ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۲-۶-۲۱ فص فاطمیه جلسه ۱۰۹

بسم الله الرحمن الرحیم

سه شنبه ۱۴۰۲/۶/۲۱ (درس فص فاطمیه، جلسه ۱۰۹)

موضوع فصل ۱۴، شرح این فصل را به غزلی از استادم آیت الله الهی قمشه‌ای روحی فدا در مدح و ستایش عصمت کبری صدیقه طاهره حضرت ام الائمه فاطمه سلام الله علیها خاتمه می‌دهیم.

🌹در مدح حضرت فاطمه (سلام الله)🌹

@۱-مصطفی تاج است و حیدر تاجدار فاطمه

گوهر سبطین احمد، گوشوار فاطمه

شرح: اشاره به حدیثی دارد که حضرت آدم علیه السلام می‌خواست مقام پنج تن آل عبا را ببیند. حضرت صدیقه طاهره برای او متمثل شد. بانویی که بر تخت در بهشت نشسته بود و تاجی بر سر داشت و دو گوشوار بر گوش و گردنبندی بر گردن داشت که تاج سرش رسول الله بود و دو گوشوار، حسنین بودند و گردنبند او امیرالمؤمنین بود.

@۲-ایزد یکتا به ساق عرش اعلی برنگاشت

نام پاک و عزت و شأن و وقار فاطمه

شرح: در روایات هست که کلماتی بر عرش الهی نوشته شده است. ایشان می‌گوید نام صدیقه طاهره بر عرش الهی ثبت شده است. مراد آن است که در حقیقت عالم ثبت شده است)

📌حافظ می‌فرماید:

«هرگز نمیرد آن که دلش زنده شد به عشق

ثبت است بر جریده‌ی عالم دوام»

@۳-ام سبطین و جفت مرتضی، سلطان دین

زهره برج رسالت مه عذار فاطمه

شرح: مادر دو سبط و نوه پیامبر و جفت مرتضی، سلطان دین است. آن ستاره درخشان که در برج رسالت می‌درخشد، نور صدیقه طاهره است.

@۴-پیش سرو قامتش، شرمنده طوبای بهشت

عرشیان تکبیر گویان بر شعار فاطمه

شرح: طوبی شجره‌ای در بهشت است که اصل آن در خانه امیرالمؤمنین ع است و در خانه‌ی هر مؤمنی، شاخه‌ای از آن کشیده شده است. حقیقت آن هم ایمان است که از قلب رسول الله به قلوب مؤمنین کشیده شده است.

♥️«آقاجان حضرت علامه فرمودند: الهی شکرت که شجره‌ای از شاخه طوبی هستم»

شعار چند معنا دارد یک معنای آن لباس زیرین است در مقابل دثار که لباس رویین است،

یک معنای آن کلاه است که با سر در ارتباط است. معنای دیگر، لفظی است که علامت شناسایی در جنگ‌ها می‌باشد. پس معنا چنین می‌شود که برای علامت فاطمه عرشیان تکبیر می‌گویند. الله اکبر.

@۵-آسمان را دامن از در و گهر پر کرده‌اند

تا شبی از شوق گرداند نثار فاطمه

شرح (شاباش است که نثار صدیقه طاهره می‌شود)

@۶-تا ابد گردد مشام اهل جنت مشکبو

زلف حورالعین گر افشاند غبار فاطمه

شرح: وقتی زلف و گیسوان حورالعین غبار صدیقه طاهره را پاک کنند، مشام جان بهشتیان تا ابد معطر می‌شود.

@۷-معدن در ولایت، منبع فیض خدا

در شفاعت عالمی چشم انتظار فاطمه

شرح: معدن دُرهای ولایت، صدیقه طاهره است. گنجینه کمالات، صدیقه طاهره است.

فتح باب شفاعت به دست رسول الله است ولی شفاعت کبری به دست صدیقه طاهره است)

@۸-چون به محشر بر شفاعت لب گشاید لطف دوست، بخشد از رحمت گناه دوستدار فاطمه

شرح: در روایت آمده است که خداوند وعده شفاعت به صدیقه طاهره داده است لذا روز قیامت وقتی صدیقه طاهره در عرصه محشر حاضر می‌شود و مشاهده می‌کنند عده‌ای را به سوی جهنم می‌برند که روی پیشانی آنها نوشته شده است: هذا محب صدیقه طاهره. در آنجا صدیقه طاهره به خداوند می‌گوید مگر وعده ندادی دوستان ما را نمی‌سوزانی!!!! خداوند سبحان به ایشان خطاب می‌کند: شفاعت از آن توست. اگر کسی ‌ذره‌ای کار برای صدیقه طاهره انجام بدهد مورد شفاعت او قرار می‌گیرد.

@۹-صد تبارک گفت نقاش ازل چون بر نگاشت

طلعت زیبا و زلف مشکبار فاطمه

شرح: اشاره به آیه تبارک الله احسن الخالقین

@۱۰-زیور تاج امامت، زیب شاهان وجود

گوهر زهرا و درّ شاهوار فاطمه

شرح: تاج امامت گوهرهایی دارد آن گوهر بزرگ در تاج امامت صدیقه طاهره است زهرا به معنی نورانی است شاه یعنی بزرگترین چیز در نوع خودش.

عبارت کَوْکَبٌ دُرِّیٌّ در آیه نور، اشاره به آن دارد.

@۱۱-طاهر طهر مطهر، ظلّ نور لم یزل

آیت تطهیر نازل شد به دار فاطمه

شرح: طاهر مطهر مشتقات طهارت هستند ظل یعنی سایه. سایه نور لم یزلی یعنی سایه همیشگی،

در مورد نزول آیه تطهیر رسول خدا آن عبا را به سر کشیدند که در حدیث کسا می‌خوانیم خدایا این‌ها اهل بیت من هستند و دعا فرمودند،

روایات مختلفی داریم که کجا نازل شده است در خانه خانم فاطمه زهرا آیه تطهیر نازل شده است.

@۱۲-زد (الهی) چنگ در دامان عصمت کز نشاط

مست ناب کوثر است از جویبار فاطمه

شرح: حوض کوثر نهری در بهشت است. در روایت نقل شده که این حوض، تمثل حقیقت صدیقه طاهره است. امیرالمؤمنین علیه السلام ساقی کوثر است که از علم و کمالات ایشان می‌بخشد به محبان فاطمه زهرا.

⬅️و اما سروده مرحوم ریاضی یزدی در مدح آن حضرت سلام الله علیها (دیوان ص ۱۹۰)

زهره زهراء

در مدح حضرت زهرا (سلام الله علیها)

@۱-آن زهره‌ای که ماه به مهرش منور است

دردانه پیمبر، زهرای اطهر است

شرح:آن زهره ایی که خورشید از او نور می‌گیرد و از او منور و نورانی است.

روایت: رسول خدا ص فرمودند از نور من خداوند عرش و کرسی را آفرید و از نور علی آسمان و زمین را آفرید و از نور حسن، خورشید و ماه، و از نور حسین، بهشت و حورالعین را آفرید. عالم در ظلمت بسر می‌برد و فرشتگان به خداوند شکایت کردند. خداوند روحی را آفرید و نوری را باهم ممزوج کرد و از آن نور که آفرید مشرق و مغرب عالم نورانی شد که این نور صدیقه طاهره س بود.

@۲-بر تارک زنان جهان، تاج افتخار

بر گردن عروس فلک عقد گوهر ست

شرح: وجود صدیقه طاهره س نسبت به زنان، همچون تاج است زیرا موجب افتخار زنان است. وجود او، مایه زینت افلاک است

@۳-بانوی بانوان جهان، سرور زنان

درج عفاف و عصمت کبرای داور است

شرح: اشاره به مقام سیده نساء العالمین دارد. در خود قرآن در مورد حضرت مریم س مطرح شده است که خداوند تورا بر زنان عالمیان برگزیده است یعنی بر همه جهانیان، انسان‌هایی که در هر نقطه‌ای از زمین زندگی می‌کنند، یعنی بر کل زنان عالم.

در روایت اهل سنت هست که مریم س برگزیده بر زنان زمان خودش بود. اما فاطمه بنت رسول الله ص سرور زنان در همه زمانهاست.

درج عفاف: صندوقچه عفاف است و عصمت کبری پروردگار است.

@۴-او را پدر، رسول خدا، صدر کائنات

او را علی، ولیّ خداوند همسر است

@۵-بحری ست پر ز درّ و گهرهای شاهوار

یزدان ورا، ستوده به قرآن که کوثر است

شرح: سوره کوثر: انا اعطیناک الکوثر که ما به تو کوثر عطا کردیم. در مقابل آن کسانی که می‌گفتند رسول خدا ص ابتر است و فکر کردند کوثر یعنی کثرت ذریه ولی کوثری که خداوند می‌فرماید یعنی یک دختر دادیم که بر همه مردان عالم می‌ارزد. همه کمالات را دارد و خود خداوند ایشان را ستایش کرده است.

@۶-کیهان به تابش دو فروزنده آفتاب

گردون به گردش دو رخشنده اختر است

شرح: کیهانی است که دو فرزند آفتاب در او می‌تابد. منظور امام حسن ع و امام حسین ع است.

@۷-خونی که داد سرور آزادگان حسین

مرهون حسن تربیت و شیر مادر است

شرح: به قول آقاجان روحی فداه (علامه حسن زاده) ائمه افتخار می‌کردند و می‌گفتند مادر ما فاطمه زهرا است. پاکی دامن و پاکی مولود از مادر است. چون انسان، میوه و مولود درخت مادر است.

@۸-تا روزگار بوده و تا هست پایدار

عرش خدا، ز زهره‌ی زهرا منور است

شرح: نور عرش از نور صدیقه طاهره س است

@۹-نوری که زینت بخش مکان است و لامکان

از باختر، فروغ رخش تا به خاور است

شرح: نوری که زینت بخش مکان و لا مکان است از باختر یعنی غرب تا خاور یعنی شرق ظهور دارد.

حدیث: «و ظهرت مشارق و المغارب»

@۱۰-حورای انسی است و ز مشکین شمیم او

گیسوی حور و روضه‌ی رضوان معطر است

شرح: یکی از القاب خانم صدیقه طاهره س انسیه است. زن انسانی که حوری است. در روایت هست که نگویید انسانی که به شکل حوریه است بگویید حوریه ایی که به شکل انسان است یعنی تمام وجودش نور است.

@۱۱-شه بانوی حجاز، ولی کارِ خانه را

با فضه‌ی کنیز، شریک و برابر است

شرح: نکته: می‌فرماید شهبانوی حجاز است شاه بانوان حجاز و شهبانوی همه عالم است ولی کار خانه را پابه پای کنیزش انجام می‌دهد. پادشاهان و شاهزاده‌ها دوتا کنیز همراه داشتند که خودشان دست به سیاه و سفید نزنند اما ولایت این جور نیست که دختر ولی خداست یا همسر ولی خداست پس دست به کاری نزند. خود ولی خدا امیرالمؤمنین ع که خلیفه بود لباس خشن می‌پوشید و از بیت المال حقوق نمی‌گرفت. یعنی بنا نیست مثل پادشاهان زندگی کنند خود پیامبر ص مثل همه کار می‌کرد یعنی در حقوق دنیایی عین همه مردم‌اند اصلاً امامت یعنی همین.

امام شما هستم پیشوای شمایم نگاه کنید از من یاد بگیرید امیرالمؤمنین ع وارد کوفه شد فرمود: این من و مرکبم و لباسهای من. است. اگر از شهر شما بیرون رفتم با غیر از این، بدانید خیانت کرده‌ام. امام هستم شما باید از من یاد بگیرید.

@۱۲-در خانه‌ای که رد قدم‌های جبرییل

گاه نزول وحی خدا، زیب و زیور است

شرح: جبراییل قدم می‌گذارد در آن خانه.

@۱۳-از رنج کار، آبله می‌زد به دست او

دستی که بوسه گاه لبان پیمبر است

شرح: از بس با دستاس گندم را آسیاب کرده بود، دست‌هایش تاول زده بود. با آنکه شهبانوی حجاز بود. نقل شده حضرت، تا حدودی ظریف و ضعیف بود.

@۱۴-در منتهای اوج بلاغت، خطابه‌اش/

آهنگ، چون پیمبر و منطق، چو حیدر است

شرح: خطبه فدکیه ایشان که نظیرش را نداریم و خطبه‌ای که در دفاع از امیرالمؤمنین ع خواندند آنقدر زیبا و بلیغ و فصیح است که واقعاً پهلو می زند به خطبه‌های امیرالمؤمنین ع

@۱۵-این افتخار بس که (ریاضی) به درگهش

عبد و غلام و بنده و مولا و چاکر است

«پایان فصل ۱۴»

فصل ۱۵: «موضوع: در بیان چند امر مهم است …

انسان کامل کون جامع و صاحب مقام قلب است..» در اصطلاح عرفا، عالم را کون جامع می گویند. در طبقه بندی عوالم، شهادت مطلقه داریم که این عالم دنیا است. بعد بین غیب مطلق و شهادت مطلقه دوتا عالم است یکی غیب مضاف که نزدیک به عالم غیب است یکی شهادت مضاف که نزدیک به عالم شهادت که عالم برزخ است، می‌باشد.

کون جامع چیست؟ عالمی که جامع چهار عالم فوق الذکر است. انسان کامل، کون جامع است. همه اینها را با هم دارد.

فاطمه س، ️یادگار پیامبر ص و امانت ایشان بود.

نکته‌ای است در توحید که پیامبر ص امانت گذاشت. فاطمه س لیله القدر و یوم الله بوده است

توحید و نبوت را فرمود بعد مقامات خودش را فرمود لیله القدر و یوم الله.

کون جامع و صاحب مقام قلب بوده است.

انسان‌های کامل با هم متفاوت‌اند اما در یکسری خصوصیات اشتراک دارند. انسان آگاه صاحب قلب است. که پنهان برایش آشکار و راز برایش باز می‌شود.

حدیث کمیل که به امام علی ع گفت: ما الحقیقه: حقیقت چیست؟ حضرت در جواب فرمود: ما لک و الحقیقه: تو را با حقیقت چه کار؟! کمیل عرضه داشت: او لست صاحب سرّک: آیا من رازدار تو نیستم؟

حضرت در جواب فرمود: بلى و لکن یترشّح علیک ما یطفح منّى: آرى! امّا (آنچه از اسرار از من به تو می‌رسد) ترشّحى ناچیز است (که از قلزم زخّار سینه من) سرریز می‌‏کند و به تو می‌‏رسد. فرمود: الحقیقه کشف سبحات الجلال من غیر اشاره: حقیقت، به یک‌‏سو شدن پرده‏‌هاى جلال حقّ است بی‌هیچ اشارتى! وکمیل گفت: زدنی بیانا: بر توضیح خود بیفزاى! و حضرت فرمود: محو الموهوم مع صحو المعلوم: حقیقت، محو موهوم (که وجودنماهاى غیر حقّ) است توأم با بیدارى و هشیارى به معلوم (که حقّ متعال) است؛ یعنى ما سواى حقّ را که وجودات موهومند با نیروى توجّه به حقّ مطلق، از صحنه ضمیر خود محو کن تا چهره حقیقت، از پس پرده‌‏هاى ظلمانى اوهام، بی‌‏حجاب تجلّى کند.

باز هم کمیل گفت: زدنی بیانا! و حضرت فرمود: جذب الاحدیّه بصفه التّوحید: حقیقت، جذبه ‏اى (از جذبات حقّ) است به صفت توحید (که بنده را از هستى خود برباید).

– صاحب قلب، حقیقت برایش مکشوف است. حق را می‌بیند. می‌بیند که خداست دارد خدایی می‌کند. می‌بیند نه اینکه بداند. بین دانستن و دیدن، خیلی تفاوت است. ما تمام این کتاب‌ها را می‌خوانیم که پرده کنار برود و گوشه چشمی به حقیقت نزدیک شویم. کنار رفتن پرده، مراتب دارد. حجاب‌هایی هست. تا چه اندازه پرده را بزنند کنار، زیرا حقیقت لایه لایه است. هر لایه‌ای کنار می‌رود، یک حقیقت را می‌بیند.

حضرت موسی ع صاحب تکلم و ملاقات با خداوند است ولی وقتی پیش حضرت خضر ع می‌رود. خضر می‌گوید تو اصلاً از این‌ها خبر نداری. پرده‌ای برایت کنار رفته اما پرده‌های دیگری هم هست. لذا حضرت موسی ع گفت انشاالله من را صابر می‌یابی. یعنی نمی‌داند خدا چه می‌خواهد.

ما با نور می‌بینیم ولی نورها فرق دارند. با نور مادون قرمز، چیزهایی را می‌توان دید که با نور معمولی نمی‌توان دید. انوار الهی هم متفاوت‌اند. نور فرشته، نور وحی، نور الهام و نور تجلی مراتب مختلف نور الهی‌اند. بستگی دارد که چه نوری تجلی کند.

🌹الحمدلله علی الولایه🌹

دانلود فایل صوتی

۵/۵ - (۱ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.