ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

تفسیر سوره فلق

1403-6-1

بسم الله الرحمن الرحیم

پنج شنبه ۱۴۰۳/۶/۱، مشهدمقدس

موضوع: تفسیر سوره فلق

دو سوره آخر قرآن موسوم به معوذتین هستند.

بعضی‌ها این دو سوره را نسبت داده‌اند به ابن مسعود و ابن مسعود از اصحاب بزرگ رسول الله و صاحب مصحف بود، مصحفی که رسول الله می‌فرمود و اصحاب می‌نوشتند.

از ابن مسعود روایت است که ۷۰ سوره را از رسول الله شنیدم و خودم نوشتم.

اما در جمع آوری تمام قرآن‌ جز امیرالمؤمنین کس دیگری نیست.

بعضی‌ها به اشتباه می گویند این دو سوره (فلق و ناس) جزو قرآن‌ نیستند و میگویند این سوره‌ها برای شفاء بیماری امام حسن و اما حسین ع و یا خود رسول الله است که امام صادق ع فرمود کذب و دروغ است.

چرا این دو سوره را به ابن مسعود نسبت دادند؟!!

در زمان عثمان قرآنها را جمع اوری کردند و آتش زدنند اما ابن مسعود مصحف خود را به عثمان نداد که به عثمان می‌گفتند حراق المصاحف.

و عثمانی‌ها بخاطرهمین از ابن مسعود بد می‌گفتند.

در زمان عمر گفت تمام احادیث رسول الله را جمع آوری کنید و بیاورید و تمام آنها را آتش زد و گفت کسی حق ندارد از رسول الله روایت جمع کند.

روایت از امامان معصوم: معوذتین جزو قرآن است و برای بیماری هم خوب است.

معوذتین در مورد چشم زخم و سحر کردن و شفای بیماری هم مفید است.

و در کل چهار قل برای دفع سحر و چشم زخم مفید است.

بسم الله الرحمن الرحیم

هست کلید در گنج حکیم

تمام سوره‌های قران با بسم الله الرحمن الرحیم آغاز شده مگر یک سوره، آن هم سوره توبه است.

تمام قرآن در بسم الله الرحمن الرحیم جمع است و تمام آن در «باء» بسم الله الرحمن الرحیم جمع است و سوره توبه با برائت شروع شده است که حرف اول آن «باء» است، که جانشین بسم الله الرحمن الرحیم است.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ

قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ

ﺑﮕﻮ: ﺑﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺳﭙﻴﺪﻩ ﺩم ﭘﻨﺎﻩ می‌برم، (۱)

اعوذ یعنی پناه بردن از چیزی به چیز دیگر.

️«أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ»

پناه می‌برم به خداوند از شیطان رجیم

در قرآن‌ اعوذ چند بار تکرار شده.

یک جا در مورد مسائل جنسی آمده، در مورد حضرت مریم و همچنین درمورد حضرت یوسف، وقتی جبرییل بصورت مردی برای حضرت مریم ظاهر شد پناه برد به حضرت رحمان

قَالَتْ إِنِّی أَعُوذُ بِالرَّحْمَٰنِ مِنْکَ إِنْ کُنْتَ تَقِیًّا

مریم گفت: من از تو پناه به خدای رحمان می‌برم اگر مرد پرهیزکاری هستی.

در مورد حضرت یوسف ع، وقتی که زلیخا گفت به حضرت یوسف ع من اماده برای تو هستم و حضرت یوسف فرمود

… قَالَ مَعَاذَ اللَّهِ إِنَّهُ رَبِّی أَحْسَنَ مَثْوَایَ إِنَّهُ لَا یُفْلِحُ الظَّالِمُونَ

… ﮔﻔﺖ: ﭘﻨﺎﻩ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ، ﺍﻭ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻣﻦ ﺍﺳﺖ، ﺟﺎﻳﮕﺎﻫﻢ ﺭﺍ ﻧﻴﻜﻮ ﺩﺍﺷﺖ، [ﻣﻦ ﻫﺮﮔﺰ ﺑﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭم ﺧﻴﺎﻧﺖ نمی‌کنم] ﺑﻪ ﻳﻘﻴﻦ ﺳﺘﻤﻜﺎﺭﺍﻥ ﺭﺳﺘﮕﺎﺭ نمی‌شوند. (۲۳)

در اینجا فرمودمعاذالله، پناه بر خدا، که فقط خدا می‌تواند کمک کند حتی تقوی هم نمی‌تواند.

وَقُل رَّبِّ أَعُوذُ بِکَ مِنۡ هَمَزَٰتِ ٱلشَّیَٰطِینِ

وَأَعُوذُ بِکَ رَبِّ أَن یَحۡضُرُونِ

حضرت موسی فرمود

«ۖ… قَالَ أَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ أَکُونَ مِنَ الْجَاهِلِینَ»

موسی گفت: پناه می‌برم به خدا از آنکه از مردم نادان باشم.

اعوذ بعنی پناه بردن، انسان خوب است در زندگی یاد بگیرد پناه ببرد به خدا.

انسان به خدا پناه ببرد خدا او را پناه می‌دهد.

بالاترین پناه بردن، پناه بردن به خدا از شیطان و شر نفس است.

الفلق

قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ

ﺑﮕﻮ: ﺑﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺳﭙﻴﺪﻩ ﺩم ﭘﻨﺎﻩ می‌برم، (۱)

فلق یعنی شکافتن که چیزی دو تکه بشود.

یک موقع به فلق صبح گفته می‌شود.

چون نور فجر می‌زند دل سیاه شب را می‌شکافت.

اما فلق فقط به معنی صبح نیست.

بعضی‌ها گفته‌اند فلق به معنی همه‌ی خلق است.

موجودات از شکوفا شدن بوجود آمده‌اند.

از وحدت به کثرت تفصیل می‌خورد و خلق بوجود می‌آید که همان شکافته شدن است.

بعضی‌ها گفته‌اند فلق به کلّ ما خلق گفته می‌شود.

در قرآن خیلی جاها از صبح صحبت شده و خداوند به صبح قسم خورده.

قرآن: قسم به صبح هنگامیکه نفس می زند.

نفس صبح چیست؟ در هنگام طلوع فجر هر جا باشی یک نسیم صبحگاهی می‌آید که بعضی‌ها می گویند این نسیم نفس صبح است.

چیزی تنفس می‌کند که زنده است.

چندین قسم به صبح در قرآن داریم.

و چندین جا به ساعات روز قسم داریم.

وَالضُّحَىٰ

ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺑﻪ ﺍﺑﺘﺪﺍﻱ ﺭﻭﺯ [ﻭﻗﺘﻲ ﻛﻪ ﺧﻮﺭﺷﻴﺪ ﭘﺮﺗﻮ ﺍﻓﺸﺎﻧﻲ می‌کند](۱)

یکی از معنای صبح وقتی است که سیاهی شب می‌رود.

 

انسان در سیاهی شب اسیر است انسان در شب محدود می‌شود.

شب به معنای حکومت ظالمان است.

قسم به شب هنگامیکه همه جا را می‌پوشاند. سیاهی همان دولت ابلیس است.

صبح وقتی نفس می‌کشد آن روشنایی می‌آید، آن ابتدای ظهور امام عصر است که تفسیر آفاقی است.

یک معنای فلق خلق است، پناه می‌برم به پروردگار خلق، زیرا همه خلایق تحت ولایت او هستند، از خلقش به خودش پناه می‌برد.

در تفاسیر فلق:

چاهی در جهنم است و یک معنای دیگر گودالی در جهنم که درب آن بسته است، وقتی درب گودال باز می‌شود حرارتش به جهنم می‌رسد.

یعنی از جهنم هم بدتر است.

درون گودال تابوتی است که ۱۲ نفر در صندوق هستند.

۶ نفر از گذشتگان و ۶ نفر از آیندگان.

۶ نفر گذشته عبارت هستند از

۱-قابیل، قاتل هابیل

۲-نمرود

۳-فرعون

۴-سامری که امت موسی را گمراه کرد.

۵-کسیکه بنی اسراییل را یهود کرد‌.

۶-کسیکه مسیحیان را نصرانی کرد.

و

اما ۶ نفر از این امت

اولی و دومی و سومی و با سه نفر دیگر می‌شود ۶ نفر.

اینان اصل جهنم هستند.

وقتی قرآن می‌گوید قل بگو، ما باید بگوییم

قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ

ﺑﮕﻮ: ﺑﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺳﭙﻴﺪﻩ ﺩم ﭘﻨﺎﻩ می‌برم، (۱)

مِن شَرِّ مَا خَلَقَ

ﺍﺯ ﺯﻳﺎﻥ ﻣﺨﻠﻮﻗﺎﺗﻲ ﻛﻪ [ﺑﺎ ﺍﻧﺤﺮﺍﻓﺸﺎﻥ ﺍﺯ ﻗﻮﺍﻧﻴﻦ ﺍﻟﻬﻲ ﺑﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ] ﺿﺮﺭ می‌رسانند، (۲)

شر اسمی برای تمام بدیهاست، و در مقابل خیر است. پناه می‌بریم برب فلق از شر آنچه خلق شده.

خلق هم تقدیر و اندازه است.

آنچه آفریده شد ممکن است دارای شر باشد.

این آیه فرمود مِن شَرِّ مَا خَلَقَ

ما خلق الله دارای شر هستندچرا؟ چون دارای حد هستند.

شرورترین موجودات انسان است. چون انسان قوی‌ترین موجود است لذا در شر هم قوی است.

روایت: رسول اکرم ص فرمود: یک جوش کوچک در بدنش بود از آن پناه برد به خدا.

از کوچکترین چیز پناه بخدا می‌برد.

پس هر کجا درد آمد بگو پناه بر خدا. چه در دین و چه در دنیا.

وَمِن شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ

ﻭ ﺍﺯ ﺯﻳﺎﻥ ﺷﺐ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺑﺎ تاریکی‌اش ﺩﺭﺁﻳﺪ (۳)

غاسق، تاریکی است. وقب به معنای نفوذ است.

از اهل لغت گفته‌اند غاسق هجوم آورنده است.

خیلی چیزها ممکن است هجوم به ما بیارد و ما آنها را نمی‌بینیم مثل کرونا و…

غاسق هجوم آورنده است، مثل بیماری‌ها و خطرها…

وَمِن شَرِّ النَّفَّاثَاتِ فِی الْعُقَدِ

ﻭ ﺍﺯ ﺯﻳﺎﻥ ﺯﻧﺎﻥ ﺩﻣﻨﺪﻩ [ﻛﻪ ﺍﻓﺴﻮﻥ ﻭ ﺟﺎﺩﻭ] ﺩﺭ گره‌ها [می‌دمند ﻭ ﺑﺎ ﺍﻳﻦ ﻛﺎﺭ ﺷﻴﻄﺎﻧﻲ ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻓﺮﺩ، ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻭ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺧﺴﺎﺭﺕ ﺑﻪ ﺑﺎﺭ می‌آورند](۴)

نفاثات، جمع مؤنث است.

نفث فوت کردن است.

زنانی ک فوت می‌کنند در گره‌ها.

یک معنای آن، زن‌های ساحره است.

گره می‌زنند و فوت می‌کنند که اثر دارد.

اگر جادو کردند چکار کنیم؟!!

جادو انواع و اقسام دارد، در قران هم اشاره شده

یکی بوسیله کلمات سحر می‌کند.

کلماتی می‌خوانند و می‌دمند در گره‌ها، و باز کردن آنها هم با نام خداوند است.

سوره تکویر برای برملا شدن دعای نوشته شده و جادو خوب است.

اگر این سوره در محل کار یا خانه و جایی که جادو شده خوانده شود اگر باشد اشکار می‌شود.

وَمِن شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ

ﻭ ﺍﺯ ﺯﻳﺎﻥ ﺣﺴﻮﺩ، ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺣﺴﺪ می‌ورزد. (۵)

حسادت خیلی بد است.

اولین گناهی که در زمین اتفاق افتاد حسد بود.

قابیل که هابیل را کشت به خاطر حسد بود.

️رسول الله ص: حسادت به علی کفر است.

آیه قرآن

وَاتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ ابْنَیْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَانًا فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِمَا وَلَمْ یُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَرِ قَالَ لَأَقْتُلَنَّکَ قَالَ إِنَّمَا یَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ ﴿۲۷﴾

وداستان دو پسر آدم را [که سراسر پند و عبرت است] به درستی و راستی بر آنان بخوان، هنگامی که هر دو نفر با انجام کار نیکی به پروردگار تقرّب جستند، پس از یکی پذیرفته شد، و از دیگری پذیرفته نشد. [برادری که عملش پذیرفته نشد از روی حسد و خودخواهی به برادرش] گفت: بی تردید تو را می‌کشم. [او] گفت: خدا فقط از پرهیزکاران می‌پذیرد

خداوند از یکی را پذیرفت و از دیگری پذیرفته نشد…

خوب نبودی که پذیرفته نشد، اگر خوب بشوید و کار خوب انجام بدهید پذیرفته می‌شود.

وقتی حسادت در انسان بروز کند دیگر دست به هر کاری میزند.

حسد خیلی صفت رذیله‌ای است.

حالا انسان حسود چه کار کند!!! درمان آن چیست؟! اگر حسادتت بروز نکند اشکال ندارد.

اما اگر نسبت به فردی حسادت کردید، از آن شخص تعریف کنید و اگر نمی‌توانید تعریف کنید لا اقل چیزی بر ضدش به زبان نیاورید.

اینطور این صفت در تو کوچک می‌شود و از بین می‌رود و قابل کنترل می‌شود.

 

حالا اگر نسبت به کسی حسد بورزید و غیبت و یا تهمت زدید این صفت حیوانیت باعث رشد آن حیوان درون شما می‌شود و درنده می‌شود.

در خانمها حسادت بیشتر از اقایان هست.

در علما هم هست.

باید به خدا پناه برد از شر حاسد هنگامیکه حسادت می‌کند.

در کل باید مراقب باشید خلاف رضای خدا حرف نزنید.

الحمدلله علی الولایه

دانلود فایل صوتی

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.