ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۲-۱-۲۲ تفسیر سوره هود جلسه ۱۲

بسم الله الرحمن الرحیم

# سه شنبه ۱۴۰۲/۱/۲۲ «ایام ماه مبارک رمضان»

((تفسیر سوره هود، «جلسه ۱۲»)) ـ

قران بجز از مدح علی آیه ندارد

«بسم الله الرحمن الرحیم»

((تفسیر ایات مبارک ۲۹-۳۰-۳۱-))

وَیَا قَوْمِ لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ مَالًا إِنْ أَجْرِیَ إِلَّا عَلَى اللَّهِ وَمَا أَنَا بِطَارِدِ الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّهُم مُّلَاقُو رَبِّهِمْ وَلَٰکِنِّی أَرَاکُمْ قَوْمًا تَجْهَلُونَ

ﻭ ﺍﻱ ﻗﻮم ﻣﻦ! ﻣﻦ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ [ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﺑﻠﺎﻍ ﺭﺳﺎﻟﺘﻢ] ﻫﻴﭻ ﭘﺎﺩﺍﺷﻲ نمی‌خواهم; ﭘﺎﺩﺍﺷﻢ ﻓﻘﻂ ﺑﺮ ﻋﻬﺪﻩ ﺧﺪﺍﺳﺖ، ﻭ ﻣﻦ [ﺑﺮﺍﻱ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻥ ﺩﻝ ﺷﻤﺎ] ﻃﺮﺩ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺍﻳﻤﺎﻥ آورده‌اند [ﻭ ﺷﻤﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﻓﺮﻭﻣﺎﻳﻪ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﻴﺪ] ﻧﺨﻮﺍﻫﻢ ﺑﻮﺩ; ﺯﻳﺮﺍ ﺍﻳﻨﺎﻥ ﺩﻳﺪﺍﺭﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ [ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻭ ﻣﻘﺎم ﻗﺮﺏ] ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ خویش‌اند. ﻭﻟﻲ ﻣﻦ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﮔﺮﻭﻫﻲ می‌بینم ﻛﻪ ﺟﻬﺎﻟﺖ می‌ورزید. (٢٩)

تفسیر آیه

در اول آیه آورد ای قوم من… این را برای اظهار مهربانی می‌گوید. تا جلب عواطف نماید

نکته بعد “این سر لوحه کار انبیاست که ما از شما پولی نمی‌خواهیم، پس پول نخواستن خیلی مهم است. فقط انبیا ورسولان الهی چنین‌اند

سحره فرعون امدند میدان علومی داشتند و هنری داشتند، به فرعون گفتند اگر ما غلبه کردیم اجری داریم، فرعون گفت شما جزو مقربان من می‌شوید.

شعار انبیا این است ما از شما پول نمی‌خواهیم

اولین شرط کسی که برای خدا حرف میزند پول نخواستن است.

اجر من نیست مگر با خدا، این قانون و قائده، درمیان ماهم هست وقتی شما بسته‌ای را ارسال می‌کنید پولش را شما می‌دهید.

رسول یعنی فرستاده کسی که چیزی می‌فرستد پول می‌دهد خداوند وقتی رسولی فرستاد اجرا آن با خود خداوند است.

تمام انبیاء می گویند، لا اسئلکم…

تنها یک پیامبر اجر می‌خواست و آن هم رسول خاتم ص بود که مزد خود را مودت اهل بیت خود قرار داده بود این اجر رسالت پیامبر است کسی که به اهلبیت ع مودت نداشته باشد مزد رسالت پیامبر را نداده است.

حالا کسی که مزد نمی‌دهد از رسالت پیامبر بهره‌ای نمی‌برد هزار هم نماز بخواند و روزه….

بایزید بسطامی یکی از مریدان امام صادق علیه السلام است. در روایتی آمده پشت سر کسی نماز می‌خواند آن امام جماعت سؤال کرد شما که سرکار نمی‌روید و از کسی هم پول نمی‌گیرید پس از کجا روزی در می‌آورید؟ بایزید گفت ای دل غافل همه را دیدی جز خدا آن دو رکعت نماز که پشت سر شما خواندم باید قضا کنم.

در ایات بالا آورد که کفار گفتند اطرافیان حضرت نوح ادمهای ارازلی هستند و اشکال گرفتند که اینها را دور کن تا بیایم و حضرت نوح فرمود: ۚ وَمَا أَنَا بِطَارِدِ الَّذِینَ آمَنُوا… من طرد کننده نیستم کسانی را که ایمان آورده‌اند.

مؤمن خیلی پیش خدا ارزش دارد یک موقع خداوند به خاطر یک مؤمن یک شهر را از بلا نجات می‌دهد.

در اینجا حضرت نوح از آنان تعریف کرده است إِنَّهُمْ مُلَاقُو رَبِّهِمْ، این‌ها ملاقات کننده پروردگارشان هستند.

تفسیر این عبارت “ما برای امام عصر عج بالاترین مقام را قائل هستیم چرا؟ برای قربی که به خدا دارد و بالاترین درجه قرب، ملاقات پروردگار است.

کسانی که پروردگارشان را ملاقات می‌کنند بالاترین انسانها هستند.

ْ وَلَٰکِنِّی أَرَاکُمْ قَوْمًا تَجْهَلُونَ، اما من می‌بینم شما نافهم هستید و نادان هستید. یعنی این حرفها را نمی‌فهمید

وَیَا قَوْمِ مَن یَنصُرُنِی مِنَ اللَّهِ إِن طَرَدتُّهُمْ أَفَلَا تَذَکَّرُونَ

ﻭ ﺍﻱ ﻗﻮم ﻣﻦ! ﺍﮔﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﻃﺮﺩ ﻛﻨﻢ، ﭼﻪ ﻛﺴﻲ ﻣﺮﺍ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ [ﻋﺬﺍﺏ] ﺧﺪﺍ ﻳﺎﺭﻱ می‌دهد؟ ﺁﻳﺎ ﻣﺘﺬﻛّﺮ نمی‌شوید؟(٣٠)

پیامبر خدا هم نمی‌تواند مؤمنی را طرد کند اگر طرد کند خداوند عذابش می‌کند مگر جایی که پیامبر مصلحت ببیند.

ولی مؤمنی را نمی‌توان طرد کرد و اگر مؤمنی را طرد کنم از خودم! بسوی من بلا می‌آید.

در نظام عالم هر کاری کرده‌ای با خودت کرده‌ای

روایت: وقتی قارون در زمین فرو رفت شروع کرد حضرت موسی را صدا زدن حضرت موسی گفت ای پسر فلانی با من حرف نزن تو مستحق عذاب هستی زکات ندادی ووو و چند بار گفت با من حرف نزن وقتی حضرت موسی ع به طور رفت برای مناجات گفت الهی، فرمود یابن عمران با من حرف نزن موسی ع متعجب شد گفت خدایا چرا؟….. داشت عذاب می‌شد نباید طردش می‌کردی!

– حضرت نوح ع پیامبر مرسل است فرمود اگر من طرد کنم گنهکار می‌شوم

کمتر کسی از مفسران در این آیه دقت کرده است نمایان است که عزت آن ارازلی که آنها می گویند این جاست

مؤمنین چنین مقامی دارند

فرمود شما نمی‌فهمید اگر من اینها را طرد کنم از جانب خدا طرد می‌شوم اینها ارازل نیستند

مؤمنین عزت دارند، چنین مقامی دارند مؤمنین

وَلَا أَقُولُ لَکُمْ عِندِی خَزَائِنُ اللَّهِ وَلَا أَعْلَمُ الْغَیْبَ وَلَا أَقُولُ إِنِّی مَلَکٌ وَلَا أَقُولُ لِلَّذِینَ تَزْدَرِی أَعْیُنُکُمْ لَن یُؤْتِیَهُمُ اللَّهُ خَیْرًا اللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا فِی أَنفُسِهِمْ إِنِّی إِذًا لَّمِنَ الظَّالِمِینَ

ﺍﺩﻋﺎ ﻧﻤﻲ‌ﻛﻨﻢ ﻛﻪ ﮔﻨﺠﻴﻨﻪ‌ﻫﺎﻱ ﺭﺣﻤﺖ ﺧﺪﺍ ﭘﻴﺶ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺑﻪ‌ﺧﻮﺩیِ‌ﺧﻮﺩ ﻋﻠﻢ ﻏﻴﺐ ﻧﺪﺍﺭم. ﺍﺩﻋﺎ ﻧﻤﻲ‌ﻛﻨﻢ ﻛﻪ ﻣﻦ ﻓﺮﺷﺘﻪ‌ﺍم! ﺍﺩﻋﺎ ﻫﻢ ﻧﻤﻲ‌ﻛﻨﻢ ﺩﺭﺑﺎﺭﮤ ﻣﺮﺩﻣﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﭼﺸﻤﺘﺎﻥ ﺧﻮﺍﺭ ﻭ ﺧﻔﻴﻒ‌ﺍﻧﺪ، ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺁﻥ‌ﻫﺎ ﺧﻴﺮی ﻧﺨﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺩ؛ ﭼﻮﻥ ﺧﺪﺍ ﺍﺯ ﺩﻟﺸﺎﻥ ﺑﻬﺘﺮ ﺧﺒﺮ ﺩﺍﺭﺩ. ﺍﮔﺮ ﭼﻨﻴﻦ ﺍﺩﻋﺎﻳﻲ ﺑﻜﻨﻢ، ﺑﺪﻛﺎﺭ ﺧﻮﺍﻫﻢ ﺑﻮﺩ.» (٣١)

– خداوند عالم‌تر است به آنچه در نفس آنها است و…

آن‌ها می‌گفتند اگر تو از جانب خدایی پس باید قدرتهای عجیبی داشته باشی مثلاً به پیامبر اکرم هم می‌گفتند

وَقَالُوا لَن نُّؤْمِنَ لَکَ حَتَّىٰ تَفْجُرَ لَنَا مِنَ الْأَرْضِ یَنبُوعًا

ﺑﺖ‌ﭘﺮﺳﺖ‌ﻫﺎ می‌گفتند «ﻫﺮﮔﺰ ﺑﻪ ﺗﻮ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻧﻤﻲ‌ﺁﻭﺭﻳﻢ؛ ﻣﮕﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺑﺮﺍﻳﻤﺎﻥ ﺍﺯ ﺯﻣﻴﻦ ﻣﻜﻪ ﭼﺸﻤﻪ‌ﺍی ﭘﺮﺁﺏ ﻭ ﺩﺍﺋﻤﻲ ﺑﺠﻮﺷﺎﻧﻲ! (٩٠)

– یا اینکه باغی درست کنی بصورت غیبی از خرما و انگور وسط این باغ چشمه‌ای ووو

– بگو آیامن جز یک بشر رسول چیز دیگری هستم

این چیزهایی که شما می‌خواهید هیچ پیامبری و رسولی این کار را نمی‌کند بدون اذن خدا

حتی اگر بچه‌اش را جلویش سر ببرند

تسلیم محض خدایند

پس بدانید حضرت نوح ع تنها نیست این چیزها را به پیامبر ما هم می‌گفتند

– ادامه آیه ۳۱

من نمی‌گویم که خزینه‌های خدا در نزد من است

نکته: چرا نگفت خزینه‌های خدا در نزد من نیست

فرمود من به شما نمی‌گویم خزینه‌های خدا در نزد من نیست

سخن دو پهلو دارد می‌فرماید چون انبیاء هزاری هم قدرت داشته باشند که دارند. بدون اذن خدا کاری نمی‌کنند

– جناب ابن عربی در مورد بعضی از اولیاء می‌گوید

در مورد عارف جبراییلی فرموه است:

۲۴ هزار قوه دارد که اگر یکی از آن قوه‌ها را بکار ببندد آسمان و زمین را می‌تواند در هم بپیچد ولی با این حال بدون اذن خدا پشه‌ای را نمی‌تواند از خودش دور کند

– بنا بر بعضی از روایات قبر امیرالمؤمنین ع درون قبر حضرت نوح ع دفن شده است

چقدر مظلوم بودند در غصب خلافت چه مظلومیتی را تحمل کردند وقتی ریسمان بستند به گردن مبارکش و کشیدند بطرف

مسجد ووو گفتند گردنت را می‌زنیم فرمودند دراین صورت گردن یک مؤمن و برادر رسول خدا ص را زده‌اید گفتند مؤمن بله اما برادر رسول خدا ص نخیر…..

الحمدلله علی الولایه

دانلود فایل صوتی

۵/۵ - (۱ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.