ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۹۸-۹-۴ فص فاطمیه جلسه ۱۶

بسم الله الرحمن الرحیم

درس شرح فص حکمه عصمتیه فی کلمه فاطمیه ع
(دوشنبه ۹۸/۹/۴)

“اگر کسی دوست دارد فرزندش به اخلاق یا صفت مخصوص در اید باید تصویر آن شخص را در وقت انزال تخیل کند ”

“برای پسر دار یا دختر دار شدن تصور وتخیل تأثیر دارد

تمام اینها مبنایی دارد و آن این است هر چه در عالم عین (ماده) تحقق پیدا می‌کند ظلی است حکایت گر از آنچه در تعینات علمیه رفته است یعنی عالم ملکوت.
هرچه در اینجاست صورتش در ملکوت است که در اینجا ظاهر شده ”

” هر مرتبه دانی حکایت گر مرتبه عالی است، مرتبه دانی تنزل مرتبه عالی است. معلول ظهور علت است ”

مراتب عالیه شامل: مرتبه مثالیه، روحیه، حضرات علمیه که در طول هم هستند تا عالم طبیعت برسد.”

“خیال انسان، ذهن انسان که حظی از ملکوت دارد می‌تواند تصرف کند در عالم ماده”

” روح وبدن به مثابت اسمان و زمین است
روح وبدن به منزله عقل و نفس است ”

” عقل و نفس هر دو مجرد از ماده هستند ”

” نفس تعلق تدبیری دارد به بدن ولی عقل تعلق به ماده ندارد بلکه تعلق به نفس دارد ”
ادراک حسی همه بر پایه نفس است. احساس شادی، گرسنگی ووووو”

” عقل کارش ادراک کلیات است و نفس کارش ادراک جزئیات است ”

” نفس مرتبه تنزل یافته عقل است. همانطور که بدن مرتبه تنزل یافته روح است ”

” نفس ناطقه مجرد از ماده است بر خلاف بدن که مادی است، اما به این معنا نیست نفس و بدن جدا از هم هستند، ما یک هویت یک منیت داریم، این نفس به جسم من و هم به نفس من و همه مراتب وجود من اطلاق می‌شود، مرتبه تجرد یک حقیقت ممتد است کشیده شده است.
مثل کشتی در روی آب نصف بیرون آب و نصف درون آب است، نفس هم مادی است و هم مجرد

مثال قران:
الواقعه
أَفَرَأَیتُمُ النَّارَ الَّتِی تُورُونَ
به من خبر دهید آتشی که می‌افروزید، (۷۱)
آتش، چوب است، چوب تبدیل به آتش شده وبه مرتبه بالاتر یعنی نور می‌رسد
نفس و بدن هم این حالت را دارند، نفس تعالی جسم است.

“ایا نفس انسان با حیوان فرق دارد؟ بله
هر نفس طبق بدن خودش است
شاکله نفس با شاکله بدن یکیست، نفس امتداد همان بدن است، مثل آتش که امتداد چوب است ”

” جناب ارسطو: تولد روح از نطفه مرد و تولد بدن از نطفه زن است ”
برای اثبات این مطلب گوئیم
“در روایت از شیخ صدوق از اقا امیرالمؤمنین ع: رسول خدا از اموری نهی کرده، پیامبراکرم ص نهی کرده از ازداوج با اجنه!

در قران: حضرت مریم ع با روح ازدواج می‌کند
جناب ابن عربی: در مورد بلقیس می‌گوید: پدرش از اجنه و مادرش انسان بود ”
وقتی انسان با موجودی غیر مادی ازدواج می‌کند جسم فرزند بطرف مادر می‌رود یعنی اگر مادر انسان باشد فرزند انسان می‌شود پس جسم فرزند از نطفه زن است وروح از نطفه مرد
” مرد مظهر عقل و زن مظهر نفس است ”
“پرستاری یکی از خصوصیاتی است که در روح زن است، تدبیر منزل با زن است ”

” روایت زن اقای خانه است، چون تدبیر و جزئی نگری برای زن است و مرد بخاطر کلی نگری بودنش مظهر عقل است ”

قوله سبحانه: لقمان
خَلَقَ السَّمَاوَاتِ بِغَیرِ عَمَدٍ تَرَوْنَهَا وَأَلْقَیٰ فِی الْأَرْضِ رَوَاسِی أَن تَمِیدَ بِکمْ وَبَثَّ فیها مِن کلِّ دَابَّهٍ وَأَنزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَنبَتْنَا فیها مِن کلِّ زَوْجٍ کرِیمٍ
آسمان‌ها را بدون ستون‌هایی که آنها را ببینند، آفریده و در زمین کوه‌هایی استوار افکنده است تا شما را نلرزاند و به اضطراب نیندازد، و در آن از هر جنبنده‌ای پراکنده کرده است، و از آسمان آبی نازل کردیم پس [به وسیله آن] از هر نوع گیاه نیکو و با ارزش در آن رویاندیم. (۱۰)

کریم از کرامت است.”

“علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می‌فرماید: کرامت لغتی است که در فارسی ما مقابلی برای آن نداریم.”

“اما گرامی بودن و بزرگ بودن، بزرگ منشی در لفظ، کریم و کرامت است ”

“عمه ما نخله است که از زیادی گل آدم آفریده شده است.”

” روایت از امام صادق ع: نخل اولیه از کجا آمده؟ وقتی خداوند خلقت آدم ع را از گل سرشت از گل اضافی آن دو نخل نر و ماده آفرید. چون از خلقت گل آدم بود لذا مثل انسان احتیاج به ازداوج دارد.

حضرت آدم ع از بهشت بیرون آمد همراه خود خرما آورد. در مکه کاشت، آنچه از آن خرما بود مرغوب است و از هسته‌های او سایر نخلها عمل آمد.
مثل آدم که از بهشت اخراج شد، نخل هم منشأ بهشتی دارد ”

” روایت: شخصی خدمت امام صادق ع رسید و مشغول خوردن خرما بود ومن میل نداشتم به خوردن خرما، امام فرمود: هر که ما را دوست دارد خرما را هم دوست دارد”

” در سوره حجر آیه ۲۲ (و ارسلنا الریاح لواقح) یعنی فرستادیم بادها را آبستن کننده.
نکته: روایت: وقتی باد می امد پیامبر اکرم ص می‌فرمود:” اللهم اجعله لنا ریاحا و لا تجعله ریحا، خدایا این را برای ما ریاح قرار بده و آن را ریح قرار مده ”

در قران هر جا ریاح می‌فرماید: یرسل الریاح مبشرات و ارسلنا الریاح لواقح ریاح جمع ریح است و همیشه با امور نیکو بکار رفته
ولی ریح: الریح العقیم، که باد عذاب است.

باد صبا اکسیژن دارد ولی باد کویر باد مسموم و هلاکت کننده است

” گفت پیغامبر ز سرمای بهار تن مپوشانید یاران زینهار

زانک با جان شما آن می‌کند کان بهاران با درختان می‌کند

لیک بگریزید از سرد خزان کان کند کو کرد با باغ و رزان”

باد در تسخیر حضرت سلیمان ع بود و به او جریان می‌یافت.
الحمدالله علی الولایه

دانلود فایل صوتی

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.