ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی
مرور

صدا

۹۹-۷-۹ شرح عیون عین ۳۵ جلسه ۲۴۵

بسم الله الرحمن الرحیم (چهارشنبه 99/7/9 درس عیون مسائل نفس) موضوع درس: شرح عین ۳۵ در علم حصولی و حضوری علم حصولی به‌واسطه آلات و قوا برای نفس حاصل می‌شود. علم حضوری بدون قوا و آلات برای نفس دست می‌دهد مثل علم ما به نفس خودمان. بازگشت…

۹۹-۷-۷ فص فاطمیه جلسه ۳۴

بسم الله الرحمن الرحیم دوشنبه 99/7/7 درس شرح فص حکمه عصمتیه فی کلمه فاطمیه ع موضوع درس: حرکت وجودی و حرکت ایجادی تعریف حرکت در اصطلاح فلسفه: خروج از قوه به سوی فعل و از نداری به دارایی است و این نوع حرکت در حریم قدس اله راه ندارد. در…

۹۹-۶-۲۶ فص فاطمیه جلسه ۳۳

بسم الله الرحمن الرحیم (درس فصوص چهارشنبه 99/6/26) موضوع درس: انسان ثمره شجره وجود میوه این شجره و درخت می‌شود انسان کامل، البته انسان کامل نه هر انسانی. بقیه انسانها چه می‌شوند؟ درخت تولید مثل می‌کند هزاران دانه می‌پاشد بلکه یک دانه…

۹۹-۶-۱۷ فص فاطمیه جلسه ۳۲

بسم الله الرحمن الرحیم (درس فصوص شرح فص حکمة عصمتیه فی کلمة فاطمیة "دوشنبه 99/6/17) موضوع درس فصل سوم شرح ابیات شعر در مورد دنیا و بی وفایی دنیا کسی مثل امیرالمومنان ع زیبا سخن نگفته است. اول باید برای انسان معرفت دنیا باز شود تا…

۹۹-۵-۲۵ شرح عیون عین ۳۵ جلسه ۲۴۴

بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: شرح عین ۳۵ علم حضوری و حصولی (شنبه ۹۹/۵/۲۵) بین علم حصولی و حضوری خیلی تفاوت است! در کل علم حصولی بازگشتش به علم حضوری است. علم حضور می‌خواهد. تعریف علم علم حضور صورت یا معنا یا مفهوم شیء در نزد عالم…

۹۹-۵-۲۰ فص فاطمیه جلسه ۳۱

بسم الله الرحمن الرحیم (دوشنبه ۹۹/۵/۲۰) موضوع: در شرح فص عصمتیه ' بحث اسماء و تناکحات اسمائی اسماء در قابل که نفس رحمانیست به اراده الهی تجلی می‌کنند. در تناکحات اسمائی یک جا فرشته یک جا ملک یک جا فلک.. موحد به توحید صمدی: موحد…

۹۹-۵-۱۳ فص فاطمیه فصل سوم جلسه ۳۰

بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: فصل سوم بحث ادامه بحث ثلیث (شرح فص حکمه عصمتیه فی کلمه فاطمیه ع) (دوشنبه ۹۹/۵/۱۳) ترا از صقع دارالحمد می اید ندا هر دم که ای عرش آشیان آی و نگر مکرمت سلطان صقع به معنی ناحیه، ذات آن شیء یعنی از درون دار…

۹۹-۵-۱۱ شرح عیون عین ۳۵ جلسه ۲۴۳

بسم الله الرحمن الرحیم (موضوع: عین ۳۵، علم حصولی حضور نفس) (شنبه ۹۹/۵/۱۱) علم حصولی به واسطه قوا برای نفس حاصل می‌شود، دیدن و شنیدن ووو آن چیزی که حاصل می‌شود برای نفس علم حصولی است. علم حضوری بدون واسطه‌ی قواست، علم نفس به خودش و قوای…

۹۹-۵-۶ فص فاطمیه جلسه ۲۹

بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: قانون علت و معلول، بحث علیت (شرح فصوص حکمه عصمتیه..)(دوشنبه ۹۹/۵/۶) قانون علیت در علم و عین هر دو جاریست. هر معلولی، علتی دارد. این یک امر بدیهی است انسان ساختار ذهنش یا اینطور بدنیا آمده یا در اوائل تولد…

۹۹-۵-۴ شرح عیون عین ۳۵ جلسه ۲۴۲

بسم الله الرحمن الرحیم موضوع درس: بحث نفس الامر قسمت آخر عین ۳۴ (شنبه ۹۹/۵/۴) عقل فعال به اذهان سافله علم دارد و این اذهان سافله غلط‌هایی درش هست، مثل شریک باری پس عقل فعال به اغلاط علم دارد و این غلطها در عقل فعال هست و گذشت آنچه در…