ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۱-۱۰-۲۲ شب میلاد خانم فاطمه زهرا

سن خانم فاطمه زهرا س در زمان شهادت چقدر بود؟

بسم الله الرحمن الرحیم

پنجشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۲۲) شب میلاد حضرت خانم فاطمه ازهرا س

خانم فاطمه الزهرا سلام الله علیها تنها یادگار رسول الله وتنها باقی مانده رسول اکرم ص است و هم چنین امشب نام گزاری شده به شب زن چون ایشان سیده النساء العالمین هستند سیده همه زنان.

*یک متنی در فضای مجازی افرادی جدیداً پخش کردند شبه افکنی

خیلی از مردم از تاریخ دقیق که اطلاع ندارند و می‌آیند به این وسیله می‌خواهند عقاید شیعه و عقاید اسلامی را ببرند زیر سؤال

که زمان ازدواج رسول الله ص با خانم خدیجه س پیامبراکرم ۲۵ ساله بودند و خانم خدیجه چهل سالشان بوده و خانم فاطمه الزهرا یک سال بعد

بدنیا آمدند و خانم فاطمه س چند ماه بعد از وفات پیامبر ص از دنیا رفتند پس چیزی حدود ۳۸ ساله بودند و شما شیعه‌ها چه جور می گویید

فاطمه زهرا س ۱۸ سالگی از دنیا رفتند؟ حالا چرا؟ مگر فرق می‌کند در اصل مسئله؟

فرق در این است که اگر در ۱۸ سالگی از دنیا رفتند آن هم بعد از رسول الله ص لابد یک حادثه‌ای بوده و گرنه اگر ضربه‌ای نبوده اگر درگیری نبوده، یک زن ۱۸ ساله در اوج سلامت بدنی، چطور می‌شود خود بخود از دنیا برود! لذا می‌خواهند بگویند اصل قضیه دروغ است می گویند ۱۸ سال دروغ است پس بقیه آن هم دروغ است.

بررسی کنیم از نظر تاریخی سن خانم فاطمه س چند سال بوده است. و اینکه می گویند حضرت خدیجه س هنگام ازدواج ۴۰ ساله بودند و شهرت پیدا کرده است دلیلش چیست؟

حضرت خدیجه س بنا بر فرمایش رسول الله ص جزو زنان کامله تاریخ هستند

روایت اهل سنت است: چهار تا از زنان کامل بودند حضرت مریم (س) دختر عمران، حضرت آسیه (س) همسر فرعون، دختر مزاحم؛ حضرت خدیجه (س) دختر خولید و حضرت فاطمه (س) بنت محمد ص الخ

هیچکدام از همسران رسول الله ص مثل حضرت خدیجه س نیستند.

روایت: وقتی رسول الله ص داشت از حضرت خدیجه س تعریف می‌کرد عایشه گفت یا رسول الله ص خدا بهتر از او را بشما داده است منظور عایشه خودش بود و رسول الله ص فرمودند: نخیر

خدا بهتر از او را به من نداده است

خدیجه س وقتی به من ایمان آورد که هیچکس ایمان نیاورده بود وقتی مرا یاری کرد که همه پشت کرده بودند خدا بهتر از او را به من نداده

روایت: پیامبر اکرم ص ابراهیم پسرش که از ماریه قبطیه بود و امام حسین ع را روی پایش گذاشته بود که حضرت جبرائیل ع نازل شد که یا رسول الله ص یکی از این دو باید بماند یکی باید برود رسول الله ص فرمودند من حسین را انتخاب می‌کنم بماند بعد ازچند روز ابراهیم پسر رسول الله ص از دنیا رفت

لذا رسولخداص وقتی امام حسین را می‌دید می‌فرمود ای کسی که ابراهیم را فدای او کردم

حضرت خدیجه س هم چند فرزند بدنیا آورد همه مردند غیر از آخرین فرزندش خانم فاطمه الزهرا س و به همین دلیل عده‌ای از کفار یعنی پدر عمر وعاص به پیامبر ص می‌گفت این ابتر است بی دنباله است تا سوره کوثر نازل شد

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ (۱)

إِنَّا أَعْطَینَاک الْکوْثَرَ ﴿۲﴾

ما تو را [چشمه] کوثر دادیم (۲)

فَصَلِّ لِرَبِّک وَانْحَرْ ﴿۳﴾

پس برای پروردگارت نماز گزار و قربانی کن (۳)

إِنَّ شَانِئَک هُوَ الْأَبْتَرُ ﴿۴﴾

دشمنت خود بی تبار خواهد بود (۴)

-* بدرستی که بد گوی تو بی دنباله است*

فرزندان حضرت خدیجه س از دنیا می‌رفتند غیر از فرزند آخرش خانم فاطمه الزهرا س

ما می‌خواهیم اقوال تاریخی را نگاه کنیم

*کتاب سیرت جاودانه در دوجلد است در جلد اول ص ۲۱۰

در سن ازدواج حضرت خدیجه س:

((سنّ خدیجه به هنگام ازدواج))

دیدگاه‌های متفاوتی دربارهٔ عمر خدیجه به هنگام ازدواج با رسول اکرم (ص) بیان کرده‌اند، چنان که بین ۲۵ تا ۴۶ سال در نوسان است؛

۲۵ سال؛ بیهقی آن را صحیح خوانده است

۲۸ سال؛ شمار زیادی آن را ترجیح داده‌اند.

۳۰ سال

۳۶ سال

۴۴ سال

۴۵ سال

۴۰ سال

۴۶ سال

هر چند شمار زیادی از جمله ابن العماد قول دوم را بر سایر اقوال ترجیح داده‌اند، امّا بیهقی قول نخست را ۲۵ سال صحیح می‌داند. او می‌گوید:

خدیجه شصت و پنج سال عمر کرد. گفته‌اند: پنجاه سال سن داشت. این صحیح‌تر است.

بنابراین اگر خدیجه ۱۵ سال پیش از بعثت با رسول خدا (ص) ازدواج کرده باشد، چنان که بیهقی در این باره جزم دارد، این بدان معنی خواهد بود که او که در سال دهم بعثت از دنیا رفته، می‌بایست به هنگام ازدواج ۲۵ سال سن داشته باشد. کسان دیگری غیر از بیهقی هم این قول را ترجیح داده‌اند.

هر چند حاکم نیشابوری که قول دوم ۲۸ سال را از ابن اسحاق نقل کرده است، نظر صریح خود را در این باره بیان نمی‌کند، امّا آنجا که از هشام بن عروه نقل می‌کند که خدیجه در سن شصت سالگی درگذشت؛ می‌گوید: این سخن، شاذ است. آنچه من معتقدم این است که به شصت سالگی نرسید.

این سخن حاکم دلالت دارد که قول پنجم که می‌گوید: خدیجه در چهل سالگی با پیامبر (ص)

ازدواج کرد، شاذ است. از نظر وی سنّ خدیجه در این زمان کمتر از سی و پنج سال بوده است. با این حال به صراحت اعلام نکرده که خدیجه چندساله بود که با پیامبر (ص) ازدواج کرد: سی‌ساله، بیست و هشت‌ساله یا بیست و پنج‌ساله؟

((کتاب سیرت جاودانه، جلد اول ص ۲۳۹))

«ولادت فاطمه (س)

برخی معتقدند که فاطمه زهرا (س) پیش از بعثت متولد شد. آنان در تعیین سال ولادت آن حضرت با هم اختلاف دارند. در حالی که شماری می گویند: در سال تجدید بنای کعبه یعنی پنج سال پیش از بعثت به دنیا آمد. گروهی دیگر دو سال پیش‌تر یعنی هفت سال قبل از بعثت را معتبر دانسته‌اند. حتی برخی ۱۲ سال پیش از بعثت گفته‌اند.

در مقابل این عده گروهی دیگر عقیده دارند. که حضرت زهرا (س) پس از بعثت متولد شد. این گروه نیز در سال تولد فاطمه اختلاف نظر دارند.

برخی سال بعثت و شماری سال دوم رسالت و گروهی نیز چهل و یک سالگی رسول اکرم (صلّی اللّه علیه و آله) را سال ولادت دخترش دانسته‌اند.

سخن حق، دیدگاه شیعه است که در این باره ازامامان معصوم خود، پیروی کرده‌اند. گروهی از سایر فرقه‌ها نیز از آنان تبعیت نموده‌اند. مطابق این دیدگاه، فاطمه زهرا (سلام اللّه علیها) در سال پنجم بعثت متولد و در هجده سالگی از دنیا رفت. مطالب زیر این نظر را تأیید یا بر صحّت آن دلالت دارد؛

ٱ) به هنگام سخن از فرزندان خدیجه (س) آمد که برخی معتقدند همهٔ فرزندان او جز عبد مناف پس از بعثت متولد شده‌اند. از سوی دیگر می‌دانیم که فاطمه (س) کوچک‌ترین فرزند پیامبر (س) بود. صاحب استیعاب در شرح حال خدیجه آورده که طیب پس از بعثت متولد شد. پس از او ام کلثوم به دنیا آمد و آن‌گاه فاطمه (س).

ب) روایات فراوانی بر ولادت فاطمه (سلام اللّه علیها) پس از بعثت دلالت دارد. این روایات را گروهی از دانشمندان فرقه‌ها و نحله‌های مختلف در کتاب‌های خود آورده‌اند. بر پایهٔ این روایات نطفهٔ فاطمه (س) از میوه‌ای منعقد شد که به هنگام اسراء و معراج، جبرئیل از بهشت برای پیامبر (ص) آورد. شماری از صحابه از جمله عایشه، عمر بن خطّاب، سعد بن مالک، ابن عبّاس و…این مطلب را نقل کرده‌اند. اگر بتوان در برخی از این روایات مناقشه کرد، قطعاً در شماری از آن‌ها مناقشه راه ندارد. چنان که روایت نسائی هم مؤید آن تواند بود. او روایت کرده که وقتی ابو بکر و عمر از فاطمه (س) خواستگاری کردند، رسول خدا (ص) آن دو را رد کرد و فرمود: فاطمه هنوز کوچک است. ۱ اگر عمر آن حضرت هفده سال یا بیشتر بود، قطعاً پیامبر (ص) نمی‌فرمود که هنوز کوچک است.

باید دانست که بر خلاف ادعای برخی، باردار شدن خدیجه به فاطمه (س) در سال پنجم بعثت بعید نمی‌نماید. استدلال این گروه آن است که سنّ خدیجه در این زمان خیلی زیاد بود. در حالی که پیش از این دیدیم که سنّ خدیجه در این زمان ۴۵ تا ۵۰ سال بود. اگر سنّ مشهور خدیجه را هم قبول کنیم، مشکلی برای بارداری او نخواهد بود، زیرا زنان قریشی تا شصت سالگی حیض می‌شوند و این یعنی هنوز می‌توانند باردار شوند.

بدین ترتیب مسعودی در نسبت دادن بیست و نه سالگی به اکثر اهل بیت و شیعه، اشتباه کرده است. شاید اشتباه قلم خود او یا عمد و سهو ناسخان کتب او بوده است و نوزده (تسع عشره) را بیست و نه (تسع و عشرون) ثبت کرده باشند.

((کتاب سیرت جاودانه جلد دوم))

((فصل دوم))

علی و فاطمه (ع)

۱-پیوند خجسته

امیر المؤمنین علی (ع) در رمضان سال دوم هجرت با فاطمه (سلام اللّه علیها) دختر رسول خدا (ص) ازدواج کرد و در ذی حجهٔ همان سال او را به خانه برد. ۱ این قول از میان روایات ازدواج علی و فاطمه (ع) مشهورتر و قابل اعتماد است.

سال اوّل و سوم هجرت پس از جنگ احد، و نیز تاریخ‌های دیگری هم گفته‌اند. بر پایهٔ همین اختلاف، دربارهٔ ولادت حسنین (ع! نیز با هم اختلاف نظر دارند. به نظر ما، حضرت زهرا (س) به هنگام ازدواج نه‌ساله بود. دیگران را در این باره آرای دیگری است. پیش از این دربارهٔ ولادت او بحث و بررسی تحقیقی انجام شد. دیدیم بر پایهٔ اسناد و مدارک، ولادت زهرا (س) در سال پنجم بعثت بوده است. آن مطالب را به منظور پرهیز از اطالهٔ کلام دوباره تکرار نمی‌کنیم.

جالب است که برخی همچون مغلطای خودشان را نقض می‌کنند. وی ازدواج علی و فاطمه (ع) را پس از احد در پانزده سالگی فاطمه (س) می‌داند امّا در همان صفحه بازمی‌گردد و در ردّ دیدگاه خودش می‌گوید: فاطمه (س) در سن بیست و نه سالگی وفات کرد؛ و سی و پنج سالگی هم گفته‌اند.

در حالی که اگر مطابق دیدگاه وی ازدواج آنان پس از احد بوده و فاطمه (س) در آن زمان پانزده‌ساله؛ بنابراین حد اکثر سن حضرت به هنگام شهادت، بیست و دو یا بیست و سه سال می‌شود، نه بیست و نه سال تا چه رسد به سی و پنج سال!

به هر حال بسیاری از مورّخان به هنگام بیان تاریخ ولادت، وفات، سال ازدواج و عمر فاطمه بارها و بارها خودشان را نقض کرده‌اند. یک مراجعهٔ ساده و مقایسه گفته‌های آنان بهترین دلیل و گواه بر صدق مدّعای ماست. ما معتقدیم که این اختلاف تصادفی نیست، بلکه بر اساس اهداف و انگیزه‌های خاصی که فعلاً ما را مجال بحث گسترده در این باره نیست، سیاستی در کار بود که در مقدار عمر حضرت بازی کنند. بارها گفته‌ایم و بازهم می‌گوییم که این سن بالا، سنّ عایشه به هنگام ازدواج با پیغمبر (ص) بود. در حالی که وقتی فاطمه (س) شهید از دنیا رفت، هجده‌ساله بود. جریان تحریف و جعل تاریخ در اینجا مسأله را وارونه کرد و در پی اهداف شوم خود، حقیقت را دگرگون جلوه داد))

انتهای کلام سید جعفرمرتضی عاملی

ائمه ما کم مظلوم نبودند در صدر اسلام

کم ظلم به ایشان نشد در صدر اسلام

کدام از پنج تن آل عبا به مرگ طبیعی از دنیا رفت

فاطمه س را به شهادت رساندند و امام علی را به شهادت رساندند وامام حسن ع و حسین ع را به شهادت رساندند حتی خود پیامبر ص را روایت داریم که به شهادت رساندند توسط افراد نزدیک مسموم شد و به شهادت رسیدند.

الحمدلله علی الولایه

دانلود فایل صوتی

۳.۵/۵ - (۲ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.