۱۴۰۰-۱-۲۶ تفسیر سوره مریم جلسه ۱
بسم الله الرحمن الرحیم
پنج شنبه: ۱۴۰۰/۱/۲۶
ماه رمضان تفسیر سوره مریم ایات ۱تا ۶
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ
کهیعص ﴿۱﴾ ذِکْرُ رَحْمَتِ رَبِّکَ عَبْدَهُ زَکَرِیَّا ﴿۲﴾ إِذْ نَادَىٰ رَبَّهُ نِدَاءً خَفِیًّا ﴿۳﴾ قَالَ رَبِّ إِنِّی وَهَنَ الْعَظْمُ مِنِّی وَاشْتَعَلَ الرَّأْسُ شَیْبًا وَلَمْ أَکُن بِدُعَائِکَ رَبِّ شَقِیًّا ﴿۴﴾ وَإِنِّی خِفْتُ الْمَوَالِیَ مِن وَرَائِی وَکَانَتِ امْرَأَتِی عَاقِرًا فَهَبْ لِی مِن لَّدُنکَ وَلِیًّا ﴿۵﴾ یَرِثُنِی وَیَرِثُ مِنْ آلِ یَعْقُوبَ ۖ وَاجْعَلْهُ رَبِّ رَضِیًّا ﴿۶﴾
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ
هست کلید در گنج حکیم ،
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ بزرگترین کلید معنوی در این عالم است
جناب ابن عربی می فرماید اگر کسی از بسم الله الرحمن الرحیم برایش فرج وگشایش نشود امید از جایی برایش نیست.
حدیث از نبی اکرم ، مرا سیر می داند در مراتب بهشت ، اصل نهرها شیر و عسل واب و شراب بود جبرئیل گفت اینها به حوض کوثر می ریزند
از جبرییل سوال کردم که مبدا اینها کجاست گفت نمیدانم از خداوند سوال کن ( پس این مطلب علمی بود فوق علم جبرییل)
از خدا خواستم و فرشته ای بر من نازل شد و مرا عروج داد به قبه ای رسیدم از درّ سفید دیدم نهرها از زیر قبه بیرون میاید ودربی داشت از یاقوت سرخ قفلی داشت که با بسم الله الرحمن الرحیم باز شد و داخل ان شدم چهار رکن بود برهر رکنی کلمه ای از بسمله نوشته بود نهر آب از میم بسم الله …سرازیر بود و نهر شیر از ؛های ” الله سرازیر بود و نهر شراب از میم ” الرحمن سرازیر بود و نهر عسل از میم ” رحیم جاری بود و خداوند فرمود هر کدام از امت تو مرا با این نام بخواند اجابتش می کنم ،
تمام قران ظهور بسم الله الرحمن الر حیم است و ۱۹ حرف دارد و سوره مریم هم نوزدهمین سوره قران است و بیشترین اسم الرحمن در سوره مریم امده حضرت مریم زن است و جنبه رحمانی دارد
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ
کهیعص
حروف مقطعه است،
روایت ” صاد نهری در بهشت است.
نبی اکرم در معراج رسیدم به نهر صاد ، خطاب رسید نزدیک شو به صاد و در ان غسل و یا وضو بگیر .
صاد یک ریزشی دارد
کهیعص برکاتی دارد و ریزش آن از چشمه صاد است ودر این سوره برکات و عجایب کهیعص را نشان می دهد واز عجایب ان بچه دار شدن حضرت زکریا در پیری و نازا بودن زن او وفرزند دارشدن مریم بدون شوهرو…
ابن عباس می گوید امیر المومنین ع بلاهاو فتن را از روی ها حمعسق می گفت
روایت است که حروف مقطعه حروف اسم اعظم هستند و امام آنها را ترکیب میکند و در عالم تصرف می کند.
و ذکر کهیعص و حم عسق این حروف پنج تایی برکاتی خاصه دارند .
جناب ابن عربی حروف مقطعه اسامی فرشتگان هستند و مخصوص ۱۴ تن هستند و هر کدام اسم یک فرشته است،
و با اینها ملاقات کردم و علومی بمن دادند که از فرشتگانی که معلم من بودنند دریافت نکردم.
ذِکْرُ رَحْمَتِ رَبِّکَ عَبْدَهُ زَکَرِیَّا
ﻳﺎﺩ کردن ﺭﺣﻤﺖ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺑﺮ ﺑﻨﺪﻩ ﺍﺵ ﺯﻛﺮﻳﺎﺳﺖ .(۲)
زکریا یعنی بنده ایکه خدایش او را یاد می کند
ایه قران : اذکرونی اذکروکم ..
این ذکر کردن خدا نتیجه ذکر کردن ماست خدا را،
ندا همان صدا کردن است ،صدا کردن از راه دور است،
ندا نقطه مقابل نجوا است ،
دلیل قرانی ان” أُولَٰئِکَ یُنَادَوْنَ مِنْ مَکَانٍ بَعِیدٍ”
ونادیناه من جانب الطور الایمن وقربناه نجیاً
از جانب طور ندایش کردیم و نزدیک کردیمش نجوا کنان.
زکریا ندا کرد پرودگارش را منتها ندای خفی چون ندای در دل است اینها حالات اولیا و انبیاست
یک موقع عبد در حال شهود خداوند را ندا می کند و می گوید یا الله.
ولی یک موقع انقدر خدا را میبیند نزدیک است که می گوید الله.بدون حرف ندا
زکریا در شهودش دور بودبه حق تعالی..
مثلا
یک موقع می گویی لا اله الا هو ، نیست خدایی جز او
یک موقع می گویی لا اله الا انت ، نیست خدای جز تو
یک موقع می گویی لا اله الا انا نیست خدای جز من
یک موقع می گویی لا اله الا الله ، الله اسم جامع است و این مال حالات شهود است
ندا خفیا ، چون ندا کرد پروردگارش را لذا در موقع شهود ملایک او را ندا کردند، ونادته الملائکه
جناب ابن عربی در ذیل این ایه اذ نادی ربه ندا خفیا، میگوید در دلت با خدا نجوا کن ، هر روز و همیشه
قُلْ مَا یَعْبَأُ بِکُمْ رَبِّی لَوْلَا دُعَاؤُکُمْ
نجوای درونی خیلی اثراتی دارد و سعی کن ادب را رعایت کنی در این نجوا،
قَالَ رَبِّ إِنِّی وَهَنَ الْعَظْمُ مِنِّی وَاشْتَعَلَ الرَّأْسُ شَیْبًا وَلَمْ أَکُن بِدُعَائِکَ رَبِّ شَقِیًّا
ﮔﻔﺖ : ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﺑﻪ ﺭﺍﺳﺘﻲ ﺍﺳﺘﺨﻮﺍﻧﻢ ﺳﺴﺖ ﺷﺪﻩ ﻭ [ ﻣﻮﻱِ ] ﺳﺮم ﺍﺯ ﭘﻴﺮﻱ ﺳﭙﻴﺪ ﮔﺸﺘﻪ ، ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﻫﻴﭻ ﮔﺎﻩ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺩﻋﺎ ﺑﻪ ﭘﻴﺸﮕﺎﻫﺖ ﻣﺤﺮﻭم ﻭ ﺑﻲ ﺑﻬﺮﻩ ﻧﺒﻮﺩم .(۴)
این ایه سه قسمت است
قسمت اول انی وهن العظم
سستی استخوان از نشانه های پیری است.
به مرتبه ای رسیده ام که استخوانهایم پوک شده است،
قسمت دوم ، واشتعل الراس شیبا
شعله پیری از پا به سرم رسیده موی سر و صورتم سفید شده
قسمت سوم و لم اکن بدعائک
اینجا می فرماید به دعای تو شقی نبوده ام
یعنی دعا می کرده ام دور از تو نبوده ام
در ایه ۴۸ همین سوره
مریم
وَأَعْتَزِلُکُمْ وَمَا تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ وَأَدْعُو رَبِّی عَسَىٰ أَلَّا أَکُونَ بِدُعَاءِ رَبِّی شَقِیًّا
ﻭ ﻣﻦ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﻭ ﻣﻌﺒﻮﺩﺍﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺟﺎﻱ ﺧﺪﺍ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﻴﺪ ، ﻛﻨﺎﺭﻩ ﻣﻰ ﮔﻴﺮم ﻭ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭم ﺭﺍ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﻧﻢ ، ﺍﻣﻴﺪ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﺧﻮﺍﻧﺪﻥ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭم ﻣﺤﺮﻭم ﻭ ﺑﻲ ﺑﻬﺮﻩ ﻧﺒﺎﺷﻢ .(۴۸)
یعنی در دعا کردن پرودگارم شقی ومحروم نباشم
حافظ گوید
حافظ وظیفه تو دعا گفتن است و بس
دربند آن مباش که نشنید یا شنید
روایت، وقتی بنده ای گرفتار میشود و دروقت گرفتاری خدا را صدا می زند فرشتگان می گویند صدای تو نا آ شناست تو قبلا کجا بودی( خدا نمی گوید بلکه فرشتگان میگویند چون خداوند اکرم الاکرمین است )
حضرت زکریا همیشه دعا میکردم از تو جدا نبودم
دعا مغز بندگی است.
یعنی اظهار ارادت من و بندگی من دیرینه است،
دیر گاهی است که به در کاه تو هستم.
دعا قضای حتمی را بر می گرداند ، دعایی که ابرام شده،
نکته، هیچ وقت از دعا کردن مایوس نباشیم گر چه حاجت بزرگ باشد
حضرت زکریا خودم پیر شده ام و همسرم هم نازاست.
در انبیاء پیامبری به ابن العجوز معروف است و حضرت یحیی هم ابن العجوز است،
وَإِنِّی خِفْتُ الْمَوَالِیَ مِن وَرَائِی وَکَانَتِ امْرَأَتِی عَاقِرًا فَهَبْ لِی مِن لَّدُنکَ وَلِیًّا
ﻭ ﻫﻤﺎﻧﺎ ﻣﻦ ﭘﺲ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺍﺯ ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪﺍﻧﻢ ﺑﻴﻤﻨﺎﻛﻢ ، ﻭ ﻫﻤﺴﺮم [ ﺍﺯ ﺷﺮﻭﻉ ﺯﻧﺪﮔﻲ ] ﻧﺎﺯﺍ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ، ﭘﺲ ﻣﺮﺍ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺧﻮﺩ ﻓﺮﺯﻧﺪﻱ ﻋﻄﺎ ﻛﻦ .(۵)
موالی یعنی اطرافیان ، پیر شده ام وارث میخواهم
و در این ایه نکته ای است که حضرت زکریا ولی میخواست برای بعد از خودش وارث میخواست برای خانواده اش خب رسول الله برای یک امت بعد از خودش نمی خواست ولیی بگذارد
خدا لعنت کن دشمنان اهل بیت ع را
الحمدلله علی الولایه