ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۱-۴-۲۳ شرح اصول کافی

بسم الله الرحمن الرحیم

پنجشنبه ۱۴۰۱/۴/۲۳) اصول کافی

موضوع: باب شناختن امام و مراجعه باو

روایت ((۶)):

امام صادق علیه السلام فرمود: شما صالح نباشید جز اینکه معرفت پیدا کنید و معرفت نیابید جز اینکه تصدیق کنید و تصدیق نکنید جز اینکه تسلیم باشید. هر چهار در (تسلیم و تصدیق و معرفت و صلاح) را بکوبید که نخستین آنها جز بهمراهى آخرشان شایسته نگردد، کسانیکه همراه سه در باشند گمراه گشته و در بیراهى دورى افتاده‌اند. خداى تبارک و تعالى جز عمل صالح نپذیرد و جز وفاء بشروط و پیمانها را نپذیرد کسى که شرطش را با خداى عزوجل وفا کند و آنچه خدا در پیمانش بیان کرده بکار بندد به آنچه نزد خداست برسد و وعده خدا را کاملاً در یابد، خداى تبارک و تعالى بندگانش را به راههاى هدایت خبر داده و براى ایشان در آن راه‌ها چراغ‌های بلند قرار داده و به آنها خبر داده است که چگونه راه پیمایند و فرموده است (۸۳ سوره ۳۰) (((و من آمرزگار آنکسانم که توبه کرده و عمل صالح داشته و سپس راه هدایت پیماید. فرموده است))) (۳۱ سوره ۵) (((خدا فقط از پرهیزکاران مى‌پذیرد))) پس کسى که از خدا نسبت به اوامرش باک داشته باشد خدا را ملاقات کند در حالیه مؤمن باشد به آنچه محمد (ص) آورده است، افسوس، افسوس، که مردمى گذشتند و پیش از آنکه هدایت یابند بمردند و گمان بردند که مؤمن هستند ولى از آنجا که نمى‌دانستند مشرک بودند، هر که از درب خانه در آید ره یافته و آنکه راهى غیر از در پیش گیرد راه هلاکت پیموده. خدا اطاعت ولى امرش را بطاعت رسولش پیوسته و طاعت رسولش را بطاعت خودش، پس هر که از والیان امر اطاعت نکند خدا و رسولش را اطاعت نکرده و همانست اقرار به آنچه از طرف خداى عزوجل نازل گشته که فرموده است (۳۱ سوره ۷) (((در هر مسجدى پوشاک زیوربه تن کنید))) و خواهش نمائید و بجوئید خانه‌هائى را که خدا اجازه داده رفعت گیرند و نامش در آنها برده شود، زیرا خدا بشما خبر داده که آنها (۳۶ سوره ۲۴) (((مردانى باشند که هیچ تجارت و داد و ستدى ایشان را از یاد خدا و گزاردن نماز و دادن زکوه باز ندارد و از روزى که دلها و دیده‌ها در آن دگرگون شود بیم دارند))) همانا خدا فرستادگانش را براى امرش برگزید و سپس ایشان را باور دارندگان به بیمهاى خویش انتخاب کرده و فرموده (۲۴ سوره ۳۵) (((هیچ امتى نیست مگر اینکه در میانشان بیم رسانى بوده است))) گمراه شد آنکه ندانست و ره یافت آنکه بینا و عاقل گشت. خداى عزوجل فرماید (۴۶ سوره ۲۲) (((نکته ایست!! دیدگان کور نیست بلکه دلهائى که در سینه‌هاست کور است))) چگونه ره یابد کسى بینا نیست و چگونه بینا شود کسى تفکر نکند. از رسول خدا و اهل بیتش پیروى کنید و به آنچه از نزد خدا نازل گشته اعتراف نمائید و در پى نشانه‌هاى هدایت روید، زیرا که ایشان علامات امانت و تقوایند و بدانید که اگر کسى عیسى بن مریم را انکار کند و به پیغمبران دیگر اعتراف نماید، ایمان ندارد. روشنى گاه را بجوئید و راه پیمائید و آثار پشت پرده (امام پنهان و یا اخبار و احادیث و یا عنایات مخصوص خدا) را بخواهید تا امر دینتان کامل شود و بخداى پروردگارتان مؤمن شوید.

شرح(معرفت مقدمه عبادت است، تا نشناسی نمی‌دانی چکسی راعبادت می‌کنی لذا همیشه

اول ایمان بعد عمل صالح است، خود ایمان معرفت است و ایمان مقدمه عمل صالح است،

اول تصدیق و بعد معرفت، تصدیق فقط به زبان نیست باید تسلیم باشید،

النساء: فَلَا وَرَبِّکَ لَا یُؤْمِنُونَ حَتَّىٰ یُحَکِّمُوکَ فِیمَا شَجَرَ بَیْنَهُمْ ثُمَّ لَا یَجِدُوا فِی أَنفُسِهِمْ حَرَجًا مِّمَّا قَضَیْتَ وَیُسَلِّمُوا تَسْلِیمًا

چنین نیست و سوگند به پروردگارت که ایمان نیاورده‌اند مگر آنکه در اختلافی که دارند تو را داور کنند، آنگاه در آنچه داوری کردی هیچ دلتنگی در خود نیابند و به خوبی [به حکم تو] گردن بگذارند (۶۵)

که تصدیق، تسلیم می‌خواهد.

کسانیکه تسلیم باشند رسول الله را تصدیق می‌کنند.

رسول الله فرمود، من کنت مولا فعلی مولا، در روز غدیر رسول الله ص از همه بیعت گرفت و کسانی که تسلیم رسول الله ص بودند تصدیق کردند.

بر ولایت امیرالمؤمنین ع نص داریم، فقط عید غدیر نیست، فاجعه روز پنجشنبه که رسول الله ص در بستر بیماری بودند و قلم و دوات خواست ….

که خلیفه دوم گفت رسول الله هذیان می‌گوید.

اگر کسی بخواهد تسلیم رسول الله باشد راهی جز پیروی از امیرالمؤمنین ع ندارد.

خداوند قبول نمی‌کند مگر عمل صالح را، و خداوند قبول نمی‌کند مگر با وفا به شرط، و رسول الله ص شرط گذاشته برای ما، وشرط یا در قرآن و یا در احایث نبوی آمده که همان پذیرش ولایت است

خداوند از متقی قبول می‌کند، تقوی آن ترس در دل انسان است، متقی کسی استکه حواسش جمع به خداوند است و هر کاری نمی‌کند و هر حرفی نمی‌زند.

آیه قران

الحجرات

قَالَتِ الْأَعْرَابُ آمَنَّا قُل لَّمْ تُؤْمِنُوا وَلَٰکِن قُولُوا أَسْلَمْنَا وَلَمَّا یَدْخُلِ الْإِیمَانُ فِی قُلُوبِکُمْ وَإِن تُطِیعُوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَا یَلِتْکُم مِّنْ أَعْمَالِکُمْ شَیْئًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ

اعرابیان گفتند ایمان آورده‌ایم بگو هنوز ایمان [حقیقی] نیاورده‌اید، بهتر است بگویید اسلام آورده‌ایم چرا که هنوز ایمان به [ژرفنای] دل‌هایتان راه نیافته است، و اگر از خداوند و پیامبر او اطاعت کنید، چیزی از [پاداش] اعمال شما نمی‌کاهد، بی گمان خداوند آمرزگار مهربان است (۱۴)

البقره

وَمِنَ النَّاسِ مَن یَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَبِالْیَوْمِ الْآخِرِ وَمَا هُم بِمُؤْمِنِینَ

و کسانی از مردم هستند که می گویند به خداوند و روز بازپسین ایمان آورده‌ایم، ولی آنان مؤمن نیستند (۸)

کسی که در اوامر الهی تقوی الهی را رعایت می‌کند مؤمن است.

تنها کسی که بعداز رسولخداص اجتهاد نمی‌کرد امیرالمؤمنین ع بود و فقط می‌گفت رسول الله چنین گفت و چنین کرد.

کسیکه حرف رسول الله را نپذیرد مشرک است.

کسیکه از در خانه وارد نشود و از دیوار وارد شود دزد است.

انا مدینه العلم و علی بابها

درست این سخن گفت پیغمبر است

که من شهر علمم علی‌ام در است.

در علی ابن ابی طالب است، اگر از دروارد شوی اهل آن شهر هستی و گرنه دزد هستی.

یکی از بحثهای مهم شیعه فقط ولیی امر امام معصوم است ولاغیر.

کسی ترک کند امام معصوم را ترک خدا و رسول الله کرده است.

خدا خالص کرده رسولان را برای امر خویش.

حق خلافت از جانب خداست کسی حق ندارد دین اسلام را بر پا کند مگر رسول الله و وصی او.

کسیکه اهل ولایت نباشد قران را هم نمی‌فهمد.

پیامبر فرمود، قران و اهل بیت کنار هم هستند.

رسول الله فرمود اسلام غریبانه آغاز شد و بزودی به غربت خود برمی گردد،

روایت ((۷))

امام صادق علیه السلام فرمود: خدا خوددارى و امتناع فرموده که کارها را بدون اسباب فراهم آورى پس براى هر چیز سبب و وسیله‌اى قرار داد و براى هر سببى شرح و گشایشى مقرر داشت و براى هر شرحى نشانه‌اى (دانشى) گذاشت و براى هر نشانه درى گویا نهاد، عارف حقیقى کسى است که این در را شناخت و نادان حقیقى کسى است که باین در نادان گشت، این در گویا رسولخدا (ص) است و ما.

شرح(یعنی این عالم، نظام علت و معلولی است، سبب و مسبب، خداوند برای هر چیز علت قرار داده و خلاف این امر نمی‌شود مثل داستان حضرت موسی ع که مریض شد و پیش طبیب نمی‌رفت ومیگفت خدا مرا شفا می‌دهد خداوند فرمود به عزت و جلالم تا پیش طبیب نروی شفایت نمی‌دهم تو می‌خواهی، با قدرت من حکمت مرا باطل کنی.

از خدا باید خواست تا سبب به دست ما برسد.

هر علمی یک باب دارد و گاهی وقت آن باب به روی مردم بسته است.

روایت امام صادق ع، علم دارای ۲۷ حرف است تا کنون ۲ حرف از علم بروی مردم گشوده شده وقتی قائم ما می اید ۲۵ حرف به روی مردم گشوده می‌شود بعلاوه آن ۲ حرف، که مجموع ۲۷ حرف علم بروی مردم گشوده می‌گردد

ابواب علم بدست امام است و گشوده می‌شود.

امام وقتی در علم را باز می‌کند که حکومت در دست خودش باشد

باب ناطق علم رسول خداص امام است و آنها هستند که اسباب همه اشیاء علمش در نزد آنهاست.

الحمدلله علی الولایه

دانلود فایل صوتی

۵/۵ - (۱ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.