ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۲-۸-۲۳ فص فاطمیه جلسه ۱۱۵

تفاوت نبوت تشریعی از نبوت انبائی

بسم الله الرحمن الرحیم

📆سه شنبه ۱۴۰۲/۸/۲۳، درس فص فاطمیه، جلسه ۱۱۵

🧿موضوع: فصل ۱۶ «تفاوت نبوت تشریعی از نبوت انبائی»

🌀 نبوت از انباءگرفته شده است. انباء خبر دادن از عالم غیب است. خبر دادن از عالم غیب که از دیگران پوشیده است.

🌀 خود قرآن تصریح دارد که پیامبر خدا خاتم النبیین بود و دوره نبوت ختم شد!!!

یعنی بعد از او کسی از عالم غیب خبر ندارد. یعنی پیامبر اکرم چه چیزی را ختم کرد!!!!

📌 آن چیزی که ختم شد، نبوت تشریعی است یعنی راه و روش بندگی کردن. اینکه در بندگی خدا چه چیز حرام و چه چیز حلال است.

📌 اینکه به پیامبر اکرم ختم شد یعنی حلال پیامبر تا قیامت حلال و حرامش تا قیامت حرام است.

🔖 مثلاً در زمان پیامبر، زکات به چند چیز تعلق می‌گرفت. گندم جو کشمش و …

آن زمان برنج نبوده که زکات تعلق بگیرد. حال در جایی که برنج زیاد باشد می‌توان زکات بست یا دیگر نمی‌شود؟!!!

🗨روایت: امیرالمؤمنین علیه السلام در زمان خودش به اسب زکات بست ولی در زمان رسول الله نبود.

🌀 برخی قسمت‌هایی از شریعت و حلال و حرام را نمی‌شود تغییر داد ولی بعضی از احکام که تابع مکان و زمان است می‌شود تغییر داد.

🗨 پیامبر اکرم فرمود: اسلام بر پنج چیز بنا شده است: اول نماز، دوم زکات، سوم روزه، چهارم حج، پنجم ولایت اهل بیت.

📌 زمانی که پیامبر از خدا یا عالم آخرت و قیامت می‌گوید – آنچه مشاهده می‌کند را می‌گوید- آیا کسان دیگری می‌توانند این‌ها را مشاهده کنند!!!! بله می‌توان مشاهده کرد.

🗨روایت: عده‌ای آمدند پیش پیامبر و گفتند ما از نفاق می‌ترسیم وقتی پیش شما هستیم حضور داریم و وقتی پیش خانواده خود می‌رویم از بین می‌رود پیامبر فرمود این نفاق نیست این گام‌های شیطان است و اگر در آن حال می‌ماندید می‌توانستید با ملائک رو در رو صحبت کنید.

🌀 آنچه مختص نبی است، شرع است که خداوند دستور می‌دهد که چه کار باید کرد و چه کار را نباید انجام داد.

🌀در داستان حضرت موسی ع و حضرت خضر ع: حضرت موسی علیه السلام شاگردی حضرت خضر را می‌کرد حضرت خضر به ایشان فرمود: شما اصلاً خبر نداری، خبر با علم تفاوت دارد، حضرت خضر علیه السلام می‌گوید شما از برخی علوم الهی خبر نداری، چطور می‌خواهی صبر کنی؟! صبر مال زمانی است که انسان یک خبری داشته باشد، وقتی حضرت موسی التماس کرد حضرت خضر فرمود به شرطی که هیچ سوالی نکنی تا خود من برایت هر چه را پیش می‌آید بازگو کنم.

🌀 در داستان‌ها که بین آنها پیش آمد می‌خواهد به حضرت موسی بگوید تو که خبر نداری نمی‌توانی صبر کنی، پس بدان بنی اسرائیل هم از اتصال تو با خدا خبر نداشتند که آنقدر تو را اذیت کردند.

🌀 کارهایی که حضرت خضر انجام می‌دهد و می‌گوید یک حقایقی هستند که تو هیچ اطلاعی از آنها نداری و حضرت خضر فقط بنده‌ای از بندگان ما بود.

🗨روایت: حضرت موسی علیه السلام دارای علمی بود که حضرت خضر علیه السلام نداشت و حضرت خضر علیه السلام دارای علمی بود که حضرت موسی علیه السلام نداشت امام باقر علیه السلام فرمود حضرت موسی از حضرت خضر سوالی کرد که جواب را نمی‌دانست و حضرت خضر از حضرت موسی سوالی کرد که او هم نمی‌دانست و امام باقر علیه السلام فرمود اگر من در آنجا بودم جواب هر دو سؤال آنها را می‌دادم و سوالی از آنها می‌کردم که هیچ کدام از آنها نمی‌دانستند.

🧿 متن کتاب (پس آنکه عروج به منزل احسان روزی‌اش شده است او را مقام مشاهده و کشف و عیان است و مقام مشاهده مقام روحی است که از مقامات پنجگانه نفس است و این مقامات عبارت هستند از ظاهر و باطن و قلب و روح و سر)

🗨کلام سید اوصیاء امام علی مرتضی ع فرمود:

دعای قنوت منقول از أمیرالمؤمنین علیه السّلام: ”اللَهُمّ نَوِّر ظاهِری بِطاعَتِکَ، و باطِنی بِمَحَبَّتِکَ، و قَلبی بِمَعرِفَتِکَ، و رُوحِی بمُشاهَدَتِکَ، و سِرّی بِاستِقلالِ اتّصالِ حَضرَتِکَ، یا ذا الجَلالِ و الإکرامِ. “ «خداوندا ظاهرم را به طاعتت، و باطنم را به محبّتت، و قلبم را به شناختت، و روحم را به دیدارت، و سویدایم را به پیوستگی تامّ به حضرتت نور بخش، ای صاحب جلال و جمال‌.

🌀 اگر کسی صاحب دل باشد یعنی معرفت به خدا داشته باشد -اول دین معرفت است- کسی که عارف به خداوند می‌شود قلبش نورانی می‌شود و این نورانیت در انسان‌ها شدت و ضعف دارد.

🌀 ممکن است کسی قلبش به معرفت رسیده باشد ولی خطا کند منتها عارف کامل کسی است که تمام این مراتب را به طور کامل دارا است.

🌀و سری باستقلال اتصال حضرتک..

سر او دائم اتصال به حق باشد حضور تام داشته باشد انسان همیشه خود را در محضر خداوند ببیند چه زبان او ذکر چه بگوید و چه نگوید.

نکته: بعضی افراد که در سیر و سلوک قرار می‌گیرند می‌گویند سالیانی سال عبادت کردیم ذکر گفتیم سلوک کردیم هیچ چیز برای ما حاصل نشده است!!!! اینکه چیزی حاصل نشده منظورشان مثلاً کشف عوالم مثالی و …

📌 اما یک نکته، کشف فقط به تمثلات نیست کشف روحی هم در این عالم هست. وقتی پرده از جلوی چشم انسان کنار می‌رود و آهسته آهسته توحید را در اینجا مشاهده می‌کند، همین کشف روحی است.

از جناب بابا طاهر:

🔰به صحرا بنگرم صحرا ته وینم

به دریا بنگرم دریا ته وینم

بهر جا بنگرم کوه و در و دشت

نشان روی زیبای ته وینم»

📌 زمانیکه پرده کنار می‌رود، همه عالم را حق می‌بیند وقتی انسان شروع به سیر و سلوک می‌کند خدا را نزدیک می‌بیند ولی چون آهسته آهسته است متوجه نمی‌شود کجاست و چه حضوری در حق دارد و چه می‌بیند که دیگران از آنها خبر ندارند، یکی از مراتب شهود، شهود حق در مظاهر دنیا است که خدا را متجلی در موجودات می‌بیند حضور که قوی شد پرده ملکوتی کنار می‌رود موجودات ملکوتی را می‌بیند.

🌀«اصل شهود حق است»

📌 انسان آهسته آهسته نزدیک می‌شود به حضور حق تعالی و آهسته آهسته درک می‌کند خیلی وقت خودش متوجه نیست که به خداوند نزدیک شده است.

🌀 انسان مانند سایر موجودات طبیعی و نفسی و عقلی نیست. موجودات نفسی مثل حیوانات و عقلی مثل فرشتگان همه موجودات درجه معین دارند مگر در انسان‌ها

🕋آیه قرآن سوره صافات آیه ۱۶۴

وَمَا مِنَّا إِلَّا لَهُ مَقَامٌ مَعْلُومٌ

(ای رسول ما، مشرکان را بگو که فرشتگان می‌گویند) هیچ کس از ما فرشتگان نیست جز آنکه او را (در بندگی حق) مقامی معین است.

🌀 حیوان همیشه حیوان است ولی انسان می‌تواند از فرشته بالاتر برود و از حیوانات هم پست‌تر بشود انسان مقامش معلوم نیست نفس انسان دارای مقامات است مقامات آخرتی بالاتر از درجات دنیایی است آن طرف درجات فوق این طرف است.

🌀انسان در نشئات سابق و لا حق است.

📌سابق در دنیا است و لاحق بعداً به آن مقامات می‌رسد.

🌀انسان در هر مقام و عالمی صورتی دارد.

🗨 امام سجاد علیه السلام فرمودند برای هر بنده یک تمثال و صورتی در عرش هست.

🗨روایت: وقتی بنده گناه می‌کند خداوند در آسمان می‌گوید آن تمثال را پوشیده دارید تا آنکه انسان پرده‌دری می‌کند که خداوند آبروی او را در آسمان می‌برد و در زمین هم آبروی او را می‌برد.

🌀 عرش یک صورت دارد و کرسی یک صورت دیگر. در هر کدام از عوالم شما یک صورتی دارید حتی در عوالم نزولی. همه ما شعاع‌های عقل کل هستیم که در تمام عوالم، انسان یک صورتی دارد.

🌀 اگر به حضرت موسی و حضرت یوسف ع حکمت و علم دادیم به بقیه هم می‌دهیم شامل حال بقیه هم می‌شود.

الحمدلله علی الولایه

دانلود فایل صوتی

۴/۵ - (۱ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.