۹۹-۸-۵ فص فاطمیه جلسه ۳۶
بسم الله الرحمن الرحیم
(دوشبنه ۹۹/۸/۵- درس شرح فص حکمه عصمتیه فی کلمه فاطمیه)
موضوع:
اثبات امام عصر عج
برای خدا خلیفهای است که او خارج میشود از اولاد فاطمه س و اسم او اسم رسول الله است، جد او حسین ابن علی است بین رکن و مقام با او بیعت میشود، شبیه رسول الله است در خلقت، و پایینتر از ایشان در اخلاق است
چون در خلق رسول الله ص حق سبحان فرمود: وَإِنَّک لَعَلیٰ خُلُقٍ عَظیمٍ
لذا کسی همطراز رسولخداص دراخلاق نیست
چرا اقاجان تاکید روی این مطلب دارد؟ که باید دانست واجب است مهدی عج خروج کند، چنین اتفاقی حتماً می افتد.
وقتی زمین پر از ظلم شده ایشان زمین را پر از قسط و عدل میکند.
اگر یک روز از عمر دنیا مانده باشد انقدر این روز طولانی میشود تا این اتفاق بیفتد.
اینکه ایشان از عترت رسول الله ……همنام رسول الله است و با مسلمانان در بین رکن و مقام بیعت میکند چرا این را حذف کردهاند نکته اینجاست که اعتقاد به مهدی عج مختص به شیعه نیست بسیاری از علمای اهل سنت قائل به جضرت مهدی عج هستند. بعضی از انها می گویند کسی مهدی عج را انکار کند کافر است چون ضروری دین را انکار کرده.
ضروری دین یعنی چه؟
ان چیزی که تمام مسلمین به آن قائل هستند یکی قران است جزو ضروریات دین است، نماز جزو دین و ضروری است کسیکه نماز را انکار کند از اسلام خارج میشود.
ضروری دین داریم و ضروری مذهب داریم
۱۲ امام در مذهب شیعه ضروری است کسی که قبول نداشته باشد از مذهب شیعه خارج میشود ولی از اسلام خارج نمیشود.
و از ضروری مذهب برای امامان عصمت قائل باشد.
اینها برای این گفته شد که اهل سنت گفتهاند مهدی عج جزو ضروری دین است.
اما حالا این مهدی چه کسی است؟
شیعیان می گویند که پدران او معلوم است تا به رسول الله
روایت: پیامبر اکرم فرمود خلفای من ۱۲ نفر هستند.
جناب ابن عربی میفرماید مهدی عج فرزند امام حسن عسگری ع است یک روز خروج میکند الان حیات دارد یکی از مبنای شیعه حیات مهدی عج است.
اسم پدران ایشان را از فتوحات مکیه حذف کردهاند چون منطبق با اعتقاد شیعه است.
مهدی عج حضور دارد و از عامه مردم غایب است یعنی کسی نمیداند خانه او کجاست اما در میان مردم زندگی میکند.
رسول الله ص فرمود «کتاب الله و عترتی أهل بیتی»
تا کتاب الله هست عترت هم هست
از جناب شعرانی:
من واقف شدم در موقعی که مختصر میکردم این کتاب فتوحات را عبارتی را میدیدم که موافق نبود با آنچه اهل سنت و جماعت میگوید انها را حذف میکردم. تا عالم شریف سید محمدبن ابی الطیب المدنی با ایشان صحبت کردم در این زمینه آورد برای من نسخهای از فتوحات را. که استنساخ شده از خط محیی الدین بود. بعد میگوید مطالبی که حذف کردم هیچ کدام در این نسخه نبود پس دانستم نسخهای که الان در مصر است همگی مدسوس و دستکاری شده است
نکته ۵۸۵ در مورد شجره طوبی که صورت مظهر حجاب نور فاطمی است.
اقاجان فرمودند: شجره طوبی صورت تمثل ایمان است
یعنی ایمان بصورت یک درخت در می اید که اصل آن در خانه اهل بیت و فرع آن در خانه مؤمنین …
هر کسی مؤمن باشد یک شاخهای از آن شجره دارد.
اقاجان در الهی نامه فرمودند: الهی شکرت که شاخهای از شجره طوبی هستم.
بعضیها شاخه اصلی هستند کلی شاخه و برگ …. دارند
اقاجان شاخه آن شجره طوبی است و انشاالله ما هم چسبیدهایم به آن شاخه آقاجان
حدیث از رسول الله ص اصل درخت در خانه علی ع و فاطمه است سؤال شد مگر شما نگفتید در خانه خودتان است فرمود خانه من و علی ع و فاطمه در بهشت یکی است.
هر مؤمنی شاخهای از آن درخت در خانهاش هست.
به مؤمن هر چیز که داده میشود بخاطر ایمان او و ارتباط او با رسول الله ص است
ادامه حدیث میفرماید اگر سوار کاری (اسب سوار) ۱۰۰ سال بتازد و با شتاب سیر کند نمیتواند از زیر آن خارج شود اینقدر سعه دارد. و کلاغ که عمر طولانی دارد در پایین آن پرواز کند انقدر میرود پیر میشود می افتد ولی به بالای آن نمیرسد برای تشبیه سعه درخت گفت.
جناب فیض کاشانی در مورد شجره طوبی فرمودند: تأویل آن علم است، هر کدام از نعماتی که در بهشت است مثالی در دنیا دارد.
مثال شجره طوبی علوم دینی است که وصل به اهل بیت و خاتم انبیاست.
و از آن درخت شهوات و خواسته های مؤمن به او داده میشود
و اما شهوات مؤمن و ارزوهای او در آخرت چیست؟ طرف در آخرت هر چه بخواهد به او میدهند ولی چه چیزی میخواهد؟
شهواتی که مؤمن دارد آن فرع معرفتی است که در دنیا کسب کرده و عمل صالح انجام داده آن خواسته برای او پیش میاید. چرا که معرفت بذر مشاهده است طرف معرفت پیدا میکند دارد تخم را در زمین وجودی خودش میکارد بعداً سبز کند و عمل صالح و مراقبه برای آبیاری است که سبز شود.
کسیکه علم کسب نکرده و معرفت ندارد و نمیداند، مؤمن هم باشد چون دنبال علم و معرفت نبود رشدی نکرده و سعه وجودی ندارد.
و کسی نمیچشد مگر دین خود را خالص کرده باشد
تمام هم و غم او باید برای خدا باشد. و ایمان او《۲》برای خدا قوی باشد که بشود مؤمن کامل،
روایت: پایینترین قسمت بهشت خوردن و اشامیدن است
و بالای آن علم است و البته علم شهودی است که لذاتش فوق خوردن وآشامیدن.. است
الحمدالله رب العالمین