ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۰-۴-۱۴ فص فاطمیه جلسه ۵۷

بسم الله الرحمن الرحیم
دوشنبه ۱۴۰۰/۴/۱۴
درس فصوص(فصل هفتم)
موضوع” بحث بقیه الله
بقیه النبوه از القاب صدیقه طاهره است.
اگر رسول الله عصمت دارد خانم فاطمه زهرا پاره تن اوست پس او هم عصمت دارد.
و اینها واسطه فیض در این عالم هستند.متخلق به اخلاق الله هستند.
اخلاق ناس با اخلاق الله متفاوت است، انسانها انچه هست برای خودشان می خواهند ویا خانواده ووو رحمت انسانها وسعت ندارد و در انسانها بخل حاکم است،
روایت، سخترین چیز رعایت انصاف است،
انسانهای الهی برای همه میخواهند و به حقوق همه احترام می گذارند.
هدایت خلق ، مرتبه دیگر است،
بدن عنصری ، برای هدایت است ، کلاس، کتاب …
هدایت نفسانی است که هدایت او نور است کسانی که مستعد باشند تحت تاثیر نفس امام قرار می گیرند.
هدایت باطنی ، امام هر جا باشد انسانها را هدایت می کند به اندازه استعداد انها.
روایت ، هر قاضی که درست حکم بدهد از ناحیه امام علی است .
کار انبیاء تعلیم و تربیت ناس است.
حدیث امام عصر عج، در روایت است که حضرت تشریف می اوردند تکیه به خانه خدا میزند
«وَ سَیِّدُنَا الْقائِمُ علیه السلام مُسْنِدٌ ظَهْرَهُ اِلَی الْکَعْبَهِ وَ یَقُولُ: یَا مَعْشَرَ الْخَلائِقِ اَلا وَ مَنْ اَرادَ اَنْ یَنْظُرَ اِلی آدَمَ وَ شَیْثَ، فَها اَنَا ذا آدَمُ وَ شَیْثُ، اَلا وَ مَنْ اَرادَ اَنْ یَنْظُرَ اِلی نُوحٍ وَ وَلَدِهِ سامْ فَها اَنَا ذا نُوحٌ وَ سامُ، اَلا وَ مَنْ اَرادَ اَنْ یَنْظُرَ اِلَی اِبْراهیمَ وَ اِسْماعیلَ فَها اَنَا ذا اِبْراهیمُ وَ اِسْماعیلُ اَلا وَ مَنْ اَرادَ اَنْ یَنْظُرَ اِلی مُوسی وَ یُوشَعَ فَها اَنَا ذا مُوسی وَ یُوشَعُ اَلا وَ مَنْ اَرادَ اَنْ یَنْظُرَ اِلی عیسی وَ شَمعونَ فَها اَنَا ذا عیسی وَ شَمعونُ. اَلا وَ مَن اَرادَ اَن یَنْظُرَ اِلی مُحَمَّدٍ وَ اَمیرِ الْمُؤمِنین صَلَواتُ الله عَلَیهما فَها اَنَا ذا مُحَمَّدٌ صلی الله علیه و آله وَ اَمیر الْمُؤمِنین علیه السلام اَلا وَ مَن اَرادَ اَن یَنْظُرَ اِلی الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْن علیهماالسلام فَها اَنَا ذَا الْحَسَنُ وَ الْحُسَیْنُ اَلا وَ مَن اَرادَ اَن یَنْظُرَ اِلی الائمهِ مِنْ وُلْدِ الحُسَینِ علیه السلام فَها اَنا ذاالاَئِمَّهُ علیهم السلام ؛(۳)
آقای ما قائم علیه السلام پشت خود را به کعبه تکیه زده می فرماید: ای گروه مردم! بیدار باشید! هر کس می خواهد آدم و شیث را ببیند، اینک منم آدم و شیث، بیدار باشید! هر کس می خواهد نوح و فرزندش سام را به تماشا نشیند، اینک منم نوح و سام، آگاه باشید! هر کس می خواهد ابراهیم و اسماعیل را ببیند، اینک منم ابراهیم و اسماعیل، بیدار باشید! کسی که می خواهد موسی و یوشع را بنگرد، اینک منم موسی و یوشع، آگاه باشید! هر کس می خواهد عیسی و شمعون را بنگرد، این منم عیسی و شمعون، بیدار باشید! هر کس می خواهد محمد و امیر مؤمنان را بنگرد، اینک منم محمد و علی، بیدار باشید! و هر کس می خواهد حسن و حسین را بنگرد، اینک منم حسن و حسین، بیدار باشید! هر کس می خواهد امامان از فرزندان حسین را تماشا کند، اینک من همان [عصاره[ ائمه از فرزندان حسینم.
خدای سبحان در سوره هود در قران از شعیب پیامبر
وفا کنید به کیل ، کم ندهید اشیاء مردم را ، تعثوا، تباهی کردن است ، تباهی نکنید در روی زمین به صورت فساد گران ، بقیه الله بهتر است برای شما اگر شما مومنان هستید من حافظ شما نیستم خودتان کار بهتر انجام بدهید
جناب ابن عربی میفرماید خداوند یک سری چیزها را حرام کرده و یک سری چیزها را باقی گذاشته، زنا نکنید لواط نکنید اما ازدواج کنید این که باقی است بقیه الله است و این بهتر است ،
ربط سخن ابن عربی به اینجا در مورد امامان  اینطور میشود که قرآن کریم میفرماید میل نکنید به کسانیکه ظلم کرده و ظالم هستند ، و یا اینکه عهد من به ستمگران نمی رسد ، خداوند خیلی ها را حذف کرده، حرام کرده
ان الشرک لظلم عظیم .
اکثرا مردم مشرک هستند یعنی اکثرا ظالم هستند و انی که باقی مانده بقیه الله ، باقی مانده خداست.
حضرت شعیب رفت بالای کوه که مشرف به شهر مدین بود و نمی گذاشتند بیاید توی بازار ،رفت بالای بلندی،و داد زد با صدای بلند ای اهل مدینه این شهر ستمکار  من بقیه الله هستم.
بقیه الله بهتر است برای شما و من حافظ و حفیظ شما نیستم .
پیرمردی انجا بود و ظاهرا عاقل بود و گفت صدای شعیب پیامبر است.بخدا اگر سراغ این نروید از بازارها هر اینه از بالای سر و زیر پا عذاب شما را می گیرد.
بقیه الله نهی می کند از فساد و از ظلم .
اول چیزی،که قائم نطق میکند
هود
بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ وَمَا أَنَا عَلَیْکُم بِحَفِیظٍ
ﺁﻧﭽﻪ ﺧﺪﺍ [ ﺩﺭ ﻛﺴﺐ ﻭ ﻛﺎﺭﺗﺎﻥ ﺍﺯ ﺳﻮﺩ ﻭ ﺑﻬﺮﻩ ﭘﺲ ﺍﺯ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﺣﻖ ﻣﺮﺩم ] ﺑﺎﻗﻲ ﻣﻰ  ﮔﺬﺍﺭﺩ ، ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻤﺎ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺍﮔﺮ ﻣﺆﻣﻦ ﺑﺎﺷﻴﺪ ، ﻭ ﻣﻦ ﺑﺮ ﺷﻤﺎ ﻧﮕﻬﺒﺎﻥ ﻧﻴﺴﺘﻢ .(٨۶)
انگاه حضرت می گوید من بقیه الله و حجت خدا و خلیفه خدا بر شما هستم ، و هیچ مسلمانی به او
مگر اینکه بگوید سلام بر تو ای بقیت الله در زمین.
بحث بقیت الله در قران
هود
فَلَوْلَا کَانَ مِنَ الْقُرُونِ مِن قَبْلِکُمْ أُولُو بَقِیَّهٍ یَنْهَوْنَ عَنِ الْفَسَادِ فِی الْأَرْضِ إِلَّا قَلِیلًا مِّمَّنْ أَنجَیْنَا مِنْهُمْ وَاتَّبَعَ الَّذِینَ ظَلَمُوا مَا أُتْرِفُوا فِیهِ وَکَانُوا مُجْرِمِینَ
ﭘﺲ ﭼﺮﺍ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺍﻣﺖ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺑﻮﺩﻧﺪ ، ﻣﺼﻠﺤﺎﻧﻲ ﺩﻟﺴﻮﺯ ﻧﺒﻮﺩﻧﺪ ﻛﻪ [ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ] ﺍﺯ ﻓﺴﺎﺩ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﺎﺯﺩﺍﺭﻧﺪ ؟ ﻣﮕﺮ ﺍﻧﺪﻛﻲ ﻛﻪ [ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺑﺎﺯﺩﺍﺷﺘﻦ ﻣﺮﺩم ﺍﺯ ﻓﺴﺎﺩ ]ﻧﺠﺎﺗﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻳﻢ . ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺳﺘﻢ ﻛﺮﺩﻧﺪ ، ﺩﻧﺒﺎﻟﻪ ﺭﻭ [ ﻭ ﺩﻝ ﺑﺴﺘﻪ ]ﭼﻴﺰﻱ ﺍﺯ ﻧﻌﻤﺖ ﻭ ﺛﺮﻭﺕ ﺷﺪﻧﺪ [ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺳﺮﻛﺸﻲ ﻭ ﻃﻐﻴﺎﻥ ﺍﻓﺘﺎﺩﻧﺪ ] ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﻨﻬﻜﺎﺭ ﺑﻮﺩﻧﺪ .(١١۶)
اولو بقیه یعنی چه؟ حضرت فرمود انا بقیت الله، و صاحب بقیه هستند که از فساد نهی می کنند
در این بقیت یک نکته ای در ان است که دقت شود.
در سوره زخرف
الزخرف
وَجَعَلَهَا کَلِمَهً بَاقِیَهً فِی عَقِبِهِ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ
ﻭ ﺗﻮﺣﻴﺪ ﻭ ﻳﻜﺘﺎﭘﺮﺳﺘﻲ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻧﺴﻞ ﻫﺎﻱ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺣﻘﻴﻘﺘﻲ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ ، ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ [ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺗﻮﺣﻴﺪ ]ﺑﺎﺯﮔﺮﺩﻧﺪ ;(٢٨)
کلمه باقیه در ایه همان بقیه الله است و بقیه النبوه است.
در نسل او قرار دادیم که نسل حضرت ابراهیم ع است
اقا امیرالمومنین ع ، علما باقی هستند تا زمین هست.
العلماء باقون مابقی الدهر ، باقون جمع مذکر است و جمع مونث باقیات است.
باقیات  الصالحات یعنی چه؟ روایت داریم باقیات الصالحات مادران ائمه هستند.
زنان عالمه میشود باقیات و زنان درستکار برای شما بهتر است.
زنانی که باقی مانده خدا هستند صدیقه طاهره بقیه النبوه است.
الحاقه
وَأَمَّا عَادٌ فَأُهْلِکُوا بِرِیحٍ صَرْصَرٍ عَاتِیَهٍ
ﻭ ﺍﻣﺎ ﻗﻮم ﻋﺎﺩ ﺑﺎ ﺗﻨﺪﺑﺎﺩﻱ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺳﺮﺩ ﻭ ﻃﻐﻴﺎﻥ ﮔﺮ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﺷﺪﻧﺪ ،(۶)
سَخَّرَهَا عَلَیْهِمْ سَبْعَ لَیَالٍ وَثَمَانِیَهَ أَیَّامٍ حُسُومًا فَتَرَى الْقَوْمَ فِیهَا صَرْعَىٰ کَأَنَّهُمْ أَعْجَازُ نَخْلٍ خَاوِیَهٍ
ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻫﻔﺖ ﺷﺐ ﻭ ﻫﺸﺖ ﺭﻭﺯ ﭘﻲ ﺩﺭ ﭘﻲ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﺴﻠﻂ ﻛﺮﺩ ﻭ [ ﺍﮔﺮ ﺁﻧﺠﺎ ﺑﻮﺩﻱ ] ﻣﻰ  ﺩﻳﺪﻱ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺗﻨﻪ ﻫﺎﻱ ﭘﻮﺳﻴﺪﻩ ﻭ ﭘﻮﻙ ﺩﺭﺧﺘﺎﻥ ﺧﺮﻣﺎ ﺭﻭﻱ ﺯﻣﻴﻦ ﺍﻓﺘﺎﺩﻩ [ ﻭ ﻫﻠﺎﻙ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ . ](٧)
فَهَلْ تَرَىٰ لَهُم مِّن بَاقِیَهٍ
ﺁﻳﺎ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﻫﻴﭻ ﺑﺎﻗﻲ ﻣﺎﻧﺪﻩ ﺍﻱ ﻣﻰ  ﺑﻴﻨﻲ ؟(٨)
پیامبر انها را می بیند اقوام گذشته و ارواح انها برای او حاضر هستند
فسئل الرسل ، سوال کن یعنی چه ؟ یعنی از رسول ، سوال کن
اقاجان ، ارواح پیشین در نزد پیامبر حاضر هستند.
ایه ۸، فهل تری…
باقی مانده این قوم ، ۲۰۰۰ سال قبل از پیامبر عذاب شده اند و رفته اند ، در اینها هیچ چیز باقی نیست (باقی اهل علم است) هیچ اهل علم یا هیچ کسی که نفی فساد کند ، چون نبود اهل علم از بین رفتند.
فَلَوْلَا کَانَ مِنَ الْقُرُونِ مِن قَبْلِکُمْ أُولُو بَقِیَّهٍ یَنْهَوْنَ عَنِ الْفَسَادِ فِی الْأَرْضِ إِلَّا قَلِیلًا مِّمَّنْ أَنجَیْنَا مِنْهُمْ وَاتَّبَعَ الَّذِینَ ظَلَمُوا مَا أُتْرِفُوا فِیهِ وَکَانُوا مُجْرِمِینَ
ﭘﺲ ﭼﺮﺍ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﺍﻣﺖ ﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺑﻮﺩﻧﺪ ، ﻣﺼﻠﺤﺎﻧﻲ ﺩﻟﺴﻮﺯ ﻧﺒﻮﺩﻧﺪ ﻛﻪ [ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ] ﺍﺯ ﻓﺴﺎﺩ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﺎﺯﺩﺍﺭﻧﺪ ؟ ﻣﮕﺮ ﺍﻧﺪﻛﻲ ﻛﻪ [ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺑﺎﺯﺩﺍﺷﺘﻦ ﻣﺮﺩم ﺍﺯ ﻓﺴﺎﺩ ]ﻧﺠﺎﺗﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻳﻢ . ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺳﺘﻢ ﻛﺮﺩﻧﺪ ، ﺩﻧﺒﺎﻟﻪ ﺭﻭ [ ﻭ ﺩﻝ ﺑﺴﺘﻪ ]ﭼﻴﺰﻱ ﺍﺯ ﻧﻌﻤﺖ ﻭ ﺛﺮﻭﺕ ﺷﺪﻧﺪ [ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺳﺮﻛﺸﻲ ﻭ ﻃﻐﻴﺎﻥ ﺍﻓﺘﺎﺩﻧﺪ ] ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﻨﻬﻜﺎﺭ ﺑﻮﺩﻧﺪ .(١١۶)
الا قلیلا ممن انجینا منهم
عده کمی را نجات دادیم ، از این عده کم قلیل اهل نجات بودند بقیت الله، اقل قلیل هستند.
کسیکه بقیت الله هست بروید سراغش انگار سراغ خدا و پیامبر خدا رفته اید
الحمدلله علی الولایه
۵/۵ - (۱ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.