ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۳-۱-۲۴ تفسیر سوره هود آیات ۱۱۶ تا ۱۱۹

بسم الله الرحمن الرحیم

««الحمدالله رب العالمین الصلاه و السلام علی سیدنا و نبینا و طبیب قلوبنا و شفیع ذنوبنا العبد المؤید الرسول المسدد المحمود الاحمد ابوالقاسم المصطفی محمد»»

جمعه ۱۴۰۳/۱/۲۴ تفسیر قران سوره هود

موضوع: تفسیر ایات ۱۱۶ تا ۱۱۹ سوره هود

رسول الله ص: «سوره هــــــود مرا پیر کرد»

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

ادامه بحث تفسیر سوره هود

فَلَوْلَا کَانَ مِنَ الْقُرُونِ مِن قَبْلِکُمْ أُولُو بَقِیَّهٍ یَنْهَوْنَ عَنِ الْفَسَادِ فِی الْأَرْضِ إِلَّا قَلِیلًا مِّمَّنْ أَنجَیْنَا مِنْهُمْ وَاتَّبَعَ الَّذِینَ ظَلَمُوا مَا أُتْرِفُوا فِیهِ وَکَانُوا مُجْرِمِینَ

ﭘﺲ ﭼﺮﺍ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ امت‌هایی ﻛﻪ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺑﻮﺩﻧﺪ، ﻣﺼﻠﺤﺎﻧﻲ ﺩﻟﺴﻮﺯ ﻧﺒﻮﺩﻧﺪ ﻛﻪ [ﻣﺮﺩم ﺭﺍ] ﺍﺯ ﻓﺴﺎﺩ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺑﺎﺯﺩﺍﺭﻧﺪ؟ ﻣﮕﺮ ﺍﻧﺪﻛﻲ ﻛﻪ [ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺑﺎﺯﺩﺍﺷﺘﻦ ﻣﺮﺩم ﺍﺯ ﻓﺴﺎﺩ] ﻧﺠﺎﺗﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻳﻢ. ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺳﺘﻢ ﻛﺮﺩﻧﺪ، ﺩﻧﺒﺎﻟﻪ ﺭﻭ [ﻭ ﺩﻝ ﺑﺴﺘﻪ]ﭼﻴﺰﻱ ﺍﺯ ﻧﻌﻤﺖ ﻭ ﺛﺮﻭﺕ ﺷﺪﻧﺪ [ﻛﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺳﺮﻛﺸﻲ ﻭ ﻃﻐﻴﺎﻥ ﺍﻓﺘﺎﺩﻧﺪ] ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﻨﻬﻜﺎﺭ ﺑﻮﺩﻧﺪ. (١١۶)

اولوا یعنی دارا، دارای بقیه‌ای نبودند.

در داستان حضرت شعیب در آیه ۸۶

بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَّکُمْ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ که بقیه الله امام عصر عج است.

امیرالمؤمنین ع العُلَماءُ باقونَ، علما باقی هستند، بقیه الله یعنی عالم الهی.

اولوا بقیه، یعنی امام داران، امام شناسان. به امام زمان بقیه الله می گویند، اینجا اولوا بقیه، دارای بقیه، امام شناس، ولی شناس. اولو بقیه کسی که امام دارد، امامان شناسانی که نهی فساد کنند در زمین.

«رندان تشنه لب را آبی نمی‌دهد کس.

گویی ولی شناسان رفتند از این ولایت»

ولیی شناس است که می‌تواند نهی از فساد کند در روی زمین.

الا قلیلا، قلیل اندک است.

در این آیه، الا قلیلا ممن…

ممن، یعنی از کسانی، عده کمی از کسانی که نجات دادیم از آنها ««این من تبعیضیه است»»

از این شهر عده کمی نجات پیدا کردند و از آن عده کم، هم اولو بقیه قلیلا اندکی بودند.

اترفوا، خوش گذران، دنبال خوش گذرانی افتادند و اینها مجرم بودند.

نکته(این‌ها که دنبال ظلم می‌افتند میل به ظالمان می‌کنند برای دنیا است حالا چون برای دنیا می‌روند دنبال این افراد، هر کاری که انها دوست دارند باید انجام بدهند.

وقتی همنشین این‌ها (اترفوا) باشند کم کم در باتلاق دنیا غرق می‌شوند.

و کانوا مجرمین، این‌ها مجرم می‌شوند.

این آیه با توجه به آن سیاق آیات قبل که درباره غصب خلافت بود چه می‌گوید!؟

چرا نبودند اولوا بقیه‌ای نهی از فساد کنند!!!!

چرا بعد از تو نیستند کسانی که جلوی غصب خلافت را بگیرند.

صدیقه طاهره در مسجد فرمود ای انصار مگر از پدر من دفاع نکردید!!! حالا چرا در خانه نشسته‌اید!!! اگر بر بیعت خود باقی می‌ماندید و غصب خلافت نمی‌کردید دو نفر نبودند با هم بر سر دین اختلاف کنند.

بعد از ظالمان رفتند دنبال خوشگذرانی خودشان حالا چرا خدا این‌ها را نابود نکرد!؟

در آیه بعد می‌فرماید؛

وَمَا کَانَ رَبُّکَ لِیُهْلِکَ الْقُرَىٰ بِظُلْمٍ وَأَهْلُهَا مُصْلِحُونَ

ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺑﺮ ﺁﻥ ﻧﺒﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﺷﻬﺮﻫﺎﻳﻲ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﻣﺮﺩﻣﺶ ﺩﺭﺳﺖ ﻛﺎﺭﻧﺪ، ﻇﺎﻟﻤﺎﻧﻪ ﻫﻠﺎﻙ ﻛﻨﺪ. (١١٧)

در اینجا دو نکته گفته شد؛

بظلمٍ، خدا شهرها را به ظلم هلاک نمی‌کند یعنی خدا ظلم نمی‌کند یک معنای دیگر این می‌شود که ((روستاهایی که ظلم کردند)) یعنی ظلم به «قری» برمی‌گردد.

هلاک زمانیست که ظلم شود و هیچ‌کدام از اهل آن شهر مصلح نیستند.

در قوم لوط، فرمود، فلما جاء امرنا…

ما جز یک خانه مسلمان در این روستا پیدا نکردیم آن هم خانه حضرت لوط بود

روایت: در شهری هستید و مؤمن هستید خدا به برکت شما عذاب را از اهل آن شهر برمی‌دارد.

وَلَوْ شَاءَ رَبُّکَ لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّهً وَاحِدَهً وَلَا یَزَالُونَ مُخْتَلِفِینَ

ﺍﮔﺮ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ می‌خواست ﻳﻘﻴﻨﺎً ﺗﻤﺎم ﻣﺮﺩم ﺭﺍ [ﺍﺯ ﺭﻭﻱ ﺍﺟﺒﺎﺭ، ﺩﺭ ﻣﺴﻴﺮ ﻫﺪﺍﻳﺖ] ﺍﻣﺖ ﻭﺍﺣﺪﻱ ﻗﺮﺍﺭ می‌داد، [ﻭﻟﻲ ﻧﺨﻮﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺳﺒﺐ] ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ [ﺩﺭ ﺍﻣﺮ ﺩﻳﻦ] ﺩﺭ اختلاف‌اند. (١١٨)

إِلَّا مَن رَّحِمَ رَبُّکَ وَلِذَٰلِکَ خَلَقَهُمْ وَتَمَّتْ کَلِمَهُ رَبِّکَ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّهِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِینَ

ﻣﮕﺮ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺣﻢ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺳﺒﺐ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺣﺘﻤﻰ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺗﺤﻘﻖ ﻳﺎﻓﺖ ﻛﻪ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺩﻭﺯﺥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﺟﻦ ﻭ ﺍﻧﺲ [ﻛﻪ ﺭﺍﻩ ﻛﻔﺮ ﻭ ﻋﻨﺎﺩ ﺭﺍ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﻧﺪ] ﭘﺮ ﺧﻮﺍﻫﻢ ﻛﺮﺩ. (١١٩)

فلسفه اختلاف بعد از رسول الله را عنوان می‌کند.

و لو شاء ربک لجعل الناس امه واحده…

امت واحد یعنی به یک سبک و روش، همه یک روش داشتند.

ولی مردم همه یک روش ندارند چقدر دین در این دنیا وجود دارد. همه انسان‌ها بر یک وتیره نیستند.

چقدر در دین‌ها فرقه فرقه هستند. زبان‌های مختلف، رنگ‌های مختلف و….

خدا نخواسته همه یک جور باشند همانطور که انسان‌ها در قیافه‌ها با هم فرق دارند در زبان‌ها با هم فرق دارند و…

چرا خدا نخواست همه یک امت واحده باشند!؟ و دین‌ها با هم اختلاف دارند انگار اختلاف جزء سرشت بشر است.

در اینجا استثنا آورد «الا من رحم ربک… این‌ها لایزالون مختلفین نیستند. ـ

کسانی که خدا به آنها رحم کند یعنی امام دارند و چون پیرو او هستند باهم اختلاف نمی‌کنند. مؤمنین با هم برادر هستند. روایت دارد پدرشان نور و مادرشان رحمت است لذا چه از لحاظ پدر وچه از لحاظ مادر مشترک هستند لذا برادر می‌شوند با همدیگر.

تمام انسان‌ها در اختلاف‌اند ولی استثنا وجود دارد؛ مگر کسانی که پروردگار تو رحم کرده است. این رحمت رحیمیه است چون رحمت عام همه را فرا گرفته، این عده‌ای را که رحمت رحیمیه گرفته اهل اختلاف نیستند.

بعضی تفاسیر و لذلک خلقهم را اینطور تفسیر کرده‌اند که خدا این‌ها را برای اختلاف خلق کرده!!!؟ خیر اینها را برای رحمت خلق کرده. یعنی همه ناس را برای این رحمتی که این عده خاص را فراگرفته است آفریده.

که این آیه ریشه روایاتی است که می‌فرماید همه عالم برای محمد و آل محمد آفریده شده،

رسول الله فرمود، من پیامبر از خدا هستم و تمام خلق از من هستند.

آفرینش اینها

«طفیل هستی عشقند آدمی و پری

ارادتی بنما تا سعادتی ببری»

عشق یعنی الا من رحم ربک…

اهل رحمت هستند اهل اختلاف و دعوا نیستند این‌ها معدن رحمت هستند و فیوضاتشان به همه می‌رسد.

تمام شد کلمه پروردگارت یعنی این بحث حتمی است.

این حتمی است که از جن و انس جهنم را پر می‌کند. یعنی آنها که به خاطر دنیا دنبال ظالمان رفتند همه را در جهنم پر می‌کند. که مگر از رسول‌الله نشنیدید!!! مگر بیعت نکردید با رسول الله!!!!

صدق الله العلی العظیم

خدایا توفیقی بده ما در مورد قران توکوتاهی نکنیم

و سهم و بهره ما از قرانت بیش از این باشد

امین.

الحمدلله علی الولایه

به این نوشته امتیاز دهید
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.