۱۴۰۱-۳-۲ فص فاطمیه جلسه ۷۸
بسم الله الرحمن الرحیم
دوشنبه ۱۴۰۱/۳/۲/ درس فص فاطمیه، جلسه ۷۸
موضوع: قصیده “یاعلی”
@ ️گاه توزین وزن انسانها
آن تو مکیال و آن تو میزانى@
– میزان در قرآن در آیات مختلف مطرح شده است در عربی میزان و در فارسی ترازو است. هر چیزی میزان سنجش خودش را دارد. میزان ترازوی انسان سنج حجت خداست.
که روایاتی داریم که میزان امیرالمؤمنین ع است ائمهاند، حجج الهیهاند. یعنی با آنها میسنجند انسانها را
*شیر را بچه همی ماند بدو
تو به پیغمبر چه میمانی بگو*
بعضیها در هیچ موطنی و منزلی و صفتی و اخلاقی به رسول الله به امیرالمؤمنین ع شباهت ندارند آنها بنی امیه اند که در زیارت عاشورا میخوانیم:
“فی کل موطن و موقف وقف فیه نبیک (ص) ”
رسول الله ص در هر موطن و موقفی که میایستاد اینها را لعنت کرد چون در هیچ موطن و موقفی با رسول الله ص نیستند
میزان و ترازوی انسان سنج امیرالمؤمنین ع است.
️امیرالمؤمنین ع فرمودند؛
قِیمَهُ کُلِّ امْرِئ مَا یُحْسِنُهُ/قیمت انسان به اندازه حسن و کمالاتی که دارد قیمتش این اندازه است همین قیمت است که وزن میشود روز قیامت علم او عبادتش ….
انسان مثل سیب نیست که بگوییم خوب یا بد است
یک انسانی معرفت دارد اما اخلاقش خوب نیست و یکی اخلاق دارد سخاوت ندارد وو
مراحل مختلف انسانی را مجموعاً با
امیرالمؤمنین ع میسنجند
” وَکُلُّ شَیْءٍ عِندَهُ بِمِقْدَارٍ”هر چیزی نزد خداوند مقدار دارد. مقدار یک موقع با وزن است
(فَأَمَّا مَنْ ثَقُلَتْ مَوَازِینُهُ
اما هرکس اعمال وزن شدهاش سنگین و باارزش است)
قرآن هم قول ثقیل است.
امام صادق ع فرمود امیرالمؤمنین ع ۲۴ کلمه دارد که وزن هریک از وزن آسمان
و زمین سنگینتر است
سنگینترین چیزی که در ترازوی اعمال میگذارند “قول لا اله الاالله” است
اسوه حسنه رسول الله ص است
بعضیها هیچ چیز ندارند یک کلمه معرفت ندارند که در جان انها نشسته باشد. و بعضیها انقدر بی روح هستند که در موقع خاک کردن انها انگار خشت را در خاک میگذارید
پس ترازوی اعمال میزان امیرالمؤمنین ع است
وَالسَّمَاءَ رفعها وَوَضَعَ الْمِیزَان
و آسمان را برافراشت و [برای سنجش هر امر معنوی و مادی] ترازو نهاد؛ (۷)
أَلَّا تَطْغَوْا فِی الْمِیزَانِ
روایت،: والسماء؛ آسمان را بالا برد و ترازو را قرار داد
آسمان رسول الله و ترازو، میزان، امیرالمؤمنین ع است
بعد فرمود در میزان طغیان نکنید
این میزان است با این میزان سنجیده میشوید
خیلیها نبوت را میپذیرند، پذیرش ولایت سخت است
@️تثنیت در امامت است غلط
داند آن را ز عالى و دان
– تثنیت یعنی دوگانگی در امامت است غلط است
به قول جناب سعدی: ” ده درویش در گلیمی بخسبند و دو پادشاه در اقلیمی نگنجند.” در یک عصر دو امام نمیشود
@شد خلافت به ظاهر و باطن
قسمت از رسم و راه شیطانى
اینکه میگویند یک خلیفه ظاهری و یک خلیفه باطنی داریم
– آیه قرآن: سوره الأنبیاء
لَوْ کَانَ فِیهِمَا آلِهَهٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا/ بهفرض محال، در زمین و آسمان معبودهایی جز خدا وجود داشت، همه جا به هم میریخت. و فاسد میشد و مظهر خدا در زمین امام است و دوتا نمیشود وامام باید یک نفر باشد و همه به او نگاه کنند
️روایت: در یک زمان اگر امام بیشتر از یکی باشد یکی ساکت است و هیچی نمیگوید ودیگری ناطق
خلیفه باید به صفات مستخلف عنه باشد
@️بهر اسکات خلق نادانى
گفته آمد ز حلق نادانى/
اسکات یعنی ساکت کردن
@تجزیت را چگونه ره باشد
در صفایاى خاص سلطانى/
– صفایای ملوک آن اختصاصیهای پادشاه را می گویند مثلاً شمشیری که در کمر پادشاه بسته میشود آن زیبندهترین چیز …. یا تاج …
مثلاً حضرت یوسف ع گفت
قَالُوا نَفْقِدُ صُوَاعَ الْمَلِکِ وَلِمَنْ جَاءَ بِهِ حِمْلُ بَعِیرٍ وَأَنَا بِهِ زَعِیمٌ جام شاهی گم شده است
اینها صفات الهی صفات سلطانی است تجزیه بردار نیست
@️شرط نسبت تجانس است و کجا
آن تو و با فلان و بهمانى
– شرط نسبت با رسول الله ص
باید از یک جنس باشد که بشود جانشین رسول الله ص
از امیرالمؤمنین علی (ع) نقل شده: (الدّهر أنزلنی ثمّ أنزلنی حتّی قیل معاویه و علی)
رسول الله فرمود
عَلِیٌ مِنّی و أنا مِن عَلِی
@️صاحب عصمت و امامت با
دو سه اعرابى بیابانى/
ما اصحاب پیامبر را خیلی برایشان حرمت قائل هستیم ولی کدام اصحاب؟
اصحاب پیامبر ص آنهایی که شیعه بودند
لفظی که خود رسول الله ص بکار برد:
که شیعه علی رستگارانند
پیروان امیرالمؤمنین ع بودند در زمان خود رسول الله و حرفش را گوش میکردند
@️آنچه گفتند و آنچه مى گویند
برتر از این و برتر از آنى/
– پیامبر ص میشناسد امیرالمؤمنین ع چه کسی است
@️در حقیقت و رأی تعبیرى
در عبارت على عمرانى/
– عمران لقب ابوطالب بود
اصلاً نمیشود از حقیقت تو تعبیری کرد
در زیارتگاهی اینطور فرموده شد که تمام اقطاب و کملین از آدم ع گرفته تا انقراض عالم همه در مقابل امیرالمؤمنین ع دست به سینه هستند.
@️حسن از فیض قدس مرتضوى
نیک بنموده است در افشانى/
– حسن از فیض قدس مرتضی علیست که دارد در افشانی میکند هرچی هست از ولایت امیرالمؤمنین ع است
(پایان قصیده یاعلی)
الآن بحث ما این که اصحاب کساء (پنج تن)
که رفتند برای مباهله و اجماع امت بر این است و متواتر است آنی که در خانه فاطمه س اتفاق افتاده جریان دیگری است درست است حدیث
اما مربوط به این قضیه قرآن نیست (آیه مباهله)
کسی تکذیب کند آن را قرآن را تکذیب کرده است
بله این هم یکبار دیگر اتفاق افتاده است.
️کسی که زبان آقاجان را بداند میفهمد میداند در مکاشفه دیده است
وقتی میفرماید:
والحمدلله الذی هدانا لهذا وما کنا لنهتدی لو لا ان هدانالله.
خدا ما را به این هدایت کرد یعنی حرف را بفهم از کجا دارم می گویم درست است سند حدیثی آوردهام اما یک چیزی دیگر پشت این قضیه هست.
آقاجان: خودش آدرس را داده دستمان
️ابن عربی: در رساله یا شجره الکون …
اهل بیت فقط همین پنج نفرند
پیامبر (ص)؛ علی (ع)، فاطمه (س)، حسن (ع) و حسین (ع)
پیامبر اکرم اینها را فراخواند و با کساء آنان را پوشاند و چنین دعا کرد «اللهم هؤلاء أهلی فأذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهیرا» خدایا اینان اهل بیت من هستند از آنها پلیدی را دور کن و آنها را پاک گردان
(شرح حدیث شریف کساء و بیان چگونگی آن واقعه)
در حدیث آمد که روزی مصطفی
کرد رو سوی سرای مرتضی/
خسرو لولاک سلطان رسل
احمد محمود هادی سبل/
شهسوار قاب قوسین از شرف
تاجدار شهر بند من عرف/
عقل اول خاتم پیغمبران
نور مطلق والی نیک اختران/
آن طفیل هستی او هر چه هست
آن رهین امر او بالا و پست/
آنکه با نعلین بر عرش برین
رفت و ماند از رفتنش روح الامین/
باری آن جان جهان از روی حزم
زی سرای دخت خود بنمود عزم/
در سرای فاطمه چون پای سود
آن سرا را غیرت اسریٰ نمود/
یک جهان جان جای در آن خانه ساخت
غیرت فردوس آن کاشانه ساخت/
آن سرا گویی ز رفعت عرش بود
کز شرف عرش عظیمش فرش بود/
شد روان زهرا به استقبال شاه
آفتابی را قرین گردید ماه /
مصطفی بگرفت چون جانش به بر
بوسه زد بر آن لبان چون شکر/
پس لب معجز بیان را باز کرد
درد دل با نور چشم آغاز کرد/
گفت بینم ضعفی اندر جسم خویش
خیز و آور آن یمانی جامه پیش/
تابیاساید تنم زیر کسا
خیز و آور آن یمانی جامه را /
گفت زهرا بر خدا جویم پناه
جسم پاکت را زضعف ای پادشاه/
یارب از غم جسم پاکت دور باد
خاطرت بی رنج و دل مسرور باد/
پس کسا آورد زهرای بتول
با ادب افکند بر روی رسول/
الحمدلله علی الولایه