ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۹۹-۳-۲۴ شرح عیون عین ۳۴ جلسه ۲۳۷

بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: درس عیون مسائل نفس (بحث نفس الامر) (شنبه ۹۹/۳/۲۴) علم تابع معلوم است.. بحث در مورد علم الهی قبل از خلقت. علم تابع معلوم است یعنی تابع ذات و کمالات ذات است. علم در خارج ظهور می‌کند می‌شود موجودات. علم…

۹۹-۳-۲۲ اصول کافی باب توحید

بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: اصول کافی (باب کلیات توحید) (پنج شنبه ۹۹/۳/۲۲) امیرالمؤمنین ع: بعد از نماز عصر این خطبه را قرائت کردند. الذی بطن.... باطن‌تر از تمام مخفییات است. وظهر فی العقول... ظاهر است در عقول... چه تدبیری بکار…

۹۹-۳-۲۱ شرح عیون عین ۳۴ جلسه ۲۳۶

بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: عیون مسائل نفس (بحث نفس الامر)(چهارشنبه ۹۹/۳/۲۱) سخن علامه حلی: به چه چیز نفس الامر می گویند و مطابق با چه چیز باید باشد! امکان در مقابل امتناع که در خارج نه چیزی به نام امکان داریم نه امتناع. اگر بگویم…

۹۹-۳-۱۹ فص فاطمیه جلسه ۲۵

بسم الله الرحمن الرحیم موضوع درس: شرح فص حکمه عصمتیه فی کلمه فاطمیه ع (دوشنبه ۹۹/۳/۱۹) توفی (گرفتن به تمامه) السجده قُلْ یتَوَفَّاکم مَّلَک الْمَوْتِ الَّذِی وُکلَ بِکمْ ثُمَّ إِلَیٰ رَبِّکمْ تُرْجَعُونَ بگو دریابد شما را فرشته مرگ…

۹۹-۳-۱۲ فص فاطمیه جلسه ۲۴

بسم الله الحمن الرحیم موضوع درس: شرح فص حکمه عصمتیه فی کلمه فاطمیه ع ( دوشنبه ۹۹/۳/۱۲) نکاح پنجم: مختص کون جامع یعنی انسان کامل که مجمع بحرین غیب و شهادت است. انسان کامل اسامی مختلف دارد بخاطر شئوناتش که عبارت است : اسرافیل ، نوح،…

۹۹-۳-۱۰ شرح عیون عین ۳۴ جلسه ۲۳۵

بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: درس عیون مسائل نفس 《شرح عین ۳۴》(شنبه ۹۹/۳/۱۰) فشرده‌ای از مباحث قبل: علم یا تصور است یا تصدیق. تصور یعنی آنچه انسان در نظر می‌گیرد بدون حکم مثل زمین و انسان و هر چیز دیگر که در نظر بگیریم و به تصور حکم…

بت شناسی و بت شکنی

بسم الله الرحمن الرحیم بت شناسی وبت شکنی كُلَّما شَغَلَكَ عَنِ اللَّهِ تعالی فَهُوَ صَنَمُكَ هرچیزی که تو را از خدای تعالی مشغول نماید آن بت توست پس گاهی مال و جاه بت سالک میشود و گاه نماز بسیار و روزه بسیار و حتی ریاضت کشیدن نیز…

۹۹-۳-۸ اصول کافی حدیث ۳۵۰

بسم الله الرحمن الرحیم درس اصول کافی (حدیث ۳۵۰)(شب جمعه ۹۹/۳/۸) ((خطبه امیرالمؤمنین ع)) اقا امیرالمؤمنین بعد از نماز عصر این خطبه را خوانده است که همه از زیبایی کلام حضرت متعجب شدن. در بلاغت و فصاحت در عالم اسلام برای امیرالمؤمنین ع…

اشعار ۳

بسم الله الرحمن الرحیم وبی تو علی جان خاک برسر دنیا مسجدکوفه چنین گفت چو فرقت را دید علی علی الدنیا بعدک العفا(العفی) مرگ براین زندگی بی علی بارالها ببخش بنده ای را که جز تو بخشنده ای نمی شناسد ودرگذر از بنده ای که جز…

مفرد مذکر غایب

بسم الله الرحمن الرحیم مفرد مذکر غایب : در ادبیات عرب هو است ودرادبیات فارسی او ست ودر ادبیات عشق حضرت مهدی منتظر عج است که مفرد است چون او فرد ویگانه دهر است مذکر است چون مردانگی نامیست درخور او وغایب است از انظار درحالیکه حاضر…