعضی کلمات علیا، هستند خیلی بلند هستند و بعضی سفلی هستند، پست هستند،

همین در مورد خداوند و نفس رحمانی است موجودات کلمات الله هستند بعضی‌ها پست هستند کلمه عذاب و جهنم هستند و بعضی‌ها کلمه علیای الهی هستند.

⏪ امام ابو عبدالله صادق علیه السلام در بیان و تفسیر قول خدای عزوجل مر خدا را اسما حسنی است پس او را بدان اسما بخوانید.

فرمود که مرا بخوانید تا دعای شما مستجاب کنم. چگونه بخوانیم که خداوند استجابت کند؟ خود فرموده است: وَ لِلهِ الْأَسْماءُ الحُسْنی فَادْعُوهُ بها برای خدا اسماء حسنی است خدا را به آن اسما حسنی بخوانید.

✴️امام صادق علیه السلام در ذیل این آیه می‌فرماید به خدا قسم ما آن اسما حسنی الهی هستیم که خداوند عملی را از بندگان جز به معرفت ما قبول نمی‌کند.

قال الله تعالی ادعونی استجب لکم بخوانیدمراتااجابت کنم شمارا ، چگونه بخوانیم ولله الاسماالحسنی فدعوه بها

⬅️روایت از آقا امیرالمؤمنین ع در مشارق انوار الیقین: دعایی را برای استجابت به کسی تعلیم داد:🤲 تحصنت بذی الملک والملکوت واعتصمت بذی العزه والجبروت وامتنعت بذی القدره والملکوت من کل مااخاف واحذر، بعد اسم چهاده معصوم (ع) را بیاور ۰

✴️ چرا اول و آخر دعا صلوات می‌فرستیم؟ چون به آن اسما خوانده می‌شود و باعث استجابت دعا می‌شود.

⏪متن کتاب(و همچنین جناب فاطمه علیها السلام از زمره آل پیامبر و اهل بیت او و ذوی القربی است و به تحقیق حضرت وصی امام علی علیه السلام در وصف و تعریف آل نبی فرموده است ایشان موضع سر الهی…… الی آخر

✴️شرح (اوصاف آل نبی، اهل بیت و ذوی القربی با هم فرق دارند و جایگاه آنها متفاوت است. پناهگاه امر او وکهف کتاب‌های او هستند. ضمیر در این کلمات، به خداوند یا به پیامبر برمی‌گردد.

خطبه دوم نهج البلاغه

عترت پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم جایگاه اسرار خداوندى و پناهگاه فرمان الهى و مخزن علم خدا و مرجع احکام اسلامى، و نگهبان کتاب‏هاى آسمانى و کوه‏هاى همیشه استوار دین خدایند خدا به وسیله اهل بیت علیهم السّلام پشت خمیده دین را راست نمود و لرزش و اضطراب آن را از میان برداشت.

کسى را با خاندان رسالت نمی‌شود مقایسه کرد و آنان که پرورده نعمت هدایت اهل بیت پیامبرند با آنان برابر نخواهند بود. عترت پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم أساس دین، و ستون‏هاى استوار یقین میباشند. شتاب کننده، باید به آنان بازگردد و عقب مانده باید به آنان بپیوندد زیرا ویژگى‏هاى حقّ ولایت به آنها اختصاص دارد و وصیّت پیامبر صلّى اللّه علیه و آله و سلّم نسبت به خلافت مسلمین و میراث رسالت، به آنها تعلّق دارد.

هم اکنون (که خلافت را به من سپردید) حق به اهل آن بازگشت، و دوباره به جایگاهى که از آن دور مانده بود، باز گردانده شد.

🕋 در تفسیر سوره طه در آیه آخر:

قُلْ کُلٌّ مُّتَرَبِّصٌ فَتَرَبَّصُوا فَسَتَعْلَمُونَ مَنْ أَصْحَابُ الصِّرَاطِ السَّوِیِّ وَمَنِ اهْتَدَىٰ

ﺑﮕﻮ: همگان منتظرند، ﭘﺲ ﻣﻨﺘﻈﺮ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺯﻭﺩﻱ ﺧﻮﺍﻫﻴﺪ ﺩﺍﻧﺴﺖ ﻛﻪ ﺭﻫﺮﻭﺍﻥ ﺭﺍﻩِ ﺭﺍﺳﺖ ﻭ ﺭﻩ ﻳﺎﻓﺘﮕﺎﻥ ﭼﻪ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ؟(١٣۵)

♾️شرح آیه(یک عده صاحب صراط هستند. یک عده به این صراط هدایت شده‌اند. صراط مال کسانی است که به آنها نعمت داده‌ایم. آل محمد ص صاحب صراط هستند و دیگران به این صراط هدایت شده‌اند. همه از نعمت‌های آل محمد بهره‌مند هستند. چطور دیگران با آنها برابری می‌کنند؟ آن‌ها اساس دین هستند. دیگران بر الگوی آنها زندگی می‌کنند، یقین بر ایشان استوار هست. ایشان علم هدایت هستند کسانی که جلو هستند، عقب برمی‌گردند و کسانی که عقب هستند به این‌ها برسند و اهل بیت مشخص می‌کنند که کجا باشیم. ولایت، سرپرستی و رهبری امامت از ایشان است.

✴️ صاحب وصیت پیامبر و وارث پیامبر اینان اند. یکی از القاب امیرالمؤمنین، وصی پیامبر است. یک سری از امور و علوم و مقامات به ایشان می‌رسد.‌ وارث علوم نبوی و مقامات پیامبر هستند.

الحمدلله علی الولایه

دانلود فایل صوتی

۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.