۱۴۰۱-۱-۱۸ تفسیر سوره مریم آیات ۵۴-۵۷ جلسه ۳
بسم الله الرحمن الرحیم
پنجشنبه ۱۴۰۱/۱/۱۸ تفسیر سوره مریم
موضوع: ایات ۵۴ تا ۵۷
**
وَاذْکرْ فِی الْکتَابِ إِسْمَاعِیلَ إِنَّهُ کانَ صَادِقَ الْوَعْدِ وَکانَ رَسُولًا نَّبِیا
و یاد کن در کتاب اسماعیل را که او بوده است راست وعده و بوده است فرستاده پیمبری (۵۴)
اسماعیل عبری است و در معنا یعنی شنوای امر خداست، همان تسلیم خداست.
بدرستی که صادق الوعد بود،
روایت، اسماعیل صادق الوعد بود با کسی قرار گذاشت و آن طرف یادش رفت و ایشان یکسال منتظرش انجا ماند ….
صادق الوعد بودن یکی از صفات الهی است آیه قران(إِنَّ اللَّهَ لَا یخْلِفُ الْمِیعَادَ، خداوند خلف وعده نمیکند، خلف وعده کردن دروغ گفتن است.
روایت: رسول اکرم حضرت محمد صلی الله علیه و آله فرمودند: سه چیز است که در هر کس باشد منافق است اگر چه روزه دارد و نماز بخواند و حج و عمره کند و بگوید من مسلمانم؛ کسی که هنگام سخن گفتن دروغ بگوید و وقتی که وعده دهد تخلف نماید و چون امانت بگیرد، خیانت نماید.
خداوند در مورد پیامبر خود او را صادق الوعد خوانده است. که سفارش و تائید شده به صدق، راستی …
روایت: صدق شمشیر برنده خداست در روی زمین.
او رسول نبی بود که از اخبار غیب اگاه است.
مریم
وَکانَ یأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلَاهِ وَالزَّکاهِ وَکانَ عِندَ رَبِّهِ مَرْضِیا
و امر میفرمود خاندان خود را به نماز و زکات و بود نزد پروردگار خویش پسندیده (۵۵)
نکته (این دستور خداوند است که باید خانواده خود را به نماز امر کنی.
در آیه دیگر آمده وَ أْمُرْ أَهْلَک بِالصَّلاهِ
در سنن نبی آمده، هر وقت دست ایشان تنگ میشد به خانوده اش میفرمود نماز بخوانید این باعث برکت زندگی میشود
زکات یعنی تزکیه و پاکی. (امر کن خانواده خود را به پاکی
روایت: اگر در قومی یا خانوادهای جوانانش گناه کنند و بزرگان انها نهی نکنند بر ترک گناه، خداوند برکت را از آن قوم و خانواده میبرد.
صلات مربوط به کار خداست و زکات، تزکیه و پاکی و ربط به خلق خدا دارد.
اگر امر به معروف برود خداوند اشرار را برشما مسلط میکند و هر چه دعا کنید فایده ندارد
گاهی وقت فرزند آدم از اهل او نیست مثل فرزند حضرت نوح
هود
قَالَ یا نُوحُ إِنَّهُ لَیسَ مِنْ أَهْلِک إِنَّهُ عَمَلٌ غَیرُ صَالِحٍ فَلَا تَسْأَلْنِ مَا لَیسَ لَک بِهِ عِلْمٌ إِنِّی أَعِظُک أَن تَکونَ مِنَ الْجَاهِلِینَ
گفت ای نوح نیست او از خاندان تو و همانا او کرداری است ناشایست پس نپرس مرا آنچه نیستت بدان دانشی همانا اندرزت گویم تا نباشی از نادانان (۴۶)
گاهی وقت کسی که نصحیت را پذیرا باشد اهل میشود
اگر خواستی روزی تو زیاد بشود خانواده خود را امر کن به نماز خواندن.
وَکانَ عِندَ رَبِّهِ مَرْضِیا.
راضیه مرضیه مقام است ومرضیه بالاتر است
«یا أَیتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّهُ ارْجِعِی إِلی رَبِّک راضِیهً مَرْضِیهً فَادْخُلِی فِی عِبادِی وَ ادْخُلِی جَنَّتِی
راضیه، ما از خدا راضی باشیم، مرضیه یعنی خداوند از ما راضی باشد.
چگونه مرضی خداست! چون امر به معروف و نهی از منکر میکند بی تفاوت نیست در مورد گناه
اگر منکری را دیدی در دوست و در اهل خود باید تذکر بدهید.
نکته (به اندازه خودمان امر به معروف و نهی از منکر داشته باشید)
بالاترین مقام در آخرت رضا است.
رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ أَکبَرُ، از بهشت بالاتر مقام رضوان است.
روایت: یک بهشتی است که در آن نه حور و نه قصور نه شیر …. است. فقط خداوند در انجا میخندد،
الان نمیشود فهمید یعنی چه؟
خداوند میخندد یعنی همان قام رضوان من الله اکبر….
مریم
وَاذْکرْ فِی الْکتَابِ إِدْرِیسَ إِنَّهُ کانَ صِدِّیقًا نَّبِیا
و یاد کن در کتاب ادریس را که بوده است راستگوی پیمبری (۵۶)
وَرَفَعْنَاهُ مَکانًا عَلِیا
و بالا بردیمش جایگاهی بلند (۵۷)
در مورد حضرت ادریس ع
پیامبرانی که در قرآن ذکر شدهاند تماماً بعد از حضرت نوح هستند مخصوصاً بعد از حضرت ابراهیم ع وتنها پیامبری که بین آدم و نوح در قرآن ذکر شده ادریس ع است
ادریس مثلث العظمه سه برابر عظمت است چه عظمتی داشته این پیامبر قبل از نوح بوده در فرقهها و نحلهها به بزرگی یاد میشود می گویند ابو الحکما.
اولین کسی که خط نوشت حضرت ادریس ع بود که در تورات اسمش اخنوخ یا خنوخ است و بعضی هرمس یا هرمیس که ادریس باشد
و کتابهایی به ایشان منسوب است مثل صحیفه ادریس و رساله ینبوع الحیات و…
وَرَفَعْنَاهُ مَکانًا عَلِیا
که او را به مقامی بلند رساندیم. (۵۷)
روایات: ایشان به آسمان چهارم رفعت داده میشود
در تورات هم اشاره شده است به عروج ایشان
اینقدر این انسان الهی شده است
وبعضی از اهل معرفت قائل هستند ادریس زنده است
مثل حضرت خضر نبی ع چون گفته شده به آسمان عروج داده شده است مثل حضرت مسیح ع عجبیتر اینکه می گویند حضرت ادریس ع دوباره به زمین نزول کرد بصورت حضرت الیاس ع ظاهر شد
لذا ادریس و الیاس یکی هستند
حضرت ادریس ع قبل از حضرت نوح ع است یعنی قبل از باز شدن باب رسالت حضرت الیاس بعد از حضرت نوح ع است ادریس غائب شد از زمین بعد در دوران رسالت نزول کرد همچنین حضرت عیسی مسیح ع عروج کرد در زمان نبوت بعد خاتم الانبیاء آمد دوره نبوت را ختم کرد بعد دوره امامت شروع شد
یک روز حضرت عیسی ع در دوره امامت بر میگردد
همانجور که حضرت ادریس ع در قبل از رسالت رفت به آسمان و در دوره رسالت نزول کرد عیسی مسیح ع در دوره امامت نزول میکند
علاءالدوله سمنانی در چهل مجلس میفرماید: حضرت خضر ع در مقابل حضرت ادریس ع مثل شاگرد در مقابل استاد می نشیند چه عظمتی دارد حضرت ادریس ع
جناب ابن عربی:
چهار تا از انبیاء را نام میبرد که زندهاند حضرت عیسی مسیح ع حضرت خضر ع و حضرت ادریس ع و حضرت الیاس ع و خودش میگوید حضرت ادریس ع و حضرت الیاس ع یک نفرند
در تفسیر مجمع البیان طبرسی:
حضرت خضر ع زنده است و حضرت ادریس ع زندهاند
حضرت خضر ع مأمور به خشکی است و حضرت ادریس ع مأمور به دریاهاست
این حضرت ادریس ع چقدر عجیب بوده که خداوند از میان حضرت آدم ع تا حضرت نوح ع این حضرت ادریس ع را نام میبرد و حضرت ادریس ع در نزد تمام اقوام به عظمت یاد میشود
(ان شاءالله از باطن انبیاء و اولیاء بهره مند باشیم)
الحمدلله علی الولایه