ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۲-۱-۱۳ تفسیر سوره هود جلسه ۷

بسم الله الرحمن الرحیم

یکشنبه ۱۴۰۲/۱/۱۳ (ایام ماه مبارک رمضان)

((تفسیر سوره هود، «جلسه ۷»)) ـ

«بسم الله الرحمن الرحیم»

((تفسیر ایات مبارک ۱۲-۱۳))

(۱۲) هود

فَلَعَلَّک تَارِک بَعْضَ مَا یوحَیٰ إِلَیک وَضَائِقٌ بِهِ صَدْرُک أَن یقُولُوا لَوْلَا أُنزِلَ عَلَیهِ کنزٌ أَوْ جَاءَ مَعَهُ مَلَک إِنَّمَا أَنتَ نَذِیرٌ وَاللَّهُ عَلَیٰ کلِّ شَیءٍ وَکیلٌ

ممکن است به سبب آنکه [دشمنان] می گویند: چرا گنجی بر او نازل نشده، یا فرشته‌ای همراهش نیامده؟ برخی از آنچه را به تو وحی می‌شود ترک کنی وسینه ات [از ابلاغ و اظهار آن] تنگ شود [به سبب موضع گیری‌های دشمنان از ابلاغ پیام حق خودداری مکن] تو فقط بیم دهنده‌ای و خدا بر هر چیز نگهبان است. (۱۲)

تفسیر آیه

نکته: شاید بخواهی یک قسمتی از وحی را ترک کنی و شاید دلت بدان تنگ شود…

نکته: اگر انسان از آن طرف چیزی به او بگویند و دریافتی داشته باشد ترک کند موجب تنگی سینه او می‌شود.

خداوند می‌فرماید انما انت نذیر… تو فقط ترساننده هستی وکیل بر اشیا و مردمان نیستی خدا وکیل است و تو وکیل نیستی یعنی چه!!!!

وکیل از طرف ما در دادگاه و هر جای دیگر کار انجام می‌دهد.

تو وکیل نیستی مردم را ببری بهشت، فقط تو نذیری و وظیفه‌ات فقط گفتن است.

پیامبر اکرم هیچ وقت برای تبلیغ اسلام شمشیر نزد فقط نامه می‌فرستاد مگر خود کسانی که با پیامبر وارد جنگ شدند.

در والله علی کل شیء وکیل بحثهایی است.

اینکه خدا بر همه چیز وکیل است یعنی چه! خداوند وکیل حقیقی است و چه می‌کند؟ تمام امور بندگان و اشیا از مبدأ تا معاد را بر عهده دارد.

خداوند فرمود تو انذار کننده هستی وکالت با خداست، از اقتضای اعیان ثابته آن‌هاست آن اعیانی که اقتضای ایمان می‌کنند اینجا ایمان می‌آورند و آنهایی که اقتضای ایمان نمی‌کنند، حرص هم بزنی فایده‌ای ندارد. وَ ما أَکْثَرُ النَّاسِ وَ لَوْ حَرَصْتَ بِمُؤْمِنِینَ

نکته اخلاقی(شبیه این مطلب حدیث داریم: سلمان فارسی به مردم می‌گفت اگر می‌خواهید نزد پادشاهی بروید نزدیکترین فرد به پادشاه را شفیع قرار می‌دهید تا پادشاه شما را بپذیرد حالا در نزد خداوند نزدیکترین افراد محمد و آل محمد «ص» هستند آنها را شفیع کنید، به سلمان گفتند تو که این را می دانی چرا از خدا نخواستی ثروتمندترین مرد مدینه باشی فرمود: از خدا خواستم زبانی ذاکر، بدنی صابر، قلبی شاکر، به من عنایت کند و کرده است این از همه آنچه شما می گویید بالاتر است.

در اول آیه فلعلک تارک…. روایاتی در ذیل این آیه است.

بَعْضَ مَا یوحَیٰ إِلَیک.. چه بوده است؟

روایت می‌فرماید

امام صادق (علیه السلام)- وقتی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به علی (علیه السلام) فرمود: «از خداوند درخواست کردم که میان من و تو ولایت و دوستی را ایجاد کند، خداوند چنین کرد. از خداوند خواستم که بین من و تو عهد اخوّت ایجاد کند، او نیز چنین کرد. و از او درخواست کردم که تو را وصّی من قرار دهد و خداوند چنین کرد». در این لحظه دو نفر از قریش گفتند: «به خداوند سوگند! که یک پیمانه خرما در مشکی پوسیده نزد ما محبوب‌تر است، از آنچه که محمّد (صلی الله علیه و آله) از خداوند درخواست نموده است. چرا محمّد (صلی الله علیه و آله) از خداوند نخواست که فرشته‌ای را به کمک او بفرستد تا او را بر دشمنان یاری دهد یا گنجی را نطلبید تا او را بر فقر یاری کند؟! [یاری علی (علیه السلام) نیاز به دعا نداشت زیرا] به خدا قسم! محمّد (صلی الله علیه و آله) از علی (علیه السلام) کمکی حتّی در باطل نمی‌خواهد مگر آنکه او را اجابت می‌کند». خداوند این آیه را نازل فرمود: فَلَعَلَّکَ تَارِکٌ بَعْضَ مَا یُوحَی إِلَیْکَ وَ ضَآئِقٌ بِهِ صَدْرُکَ پس از آن رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در آخر نمازش و با صدای بلند به‌طوری که مردم آن را می‌شنیدند این‌چنین برای امیر مؤمنان (علیه السلام) دعا می‌نمود: «خداوندا! محبّت علی (علیه السلام) را در دل مؤمنان و هیبت و عظمت او را در دل منافقان قرار ده». خداوند این آیه را نازل فرمود: خدای رحمان کسانی را که ایمان آورده‌اند و کارهای شایسته کرده‌اند، محبوب همه گرداند. این قرآن را بر زبان تو آسان کردیم تا پرهیزگاران را مژده دهی و ستیزه‌گران را بترسانی. (مریم ۹۷) که منظور، بنی‌امیّه است. فردی به نام رُمَع گفت: «به خدا قسم! یک پیمانه خرما در مَشکی پوسیده و کهنه برای من محبوب‌تر است از آن چه محمّد (صلی الله علیه و آله) از پروردگارش درخواست کرد. چرا محمّد (صلی الله علیه و آله) از خدا درخواست نکرد فرشته‌ای را به کمک او بفرستد تا او را یاری کند یا گنجی را نطلبید تا او را از فقر برهاند»؟! پس خداوند در منزلت علی (علیه السلام) ده آیه از سورهٔ هود را نازل فرمود که با فَلَعَلَّکَ تَارِکٌ بَعْضَ مَا یُوحَی إِلَیْکَ آغاز و تا أَمْ یَقُولُونَ افْتَرَاهُ؛ ادامه دارد که [در آیه: أَمْ یَقُولُونَ افْتَرَاهُ منظور آن است که [کفّار] ولایت علی (علیه السلام) را دروغ می‌پندارند.

تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج ۶، ص ۶۱۸

بحار الأنوار، ج ۳۶، ص ۱۰۰/ العیاشی، ج ۲، ص چرا پیامبر اکرم می‌خواست ترک کند و سینه‌اش تنگ شده بود، چون نگران گفتار این افراد بود گفت خدایا قریش به سختی نبوت مرا قبول کردند چطور ولایت امیرالمؤمنین را قبول کنند،

از خود آیه فلعلک تارک…. شاید تو بخواهی ترک کنی…. چه فهمیده می‌شود؟ به خاطر مشرکان و کفار یعنی آنها پیامبر را قبول ندارند مقام رسالت را قبول ندارند می‌گویند چرا این پیامبر گنج ندارد خب بعد ایشان بیاید از مقامات خودش بگوید؟ یعنی چیزی راجع به مقامات خود یا مقامات امیرالمؤمنین ع بگوید؟ مثل آیه ان کنتم تحبون الله فاتبعونی یحببکم الله اگر خدا را دوست دارید از من تبعیت کنید تا خدا شما را دوست بدارد پس خداوند خیلی رسول الله را دوست دارد.

پس از خود آیه فهمیده می‌شود فلعلک تارک… نشان می‌دهد یک امری است مربوط به خود رسول الله یا کسی که وابسته به خود رسول الله است

این‌ها خیلی نادان هستند می‌گویند این‌ها اصلاً من را نمی‌فهمند تا بخواهند نزدیکترین فرد به من را بفهمند.

یکی از معجزات رسول الله عرب‌ها را آدم کرد و یکپارچه کرد.

نکته (گاهی وقت حرفی قلب خاتم انبیا را هم به درد می‌آورد.

(آیه ۱۳) هود

أَمْ یقُولُونَ افْتَرَاهُ قُلْ فَأْتُوا بِعَشْرِ سُوَرٍ مِّثْلِهِ مُفْتَرَیاتٍ وَادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُم مِّن دُونِ اللَّهِ إِن کنتُمْ صَادِقِینَ

بلکه [در برابر همه قرآن می‌ایستند و] می گویند: او این قرآن را از نزد خود ساخته [و به خدا نسبت می‌دهد] بگو: اگر راستگویید، شما هم ده سوره مانند آن بیاورید و هر کس را غیر خدا می‌توانید، به یاری خود دعوت کنید. (۱۳)

تفسیر آیه (می‌گویند افترا می‌بندند، افترا سخنی است که به دروغ به کسی نسبت داده شود.

این یکی از ایات تحدی در قران است

قرآن معجزه رسول الله است.

هر پیامبری برای اثبات خود معجزه‌ای می‌آورد

حضرت ابراهیم ع معجزه‌اش این است که در آتش نسوخت.

و حضرت موسی با زدن عصا و شکافتن دریا و حضرت عیسی مرده را زنده می‌کرد.

وقتی آخرین پیامبر می‌آید برای نسلهای بعد از خودش معجزه‌اش باید باقی باشد و مثل پیامبران قبلی فعلی نباشد و زمان مند نباشد و باید الان دیده شود خداوند یک معجزه به پیامبر داد قران که باقی بماند برای تمام نسلهای بشر هم تحدی کند.

وَادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ کنْتُمْ صَادِقِینَ

همه غیر از خدا جمع شوید ۱۰ سوره بیاورید با افترا.

می‌گوید اگر پیامبر خودش این کتاب را آورده همه جمع شوید ده سوره مثل این بیاورید و ۱۴۰۰ سال گذشته است و هنوزکسی نتوانسته بیاورد. کلمات امیرالمؤمنین فصیح‌ترین و بلیغ‌ترین کلام است اما در کلام حضرت، آیات قرآن که می‌آید وسط همه اسلوب به هم می‌ریزد.

نکته: در سوره یونس آیه ۳۸: أَمْ یقُولُونَ افْتَرَاهُ ۖ قُلْ فَأْتُوا بِسُورَهٍ مِثْلِهِ وَادْعُوا مَنِ اسْتَطَعْتُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ إِنْ کنْتُمْ صَادِقِینَ

می‌گوید یک سوره مثل این بیاورید همه را جز خدا دعوت کنید اگر راست می گویید

چرا در اینجا سوره هود فرمود ده سوره و در سوره یونس فرمود یک سوره؟

جواب(در اینجا سوره هود می‌فرماید افترا ببندید آنجا در سوره یونس یک سوره مثل قرآن بیاورید نمی‌توانید اما اینجا می‌فرماید دروغ بگویید منتها ۱۰ سوره بهم ببافید بیاورید و همه جمع شویدباز نمی‌توانید

اقاجان علامه حسن زاده: فرمودند سوره کوثر سه آیه دارد بازهم نمی‌توانند بیاورند و یا سوره توحید…

الحمدلله علی الولایه

دانلود فایل صوتی

۵/۵ - (۱ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.