ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۲-۹-۵ ایام فاطمیه

درباره نظر وهابیت در مورد شیعیان

بسم الله الرحمن الرحیم

📆یکشنبه ۱۴۰۲/۹/۵، ایام فاطمیه

🧿موضوع: بحث درباره نظر وهابیت در مورد شیعیان

⬅️ ابن تیمیه خیلی کتاب دارد ولی اسلام او اسلام اموی (بنی امیه) است. آدم متعصبی بوده و عقاید خاصی دارد که در زمان خودش چند بار توسط اهل سنت زندانی شده است. یشان انقدر چرت و پرت می‌نوشته که علمای اهل سنت او را زندانی کرده.

🌀یکی از عقاید او این است که می‌گوید خیلی بدعت‌هایی وارد اسلام شده است. قسمتی از بدعتهای مدنظر او به شیعیان مربوط است. برای نمونه او شیعه را مشرک می‌داند؛ چون از نظر او غیر خدا را صدا می‌زنند.

🕋آیه قرآن

ذَٰلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَأَنَّ مَا یَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ هُوَ الْبَاطِلُ وَأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْعَلِیُّ الْکَبِیرُ

حقیقت این است که خدای یکتا حق مطلق است و هر چه جز او خوانند باطل صرف است، و علوّ مقام و بزرگی شأن مخصوص ذات پاک خداست.

مثلاً وقتی می‌گوید یا امام رضاع، این شرک است کمک خواستن از غیر خدا شرک است.

🌀 وقتی در نماز می‌گویید ایاک نعبد و ایاک نستعین یعنی فقط از خدا یاری می‌جوید

در حالی که شیعه می‌گوید یا علی مدد از علی مدد می‌گیرد. این شرک است.

🌀 قسمت دیگری از بحث او که می‌گوید سر قبور امامان خود می‌روید این هم شرک شماست. قبر پرست هستید در حالی که هیچ چیز مقدسی، غیر از خدا نداریم.

🌀 اعتقاد او این است اگر مقبره و بنایی برای قبری باشد، باشد باید تخریب شود اگر قبر داخل مسجد باشد، باید قبر را خراب کرد و اگر قبر بوده و بعد مسجد ساخته شده، مسجد را باید تخریب کنند. و چقدر مساجد را تخریب کردند.

🕋وأَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ فَلَا تَدْعُوا مَعَ اللَّهِ أَحَدًا

و مساجد مخصوص (پرستش ذات یکتای) خداست پس نباید با خدا احدی غیر او را پرستش کنید.

مثلاً در مسجد می گویید یا رسول الله، شرک است.

📌 علمای ما با آیات قرآن جواب داده‌اند.

مثلاً اینجا می‌فرماید تدعوا مع الله احدا… این احدها چه کسی است؟؟ و در جای دیگر می‌فرماید:

الَّذِینَ یَجْعَلُونَ مَعَ اللّهِ إِلـهًاآخَر

همانان که معبود دیگری را در کنار خداوند قرار می‌دهند.

📌آیا کمک خواستن از غیر خدا شرک است؟ مثلاً می گویم کمک کنید این ماشین را هل بدهید این کمک خواستن است شرک محسوب می‌شود؟!!!

🌀 در مورد قبور می‌گویند به خاطر اینکه کسیکه مرده نابود شده و رفته و تنها روز قیامت است که خدا او را زنده می‌کند شما چرا می‌گویید یا رسول الله به اعتقاد آنها دیگر رسول الله وجود ندارد.

🌀 مثلاً از امام رضا شفا می‌خواهید این شرک است.

📌 اعتقاد ایشان در یک جای گیر کرده و این حرف آقا ریشه دارد!! و او در توحید گیر کرده است و متوجه توحید نشده است.

🌀 اگر کمک خواستن از غیر خدا شرک است چرا حضرت سلیمان برای رساندن تخت بلقیس کمک خواست!!! پس این شرک است؟!!!

🧿 اول دین معرفت خداست، آن‌ها شناختن خدا را متوجه نشده‌اند که خدا چه صفاتی دارد!!! و با ما چگونه است!!! و چه ارتباط دارد!!!

📌 بحث توحید و خداشناسی

🌀 امیرالمؤمنین علیه السلام؛ اول دین معرفت به خداست. مقدمه بر همه چیز خداشناسی است.

⬅️ حدیث «اول العلم معرفه الجبار و آخر العلم تفویض الامر»

🧿روایت از شیخ صدوق: اعرابی آمد خدمت رسول الله و به رسول الله گفت یا رسول الله از علوم غریبه به من یاد بدهید رسول الله فرمود علوم غریبه چیست؟؟؟

🌀 رسول الله فرمود تو با سر علم چه کار کردی که حالا علوم غریبه را می‌خواهی

📌گفت رأس علم چیست؟ فرمود توحید. اینکه خدا «واحد» و «احد» است و لیس کمثله شئ است که اثبات وجود خدا نه اثبات معرفت خدا.

‼️«اول باید توحید گفته شود تا بدانید این‌ها که می‌گویند شما مشرک هستید، مشکل آنها از کجا است»

📌 چرا موجودات در این عالم هستند و احتیاج به خالق دارند؟ چه خصوصیتی باعث می‌شود که بگوییم خدا عالَم دارد؟!! خصوصیت آن در حد است که موجودات این عالم دارای حد است، چون از یک جایی شروع شده‌اند پس قبل نبوده‌اند. از اینجا به وجود آمده‌اند. حالا چه کسی آنها را به وجود آورده؟ ایا خودشان به وجود آمده‌اند؟ خودش که نبوده پس باید یک خالقی باید باشد که آنها را به وجود آورده باشد. (حادث هستند و حدوث هم یعنی نبوده و بود شده است)

📌 آیا خداوند حد دارد؟؟ خیر

اگر خدا حد داشت از یک جایی شروع می‌شد می‌گفتیم حالا این خدا را چه کسی به وجود آورده یعنی خالق می‌خواست. پس خصوصیت خدا این است که حد ندارد و لیس کمثله شئ است و لا یتناهی است و حد ندارد چه در زمان و چه در مکان، چه در مراتب عالم باشد. خصوصیت خداوند در این است که حد نداشته باشد اگر حد داشت، مثل بقیه موجودات بود.

⬅️ آقا امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند

خطبه ۱۵۲

مَنْ وَصَفَهُ فَقَدْ حَدَّهُ، وَ مَنْ حَدَّهُ فَقَدْ عَدَّهُ، وَ مَنْ عَدَّهُ

آن که توصیفش کند محدودش نموده، و آن که محدودش کند به شمارَش آورده، و آن که او را به شمار آرد

فَقَدْ اَبْطَلَ اَزَلَهُ

ازلی‌ بودنش را ابطال کرده.»

🌀 خداوند واحد عددی نیست کسی که حد داشته باشد می‌شود واحد و «واحد عددی» شمرده می‌شود.

⬅️ در این زمینه از اکثر ائمه روایت داریم که خداوند متناهی نیست برای او حدی نیست و وقتی حد باشد خالق می‌خواهد. ایجاد شده به وجود آورنده می‌خواهد.

📌 جبرئیل حد ندارد اگر حد داشت همه جا رو پر می‌کرد و و جایی برای بقیه نبود که مثلاً میکاییل بوجود بیاید، چیزی که محدود شود شمرده می‌شود.

📌 خداوند حد ندارد پس مخلوقات چه می‌شوند!!!

🔖که پس آسمان و زمین چیستند؟ بنی آدم و دام و دد کیستند؟

🌀 خداوند حد ندارد جایی برای غیر نمی‌ماند خدا باید جایی تمام بشود آسمان‌ها از آنجا شروع شوند یا بهشت شروع شود.

📌اینجا ابن تیمیه گیر می‌کند و بین رابطه خالق و مخلوق را نمی‌فهمد که امامان ما بیان کردند. آقا امیرالمؤمنین سلطان موحدان بیان کرده است.

📌ابن محبوب از فردی از امام ششم علیه السلام روایت کرده: شخصی در محضر آن جناب گفت: «اللَّهِ أَکْبَرُ» حضرت فرمود: و خدا از چه بزرگتر است؟ پاسخ داد: از همه چیز، امام فرمود: تو مرزی برای او ساختی و او را محدود ساختی. عرض کرد: پس چگونه بگویم؟ فرمود: بگو: «اللَّهِ أَکْبَرُ مِنْ أن یوصف» یعنی پروردگار بزرگتر از آنست که وصف گردد

🌀 حالا رابطه خالق و مخلوق چطور است!!! یعنی خدا یک چیز است!!! و موجودات دیگر یک چیز دیگر هستند!!

خدا بیرون از اشیا است یا درون اشیا است؟؟

⬅️روایت از امیرالمؤمنین ع

“دَاخِلٌ فِی الْأَشْیَاءِ لَا کَشَیْءٍ دَاخِلٍ فِی شَیْءٍ وَ خَارِجٌ مِنَ الْأَشْیَاءِ لَا کَشَیْءٍ خَارِجٍ مِنْ شَیْءٍ” (کافی ج ۱ ص ۸۶)

ترجمه: خداوند داخل در اشیاء است اما نه مانند چیزی که داخل در چیزی است و خارج از اشیاء است اما نه مانند چیزی که خارج از چیزی است

📌 خداوند حاضری است که محدود نیست، پس رابطه خالق و مخلوق چطور است!!! خداوند رابطش با اشیا مثل شیء با شیء نیست.‌اشیاء قائم به خدا هستند، قیوم از اسماء خداوند هست و ما قائم به خدا هستیم.

📌 مثال آن؛ مثل اینکه در ذهن خود سیبی درست کنید. شما داخل آن سیب هستی یا خالق سیب هستی تا شما توجه می‌کنی آن سیب هست شما محیط به تمام تار و پود آن سیب هستی. به داخل و خارج سیب علم دارید شما سیب را نگه داشته‌اید و سیب قائم به شماست.

🌀 اشکال کار کجاست؟ می‌گوید خدا محدود است و مکان دارد پس تو از خدا باید بخواهی. و خواستن از پیامبر و اولیا را مقابل خواستن از خدا درنظر می‌گیرد!!!

⬅️ روایت آقا امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: وقتی کسی به خدا اشاره کرد او را محدود می‌کند و نادان است.

چون وقتی محدود شد دارای مکان می‌شود.

⬅️ مشکل از نفهمیدن توحید شروع شد. به تجسیم قائل شد که خدا بالای عرش نشسته فرشته‌ها خبر می‌برند و چقدر طول می‌کشد… ببینید ریشه غلط کجاست که ثمره‌اش این شده!!!

📌تازه می‌گوید ما فقط مسلمان هستیم.

اشکال کار کجاست؟ می‌گوید خدا محدود است. مکان دارد. فقط باید از خدا بخواهید. اگر از رسول خدا بخواهید شرک است یا شفا از امام رضا ع خواستن شرک است.

📌 ما گفتیم عالم وابسته به خداست وقتی به توحید رسیدی متوجه می‌شوید تمام موجودات فقیر خدا هستند از خورشید گرفته تا موجودات زمینی

📌 شرک آن است که موجودی را مستقل بدانید مثلاً خورشید را پرستش کنید.

⬅️ روایت از امام باقر علیه السلام فرمود اگر بروید پیش طبیب و خوب شوید و بگویید که اگر تو نبودی ما می‌مردیم و این را مستقل بدانید و جدای از خدا قائل شوید شریک است.

📌 برای اشیا استقلال وجودی قائل شوید شرک است.

همیشه قرآن می‌گوید: یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ

انهایی را که می‌خوانید جدای از خدا. جدا دانستن شرک است. وگرنه آب ما را سیراب می‌کند آتش ما را گرم می‌کند و از کسی ما کمک می‌خواهیم این‌ها کجایش شرک محسوب می‌شود!!!

📌 حضرت سلیمان مگر استمداد نکرد از جن که می‌تواند تخت بلقیس را برای من بیاورد آیا این شرک است!!! خیر، چون مستقل نمی‌دانند از وجود خودشان

🌀ایات قرآن در این باره بسیار است. مثلاً شما ائمه را صدا می‌کنید این شرک است؟ خود آیه قرآن می‌فرماید: وَ لِلهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنى فَادْعُوهُ بها

و بهترین نام‌ها براى خداست؛ خدا را به آن [نام‌ها] بخوانید.

📌 آیا اسماء، الله، رحمان، رحیم، مخلوق هستند یا خالق!! این‌ها مخلوق هستند خدا می‌گوید به این اسما و مخلوقات ما را بخوانید.

📌 عنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام)‏ فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ” وَ لِلَّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‏ فَادْعُوهُ بِها” قَالَ نَحْنُ‏ وَ اللَّهِ‏ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَى‏ الَّتِی لَا یَقْبَلُ اللَّهُ مِنَ الْعِبَادِ عَمَلًا إِلَّا بِمَعْرِفَتِنَا»؛ امام صادق (علیه السلام) در تفسیر آیه «وَ لِلَّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‏ فَادْعُوهُ بِها» (برای خداوند نام‌های نیک است، پس خدا را با آن‌ها بخوانید) فرمودند: قسم به خدا، ما آن نام‌های نیکی هستیم؛ خداوند از بندگانش عملی را قبول نمی‌کند مگر با معرفت ما

📌 اسم را تلفظ می‌کنید می‌گوییم الله رحمان رحیم یا می‌نویسیم الله، رحمان، رحیم، حالا هر وقت این‌ها می‌شنوید یا می‌بینید به یاد خدا می‌افتید.

📌 وقتی امام صادق علیه السلام را می‌بینید به یاد خدا می‌افتید این علامت خدا است امام صادق که بالاتر از یک لفظ است.

📌حضرت مسیح علیه السلام فرمودند با کسی همنشینی کنید که دیدن او شما رو به یاد خدا بیاورد.

📌 خود خداوند فرمود مرا به اسماء بخوانید اسماءکه مخلوق هستند چطور خدا فرمود به مخلوق بخوانید؟! پس ابن تیمیه تو نمی‌فهمی پس تو مشرک هستی. تو خودت مشرک هستی که خدا را محدود کرده‌ای و در ردیف مخلوقات قرار داده‌ای.

📌 کمک خواستن از اولیای خدا اشکال ندارد و با آیات قرآن اثبات می‌شود. در شب آینده یکی یکی آیات قران را می‌آوریم.

چه کشید پیامبر ما از دست اینها. 🖤

🌀 ابن تیمیه در مورد فدک بحث می‌کند فدکی که پیامبر در حیات خود به فاطمه زهرا بخشید و غاصبان حق ولایت آمدند فدک را غصب کردند. ابن تیمیه می‌گوید فدک حق فاطمه نبود فاطمه‌ای که آیه تطهیر در مورد او نازل شده دروغ می‌گوید؟!!

و حالا اگر به فرض حق فاطمه بود پس علی علیه السلام و فاطمه دنیا دوست بودند که می‌خواستند فدک را بگیرم.

⚫️ وهابیت ابن تیمیه را پیغمبر می‌دانند. شیخ الاسلام لقب داده‌اند و بعد از رفتن رسول الله چه چیز که نکردند با اهل بیت او…

ادامه دارد…

الحمدلله علی الولایه

دانلود فایل صوتی

به این نوشته امتیاز دهید
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.