ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۹۹-۸-۲۶ فص فاطمیه جلسه ۳۸

بسم الله الرحمن الرحیم دوشنبه 99/8/26 / درس شرح فص حکمه عصمتیه فی کلمه فاطمیه ع) موضوع درس: مطلب دوم، در باب مناقب اصحاب الکساء وفضلهم عبدالرحمن بن عوف به مینا می‌گوید: ایا حدیث کنم برای تو حدیثی از رسول الله ص نکته (گاهی در حدیث دارد…

۹۹-۸-۱۴ شرح عیون عین ۳۶ جلسه ۲۴۸

بسم الله الرحمن الرحیم (چهارشنبه 99/8/14 درس عیون مسائل نفس) (موضوع: ادامه شرح عین ۳۶ در این که انسان ادراکاتی فوق طور عقل دارد) ۲- و نیز صاحب فصوص بعد از آن کلام در همان فص فرمود: واین مطلب را عقل به طریق نظر فکری نمی‌شناسد. صور…

۹۹-۸-۱۲ فص فاطمیه جلسه ۳۷

بسم الله الرحمن الرحیم دوشنبه 99/8/12 درس شرح فص حکمه عصمتیه فی کلمه فاطمیه موضوع: حرکت وجودی و ایجادی حرکت ایجادی: عالم ایجاد می‌شود و اجسام شکل می‌گیرند. اما سیری که در عالم وجود صورت می‌گیرد تکامل حرکت وجودیست. کتاب گشتی در حرکت…

۹۹-۸-۱۰ عالم و عارف

بسم الله الرحمن الرحیم شنبه 99/8/10 موضوع: تفسیر آیات سوره اعراف 175... و سوره جمعه 5 اعوذ بالله من الشیطان الرجیم الجمعة مَثَلُ الَّذِینَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ یحْمِلُوهَا کمَثَلِ الْحِمَارِ یحْمِلُ أَسْفَارًا بِئْسَ…

۹۹-۸-۵ فص فاطمیه جلسه ۳۶

بسم الله الرحمن الرحیم (دوشبنه 99/8/5- درس شرح فص حکمه عصمتیه فی کلمه فاطمیه) موضوع: اثبات امام عصر عج برای خدا خلیفه‌ای است که او خارج می‌شود از اولاد فاطمه س و اسم او اسم رسول الله است، جد او حسین ابن علی است بین رکن و مقام با او بیعت…

۹۹-۸-۳ شرح عیون عین ۳۶ جلسه ۲۴۷

بسم الله الرحمن الرحیم (شنبه 99/8/3- درس، عیون مسائل نفس) (موضوع: شرح عین ۳۶) ادراک فوق طور عقل انواع و اقسام دارد. گاهی گفته می‌شود به تعریف الهی شناخته می‌شود؛ یعنی به شناخت عرفان الهی. گاهی وقت در کشف و خواب برای انسان گفته می‌شود و…

۹۹-۷-۳۰ شرح عیون عین ۳۶ جلسه ۲۴۶

بسم الله الرحمن الرحیم چهارشنبه (99/7/30) (درس عیون مسائل نفس) موضوع درس: عین ۳۶ انسان را ادراکاتی فوق طور عقل است. بحث ادراک برسبیل تثلیث است یا حسی یا خیالی یا عقلی ادراکات کلی کار عقل است. کسانی که حسگرا هستند در مورد قوانین…

۹۹-۷-۲۸ فص فاطمیه جلسه ۳۵

بسم الله الرحمن الرحیم دوشنبه (99/7/28)(درس شرح فص حکمه عصمتیه فی کلمه فاطمیه) موضوع درس: انسان کامل ثمره شجره وجود و غایت حرکت وجودی و ایجادی است ایجاد غایتش چیست؟ چه در مطلق ایجاد و چه در ایجاد انسان که آدم متکون بشود. زن کارخانه…

۹۹-۷-۹ شرح عیون عین ۳۵ جلسه ۲۴۵

بسم الله الرحمن الرحیم (چهارشنبه 99/7/9 درس عیون مسائل نفس) موضوع درس: شرح عین ۳۵ در علم حصولی و حضوری علم حصولی به‌واسطه آلات و قوا برای نفس حاصل می‌شود. علم حضوری بدون قوا و آلات برای نفس دست می‌دهد مثل علم ما به نفس خودمان. بازگشت…