ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۱-۱۱-۱۴ شب تولد حضرت علی

بسم الله الرحمن الرحیم

پنجشنبه. ۱۴۰۱/۱۱/۱۴ شب میلاد مولانا

امیرالمؤمنین ع –

شب تولد آقا امیرالمؤمنین ع وصیی

رسول رب العالمین اسدالله الغالب مطلوب کل طالب مظهر العجائب آقا و مولا علی ابن ابیطالب ع است به روایت شیعه و سنی آقا امیرالمؤمنین ع در کعبه متولد شدند، به نحو اعجاز دیوار کعبه شکافته شد و مادر امیرالمؤمنین ع که حمل داشت به ایشان وارد کعبه شد و دیوار بهم آمد و آنکسانی که اطراف کعبه بودند وقتی این صحنه را مشاهده کردند رفتند برای باز کردن قفل خانه کعبه و هرچه تلاش کردند باز نشد و چون از دیوار وارد شده بود گفتند یک امر غیبی است صبر کنید ببینیم چه می‌شود!

بعد از سه روز فاطمه بنت اسد در حالی که قنداقه امیرالمؤمنین ع دستش بود از خانه کعبه خارج شد و این یک معجزه‌ای بود در بدو تولد امیرالمؤمنین ع این یک معجزه است معجزه الهی که به همه نشان بدهد ایشان یک آدم خاص است و معمولی نیست چون بعداً در کنار رسول الله ص قرار می‌گیرد و تأیید کننده رسول الله ص می‌شود پس بایدیک انسانی باشد که مردم او را غیر طبیعی بدانند یعنی متصل به ماورای طبیعت بدانند چون ایشان موید رسول الله ص بود. در این زمینه روایات زیاد داریم

روایت، اهل سنت:

مَکْتُوبٌ عَلَی الْعَرْشِ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ أَیدْتُهُ بِعَلِی

– پیامبر اکرم ص فرمودند:

دیدم در ساغ عرش نوشته شده است کلمه توحید و رسالت و این که او را به علی تأیید می‌کنم پس اگر یک انسان معمولی کنار رسول الله ص بود تاییدش چندان فایده‌ای نداشت باید یک انسانی بود که الهیت و آثار ربوبیت درش نمایان می‌شد.

از هیچ کدام از ائمه معجزات و کرامات و چنین مناقب و فضائلی که برای امیرالمؤمنین ع هست نقل نشده است چه کراماتی و معجزاتی از امیرالمؤمنین ع صادر شد و این علت دارد چون بعد از رسول الله ص اختلاف بوجود آمد سر جانشینی پیامبر اکرم ص که جانشین پیامبر اکرم ص چه کسی است؟ چه کسی باید جانشین ایشان باشد؟ اصلاً اختلاف شیعه و سنی از این جا بوجود آمد

بعد از پیامبر ص اسلام دو شاخه می‌شود یک شاخه اسلام خلافتی یک شاخه اسلام اهل بیتی کدام شاخه را باید برویم؟

اگر یک نفر از بیرون اسلام بیاید نگاه کند بگوید ما کدام شاخه را باید برویم که آن شاخه مورد تأیید رسول اکرم ص باشد؟

به همین دلیل معجزات و کرامات امیرالمؤمنین ع آنقدر زیاد است که خود اهل سنت که یک مقدار انصاف داشتند مطالبی گفتند در مورد امیرالمؤمنین ع مثلاً امام شافعی اشعاری دارد در مدح امیرالمؤمنین ع در بیتی:

*و مات الشافعی ولیت یدری *** علی ربه ام رب الله*

شافعی مُرد ولی ای کاش می‌فهمید علی خدای اوست یاالله خدای اوست.

چرامثلا در مورد امام حسین ع این طور مطالب بیان نشده؟

آنقدر پیامبر اکرم ص در مورد امیرمومنان گفتند و معجزات از خود حضرت ظهور و بروز کرده که جای شک و دو دلی برای کسی نماند

آیه حزب خدا – ” فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ”

المائده

وَمَن یتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ

هرکه خدا و پیامبرش و این‌طور مؤمنان را به سرپرستی خودش بپذیرد، از حزب خداست و حزب خداست که پیروز است. (۵۶)

– در آیات قرآن دقت کنید:

سوره ۵: مائده/ ۵۵ – آیه خاتم بخشی

سوره احزاب: ۳۳/ ۳۳ – آیه تطهیر است

” إِنَّمَا یرِیدُ اللَّهُ لِیذْهِبَ عَنکمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَیطَهِّرَکمْ تَطْهِیرًا”

سوره الأحزاب

وَقَرْنَ فِی بُیوتِکنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِیهِ الْأُولَیٰ وَأَقِمْنَ الصَّلَاهَ وَآتِینَ الزَّکاهَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا یرِیدُ اللَّهُ لِیذْهِبَ عَنکمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَیطَهِّرَکمْ تَطْهِیرًا

در خانه‌هایتان بمانید و مانند دوران جاهلیت گذشته، در کوچه و خیابان خودنمایی نکنید. نماز را با آدابش بخوانید و صدقه بدهید و از خدا و رسولش اطاعت کنید. خدا می‌خواهد هرگونه ناپاکی را فقط از شما اهل‌بیت (محمد، علی، فاطمه، حسن و حسین) دور نگه دارد و نیز شما را کاملاً پاک‌وپاکیزه نگه دارد. (۳۳)

سوره المائده

إِنَّمَا وَلِیکمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یقِیمُونَ الصَّلَاهَ وَیؤْتُونَ الزَّکاهَ وَهُمْ رَاکعُونَ

همه‌کاره‌تان فقط خداست و پیامبرش و مؤمنانی مانند علی‌بن‌ابی‌طالب که نماز را با آدابش می‌خوانند و در حال رکوع صدقه می‌دهند.* (۵۵)

امیرالمؤمنین ع در حال رکوع، بود فقیر آمد و ایشان انگشتری خود را بخشید. در پی آن خداوند آیه «إِنَّما وَلِیکمُ اللَّهُ…» نازل کرد و پشت سر این آیه می‌خواهد حزب الله را بگوید

کسی که دوست بدارد خدا و رسولش را و کسانی که ایمان آوردند. که آیه قبل گفت که امیرالمؤمنین ع بود.

حزب خدا غلبه کنندگان هستند

حزب خدا چه کسانی هستند؟

کسی که خدا و رسول و امیرالمؤمنین ع را دوست داشته باشد اینها هستند که غالب هستند.

پیامبر اکرم ص فرمودند: علی جان، حزب تو حزب من است گروه تو گروه من است و گروه من حزب الله است، یعنی هر کس دور تو جمع بشود می‌شود حزب الله

– آیه حزب خدا – ” فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ”

– یعنی شیعه امیرالمؤمنین ع همیشه غالب است

حزب خدا وقتی که ولی خدا هست وآن عده‌ای که ولی خدا که منصوص خدا است دور او جمع می‌شوند می‌شود حزب خدا

سوره صف/آیه ۱۳-۱۴

وآن دیگری که دوست می‌دارید (یعنی قبل آن چیزی بوده؟) نصرت و یاری با خداوند و فتحی قریب

سوره الصف

وَأُخْرَیٰ تُحِبُّونَهَا نَصْرٌ مِّنَ اللَّهِ وَفَتْحٌ قَرِیبٌ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ

امر دیگری هم هست که دوستش دارید: کمک خدا و پیروزی نزدیک. پس مژده بده. مومنان را (۱۳)

سوره الصف

یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا کونُوا أَنصَارَ اللَّهِ کمَا قَالَ عِیسَی ابْنُ مَرْیمَ لِلْحَوَارِیینَ مَنْ أَنصَارِی إِلَی اللَّهِ قَالَ الْحَوَارِیونَ نَحْنُ أَنصَارُ اللَّهِ فَآمَنَت طَّائِفَهٌ مِّن بَنِی إِسْرَائِیلَ وَکفَرَت طَّائِفَهٌ فَأَیدْنَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَیٰ عَدُوِّهِمْ فَأَصْبَحُوا ظَاهِرِینَ

مسلمانان! یاور دین خدا باشید؛ همان‌طورکه عیسی از یاران مخصوصش پرسید: «چه کسی یاور من است در راه خدا؟» یاران مخصوصش جواب دادند: «ما یاوران خداییم.» بله، گروهی از بنی‌اسرائیل ایمان آوردند و گروهی بی‌ایمان شدند. دست‌آخر از کسانی که ایمان آورده بودند، برضد دشمنانشان حمایت کردیم تا بالاخره پیروز شدند. (۱۴)

سوره الصف

یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّکمْ عَلَیٰ تِجَارَهٍ تُنجِیکم مِّنْ عَذَابٍ أَلِیمٍ

ای مومنان! به تجارتی راهنمایی‌تان بکنم که از عذابی زجرآور نجاتتان دهد؟! (۱۰)

تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِکمْ وَأَنفُسِکمْ ذَٰلِکمْ خَیرٌ لَّکمْ إِن کنتُمْ تَعْلَمُونَ

به خدا و پیامبرش ایمان می‌آورید و با مال و جانتان در راه خدا می‌جنگید. این برایتان بهتر است، اگر به برکت‌های جهاد در راه خدا پی ببرید. (۱۱)

یغْفِرْ لَکمْ ذُنُوبَکمْ وَیدْخِلْکمْ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ وَمَسَاکنَ طَیبَهً فِی جَنَّاتِ عَدْنٍ ذَٰلِک الْفَوْزُ الْعَظِیمُ

اگر چنین کنید، خدا گناهانتان را می‌آمرزد و در باغ‌هایی پردرخت جایتان می‌دهد که در آن‌ها جوی‌ها روان است و نیز در خانه‌هایی باصفا در باغ‌هایی همیشه‌سبز. این است کامیابی بزرگ! (۱۲)

– اگر این کار را کنید خدا گناهانتان را می‌بخشد و شما را داخل در بهشت‌هایی می‌کند که نهرهایی جاری است و مساکنی پاکیزه از عدن و کامیابی بزرگ یک چیزی که شما دوست دارید نصر من الله و فتحی قریب –

آن دومی که شما دوست دارید این است می‌فرماید

مؤمنین را بشارت بده – به چه چیزی؟ به آیه بعدی

برای آنهایی که دنبال نصرت و فتح‌اند بهشت که می‌رویم الان این جا چه خبر است بحث ما این جا است

سوره الصف

وَأُخْرَیٰ تُحِبُّونَهَا نَصْرٌ مِّنَ اللَّهِ وَفَتْحٌ قَرِیبٌ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِینَ

امر دیگری هم هست که دوستش دارید: کمک خدا و پیروزی نزدیک. پس مومنان را مژده بده. (۱۳)

یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا کونُوا أَنصَارَ اللَّهِ کمَا قَالَ عِیسَی ابْنُ مَرْیمَ لِلْحَوَارِیینَ مَنْ أَنصَارِی إِلَی اللَّهِ قَالَ الْحَوَارِیونَ نَحْنُ أَنصَارُ اللَّهِ فَآمَنَت طَّائِفَهٌ مِّن بَنِی إِسْرَائِیلَ وَکفَرَت طَّائِفَهٌ فَأَیدْنَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَیٰ عَدُوِّهِمْ فَأَصْبَحُوا ظَاهِرِینَ

مسلمانان! یاور دین خدا باشید؛ همان‌طورکه عیسی از یاران مخصوصش پرسید: «چه کسی یاور من است در راه خدا؟» یاران مخصوصش جواب دادند: «ما یاوران خداییم.» بله، گروهی از بنی‌اسرائیل ایمان آوردند و گروهی کفر ورزیدند. دست‌آخر از کسانی که ایمان آورده بودند، برضد دشمنانشان حمایت کردیم تا بالاخره پیروز شدند. (۱۴)

– ای کسانی که ایمان آورده‌اید انصار خدا باشید، یاران خدا باشید چه طوری؟ خیلی نکته دقیقی است:

شما هر کسی را می‌بینید ادعا می‌کند ما یاران خدا هستیم

الان داعشی ها را بپرسید می گویند خدا را یاری می‌کنیم و… مسیحی‌ها وقتی جنگ‌های صلیبی بود ووو

ولی یار خدا کیست؟

یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ ینصُرْکمْ وَیثَبِّتْ أَقْدَامَکمْ

مسلمانان! اگر به خدا کمک کنید، خدا هم کمکتان می‌کند و قدم‌هایتان را محکم می‌سازد. (۷)

– اگر خدا را یاری کنید خدا یاریتان می‌کند

اگر خدا یاریتان کند دیگر کسی نمی‌تواند برشما غلبه کند – حزب الله غالب هستند

وقتی یاری کننده خدا باشید هیچکس نمی‌تواند بر شما غلبه کند

بعد از رسول الله ص اختلاف افتاد در امت اسلام با آن همه تاکیدی که رسول خدا کرده بود بر ولایت امیرالمؤمنین ع چند هزار نفر را شاهد گرفت اما عده‌ای که دنیا طلب بودند غصب خلافت کردند خیلی‌ها مخالفت کردند با این جریان ولی کاری از پیش نتوانستند ببرند

خب آنهایی که دور امیرالمؤمنین ع نبودند حکمشان چیست؟

نکته بنی اسراییل فرزندان حضرت یعقوب‌اند ع ووو دین آنها دین حضرت موسی ع بود تا می‌آید به حضرت عیسی ع وقتی می‌گوید قال حواریون نحن انصار الله گفتند ما یاری کننده خدا هستیم. وبعد از می‌فرماید –

” فَآمَنَت طَّائِفَهٌ مِّن بَنِی إِسْرَائِیلَ وَکفَرَت طَّائِفَهٌ فَأَیدْنَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَیٰ عَدُوِّهِمْ فَأَصْبَحُوا ظَاهِرِینَ”

در بنی اسراییل یک عده ایمان آوردند یک عده کافر شدند با وجود حضرت عیسی ع پس بنی اسراییل دو طایفه شدند

بعد از پیامبر ص هم با وجود علی ع عده‌ای ایمان آورده وعده‌ای کفر ورزیدند حضرت علی ع با حضرت عیسی ع شباهت‌هایی دارند

حضرت عیسی ع آخرین قدوس بنی اسراییل است یعنی آن آخرین پیغمبر بنی اسرائیل پیامبری ختم می‌شود به پیامبر ما بعدش اولین ولی می‌شود امیرالمؤمنین ع یعنی عیسی وعلی علیهماالسلام دو طرف رسول الله‌اند و هر دو اسمشان با عین شروع می‌شود عیسی علی واینها باهم تشابهاتی دارند

روایت: بعد از رسول الله ص همه مرتد شدند جز چهار نفر بعضی‌ها گفتند ارتداد از اسلام نبود ارتداد از ایمان بود ارتداد از ولایت بود نه از اصل اسلام ولی حرف پیامبر را گذاشتند زیر پا بیعتی که کرده بودند آنرا باطل کردند آن چند نفری که غاصب بودند، هیچ، بقیه مردم را می گوییم یک طایفه ایمان آوردند یک طایفه کفر ورزیدند پس تأیید کردیم کسانی را که ایمان آوردند بر آنان ظاهر شدند – یک معنا ظاهر غالب است

ظهر به معنی پشت است وقتی کسی کسی را زمین می زند پشتش نمایان می‌شود او ظاهر است یعنی غالب است پس آنان غلبه کنندگان گردیدند نسبت به کسانی که کفر ورزیدند

خداوند فرمود که ما آنها را -مؤمنین را تأیید کردیم و آنها را غالب قرار دادیم

شیعیان امیرالمؤمنین ع در عین قلت یعنی کمی تعداد که اول چهار نفر بودند بعد سه نفر اضافه شد شدند هفت نفر هفت نفری که بر جنازه مطهر خانم فاطمه الزهرا س نماز خواندند و اینها کسانی اند که زمین بخاطر این‌ها خلق شد

این هفت نفر: جناب سلمان، ابوذر، مقداد عمار، ابن مسعود، حذیفه، و خود امیرالمؤمنین ع

بعد کم، کم، گرویدند به امیرالمؤمنین ع گرایش پیدا کردند ایمان آوردند با اینکه حکومت دست مخالفان ایشان بود در بسیاری از دورانهای تاریخی امامان ما بایکوت بودند خب این غلبه است؟ نه

غلبه وقتی که امام عصر عج ظهور می‌کنند بروز می‌کند که تمام آن کجی‌ها وبدعت هایی که در اسلام قرار دادند آن‌ها را بر طرف می‌کند چون غلبه کامل آن موقع صورت می‌گیرد انشاالله ظهور می‌کند خداوند عالم را به نور ایشان منور می‌گرداند حقایق آشکار می‌شود بروز می‌کند آن غلبه حقیقی آنجا ظهور می‌کند بروز می‌کند آن غلبه ظاهری که ما دنبالش هستیم

نکته: روز میلاد امیرالمؤمنین ع است آقا با تمام فضائلی که داشت خیلی مظلوم بود انسان وقتی تاریخ را می‌خواند مظلومیت را در امیرالمؤمنین ع خلاصه می‌بیند مجسم شده در ایشان.

در سخنان امیرالمؤمنین ع در مورد امام عصر عج خیلی حدیث داریم همان طوری که از پیامبر ص خیلی داریم و اهل سنت هم نقل کرده‌اند ووو یک علتی دارد که تمام ائمه ع در مورد امام زمان عج صحبت کرده‌اند امام زمان عج یک خصوصیتی دارند وآن اینکه تولدشان پنهانی بود چون دشمن خانه امام حسن عسگری ع را محاصره داشت چون منتظر بود فرزندی از ایشان بدنیا بیاید چون امام دوازدهم بود

سؤال اینکه کسی را که تولدش در پنهانی بوده چه جوری مردم بهش ایمان بیاورند؟

از پیامبر خدا ص بگیر تا آخرین امام ع در مورد ایشان حرف زده‌اند که جای هیچ شک و شبهه ایی نباشد و نشود انکارش کرد ونگویند چون ایشان دیده نمی‌شود پس انکارش کنیم

روایت: من و مفضّل بن عُمر و ابو بصیر و اَبان بن تَغلب بر سَرورمان امام صادق (ع) وارد شدیم و دیدیم بر روی خاک، نشسته و لباس زبر خیبری و یقه گِرد (بدون یقه) و آستینْ کوتاه، بر تن دارد و مانند زن شیدای فرزندْمرده جگرسوخته می‌گرید، و اندوه، رخسارش را پوشانده و رنگ از گونه‌هایش پریده و اشک، کاسه‌های چشمش را فرسوده است و می‌گوید: «سَرورا! فراق تو، خوابم را گرفته، و بسترم را بر من تنگ کرده، و آرام دلم را از من ربوده است. سَرورا! فراق تو، مصیبت مرا به مصیبت‌های ابد، پیوند زده است، و از دست دادنِ یکی پس از یکی، به از بین رفتن کل و مجموع می‌انجامد. پس هر بار که از مصیبت‌های گذشته و بلاهای پیشین، اشکی به چشمم می‌آید و ناله‌ای از سینه‌ام بر می‌آید، مصیبت‌های بزرگ‌تر و وحشتناک‌تر، و بلاهایی سخت‌تر و بدتر در آینده، و حوادثی که به خشم تو آمیخته و فجایعی که با ناخشنودی تو خمیر گشته است، در برابرم مجسّم می‌شوند».

از وحشت، عقل از سرمان پرید و از ترس آن پیشامد هولناک و بدی مهلک، بند دلمان پاره شد و آن را نشانه پیشامدی ناگوار یا فرود آمدن حادثه‌ای تلخ بر ایشان پنداشتیم. از این رو گفتیم: خدا چشمانت را نگریاند، ای فرزند بهترینِ مردمان! از چه حادثه‌ای چنین اشک می‌ریزید و باران از دیده می‌بارید، و چه واقعه‌ای شما را این چنین ماتم زده کرده است؟

امام صادق (ع) چنان نفس عمیقی کشید که درونش از آن، باد کرد و نشان می‌داد که به شدّت ترسیده است. پس فرمود: «وای بر شما! صبح امروز، کتاب جَفْر را نگاه می‌کردم. این کتاب، مشتمل بر علم مرگ و میرها و بلاها و مصیبت‌های تلخ است، و وقایع گذشته و آینده تا روز قیامت در آن آمده و این علم را خداوند به محمّد و امامان پس از او اختصاص داده است و در آن [کتاب]، در باره ولادت قائممان و غیبت او و تأخیر در ظهورش و عمر طولانی‌اش و آزمایش مؤمنان در آن زمان، و به شک افتادن دل‌های آنان بر اثر به طول انجامیدن غیبتش، و برگشتن بسیاری از آنها از دینشان، و در آوردن طوق اسلام از گردن‌هایشان ـ که خداوند پاک در باره آن فرموده است: «کارنامه هر انسانی را به گردنش آویخته‌ایم»، که مقصود، ولایت است ـ، تأمّل می‌کردم که دلم شکست و غم و اندوه‌ها بر من مستولی گشت [و این گونه می‌گریم]».

حدیث

رسول خدا ص فرمود:. فرشتگان وقتی می خواهند به خانه‌ها و قصرهای بهشتی داخل شوند باید اجازه

بگیرند اجازه ورود- صدای کوبه درب بهشت یاعلی است جالب است در روایت این درهای بهشتی هر کدام یک طنینی خاص از یاعلی دارند

همانجوری که دهان‌های شما هر کدام یک جور یاعلی می‌گوید

شیعه امیرالمؤمنین ع که عشق علی در دلش هست دهانش کوبه در بهشت است فرمود صدایش طنینش یاعلی است و هر کدام از درها و کوبه‌ها طنین یاعلی خاصی دارد که با دیگری فرق می‌کند انشاالله در دنیا وآخرت در زیر لوای امیرالمؤمنین ع باشیم حزب الله، حزب امیرالمؤمنین ع حزب امام عصر عج باشیم

اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

الحمدلله علی الولایه

دانلود فایل صوتی

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.