۹۹-۱۰-۲۲ فص فاطمیه جلسه ۴۳
بسم الله الرحمن الرحیم
درس فص حکمه عصمتیه فی کلمه فاطمیه ع /دوشنبه ۹۹/۱۰/۲۲
موضوع درس:
انسان کامل، مرد مظهر عقل کل، و زن مظهر نفس کل است
نفس جوهر مجرد متعلق به بدن است
اول چیزی که خدا آفرید عقل بود.
این عقل هم در ما انسانها و موجودات ذوی العقول است که ظهوران از عقل کل است.
زن مظهر نفس است بخاطر شانیت که در زن است، زن یک خصوصیتی دارد که مرد ندارد و رفتار او متفاوت از مرد است.
زن تعلق به فرزند دارد و مرد مظهر عقل است تعلق به جسم ندارد،
احساسات در زن برتر از مرد است.
غلبه خصوصیات عقل کل در مرد و نفس کل در زن است.
نکته: نفس کارش پروراندن است.
حدیث نبوی: چهار زن به کمال رسیدند حضرت مریم و حضرت خدیجه و آسیه و خانم فاطمه زهرا س،
این چهار تا هر کدام یک انسان کاملی را پرورش دادند.
آسیه حضرت موسی ع را پروش داد.
حضرت مریم ع حضرت عیسی ع را پرورش دادند.
حضرت خدیجه خانم فاطمه زهرا س را پرورش داد.
فاطمه زهرا س مادر امامان معصوم و حسنین را پرورش دادند و ام ابیها مادر پدرش هم هست.
سید اوصیاء لقب امیرالمؤمنین ع است.
جناب ابن عربی فرمودند نزدیکترین انسان به حقیقت نبوی، امیرالمؤمنین ع سرّ انبیاء و مرسلین است.
دیگران میتواند مظهر عقل کل شوند ولی ایشان مظهر عقل کل بر وجه اتم است.
حدیث: لو کان الحلم رجلا لکان علی ع: اگر همه حلم در کسی جمع شود، میشود علی ع.
کسیکه عقل داشته باشد حلیم و بردبار میشود.
*نکته* ان انسانی که مظهریت عقل کل و نفس کل را پیدا میکند، میشود واسطه فیض، به این معناست که از باطن عالم فیض میرسد این با ان مرتبه متصل میشود از باطن این شخص فیض به عالم میرسد، هر فیض از عالم میرسد، از باطن اوست.
الرحمن
مَرَجَ الْبَحْرَینِ یلْتَقِیانِ
بَینَهُمَا بَرْزَخٌ لَّا یبْغِیانِ
یخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَالْمَرْجَانُ
دو دریا باهم ملاقات میکند و بین این دو برزخ است از بین این دو لولو و مرجان خارج میشود.
این دو دریا علی و فاطمه است و برزخ محمد ص است و لولو و مرجان حسن و حسین هستند.
فرمود برزخ و واسطه دو دریا محمد ص است که دو دریا تجاوز نکنند پس اگر دین وسط باشد زن و مرد و یا دو انسان به هم ستم نمیکند.
روایت: رسول الله فاطمه را دوست میداشت.
رسول الله برای ما اسوه است، چطور خلیفه پیامبر درب خانه فاطمه را آتش بزند. درحالیکه رسولخداص فاطمه را دوست میداشت
فاطمه امابیها است مادر پدرش است.
تفسیر بر ام ابیها: حضرت صدیقه طاهره معدن عصمت است و عصمت، باطن و حقیقت نبوت و ولایت است،
تا کسی عصمت نداشته باشد نبی نمیشود و به درجات عالی نائل نمیشود و باطن را ام میگویند، پس عصمت مادر نبوت است به این لحاظ صدیقه طاهره امابیهاست مادر پدرش است.
چگونه کسی مادر پدرش میشود: جناب ابن عربی در فصوص می فرماید: گاهی یک معلول علت میشود برای علت خویش. اشاره به امابیها دارد دختری که مادر پدر خودش باشد.
آیه قران: وَأَزْوَاجُهُ أُمَّهَاتُهُمْ
به زوجات پیامبر ام المومنین می گویند.
دو تا از انها در سوره تحریم فرمود
إِن تَتُوبَا إِلَی اللَّهِ فَقَدْ صَغَتْ قُلُوبُکمَا ….
که این دو تن از مادری مؤمنین خارج شدند.
خداوند شهادت به گمراهی این دو داده و شهادت به عصمت صدیقه طاهره داده و راه را مشخص کرده.
ام ابیها خیلی بالاتر از امالمومنین است.
اقاجان فرمود: خانم فاطمه زهرا امانوار و مادر فضائل است.
هرکس فصلیت دارد و نوری به او رسیده از خانم فاطمه زهراست..
الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَی النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلی بَعْضٍ …
در انسانیت تفاضل نیست، در زن و مرد بودن است که تفاضل وجود دارد.
همه ازداوج تحت ربوبیت عقل کل و نفس کل هستند.
این عالم هم اگر حیات دارد بخاطر تعلق عقل کل است.
دو مظهر اتم در عقل کل و نفس کل امیرالمؤمنین ع و خانم فاطمه زهراست.
از دریای وجود انها دو فرزند گرانقدر لولو و مرجان بوجود می ایند (امام حسن و امام حسین ع)
الحمدالله علی الولایه