۱۴۰۲-۴-۱ شرح اصول کافی
باب مخصوص و جامع در فضلیت و صفات امام
بسم الله الرحمن الرحیم
#پنجشنبه ۱۴۰۲/۴/۱ «درس اصول کافی جلد اول کتاب
باب مخصوص و جامع در فضلیت و صفات امام»
موضوع: حدیث اول
⬅️امام مانند خورشید طالع است که نورش عالم را فرا گیرد و خودش در افق است بنحوى که دستها و دیدگان به آن نرسد. امام ماه تابان چراغ فروزان، نور درخشان و ستاره ایست راهنما در شدت تاریکیها و رهگذر شهرها و کویرها و گرداب دریاها (یعنى زمان جهل و فتنه و سرگردانى مردم) امام آب گواراى زمان تشنگى و رهبر بسوى هدایت و نجات بخش از هلاکت گاههاست هر که از او جدا شود هلاک شود. امام ابریست بارنده، بارانی است شتابنده، خورشیدی است فروزنده سقفى است سایه دهنده، زمینى است گسترده، چشمه ایست جوشنده و برکه و گلستانست
🟥شرح حدیث:
مرتبه شمس، خورشید در افقی است…مراد بسط نور ولایت است که سریان ولی در عالم مثل سریان حق در عالم است.
اما گاهی در دورههایی که خفقان است امام مثل ستاره است که عده خاصی میتوانند بوسیله آن راه پیدا کنند.
یک شأن امام اینکه الان همه عالم به نور امام منور است.
لیل یعنی شب، دوگونه است یکی همین شب ظاهری و یکی هم شب معنوی.
وقتی خورشید غروب میکند همه عالم در تاریکی فرو میرود و این شب مال زمانی است که امام غائب میشود.
عدهای هستند از نور ستاره و نجم امام میتوانند بهره ببرند، امام آب گوارا بر تشنگان است.
روایات زیادی داریم بر اینکه آب تعبیر به علم شده است،
امام آن علم حقیقی است، ما هر کدام یک گیاه هستیم و احتیاج به آب علم و معرفت برای رشد داریم، و این آب گوارا پیش امام است.
آب غیر گوارا هم داریم، مثلاً بعضیها مثل انبار کاه هستند و بعضیها هم یک آبهایی دارند اما گل آلود هستند.
روایت داریم که شخصی به امیرالمؤمنین ع گفت شما و جناب سلمان و ابوذر حدیث از رسول خدا میخوانید و دیگران هم حدیث میخوانند اما احادیثی که شما میخوانید با احادیث انها فرق میکند.
امام فرمود بعضیها پای صحبت پیامبر ناقص بودند و همه حرفها را نشینده اند و برخی دروغ میبندند… تا آخر حدیث….
آب گوارا و علم صحیح دست ما است.
منبع آب حیات، دهان امام است. امام دلالت کننده بر هدایت است. آن کسی که بر هدایت تو را میبرد امام است که تو را درست میبرد.
در خود دین انشعابات و بالا و پایین وجود دارد و هر کسی میگوید ما درست می گویم، ولی واقعاً کدام راه درست است!!! آن راهی که امام مشخص میکند باید رفت.
رسول خدا ص به عمار یاسر فرمود اگر همه مردم از یک راه رفتند و علی ع از راه دیگر رفت، تو راهی را برو که علی ع میرود.
و امام نجات بخش از ارتداد است.
خیلی از راهها و اعتقادات باطل است و آن کسی که ما را راهنمایی میکند امام است که حجابها برای او کنار رفته است.
امام آتش بر روی تپه است.
گرما بخش کسی که گرما میطلبد، این دنیا خیلی سرد ومنجمد است.
موجود زنده گرم است، یک حرارت مادی داریم مثل آتش و یک حرارت معنوی میخواهیم برای گرمای روح و آن نور امام است که حیات میبخشد به ما.
روح حیات را امام در وجود انسان میدمد
و هل الدین الا الحب مگر دین جز محبت به اولیاء خدا است. و همین محبت است که به انسان حال برای عبادت و بندگی میدهد.
در بیان آتش معنوی حضرت موسی به اهل خود گفت من آتشی را میبینم بلکه پارهای آتش برای شما بیاورم و یا خبری از آن بیاورم، و رفت طرف آتش اما رسالت آورد آن آتش الهی بود. و به رسالت بر انگیخته شده حضرت موسی ع وقتی رفت در اخبار دارد دید یک درختی، بوته ایی که آتش از آن میرود بالا ولی وقتی جلو رفت دید که نمیسوزاند! عصایش را نزدیک کرد و آورد بیرون دید سرد است! یعنی آتش دنیایی نبود و از آن آتش با او مخاطبه شد و به رسالت بر انگیخته شد این جا اسراری هست!
وقتی میفرماید امام آتش است یعنی چی؟
سوره النمل: فَلَمَّا جَاءَهَا نُودِیَ أَن بُورِکَ مَن فِی النَّارِ وَمَنْ حولها وَسُبْحَانَ اللَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ
ﭘﺲ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﻧﺰﺩ ﺁﻥ ﺁﻣﺪ، ﻧﺪﺍ ﺭﺳﻴﺪ ﻛﻪ ﭘﺮﺑﺮﻛﺖ ﺑﺎﺩ ﺁﻧﻜﻪ ﺩﺭ ﺁﺗﺶ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﻧﻜﻪ ﭘﻴﺮﺍﻣﻮﻥ ﺁﻥ ﺍﺳﺖ، ﻭ ﻣﻨﺰّﻩ ﻭ ﭘﺎﻙ ﺍﺳﺖ ﺧﺪﺍ ﻛﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ ﺍﺳﺖ. (۸)
آری آن آتش ولایت است
🟥راهنمای در هلاکت زارها امام است
خیلی وقتها امام نگه میدارد شیعه را تا هلاک نشوند، خودش نمیداند که اینجا نباید برود
انسانی که در مسیر ولایت باشد یکی از کارها اینکه امام ع شیعه را نگه میدارد نرو، نکن. 🟥حق استاد بر شاگرد و حق شاگرد بر استاد چیست؟
حق شاگرد اینکه حرف استاد را گوش کند و حق شاگرد بر استاد اینکه در آنجایی که شاگرد نمیتواند! استاد او را از گناه نجاتش بدهد.
که اینجا منظور از استاد و شاگرد امام و شیعیان او هستند
– «فَاذْکُرُونی أَذْکُرْکُمْ؛ من را ذکر کنید تا شما را ذکر کنم.
آن ولایت امام است که آن لحظه دستگیری میکند و کسی که جدا شود از امام هلاک شده
-اهل معرفت می گویند: اگر کسی تحت ولایت یکی از اولیاء باشد و انکار کند آن ولی را در دل یا یک امری از ولی را انکار کند رشته آن ولایت گسسته میشود اگر چه زیر یک سقف باشند یعنی کنار امام معصوم ع هم باشد اعتراض به دلش بیاید رشته شان قطع میشود
– انکار و اعتراض: مثل جریان جناب سلمان که در کتاب الاختصاص شیخ مفید روایت کرده است وقتی طناب انداختند گردن مبارک امیرالمؤمنین ع میکشیدند به طرف مسجد یک لحظه در دل سلمان گذشت چرا امیرالمؤمنین ع هیچ کاری نمیکند علی صاحب اسم اعظم است اگر بخواهد و اراده کند زمین و زمان را بهم میدوزد. سلمان گردنش زخم شد جوری که نمیتوانست حرکت بدهد روزی به حضرت گفت این زخم اذیتم میکند حضرت فرمودند آنی که در دلت آمد بیرون کن درست میشود
یعنی من به اندازه تو که می دانم باید چکار کنم
یک موقع است انسانی که دنبال امام میرود خطا هم میکند باید بگوید ببخشید من اشتباه کردم
اگر میخواهید امام از شما جدا نشود نگاه دار سر رشته تا نگه دارد
روایت: رسول اکرم ص وقتی با کسی دست میداد تا طرف دستش را رها نمیکرد حضرت دستش را نمیکشید تمام حرکات رسول الله ص، تمام حرکات امام رمز است یعنی میخواهد بفرماید که تا موقعیکه تو دست من را داشته باشی من دستت را رها نمیکنم مگر خودت دستت را بکشی بیرون،
– امام ابریست باران زا بهترین ابر ابر باران زاست که باران میبارد بر انسان حالا چه خواصی دارد هوا را لطیف میکند و همه را سیرآب میکند اگر ابر نبود به تنهایی آب روی زمین کفایت نمیکرد برای حیات…
خداوند آب پاشی را میفرستد دشت و بیابان را آب بپاشند
– امام بارانیست شتابنده
یک موقع باران نم نم میبارد بروی سر کسی ویک موقع سیل آسا میبارد
اگر اهلش را پیدا کند ووو
– امام آسمانی سایه افکن است
«تو قدر آب چه دانی که در کنار فراتی»
– امام آن زمین گسترده است تنگنا نیست!
وقتی به امام میرسید بسیط میشوید
به زمین گسترده امام ع مینگرید چقدر جا دارد برای سیر، چقدر ولایت شئونی دارد برای سیر کردن دنیا خیلی قلیل است وقتی انسان میرود در مسیر ولایت میبیند چه افقی است این است که به دنیا اولیاء توجه نمیکنند
میبیند امام چیست!!
– امام چشمه ایی است که میجوشد
بعضی از چشمهها آهسته آهسته میجوشد اما بعضی چشمهها آب بیرون میپاشد
– *نزدیک غدیریم رسیدیم به غدیر باید آماده غدیر باشیم*
– غدیر آن برکه آب است که حضرت رسیدند به آن یک سه راهی بود کاروانها از هم جدا میشدند یکی میرفت طرف یمن و… حضرت فرمودند حاضران به غائبان برسانند، ابلاغ ولایت امیرالمؤمنین ع است کنار برکه آب است آنجایی که ولایت معرفی میشود برکه است
برکه آب گوارا در بیابان آنجا غدیر است
امام آن غدیر و روضه (باغ) است
که قدر ندانستند کسانی که حاکم شدند یعنی امام را کنار زدند که خودشان حاکم بشوند اسلام را به کج راهه بردند یعنی حاکمیت اسلام را چون اسلام یک قوانین فردی دارد و یک حکومت اسلامی این دوتا با هم فرق میکند حکومت اسلام را امام معصوم ع پیاده میکند و اسلام فردی را باید من در خودم پیاده کنم آن حکومتی که باید باشد توسط امام ع صورت میگیرد.
الحمدلله علی الولایه