ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۱-۱۱-۱۱ فص فاطمیه انهار بهشتی جلسه ۹۷

بسم الله الرحمن الرحیم

سه شنبه، ۱۴۰۱/۱۱/۱۱

(درس فص فاطمیه ، جلسه ۹۷)

موضوع: انهار بهشتی

️این که می گویند عاقبت بخیر بشوید روایت است که خیر نهری است در بهشت که از انشعابات کوثر است عاقبت بخیر بشوید یعنی به آن چشمه برسید به نهر کوثر برسید. کوثر مخصوص پیامبر اکرم ص است خاص رسول الله است

️انا اعطینک الکوثر: فعل ماضی اعطینا دال بر تحقق وقوع کوثر است؛ و کوثر بر وزن فوعل صیغه مبالغه است و کوثر نهری در بهشت است که جمیع چشمه‌های بهشت از این کوثر جاری می‌گردد.

انهار بهشت که در قرآن آمده است کوثر خاص رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم – است،

️فاطمه معصومه علیهاالسلام آن کوثری است که همه انهار علوم و معارف از آن کوثر جاری است. از واقعه جان گداز کربلا فقط آدم اهل البیت یعنی حضرت امام زین العابدین علیه السلام باقی مانده است، و فرزندش امام محمد باقر العلوم علیه السلام در واقعه کربلا حضور داشت و در آن وقت چهار سال از سن مبارکش گذشته بود

تمام نسل علی ع کشته شدند ۱۸ نفر از خاندان بنی هاشم در کربلا کشته شدند

وقتی امام باقر ع به اسارت برده شدند به شام یزید علیه العنت نشسته بود و به اطرافیانش گفت با این اسرای کربلا چه کنیم؟ ملعونی گفت همه را بکش امام باقر ع که کودک بود فرمود حضرت موسی ع و هارون وقتی رفتند پیش فرعون و فرعون به اطافیانش گفت با اینها چه کنیم؟ گفتند زنده نگهدارشان و نگفتند بکش ولی وزرای تو گفتند اینها را بکش! واین علتی دارد همه توجه‌ها جلب شد چه علتی دارد؟ فرمود: درست است آنها کافر بودند اما حلال زاده بودند نجیب بودند اما اطرافیان تو زنا زاده‌اند و اولاد انبیاء را جز زنا زادگان نمی‌کشند

اما آن شجره طوبی ی ولایت بر همه عالم احاطه دارد.

️روایاتی در مورد این که کوثر مخصوص پیامبر اکرم ص است

کتاب روایی ولایی – تأویل الآیات ظاهره فی فضائل عترت الطاهره – در ضمن سوره کوثر چند روایت هست:

روایت: (تفسیر روائی اهل بیت)

ابن‌عبّاس (رحمه الله علیه)- فِی قَوْلِهِ تَعَالَی إِنَّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَر قَالَ نَهَرٌ فِی الْجَنَّهًِْ عُمْقُهُ فِی الْأَرْضِ سَبْعُونَ أَلْفَ فَرْسَخٍ مَاؤُهُ أَشَدُّ بَیَاضاً مِنَ اللَّبَنِ وَ أَحْلَی مِنَ الْعَسَلِ شَاطِئَاهُ مِنَ اللُّؤْلُؤِ وَ الزَّبَرْجَدِ وَ الْیَاقُوتِ خَصَّ اللَّهُ بِهِ نَبِیَّهُ وَ أَهْلَ بَیْتِهِ (علیه السلام) دُونَ الْأَنْبِیَاءِ.

ابن‌عبّاس (رحمه الله علیه)- الْکَوْثَرَ نهری است در بهشت، که هفتادهزار فرسخ عمق در زمین دارد، آبش سفیدتر از شیر و شیرینتر از عسل است و دو طرفش، سنگ ریزه‌هایش از لوء لوء از مروارید و زبرجد و یاقوت است

و خداوند متعال آن را ویژه پیامبرش (صلی الله علیه و آله) و اهل بیت ایشان (علیهم السلام)، قرار داده است و نه برای هیچ‌یک از دیگر پیامبران

– با این جا کار داریم که خداوند این را مختص به پیامبر و اهل بیتش جدای از انبیاء قرار داده یعنی این مختص رسول الله ص است و حتی انبیاء هم در آن شراکت ندارند.

️روایت: عن زید ابن علی پسر امام سجاد ع –

قال رسول الله ص: پیامبر اکرم ص فرمودند: جبراییل منازل من را در بهشت نشانم داد و منازل اهل بیت من را که بروی کوثر است.

️روایت: الرّسول (صلی الله علیه و آله)- عَنْ أَنَسِ‌بْنِ‌مَالِکٍ قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) یَقُولُ لِمَا أُسْرِیَ بِی إِلَی السَّمَاءِ السَّابِعَهًِْ قَالَ لِی جَبْرَئِیلُ تَقَدَّمْ یَا مُحَمَّدِ أَمَامَکَ وَ أَرَانِی الْکَوْثَرَ وَ قَالَ یَا مُحَمَّدُ هَذَا الْکَوْثَرُ لَکَ دُونَ النَّبِیِّینَ فَرَأَیْتُ عَلَیْهِ قُصُوراً کَثِیرَهًْ مِنَ اللُّؤْلُؤِ وَ الْیَاقُوتِ وَ الدُّرِّ وَ قَالَ یَا مُحَمَّدُ هَذِهِ مَسَاکِنُکَ وَ مَسَاکِنُ وَزِیرِکَ وَ وَصِیِّکَ عَلِیِّ‌بْنِ‌أَبِی طَالِبٍ وَ ذُرِّیَّتِهِ الْأَبْرَارِ قَالَ فَضَرَبْتُ بِیَدِی إِلَی بَلَاطِهِ فَشَمِمْتُهُ فَإِذَا هُوَ مِسْکٌ وَ إِذَا أَنَا بِالْقُصُورِ لَبِنَهًٌْ مِنْ ذَهَبٍ وَ لَبِنَهًٌْ مِنْ فِضَّهًٍْ.

پیامبر (صلی الله علیه و آله)- انس‌بن‌مالک گوید: از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) شنیدم که فرمود: چون شبانه مرا به آسمان هفتم بردند، جبرئیل (علیه السلام) به من گفت: پیش بیا ای محمّد (صلی الله علیه و آله)! آنگاه کوثر را به من نشان داد و گفت: ای محمّد (صلی الله علیه و آله)! این کوثر از برای توست و نه برای دیگر پیامبران. من بر کوثر قصرهای بسیاری از مروارید و یاقوت و درّ دیدم.

جبرئیل (علیه السلام) گفت: ای محمّد (صلی الله علیه و آله)! این قصرها خانه‌های تو و خانه‌های وزیر و وصیّ تو علیّ‌بن‌ابی‌طالب (علیه السلام) و خاندان نیکوکار اوست. آنگاه من دستم را بر سنگهای کنار کوثر زدم و آن را بوییدم و دریافتم که از مشک است و پیش رویم قصرهایی را دیدم که یک خشتش از طلا بود و خشت دیگر از نقره است

معنایی دارد سرجای خودش بحث بشود.

️روایت: نسبتاً طولانی است.

أمیرالمومنین (علیه السلام)- عَنْ حُمْرَانَ‌بْنِ‌أَعْیَنَ عَنْ أَبِی‌عَبْدِ‌اللَّهِ (علیه السلام) قَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) صَلَّی الْغَدَاهًَْ ثُمَّ الْتَفَتَ إِلَی عَلِیٍّ (علیه السلام) فَقَالَ یَا عَلِیُّ (علیه السلام) مَا هَذَا النُّورُ الَّذِی أَرَاهُ قَدْ غَشِیَکَ قَالَ یَا رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) أَصَابَتْنِی جَنَابَهًٌْ فِی هَذِهِ اللَّیْلَهًِْ فَأَخَذْتُ بَطْنَ الْوَادِی فَلَمْ أُصِبِ الْمَاءَ فَلَمَّا وَلَّیْتُ نَادَانِی مُنَادٍ یَا أَمِیرَ‌الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) فَالْتَفَتُّ فَإِذَا خَلْفِی إِبْرِیقٌ مَمْلُوٌّ مِنْ مَاءٍ وَ طَشْتٌ مِنْ ذَهَبٍ مَمْلُوٌّ مِنْ مَاءٍ فَاغْتَسَلْتُ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) یَا عَلِیُّ (علیه السلام) أَمَّا الْمُنَادِی فَجَبْرَئِیلُ وَ الْمَاءُ مِنْ نَهَرٍ یُقَالُ لَهُ الْکَوْثَرُ عَلَیْهِ اثْنَا عَشَرَ أَلْفَ شَجَرَهًٍْ کُلُّ شَجَرَهًٍْ لَهَا ثَلَاثُمِائَهًٍْ وَ سِتُّونَ غُصْناً فَإِذَا أَرَادَ أَهْلُ الْجَنَّهًِْ الطَّرَبَ هَبَّتْ رِیحٌ فَمَا مِنْ شَجَرَهًٍْ وَ لَا غُصْنٍ إِلَّا وَ هُوَ أَحْلَی صَوْتاً مِنَ الْآخَرِ وَ لَوْ لَا أَنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی کَتَبَ عَلَی أَهْلِ الْجَنَّهًِْ أَنْ لَا یَمُوتُوا لَمَاتُوا فَرَحاً مِنْ شِدَّهًِْ حَلَاوَهًِْ تِلْکَ الْأَصْوَاتِ وَ هَذَا النَّهَرِ فِی جَنَّهًِْ عَدْنٍ وَ هُوَ لِی ذَلِکَ وَ لِفَاطِمَهًَْ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ (علیهم السلام) وَ لَیْسَ لِأَحَدٍ فِیهِ شَی.

امام علی (علیه السلام)- حمران‌بن‌اعین از امام صادق (علیه السلام) نقل کرده است که فرمود: رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نماز ظهر را به‌جا آورد و سپس رو سوی حضرت امام علی (علیه السلام) کرد و فرمود: «ای علی (علیه السلام)! این نور چیست که تو را پوشانده است»؟ حضرت علی (علیه السلام) عرض کرد: «ای رسول خدا (صلی الله علیه و آله)! دیشب به جنابت دچار شدم. به میان صحرا رفتم امّا آبی نیافتم. چون برگشتم، ندادهنده‌ای مرا ندا داد: ای امیرمؤمنان چون روی گرداندم، پشت سرم ظرفی لبریز از آب و طشتی زرّین و لبریز از آب دیدم و از آن غسل کردم». رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: «ای علی آنکه ندا سر داد، جبرئیل (علیه السلام) بود و آن آب از نهری بود که کوثر نام دارد و دوازده هزار درخت بر آن است و هر درخت سیصدوشصت شاخه دارد. چون بهشتیان میل به طرب کنند، بادی می‌وزد و آن درختان و شاخه‌ها یکی از دیگری خوش صداتر می‌شود. چنانکه اگر خداوند تبارک‌وتعالی بر بهشتیان مقدّر نفرموده بود که نمیرند، هرآینه از شدّت دلپذیری آن صدا از شادی جان می‌باختند. آن نهر در بهشت جاوید است و آن برای من و تو و فاطمه (سلام الله علیها) و حسن و حسین (علیها السلام) است و هیچ‌کس از آن نسیبی ندارد یعنی این نهر اختصاصی است.».

️آقاجان فرمودند: کوثر خاص رسول الله ص است و اختصاص به ایشان دارد ما به تو کوثر داده‌ایم واین کوثر ظهورش در این عالم می‌شود صدیقه الطاهره س و در بهشت نهری است می‌گوید امام نهر است نهر به امام چه ربطی دارد؟

ای عزیز، خدای سبحان در سوره جن فرمود:

سوره الجن

وَأَن لَّوِ اسْتَقَامُوا عَلَی الطَّرِیقَهِ لَأَسْقَینَاهُم مَّاءً غَدَقًا

اگر در راه درست پایداری کنند، آنان را به آب فراوان می‌نوشانیم (۱۶)

– اگر استقامت کنند در طریق، پایداری می‌کردند

معنی سبیل: راه- طریق: راه – صراط: راه

طریق: راه است عرب به هر جا نمی‌گوید طریق؛ طریق، طرق، مسیر کوبیده شده عرب به آن می‌گوید. طریق آنجایی که بر اثر کوبش (پا) راه جا افتاده راه درست شده است

اگر در طریقت و راه استقامت کنند به آنها آب فراوان می‌نوشانیم که تعلیم می‌گیرند از امامشان آب فراوانی که می‌نوشانیم یعنی علم فراوان – اگر استقامت کنند در راه

جناب حافظ:

«دور است سرِ آب از این بادیه هشدار

تا غولِ بیابان نفریبد به سرابت»

– غول بیابان یکی از افسانه‌های قدیمی است خیلی باید راه رفت و استقامت کرد و نباید گول خورد!

️روایت: الباقر (علیه السلام)- عَنْ یُونُسَ‌بْنِ‌یَعْقُوبَ عَمَّنْ ذَکَرَهُ عَنْ أَبِی‌جَعْفَرٍ (علیه السلام) فِی قَوْلِهِ تَعَالَی: وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَی الطَّرِیقَهِ لَأَسْقَیْناهُمْ ماءً غَدَقاً. قَالَ: یَعْنِی لَوِ اسْتَقَامُوا عَلَی وَلَایَهًِْ عَلِیِّ‌بْنِ‌أَبِی‌طَالِبٍ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) وَ الْأَوْصِیَاءِ مِنْ وُلْدِهِ (علیه السلام) وَ قَبِلُوا طَاعَتَهُمْ فِی أَمْرِهِمْ وَ نَهْیِهِمْ لَأَسْقَیْنَاهُمْ مَاءً غَدَقاً یَقُولُ لَأَشْرَبْنَا قُلُوبَهُمُ الْإِیمَانَ وَ الطَّرِیقَهًُْ هِیَ الْإِیمَانُ بِوَلَایَهًِْ عَلِیٍّ (علیه السلام) وَ الْأَوْصِیَاءِ.

امام باقر (علیه السلام)- یونس‌بن‌یعقوب از کسی که آن را از امام باقر (علیه السلام) نقل می‌کند، گوید: امام باقر (علیه السلام) دربارهٔ قول خداوند متعال: وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَی الطَّرِیقَهِ لَأَسْقَیْناهُمْ ماءً غَدَقاً، فرمود: «یعنی اگر بر ولایت امیرمؤمنان علی‌ّبن‌ابی‌طالب (علیه السلام) و اوصیای (علیهم السلام) از فرزندان او استوار شوند و اطاعت آن‌ها را در امر و نهیشان بپذیرند، با آب فراوان سیرابشان می‌کنیم. یعنی ایمان را در دلشان جایگزین می‌کنیم. و منظور از طریقه، همان ایمان به ولایت علی (علیه السلام) و جانشینان اوست».

– یعنی قلوبشان را از ایمان سیرآب می‌کنیم مملو از ایمان می‌شود قلبهایشان یعنی طرف باید راه برود تا به ایمان برسد تا طرف گفت مسلمانم مومنم مؤمن نشد – بصیرت بخرج بدهید تدبر کنید تدبر غیر از تفکر است آیه قرآن:

سوره النساء

أَفَلَا یتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ کانَ مِنْ عِندِ غَیرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِیهِ اخْتِلَافًا کثِیرًا

پس چرا دربارهٔ همهٔ قرآن تدبر نمی‌کنند؟! اگر از طرف غیرخدا بود، ناهماهنگی بسیاری در آن پیدا می‌کردند. (۸۲) ” أَفَلَا یتَدَبَّرُونَ ”

تدبر دنبال چیزی را گرفتن است

بصیرت داشته باشید تدبر کنید سپس بخوانید و بالا بروید پس آنجا فرمود نهر صدیقه الطاهره س است اینجا فرمود علم فراوان آب فراوان به شما می‌دهیم این‌ها را داشته باشید کلید است.

انهار بهشت که در قرآن آمده است کوثر خاص رسول الله ص است که روایاتش را خواندیم.

إِنَّا أَعْطَینَاک الْکوْثَرَ”

چهار نهر مال متقیان است، در بهشت چهار نهر روان است:

سوره محمد

مَّثَلُ الْجَنَّهِ الَّتِی وُعِدَ الْمُتَّقُونَ فیها أَنْهَارٌ مِّن مَّاءٍ غَیرِ آسِنٍ وَأَنْهَارٌ مِّن لَّبَنٍ لَّمْ یتَغَیرْ طَعْمُهُ وَأَنْهَارٌ مِّنْ خَمْرٍ لَّذَّهٍ لِّلشَّارِبِینَ وَأَنْهَارٌ مِّنْ عَسَلٍ مُّصَفًّی وَلَهُمْ فی‌ها مِن کلِّ الثَّمَرَاتِ وَمَغْفِرَهٌ مِّن رَّبِّهِمْ …

توصیف بهشتی که به خودمراقبان وعده داده‌اند، این است: نهرهای آبی در آن است که رنگ و بویش برنگردد، نهرهای شیری که مزه‌اش تغییر نکند، نهرهای شرابی لذت‌بخش برای نوشندگان و نهرهای از عسل خالص. میوه‌های گوناگون نصیبشان می‌شود و از همه بهتر آمرزشی از طرف خدا…. (۱۵)

اول اینکه نهر آب روان: می‌فرماید: مَثَلُ الْجَنَّهِ الَّتی وُعِدَ الْمُتَّقُونَ فی‌ها أَنْهارٌ مِنْ ماءٍ غَیرِ آسِنٍ؛ بهشتی که به متقیان وعده داده شده در آن نهرهائی با آب روان است و آب آن نهر غیرآسن است. آسن یعنی مانده و متغیر، به آب بدبو و گندیده و مانده، آب آسن می‌گویند

دوم اینکه نهر شیر: نهردیگر که در همین آیه از آن یاد شده نهری از شیر است که مزه و طعم آن تغییر نکرده: وَ أَنْهارٌ مِنْ لَبَنٍ لَمْ یتَغَیرْ طَعْمُهُ.

سوم اینکه، نهر شراب پاک بی‌زیان: از خمر و شراب است اینکه لذت دارد چنانکه در همین آیه آمده است:

وَ أَنْهارٌ مِنْ خَمْرٍ لَذَّهٍ لِلشَّارِبینَ.

چهارم اینکه نهر عسل صاف: نهر عسل صاف است. خداوند می‌فرماید: وَ أَنْهارٌ مِنْ عَسَلٍ مُصَفًّی. عسل صاف عسلی خالص و ناب است. از این رو، به عسلی که موم آن گرفته شده باشد عسل صاف می‌گویند.

وبرای آنان است از تمام ثمرات

– حدیث را جلسه قبلی گفتیم که این چهار نهر از بسم الله الرحمن الرحیم می‌آید.

اصل آن از بسم الله الرحمن الرحیم است

️حدیث: رسول خدا ص فرمود:

من را در بهشت‌ها سیر دادند ودر آن نهرهایی مشاهده کردم دیدم چهار نهر در آن جاری است

نهر آب و شیر و شراب و عسل که در بهشت جاری است گفتم ریزشگاه اینها کجاست؟ گفته شد در کوثر گفتم مبدأ ء این‌ها کجا است؟ جبراییل گفت نمی‌دانم (یعنی از علومی که فوق جبراییلی است) ولی تو از خدا بخواه که به تو تعلیم کند یا نشانت دهد از خداوند خواستم ملکی بر من نازل شد مرا برد بجایی که قبه‌ای بود از در سفید بقدری عظیم که اگر همه خلائق بروی او جمع شوند مثل گنجشکی بود که بروی کوهی نشسته باشد دیدم این نهرها از زیر این گنبد و قبه بیرون می‌آید خواستم وارد شوم دیدم در آن بسته است و از یاقوت سرخ بود آن قبه از دُر سفید بود و خواستم برگردم فرشته گفت کلیدی دارد برنگرد گفتم کلیدش چیست؟ گفت بسم الله الرحمن الرحیم

بسم الله الرحمن الرحیم که گفتم در گشوده شد داخل شدم چهار ستون دیدم که روی یکی نوشته بود بسم و نهر آب از” میم” بسم جاری است و الله نهر شیر از ” ها “الله جاری است و یکی شراب از ” میم” الرحمن جاری است و نهر عسل از ” میم ” رحیم جاری است بعد خداوند فرمود: هر کدام از امت تو که بسم الله الرحمن الرحیم را با اخلاص بگوید چه اجری دارد وچه!

پس تمام علوم از این نهرها جاری است یعنی اصلش بسم الله الرحمن الرحیم است

روایت: آب باران بهترین آب است وقتی نازل می‌شود اما وقتی می‌ماند حشرات، میکروب، آلوده وو آب غیر آسن یعنی خالص در جهنم آب جوشان می‌خورند ودر جهنم هم نوشیدنی هائی هست

اینجا می‌فرماید آب غیر آسن است *️شیری که طعم آن تغییر نکرده است بهترین شیر آنست که مزه‌اش عوض نشده است یعنی بر اصل خودش است

*️شرابی که لذت بخش است

عسل مصفا عسلی که در آن موم واضافات نباشد

روایت ️پیامبر اکرم ص اگر در عسل چیزی بود استفاده نمی‌کرد

نهر آب

وَجَعَلْنَا مِنَ الْمَاءِ کلَّ شَیءٍ”

ما از آب هر چیز زنده‌ای را قرار دادیم پس نهر آب یک علم عمومی و عام است و شیر چیزی که پستانداران از آن استفاده می‌کنند یعنی خاص می‌شود خاص‌تر از آب است شراب فرق می‌کند با آن دوتا این را فقط انسان می‌خورد وقتی می‌خورد عقلش زائل می‌شود و سکری می‌آورد پس علومی بالاتراز عقل است و اما عسل علومی خاص به اسرار ولایت است

️روایت: در ذیل: سوره النحل

وَأَوْحَیٰ رَبُّک إِلَی النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِی مِنَ الْجِبَالِ بُیوتًا وَمِنَ الشَّجَرِ وَمِمَّا یعْرِشُونَ

وحی کرد پروردگار تو به زنبور عسل: «در شکاف کوه‌ها، روی درختان و در کندوها لانه بسازید. (۶۸)

– فرمود باطن آن ما هستیم زنبور عسل ماهستیم

الجبال: شیعیان‌اند و اسرارمان را در دل شیعیانمان می‌گذاریم

درخت، شجر: زنان مؤمنه‌اند

عسل: اسرار ولایت است

شراب: تجلیات توحید که انسان را از خود بیخود می‌کند

شیر: حکمت

آب: علوم دینی

روایت: نبی اکرم ص فرمودند: در معراج به من سه تا ظرف تعارف شد در ظرفی آب در ظرفی شیر و در ظرفی شراب بود گفتند انتخاب کن و من شیر را انتخاب کردم جبراییل گفت: خوب کردی اگر آب را انتخاب می‌کردی امتت غرق می شدندواگر شراب را انتخاب می‌کردی امتت گمراه می‌شدند و شیر را انتخاب کردی امتت هدایت می‌شوند.

ما غرق را در قوم حضرت موسی ع و فرعون می‌بینیم- موسی: از آب گرفته

داستان حضرت موسی ع و…

-شراب گمراه می‌شوند چون فوق طور عقل است شراب عقل را زایل می‌کند امتت تحمل نمی‌کردند

اما شیر برزخ است برزخی بین آب و غذا بچه فقط شیر می‌خورد

پس این نهرها هر کدام برای نوشنده‌اش علومی دارد و هر کس از هر نهری نمی‌تواند بخورد و عسل از اسرار است و اگر در خواب دیدید عسل می‌خورید یعنی از اسرار ولایت بهره مند می‌شوید

روایت: آیه در ذیل سوره محمد ص

مثل بهشتی که وعده داده شدن متقیان و آل پیغمبر و شیعیان آنها هستند. در آن بهشت نهرهایی است فرمود این نهرها مردانی هستند! منظور رجالی هستند منظور ائمه را می‌فرماید آبی که گندیده نیست و او علی ع است “مِّن مَّاءٍ غَیرِ آسِنٍ” آبی زلال است آبی که از پیامبر آمده زلالش دست علی ابن ابیطالب علیه السلام است که خود امیرالمؤمنین ع آن ” مِّن مَّاءٍ غَیرِ آسِنٍ ” است پس دیگران هم خوردند اما گندیده‌اند

سوره محمد

مَّثَلُ الْجَنَّهِ الَّتِی وُعِدَ الْمُتَّقُونَ فیها أَنْهَارٌ مِّن مَّاءٍ غَیرِ آسِنٍ وَأَنْهَارٌ مِّن لَّبَنٍ لَّمْ یتَغَیرْ طَعْمُهُ وَأَنْهَارٌ مِّنْ خَمْرٍ لَّذَّهٍ لِّلشَّارِبِینَ وَأَنْهَارٌ مِّنْ عَسَلٍ مُّصَفًّی وَلَهُمْ فی‌ها مِن کلِّ الثَّمَرَاتِ وَمَغْفِرَهٌ مِّن رَّبِّهِمْ کمَنْ هُوَ خَالِدٌ فِی النَّارِ وَسُقُوا مَاءً حَمِیمًا فَقَطَّعَ أَمْعَاءَهُمْ

توصیف بهشتی که به خود مراقبان وعده داده‌اند، این است: نهرهای آبی در آن است که رنگ و بویش برنگردد، نهرهای شیری که مزه‌اش تغییر نکند، نهرهای شرابی لذت‌بخش برای نوشندگان و نهرهای شربتی از عسل خالص. میوه‌های گوناگون نصیبشان می‌شود و از همه بهتر آمرزشی از طرف خدا.

آیا اینان یکی‌اند با آن‌هایی که در جهنم ماندنی‌اند و آبی جوشان به آن‌ها می‌نوشانند که دل‌ و روده‌شان را پاره‌پاره می‌کند؟! (۱۵)

️اصول کافی: شخصی گفت یا امیرالمؤمنین ع من احادیثی که از اصحاب می‌شنوم با احادیثی که از شما می‌شنوم جنسش خیلی متفاوت است و حضرت برایش توضیح می‌دهد …

این تفاوت علومیست که از رسولخداص اخذ شده است

در باطن قرآن این آب ” مِّن مَّاءٍ غَیرِ آسِنٍ” علی ابن ابیطالب ع است

نهرهایی از شیر که طعمش عوض نشده است که امام ع است خود آن نهر این جا وجودش میشودامام ع – علوم آنها است که شیعیانشان هم از آنها لذت می‌برند این هم از روایات قابل دقت بود

پس چهار نهر جاری است هر کدام از نهرها علومی را به شارب خودشان می‌دهد

شما انسانهای الهی را نگاه کنید مثلاً آقاجان: علومی می‌گوید به ما که در کتب انسانهای الهی دیگر نمی‌بینید یعنی از یک چشمه‌ای سیراب شده و سقایت می‌کند ما را که دیگران نتوانستند از آن بخورند اگر چه آنها هم عالم هستند شیعه هم هستند

هر کس از هر نهری نمی‌تواند بهره مند بشود از هر میوه‌ای بخواهند آنجا هست

قرآن را دقت کنید: سوره النحل

ثُمَّ کلِی مِن کلِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُکی سُبُلَ رَبِّک ذُلُلًا یخْرُجُ مِن بُطُونِهَا شَرَابٌ مُّخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِیهِ شِفَاءٌ لِّلنَّاسِ إِنَّ فِی ذَٰلِک لَآیهً لِّقَوْمٍ یتَفَکرُونَ

آن‌وقت از تمام گیاهان تغذیه کنید و با روش‌های آسان و خدادادی، شهدها را به عسل تبدیل کنید.» از شکم زنبورها، عسل با رنگ‌ها و طعم‌های مختلف تولید می‌شود که شفای دردهای مردم در آن است. در این هم نشانه‌ای از یکتایی خداست، برای مردمی که فکرشان را به‌کار می‌اندازند. (۶۹)

– از تمام ثمرات بخور من کل الثمرات ” سُبُلَ رَبِّک ” بخور از همه ثمرات راه‌های پروردگارت را برو با تواضع با ذلت و خاری بعد از باطن این شرابی رنگارنگ بیرون می‌آید که شفای مردمان است

این جا منظور از زنبور عسل ما اهلبیت هستیم به زنبور عسل گفت از تمام ثمرات بخور یعنی از تمام علوم

– امام ع در دنیا از همه علوم همه ثمرات بهرمند است و متقیان آنجا که از این عسل می‌خورند می‌توانند از کل ثمرات بهشتی استفاده کنند

و دو چشمه از آن اهل خوف و خشیت است علما که مقربین‌اند اهل تقرب‌اند:

حدیث: ” إِنَّمَا یَخْشَی اللهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاء ”

سوره الرحمن

وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ

هرکه از روبه‌روشدن با خدا بترسد، باغ‌هایی پردرخت نصیبش می‌شود… (۴۶)

– مقام یعنی ایستادن در مقابل پروردگار

چون باید یک روزی بایستیم تک تک ما باید جلوی خدا بایستیم تک تک اعمال را جواب بدهیم

فرمود: دوتا بهشت دارد جنتان

در آن دو- دو تا چشمه است که جریان دارد پس دو تا چشمه برای آن کسی که خوف و خشیت دارد حالا در هر کدام از آن دو چشمه هست پس می‌شود چهار چشمه و دو چشمه از آن اهل یمین است در آن دو چشمه ریزش می‌کنند بیرون فوران می‌کنند بیرون بعضی چشمه‌ها هستند که فوران می‌کنند بیرون و دیگر رحیق که از آن ابرار است

وسط نهرهای بهشت گیر کردیم خدا را شکر

به رحیق رسیدیم و رحیق از ابرار است

الحمدلله علی الولایه

دانلود فایل صوتی

۵/۵ - (۱ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.