ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۲-۳-۳۰ فص فاطمیه جلسه ۱۰۵

قران انزالی و تنزیلی

 

بسم الله الرحمن الرحیم

سه شنبه ۱۴۰۲/۳/۳۰ در فص فاطمیه، جلسه ۱۰۵

موضوع: فصل ۱۴، قران انزالی و تنزیلی

⬅️گاهی از قران تعبیر به کشف تام محمدی می‌کنند.

کشف یعنی بر طرف شدن پرده. دریافت از آن سو، کشف می‌خواهد. دریافت از آن سو بسته به شدت کشف دارد که به چه اندازه پرده کنار برود.

همه در دریافت‌ها یکسان نیستند آن کشفی تام است که به کلی پرده کنار می‌رود وحقیقت ناگفتنی باقی نمی‌ماند کشف تام است.

تمام‌ترین کشف یعنی بالاتر از این کشف دیگر کشفی نیست تمام نبوت تمامی انبیا و تمام اخبار از غیبی که می‌گرفتند زیر مجموعه قران است.

حدیث سؤال شد از آقا امیرالمؤمنین علیه السلام آیا از علوم وحی چیزی در نزد شما است؟ فرمود خیر مگر اینکه خداوند فهم جدیدی از کتابش نصیب بنده‌اش کند.

هرکس هر چیزی بگیرد از قرآن است.

جناب ابن عربی فرمودند میزان صحت کشف و مکاشفات قرآن و روایات است آن کشفی درست است که در قرآن سند برای آن پیدا کنیم گاهی وقت معنایی در قرآن است جز با کشف نمی‌شود فهمید اینها را اهل معرفت خیلی دارند.

هرچه انسان دریافت کند و انبیا هم دریافت کرده‌اند زیرمجموعه قرآن است.

انزال قرآن در شب قدر و تنزیل آن طی ۲۳ سال به تدریج، انا انزلنا فی لیله القدر چرا می‌فرماید قرآن را در شب قدر نازل کردیم در حالی که طی ۲۳ سال نازل شده است؟ به خاطر اینکه قرآن دو نحوه نزول دارد و نکته در اینجاست و مهم است و آن بهره رسول الله از قرآن است، که چه کسی بیشترین بهره را از قرآن می‌برد؟ خود رسول الله.

آیا دریافت رسول خدا از قرآن با دریافت امت یکسان است؟ خیر

رسول الله برای خودش به یک باره دریافت می‌کند قرآن را، اما برای مردم طی ۲۳ سال آهسته و آهسته و شمرده و شمرده نازل می‌کند.

قرآن یک حقیقت جمعی دارد، که این حقیقت کلی قرآنست «انا انزلناه و فی لیله القدر» در شب قدر نازل کردیم قرآن را.

نکته: انزال دفعتاً نازل می‌شود مربوط به ولایت رسول الله است و تنزیل تدریجیست و مربوط به نبوت و رسالت رسول الله است.

خدا در قرآن هم یکجا می‌فرماید «یا ایها الرسول» ای رسول ابلاغ کن..

و در جای دیگر می‌فرماید، یا ایها النبی… ای نبی…

آنجا که کار شخصی است می‌گوید نبی و برگشت به خودش دارد آنجا که کار با امت است می‌فرماید یا ایها الرسول.

قرآن همه سوره‌ها و آیه‌های آن از آغاز سوره فاتحه تا انجام سوره ناس را خود رسول الله جای انهارا مشخص کرده است.

آقاجان علامه حسن زاده آملی فرمودند بدون هیچ زیاده و نقصان نه چیزی به قرآن اضافه شده نه کم شده است.

در کتاب ۱۰۰۱ نکته در نکته ۱۰۹ – علامه حسن زاده املی:

در قرآن کریم به هیچ وجه و هیچ نحو تحریفی نشده است، این قرآن بین دفتین که اول آن فاتحه و آخر آن ناس است همانیست که بر خاتم (ص) انزالاً و تنزیلاً وحی شده است و ترتیب سور و آیات همه بفرمان حق سبحانه است و اگر کسی خلاف این حکم را مدعی است علاوه اینکه رساله‌ای در رد آن نوشته‌ام و براهین قاطعه آورده‌ام، *با چنان کس به مباهله حاضرم.*

🟥«مباهله کردن یعنی دو نفر در حق هم نفرین می‌کنند بر سر حقانیت چیزی»

آقاجان علامه حسن زاده فرمودند قرآن با همین صورتی که هست بر قلب رسول الله نازل شده است.

روایت وقتی که به پیامبر اکرم آیه نازل می‌شد می‌فرمودند این آیه را در سوره چندم و در آیه چندم قرار دهید

قلبی که گنجینه حقایق و بطون آیات قرآنی است آن قلب لیله القدر است.

⬅️زجاجه وحی و ثمره نبوت فاطمه عارفه به اشیاء فرموده است: «حمد خدای را که به نعمت او بدین مرتبه علم و عمل و رغبت او و طاعت امر او رسیده‌ام و حمد خدا را که مرا منکر هیچ چیزی از کتابش نگردانیده است و در هیچ چیزی از آن امر مرا سرگردان ننموده است و حمد خدای را که مرا به دینش هدایت فرموده است، و مرا کسی قرار نداد که جز او را پرستش کنم.

پس در این فرموده آن حضرت که مرا منکر هیچ چیزی از کتابش نگردانیده است»

روایت: پیغمبر خدا صلی الله و علیه السلام فرمودند که هیچ حرفی از حروف قرآن نیست مگر اینکه او را هفتاد هزار معنی است.

امام صادق ع: فرمودند هرکس فاطمه را آنسان که حق معرفت او است شناخت همانا که لیله القدر را اداراک کرده است.

الحمدلله علی الولایه

دانلود فایل صوتی

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.