به شرح استاد محمد مهدی معماریان:
ط- قال (صلى الله علیه و آله و سلم: لى مع الله وقت لایسعنى فیه ملک مقرب و لا نبى مرسل.
(جامع الاسرار سید حیدر آملى ص ۴۶۶ و چند جاى دیگر آن. و در موارد بسیارى از کتب و رسائل فریقین نقل شده است.)
حدیث شریف را محقق طوسى در شرح اشارات شیخ رئیس نیز آورده است چنانکه گفته آید.
آنکه فرمود: لایسعنى فیه ملک مقرب و لا نبى مرسل، نکره در سیاق نفى مفید عموم است که خود آن جناب را در آن مقام که مقام فناء و مقام طى سماوات، و قیام قیامت کبرى است نیز شامل است که در این مقام حرف از من و تو نیست، حرف از موسى و عیسى نیست لن ترانى (یا موسى) آنمقام دیگر است که فوق این حرفها است در آن مقام تعینى و اسمى و رسمى و سمتى نیست. نبى روى به خلق دارد که عنوان واسطه بودن است در آنمقام محو همه عناوین است.
شیخ رئیس در فصل نهم نمط نهم اشارات در مقامات العارفین فرماید: ثم انه اذا بلغت به الاراده و الریاضه حدا ما عنت له خلسات من اطلاع نور الحق علیه لذیذه کأنها بروق تومض الیه ثم تخمد عنه و هو المسمى عندهم اوقاتا الخ.
خواجه محقق طوسى در شرح آن فرماید: الشیخ اشار فى هذا الفصل الى اول درجات الوجدان و الاتصال و هو انما یحصل بعد حصول شىء من الاستعداد المکتسب بالاراده و الریاضه و یتزاید بتزاید الاستعداد و قد لاحظوا فى تسمیته- اى فى تسمیه اول الدرجات- بالوقت، قول النبى صلى الله علیه و آله و سلم: لى مع الله وقت لایسعنى فیه ملک مقرب و لا نبى مرسل.
هزار و یک نکته، ص: ۵۵۷
این کمترین در تعلیقات بر فصل یازدهم آغاز و انجام خواجه و بر ابتداى وجود ذهنى اسفار مطالبى در وقت دارد اگر وقت دارى رجوع کن و نظیر حدیث شریف یاد شده در این حدیث نیز تدبر شود که معاضد یکدیگرند:
روى عن الصادق علیه السلام انه قال: لنا حالات مع الله هو فیها نحن، و نحن فیها هو، و مع ذلک هو هو و نحن نحن.
(کلمات مکنونه فیض، کلمه پنجاه)
فى الکافى: لنا حالات مع الله نحن هو و هو نحن (تعلیقه حکیم متاله ملا على نورى بر اسفار ج ۲ ص ۸۸ ط ۲).
جلسه ۱ دانلود
جلسه ۲ دانلود
ترجمه ی عبارات عربی را هم اگر بنویسید بسیار کاربردی می شود