ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۰-۲-۱۳ تفسیر سوره مریم جلسه ۹

بسم الله الرحمن الرحیم

دوشنبه ۱۴۰۰/۲/۱۳

موضوع “تفسیر سوره مریم ایات ۲۸ الی ۳۱

یَا أُخْتَ هَارُونَ مَا کَانَ أَبُوکِ امْرَأَ سَوْءٍ وَمَا کَانَتْ أُمُّکِ بَغِیًّا
ﺍﻱ ﺧﻮﺍﻫﺮ ﻫﺎﺭﻭﻥ ! ﻧﻪ ﭘﺪﺭﺕ ﻣﺮﺩ ﺑﺪﻱ ﺑﻮﺩ ﻭ ﻧﻪ ﻣﺎﺩﺭﺕ ﺑﺪﻛﺎﺭﻩ ﺑﻮﺩ [ ﺍﻳﻦ ﻃﻔﻞ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻛﺠﺎ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻱ ؟ ](٢٨)
در اخت هارون بحث های زیادی شده که منظور کیست؟
قران اسم کسی را نمی اورد مگر انبیاء و انسانهای الهی، یا افراد سرشناس مثل فرعون ، قارون، هامان ، طالون ، جالوت ،
پس در اینجا هارون برادر حضرت موسی است نه افرادی که مفسرین احتمال داده اند
هارون خیلی در میان مردم محبوب بود و اینکه گفتند یا اخت هارون از باب سرزنش بوده
نکته ” از این داستان نتیجه باید گرفت که زود قضاوت نباید کرد در مورد کسی،
چون حضرت مریم ع ، برای اینها برکت خدا را اورده بود ولی آنها زود قضاوت کردند ونسبت ناروا دادند

فَأَشَارَتْ إِلَیْهِ قَالُوا کَیْفَ نُکَلِّمُ مَن کَانَ فِی الْمَهْدِ صَبِیًّا
ﭘﺲ ﻣﺮﻳﻢ ﺑﻪ ﻧﻮﺯﺍﺩ ﺍﺷﺎﺭﻩ ﻛﺮﺩ [ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺍﻭ ﺑﭙﺮﺳﻴﺪ . ]ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﺎ ﻛﻮﺩﻛﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﮔﻬﻮﺍﺭﻩ ﺍﺳﺖ ، ﺳﺨﻦ ﺑﮕﻮﻳﻴﻢ ؟ !(٢٩)
دو نوع ، کان داریم یکی کات زمانی ودیگری کان تامه
حضرت مریم اشاره کرد فی المهد، گهواره کجا بود ؟
خانمهای قدیم پارچه ای به کمر خود می بستند و بچه را در ان می گذاشتند که منظور از مهد ان بوده .
حضرت مریم اشاره کرد به بچه ! انها از کجا فهمیدند که با این بچه باید حرف بزند وو
نکته ” اولیاء اشاره که می کند تفهیم می کنند.

قَالَ إِنِّی عَبْدُ اللَّهِ آتَانِیَ الْکِتَابَ وَجَعَلَنِی نَبِیًّا
ﻧﻮﺯﺍﺩ [ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﮔﻬﻮﺍﺭﻩ ] ﮔﻔﺖ : ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﻣﻦ ﺑﻨﺪﻩ ﺧﺪﺍﻳﻢ ، ﺑﻪ ﻣﻦ ﻛﺘﺎﺏ ﻋﻄﺎ ﻛﺮﺩﻩ ﻭ ﻣﺮﺍ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ .(٣٠)
اولین چیزی که جضرت عیسی می گوید انی عبدالله من بنده خدا هستم خدا را از داشتن فرزند منزه میکند و بعد از به پاکی مادرش شهادت میدهد.
بالاترین مقام برای بنده عبدالله است
تا عبدالله نشود نه کتاب میگیرد و نه پیامبر است هیچ چیز نیست.
برای اینکه بنده خدا بشوید از بندنفس باید خارج بشوید.
در مورد حضرت یونس بعد از سه روز برگشت و قوم را در سلامتی دید غضبناک رفت و…
یکجا در قران به پیامبر گفته شد مثل صاحب ماهی مباش.چون اذذهب مغاضبا
برای عبدالله شدن و بنده خدا شدن انسان باید از خیلی شهوات وغضبها بگذرد
در مقامات الهی باید زحمت کشید تا یک ذره از ان داده شود.
اول فرمود انی عبدالله بعد مقامات نبوت وکتاب وووو را فرمود
حدیث از اقا امیرالمومنین ع، ما را از مقام خدایی پایین بیاورید و هر چه خواستید در فضائل ما بگویید.
یعنی ما هرچه داریم درمقامات از بندگی ماست
حدیث از پیامبر ” کنت نبیا و آدم بین الماء و الطین » من پیامبر بودم در حالی که حضرت آدم بین آب و گل بود.
عیسی در بدو تولدش پیامبر بود نزدیک به این ایه است.
در مورد امیرالمومنین ع رسول خدا فرمود اگر مردم می دانستند که چه وقت علی به امیرالمومنین نامیده شده فضایل او را انکار نمی کردند علی وقتی امیرالمومنین بود که ادم بین ماء و طین بود.
نبوت جعل میخواهد و امامت هم جعل میخواهد.
روایت ، کسی ادعای امامت کند اهل جهنم است مگر فقط از جانب خدا باشد.
و این کلام حضرت عیسی ع شباهت به اذان ما دارد کلام عیسی ع ما تکبیر می گوییم و حضرت عیسی می گوید انی عبدالله
ما شهادت میدهیم شهادت به نبوت ووو
بعد می گوید آتانی الکتاب وجعلنی نبیا شهادت به نبوت است ..

وَجَعَلَنِی مُبَارَکًا أَیْنَ مَا کُنتُ وَأَوْصَانِی بِالصَّلَاهِ وَالزَّکَاهِ مَا دُمْتُ حَیًّا
ﻭ ﻫﺮ ﺟﺎ ﻛﻪ ﺑﺎﺷﻢ ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺑﺎﺑﺮﻛﺖ ﻭ ﺳﻮﺩﻣﻨﺪم ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻩ ، ﻭ ﻣﺮﺍ ﺗﺎ ﺯﻧﺪﻩ ﺍم ﺑﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﻭ ﺯﻛﺎﺕ ﺳﻔﺎﺭﺵ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ .(٣١)
دراینجا شبیه به اذان است
«حی علی الصلاه….
مبارک یعنی مایه برکت است و مایه زیادی است و چیزی که برکت دارد تکثیر میشود و زیاد میشود.
اول فرمود جعلنی نبیا و بعد فرمود جعلنی مبارکا یعنی این جعلنی غیر از جعل نبوت است
این برکت مخصوص اوست چون آخرین پیامبر بنی اسرائیل است و تا الان هم زنده است و هرجا باشم مایه برکت هستم
بعضی انسانها اینطور هستند هرجا باشند انجا تبرک میشودو روزی زیاد میشود و مومنین زیاد میشوند .و هر کسی در کنارش قرار می گیرد تبرک میشود.
در مورد رسول الله اینطور بود هروقت از جایی رد میشود مریضی ها در انجا خوب میشدند.ودردها آرام میشد
روایتست که چاه خشک شده بودو رسول الله اب دهان خود را در چاه انداختند و اب جوشید بالا امد اینها مال برکت وجود انهاست معجزه نیست .
حضرت عیسی ع فرمودند من مایه برکت هستم هر کجا که باشم
و وقتی امام عصر عج ظهور میکند حضرت عیسی میاید و به امام عصر کمک میکند
در اینجا خدا سفارش کرده حضرت عیسی را به نماز و زکات.
زکات به خلق بر می گردد ونماز برای خداست
دو امری که عارف فرمودند
اطاعت خدا و شفقت با مردم
از امام صادق سوال شد بالاترین چیز چیست ! فرمودند
بعد از معرفت بخدا ،همین نماز است
اخرین کلام رسول الله ص به امیرالمومنبین ع سفارش به نماز بود‌
روایت است تا زمانیکه انسان مومن نمازهای پنج گانه اش را بخواند شیطان جرات نمیکند به او نزدیک شود
واگر نماز بخواند گناه کند مال نفس خودش است .
ایه قران ، — فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ نماز را ضایع کردند.
کسیکه مقید نماز باشد نمی تواند تبعیت از،شیطان کند
ایه قران
آیه الَّذینَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ [۵]. در نماز خود سهل‌انگاری می‌کنند وای براینان
رسول خدا فرمود اگر نمی ترسیدم که در مورد علی همانطور که مسیحیان شدند یعنی سه فزقه شدند عده ای عیسی را خدا دانستند و عده ای ساحر پنداشتند و عده ای هم بر حقانیت ماندند
اگر نمی ترسیدم در مورد علی ع اختلاف کنید می گفتم آنچه که خاک پایش را بردارید و اب وضویش را برای استشفا بگیرید
الحمدلله علی الولایه

دانلود فایل صوتی

۵/۵ - (۱ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.