ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۳-۷-۲۹ شرح عیون مسائل نفس جلسه ۳۵۹

بسم الله الرحمن الرحیم

یکشنبه ۱۳۰۴/۷/۲۹، عیون مسائل نفس، عین ۵۵

🧿موضوع: تکامل برزخی

⬅️ آن کسی که انسان را به بهشت جذب می‌کند انبیا و اولیا هستند که جاذب اند و رحمان سائق است یعنی از عقب می‌راند با بلا که مومن سیر کند.

⬅️جناب مولانا:

/خلق را با تو چنین بدخو کنند

تا ترا ناچار رو آن سو کنند/

🖊 برای جهنمیان جاذب، شهوات هستند که بسوی آتش جذب می‌کنند و شیطان سائق است که سوق می‌دهد انسان را به طرف آتش.

🖊 وعیدهای خداوند برای ترساندن مومنان است اما برای جهنمیان وعده محسوب می‌شود زیرا آنها اصلاً مزاج و جنسشان آتش است.

➖یکی از اسماء خداوند منتقم است، انتقام گیرنده.

🖊 آیا خداوند از گناهکار انتقام می‌گیرد؟!! خیر گناهکار وقتی خطا می‌کند خودش هلاک کننده خودش است.

آن کسی که گناه می‌کند محصول کار خودش می‌شود جهنم.

🖊 پس اسم المنتقم مخصوص کیست؟

آیه قرآن «إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِینَ مُنْتَقِمُونَ»

قطعاً ما از مجرمان انتقام گیرنده‌ایم.

🖊 انتقام برای مجرمانی است که به اولیای خدا ستم می‌کنند و دل اولیاءالله را به درد می‌آورند.

🖊 می‌فرماید وقتی دل ما را به درد می‌آورند انتقام می‌گیریم، آیا خداوند دل دارد؟!!! وقتی دل اولیای خدا به درد می‌آید، وقتی که به ولی خدا آزار رسانده می‌شود در آنجا انتقام گرفته می‌شود.

اینجاست که اسم المنتقم ظهور می‌کند.

هر اسمی موطن ظهور دارد.

مثلاً اسم الحبیب، از حبیب چه بروز می‌کند!؟

⬅️ حافظ

/من از چشمِ تو ای ساقی خراب افتاده‌ام لیکن

بلایی کز حبیب آید هِزارش مَرحَبا گفتیم/

🖊 حبیب گاهی وقت بلا می‌فرستد لذا بیشتر بلا به انبیا و اولیای خدا می‌خورد.

🖊 عقوبت از عقب می‌آید یعنی وقتی پشت سر عمل نتیجه‌اش می‌آید می‌شود عقوبت و عقوبت در کارهای زشت است.

🖊 متن: وعید همان عذابی است که به اسم منتقم مربوط می‌شود و احکام آن در ۵ طایفه ولاغیر ظاهر می‌شود.

طایفه اول مشرک، طایفه دوم کافر و طایفه سوم منافق وطایفه بعد عاصیان از مومنین که دو طایفه هستند، {۱- عارفی که گنهکار است و ۲-مومن یا ولیی محجوب است.}

🖊 آیا موحد عارفی که غیر کامل باشد عذاب او را می‌گیرد!!! عذاب جهنم!!! بنا به روایات نمی‌گیرد ولی در برزخ دچار عذاب‌های برزخی می‌شود.

آیه قرآن

… خَلَطُوا عَمَلًا صَالِحًا وَآخَرَ …

عمل زشت و عمل صالح را مخلوط می‌کنند.

🖊خدای تعالی فرمود ((أَحَاطَ بِهِمْ سُرَادِقُهَا))

و نادوا یَا مَکلِکُ لِیَقْضِ کَلَیْنَا کَبُّکَ ۖ قَالَ إِنَّکُمْ مَاکِثُونَ

⤴️و (آن دوزخیان، مالک دوزخ را) ندا کنند که ای مالک، از خدای خود بخواه که ما را بمیراند (تا از عذاب برهیم). جواب دهد: شما (در این عذاب) همیشه خواهید بود.

🖊مرگ ما را برسان یعنی چه؟!! یعنی ما را از اینجا خارج کن. مرگ یعنی انتقال.

🖊مالک اسم خزینه دار جهنم است، و این غیر از مالک یوم الدین است.

🖊نام فرشته ی خزنیه دار بهشت رضوان است.

➖نکته: یکی از انحرافاتی که در آیین الهی پیش آمد:

إِنَّ الدّینَ عِندَ اللَّهِ الإِسلامُ…

⤴️دین در نزد خدا، اسلام (و تسلیم بودن در برابر حق) است.

🖊دین همه انبیاء اسلام است و همه یک چیز می‌گویند.

مشرکان بتی بنام «ملوک یا ملوخ» دارند و این بت ظاهرش وحشتناک است، این بت مجسمه‌ای است که دستان او بصورت کاسه است و زیر آن اتش روشن می‌کردند، وقتی سرخ می‌شد نوزادان را در آن می‌انداختند برای قربانی کردن»»

اینها از انبیا اسم خزینه دار جهنم یعنی مالک را شنیده بودند و با گذشت زمان که آیینشان منحرف شد بتی ساخته شد به اسم ملوک که برایش قربانی می‌کردند و قربانی کردنشان با سوزاندن نوزادان بود.

قربانی کردن جزو آیین مشرکان است.

🖊ما قربانی برای خدا در اسلام داریم اما:

در سوره حج

🕋لَیْ یَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَکَا دِمَاؤُهَا وَلَٰکِنْ یَنَالُهُ التَّقْوَىٰ مِنْکُمْ

⤴️ (بدانید که) هرگز گوشت و خون این قربانی‌ها نزد خدا نمی‌رسد لیکن تقوای شماست که به (پیشگاه قبول) او خواهد رسید.

🖊 قربانی صرف خون ریختن نیست بلکه یعنی برای خدا هدیه بدهید برای تقرب به خدا بدهید که خلق خدا استفاده کند.

🖊لیقض علینا.. یعنی خروج کردن

ۖ لَاییُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْیَذَابُ وَلَا هُمْ یُنْظَرُونَ

🖊 نه بر آنان تخفیف عذاب دهند و نه به نظر رحمت بنگرند.

🕋قَالَ اخْسَئُوا فِیهَا وَلَا تُکَلِّمُونِ

⤴️باز به آنان خطاب سخت شود: دور شوید و به دوزخ درآیید و با من لب از سخن فروبندید.

🖊 راندن باخواری نهایت خواریست، اصلاً اجازه حرف زدن به این‌ها نمی‌دهند.

جهنمیان هم مراتب مختلف دارند،  (عده‌ای با مالک حرف می‌زنند و مالک جوابشان را می‌دهد اما به عده‌ای نگاه هم نمی‌کنند و حتی گروهی اجازه ی حرف زدن هم ندارند)

 

🕋 سَوَاءٌ عَلَیْنَا أَجَزِعْنَا أَمْ صَبَرْنَا مَا لَنَا مِنْ مَحِیصٍ

⤴️اکنون هر چه جزع و التماس کنیم یا صبر و تحمل، یکسان است و هیچ (از عذاب) گریزگاهی نداریم.

🖊 خودشان به این نتیجه می‌رسند که چه التماس بکنند و چه التماس نکنند راه نجاتی برای آنها نیست.

🕋یَوْمَ یَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ لِلَّذِینَ آمَنُوا انْظُرُونَا نَقْتَبِسْ مِنْ نُورِکُمْ

⤴️و باز آن روز مردان و زنان منافق به اهل ایمان گویند: مشتابید و به ما فرصتی دهید تا ما هم از نور شما روشنایی برگیریم.

پس اینجا نظر اهل بهشت گروهی را نجات می‌دهد.

🖊 عذاب از عارف موحد چطور برداشته می‌شود!!

معنی عذاب یعنی شکنجه

🖊عذاب از عذب یعنی گوارا می‌آید. حالا یعنی چه؟

🕋 عَذْبٌ فُرَاتٌ وَهَٰذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ

⤴️ این آب گوارا و شیرین و آن دیگر شور و تلخ است.

🖊عذب آن آبی است که نمک در آن اضافه نشده است و اضافه نشدن چیزی بر آن می‌شود عذب یعنی گوارا اما اضافه نشدن چیزی برای انسان می‌شود عذاب، مثلاً انسان را در یک جایی نگه دارند و نگذارند آب و غذا بخورد یعنی به او هیچ چیز اضافه نمی‌شود.

🖊 عارف به وجهی که می‌داند عذاب از طرف خداوند است و بلای الهی است که به او می‌خورد برای او شیرین می‌شود و لذت می‌برد.

/ عذاب کردن شما شیرین و خشمتان رضایت

و قطع شما وصل و ستم شما عدالت است/

🖊 عارف عذاب کننده را می‌بیند نه عذاب را، و آن شهود حق است.

🖊 حالا کسی که مومن است و عارف نیست عذاب او چطور است!!! می‌گویند بعد از مدتی که عذاب می‌گذرد برای او شیرین می‌شود.

«ان بعض اهل النار یتلاعبون فیها بالنار»

🖊 مشغول بازی با آتش اند.

مثال آن در دنیا چیست؟!! مثل آنکه کسی در دنیا بازی بوکس می‌کند، همدیگر را می‌زنند، درد می‌کشند، عذاب دارد ولی باز هم بازی می‌کند و لذت می‌برند.

⬅️ و نسبت به عده‌ای که استعداد آنها دوری از حق و نزدیکی به آتش را طالب است….

🖊 جهنم برای اهل جهنم متفاوت است با جهنمی که برای مومن خطاکار است.

آنها اهل جهنم هستند و مزاج آنها آتش است و جهنم را می‌طلبد.

⬅️ جایی می‌خواندم نوشته شده بود: هیچ گاه با یک خوک کشتی نگیر زیرا تو کثیف می‌شوی اما آن لذت می‌برد.

زیرا مکان او در کثافات است ولی تو عذاب می‌بینی.

⬅️ و نسبت به منافقان که استعداد کمال و استعداد نقص دارند…

🖊 و منافقان رفته رفته راضی به نقصان خود می‌شوند.

الحمدلله علی الولایه

دانلود فایل صوتی

مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.