ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۹۹-۲-۷ تفسیر سوره طه جلسه ۱ آیه ۹۹-۱۰۱

بسم الله الرحمن الرحیم

تفسیر سوره طه سال ۹۹/۲/۷

بسم الله الرحمن الرحیم اعظم ایات خداست. قران تفسیر بسم الله الرحمن الرحیم است. در این آیه سه اسم الهی بکار رفته. الله رحمن. رحیم
وسعت اسم رحمن بیشتر و شدت اسم رحیم بیشتر است.
رحمن مقام بسط وجود
رحیم مقام بسط کمال وجود است.
گستردگی در رحمن بخاطر نون آن است
الرحمن از حروف مقطعه تشکیل شده. الر حم. ن
در رحیم. میم مقام مؤمن است.

طه در سوره طه داستان حضرت موسی را مشاهده کردیم

کذَٰلِک نَقُصُّ عَلَیک مِنْ أَنبَاءِ مَا قَدْ سَبَقَ وَقَدْ آتَینَاک مِن لَّدُنَّا ذِکرًا
این گونه بخشی از اخبار گذشته را برای تو بیان می‌کنیم و بی تردید ذکری [چون قرآن] از نزد خود به تو عطا کردیم. (۹۹)

مَّنْ أَعْرَضَ عَنْهُ فَإِنَّهُ یحْمِلُ یوْمَ الْقِیامَهِ وِزْرًا
کسانی که از آن روی برگردانند، مسلماً روز قیامت وزر و وبال سنگینی بر دوش خواهند کشید. (۱۰۰)

خَالِدِینَ فِیهِ وَسَاءَ لَهُمْ یوْمَ الْقِیامَهِ حِمْلًا
در آن [وزر و وبال،] جاودانه‌اند و چه بد باری روز قیامت برای آنان خواهد بود. (۱۰۱)

خلاصه‌ای از تفسیر ایات بالا
ایا قصه‌های قران حقیقی است یا مجازی؟ کتاب قران لا ریبی است. شکی در آن نیست.
این قصه گویی قران برای چیست؟ تاریخ تکرار متشبهات است آنچه برای گذشتگان اتفاق افتاده الان هم اتفاق می افتد و نعل به نعل پیاده می‌شود.
سامری در گذشته بوده الان هم هست ووو..
و راست و دروغ داستانها را قران مشخص می‌کند.

وَ قَدْ آتَیْناکَ مِنْ لَدُنَّا ذِکْراً
ذکر این قران است و ایاتی دلالت براین دارد
إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحافِظُونَ ما قران نازل کردیم و خودمان حافظ آن هستیم.
اهل ذکر، اهل قران هستند فاسئلوا اهل الذکر
ائمه اطهارع فرمودند اهل ذکر ما هستیم.

أَ لَمْ نَشْرَحْ لَکَ صَدْرَکَ «۱» وَ وَضَعْنا عَنْکَ وِزْرَکَ
پیامبر وزری ندارد.

کسیکه اعراض می‌کند از قران حمل می‌کند سنگینی را.
قران از جانب خداست و سیر کمالی ماست اگر این مسیر کمالی را نروی سنگینی می اید بر دوشت.
هرکه گریزد زخراجات شاه
بارکش غول بیابان شود

در مورد نفخ صور
نفخ صور دو جور داریم یک اماته و یک احیا
یک بار در صور دمیده می‌شود همه میمرند
یک بار دمیده می‌شود همه زنده می‌شوند
علامه طباطبایی: عالم دنیا یک نظامی دارد و یک حساب و کتابی دارد در صور دمیده می‌شود نظام دنیویی بر چیده می‌شود و در دفعه دوم که دمیده می‌شود در صور یک نظام دیگری بر پا می‌شود نظام آخرتی.

احکام دنیایی کنار می‌رود آنچه نزد مردم دنیا ارزش مند است بی ارزش می‌شود و ارزشهای حقیقی روی کار می‌آید
قیامت خافضه رافعه است یعنی پائین آورنده بالابرنده برخی امور را پائین می‌آورد و برخی امور را بالا می‌برد

کسیکه اعراض کند قران را کور محشور می‌شود
در قیامت میگویند خدایا چرا ما را کور محشور کردی؟ در جواب گفته می شود چون ایات قران آمد فراموش کردی و از قران اعراض کردی لذا کور محشور شدی

در حالیکه در دنیا بصیر بود اما در آخرت کور محشور می‌شود زیرا احکام و نظام عوض می‌شود در قیامت
الحمدالله علی الولایه

دانلود فایل صوتی

۵/۵ - (۱ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.