ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۹۹-۷-۷ فص فاطمیه جلسه ۳۴

بسم الله الرحمن الرحیم دوشنبه 99/7/7 درس شرح فص حکمه عصمتیه فی کلمه فاطمیه ع موضوع درس: حرکت وجودی و حرکت ایجادی تعریف حرکت در اصطلاح فلسفه: خروج از قوه به سوی فعل و از نداری به دارایی است و این نوع حرکت در حریم قدس اله راه ندارد. در…

۹۹-۶-۲۶ فص فاطمیه جلسه ۳۳

بسم الله الرحمن الرحیم (درس فصوص چهارشنبه 99/6/26) موضوع درس: انسان ثمره شجره وجود میوه این شجره و درخت می‌شود انسان کامل، البته انسان کامل نه هر انسانی. بقیه انسانها چه می‌شوند؟ درخت تولید مثل می‌کند هزاران دانه می‌پاشد بلکه یک دانه…

۹۹-۶-۱۷ فص فاطمیه جلسه ۳۲

بسم الله الرحمن الرحیم (درس فصوص شرح فص حکمة عصمتیه فی کلمة فاطمیة "دوشنبه 99/6/17) موضوع درس فصل سوم شرح ابیات شعر در مورد دنیا و بی وفایی دنیا کسی مثل امیرالمومنان ع زیبا سخن نگفته است. اول باید برای انسان معرفت دنیا باز شود تا…

۹۹-۵-۲۵ شرح عیون عین ۳۵ جلسه ۲۴۴

بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: شرح عین ۳۵ علم حضوری و حصولی (شنبه ۹۹/۵/۲۵) بین علم حصولی و حضوری خیلی تفاوت است! در کل علم حصولی بازگشتش به علم حضوری است. علم حضور می‌خواهد. تعریف علم علم حضور صورت یا معنا یا مفهوم شیء در نزد عالم…

۹۹-۵-۲۰ فص فاطمیه جلسه ۳۱

بسم الله الرحمن الرحیم (دوشنبه ۹۹/۵/۲۰) موضوع: در شرح فص عصمتیه ' بحث اسماء و تناکحات اسمائی اسماء در قابل که نفس رحمانیست به اراده الهی تجلی می‌کنند. در تناکحات اسمائی یک جا فرشته یک جا ملک یک جا فلک.. موحد به توحید صمدی: موحد…

۹۹-۵-۱۳ فص فاطمیه فصل سوم جلسه ۳۰

بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: فصل سوم بحث ادامه بحث ثلیث (شرح فص حکمه عصمتیه فی کلمه فاطمیه ع) (دوشنبه ۹۹/۵/۱۳) ترا از صقع دارالحمد می اید ندا هر دم که ای عرش آشیان آی و نگر مکرمت سلطان صقع به معنی ناحیه، ذات آن شیء یعنی از درون دار…

۹۹-۵-۱۱ شرح عیون عین ۳۵ جلسه ۲۴۳

بسم الله الرحمن الرحیم (موضوع: عین ۳۵، علم حصولی حضور نفس) (شنبه ۹۹/۵/۱۱) علم حصولی به واسطه قوا برای نفس حاصل می‌شود، دیدن و شنیدن ووو آن چیزی که حاصل می‌شود برای نفس علم حصولی است. علم حضوری بدون واسطه‌ی قواست، علم نفس به خودش و قوای…

۹۹-۵-۶ فص فاطمیه جلسه ۲۹

بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: قانون علت و معلول، بحث علیت (شرح فصوص حکمه عصمتیه..)(دوشنبه ۹۹/۵/۶) قانون علیت در علم و عین هر دو جاریست. هر معلولی، علتی دارد. این یک امر بدیهی است انسان ساختار ذهنش یا اینطور بدنیا آمده یا در اوائل تولد…

۹۹-۵-۴ شرح عیون عین ۳۵ جلسه ۲۴۲

بسم الله الرحمن الرحیم موضوع درس: بحث نفس الامر قسمت آخر عین ۳۴ (شنبه ۹۹/۵/۴) عقل فعال به اذهان سافله علم دارد و این اذهان سافله غلط‌هایی درش هست، مثل شریک باری پس عقل فعال به اغلاط علم دارد و این غلطها در عقل فعال هست و گذشت آنچه در…

رد ضرورت تفکیک میان بُعد “الهی” و بُعد “بشری” پیامبر اکرم (ص)

بسم الله الرحمن الرحیم آیا جنبه الهی (وحیانی) رسول الله را می توان از جنبه بشری ایشان جدا کرد؟ آیا می توان گفت فقط افعالی که از جنبه الهی و وحیانی پیامبر (ص) صادر شده حجیت و تعبّد و تبعیّت دارد، نه آن دسته از افعال ایشان که جنبه بشری…