ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۲-۲-۱۲ فص فاطمیه جلسه ۱۰۰

بسم الله الرحمن الرحیم

#سه شنبه ۱۴۰۲/۲/۱۲ درس فص فاطمیه، جلسه ۱۰۰

موضوع درس: فصل ۱۲

علامه قیصری در چند جای شرح فصوص الحکم ذوق را معنی کرده است از آن جمله در شرح فص هودی فرماید: یعنی مراد از ذوق آن علوم و معارفی است که به وجدان و کشف حاصل می‌شوند نه به برهان و کسب و نه از طریق اخذ به ایمان و تقلید زیرا که هریک از برهان و کسب و اخذ به ایمان و تقلید اگرچه در حد و مرتبت خود معتبر است و لکن ذوق که وجدان و کشف است علم اعیانی است و آن دگرها علم خبری است و خبر مانند عیان نیست.

تعلیقه(مثلاً کسی از لقاء الله تعریف می‌کند و خیلی هم کتاب خوانده باشد ولی خودش به این نرسیده دانستن چیز دیگری است و شهود چیز دیگر

فرق بین انبیاء با غیرایشان در این است که انبیا حق تعالی را شهود کرده‌اند.

مؤمن از طریق حجت خدا به خدا ایمان می‌آورد و خودش شهود نکرده، می‌گوید خدایی را می‌پرستم که حجت خدا می‌گوید….

متن درس، کلمه ۹۴ از هزار و یک کلمه… تشتت حال به تجمع بال رسیده، یعنی به شهود رسیده‌اند.

علامه حسن زاده آملی در کتاب الهی نامه گفته‌اند: «الهی جان به لب رسید تا جام به لب رسید»

به قول آقاجان این حقایق دنیا نیست در دست هر بی سر و پایی باشد، قلیل هستند بندگان شکور، خیلی کم هستند.

رسول اکرم (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) روایت می‌کند که فرمودند: نام دخترم را از آن جهت فاطمه گذاردم که خداى عزّ و جلّ او و دوستدارانش را بر آتش جهنّم حرام کرده است.

امام صادق ع فرمودند فاطمه را برای آن فاطمه نامیدند که مردم نمی‌توانند حقیقت او را درک کنند.

مؤمن مقام شفاعت دارد.

فقرای شیعه را دست کم نگیرید که شفاعت میکنندگروه بسیاری را

نکته ۷۹۱ در کتاب هزار و یک نکته

معنی شفاعت، آنکه محکم شود نسبتش به بعضی مقربان حضرت اله با پیروی کردن و کثرت و یاد صلوات و سلام برای ایشان و ناراحتی از دوری آنان برای خدا این امر باعث نورانیت قلب او می‌شود و نزدیکی به خداوند. و آن دو و اقتدا کردن که (کثرت ذکر و صلوات) باعث بخشش گناهان و ازیاد در درجات می‌شود و آن حاصل می‌شود به وسیله‌ی شفیع بلکه به وسیله قرب او به خداوند و این است معنی اذن شفاعت از جانب خدا،

خدای تعالی فرمود و شفاعت نمی‌کند مگر برای کسی که مورد رضایت است.

امام رضا ع فرمود؛ وَلَا یَشْفَعُونَ إِلَّا لِمَنِ ارْتَضَىٰ..

یعنی کسی دینش مورد رضایت باشد،.

پس شفاعت اتصال با یکی از مقربان الهی است یا پیروی کند یا صلوات بفرست یا از نبودن او ناراحتی کند، این باعث نورانیت قلب او می‌شود و باعث شفاعت می‌شود.

نکته(شفاعت نمی‌کنند مگر برای کسی که مورد رضایت است.

امام هشتم فرمود دین او مورد رضایت باشد یعنی دینش درست است ولی در عمل خطا کرده و یا اشتباه کرده یک جایی خلافی مرتکب شده است الا لمن ارتضی…

یک معنای لمن ارتضی…. می‌گوید ولا یشفعون…، شفاعت نمی‌کنند، یعنی آن شفاعت کننده باید از او راضی باشد،

باید مورد رضایت باشد بعد شفاعت شود که خدا بپذیرد باید ولی خدا از او راضی باشد، باید شافع از شخص راضی باشد.

پیامبر اکرم ص، قران، معلم، شفاعت می‌کنند همسایه و دوست و یا پدر و مادر و آخرین کسی که شفاعت می‌کند ارحم الراحمین است.

شفاعت را باید از دنیا با خود ببریم و اینها نیستند مگر اعمال خودت که برمیگردند یک نسبت است بین تو و شخص ولی، نسبتی ایجاد می‌کند می‌شود شفاعت.

در شرح مرحوم احسائی بر زیارت جامعه انجا گوید:

کسی که شما را اطاعت کند اطاعت خدا کرده و کسی که عصیان شما کند عصیان خدا کرده اگر به حرف امام گوش کرد می‌شود مطیع امام.

قصیده‌ای غراء در مدح عصمه الله الکبری از دیوان استادم حضرت متأله صمد حاج میرزا مهدی الهی قمشه‌ای روحی فداه

«به برج معرفت گردون درخشان اختری دارد

بجیب خود سپهر عشق تابان گوهری دارد»

«به باغ وحی و بستان نبوت گلبنی باشد

که آن گلبن هزاران باغ گل در هر پری دارد»

شرح(در باغ وحی و بوستان نبوت گلبن هست که

هر پرش هزاران باغ درش هست ووو)

به بستان ولایت تازه سرو قامتی یابی

که آن قامت چو غوغای قیامت محشری دارد

به چشم از کحل ادراک حقایق سرمه بینش

بگوش از گوشوار علم و ایمان گوهری دارد

فلک زان حلقه گیسوی مشکین چنبری گیرد

ملک زان نرگس شهلای رضوان ساغری دارد

از آن مشکین دو گیسو لیله القدر آیتی باشد

وز آن خندان لب لعل آب حیوان مظهری دارد

شرح(می‌فرماید اینها مظاهر انسان کامل است

آب حیات، لیله القدر، و تمام اینها ظهورات

انسان کامل است که اینجا به این صورت‌ها

تفصیل خورده که می‌بینیم )

زمین هر محفل از اشراق رویش شاهدی بیند

فلک هر جانب از انوار حسنش اختری دارد

جحیم از قهر او بر دشمنانش شعله افروزد

بهشت از لطف او بر دوستانش کوثری دارد

شرح(آتش جهنم قهر انسان کامل است

و بهشت لطف انسان کامل است )

وقارش بر قد و بالای عصمت زیوری بندد

شکوهش بر سر از سلطان عزت افسری دارد

شرح (و قاری دارد که زینت بخش عصمت است)

ببر از اطلس زیبای جنت حله دیبا

بسر از فاق لولاک نبوت معجری دارد

شرح(بر تن او اطلس زیبایی بهشتی است و بر سر او تاج لولاک.

حدیث: اگر تو نبودی افلاک را نمی‌آفریدم‌ وو

بهترین طالع از آن ایشان است که شاه ولایت همسرش است

در آفاق حقیقت اخترش را بهترین طالع

که چون شاه ولایت شام وصلش همسری دارد

شرح(طالع به حروف ابجد می‌شود ۱۱۰ مطابق با عدد نام علی که شاه ولایت همسر او است.)

سزد گر آفتاب و مه ز مهرش رخ بیفروزد

که در جیب فلک رفعت شبیر و شبری دارد

شرح (آفتاب و ماه از مهر روی او روشن باشد)

امیر دین از آن برج ولای آسمان رفعت

به از مه یازده تابنده مهر انوری دارد

شرح (۱۱ نفر از اولاد انها امام هستند.)

حسن خلق و حسین افسر علی قدر و محمد فر

که او چون شاه صادق ماه مذهب جعفری دارد

شرح(اسامی ائمه را آورده‌اند وبه مناسبت که نام ائمه را آورده است

در روایت داریم:

وقتی سه نام در میان ائمه پشت سر هم آمد

بعدی قائم، قیام می‌کند

اسم محمد، علی، و حسن

امام محمد تقی ع، امام علی النقی ع

امام حسن عسگری ع

حالا ابتدای این سلسله هم همین جور است

پیامبر اکرم ص، آقا امیرالمؤمنین ع

امام حسن ع و امام حسین ع

امام حسین ع قیام می‌کند

جالب این که در ابتدای سلسله هم این هست.

قوس و قطب از الفاظی‌اند که در زیارت نامه ها آمده است در باره امام عصر عج و… )

دگر موسی کاظم پس علی فرزند دلبندش

که در ملک رضا آن والی حق کشوری دارد

دگر سلطان تقوی خسرو یکتا تقی دیگر

نقی پاک جان آن کو حسن فر عسگری دارد

دگر غوث زمان قطب جهان آن معنی قرآن

امام انس و جان قائم ولی داوری دارد

بلی دخت پیمبر طهر اطهر شافع محشر

بطالع یازده رخشنده ماه و اختری دارد

ز غوغای قیامت کی هراسد شیعه پاکش

که چونان عصمت کبری شفیع محشری دارد

عجب نبود الهی را گر ایمن باشد از دوزخ

که از مهرش دلی روشن چو مهر خاوری وارم

(پایان فصل ۱۲)

«فصل ۱۳» در بیان مراتب لیله القدر

” لیله القدر هی بنیه الانسان الکامل ای القلب الذی

هو عرش الرحمن و هو اوسع القلوب ”

لیله القدر همان بنیه انسان کامل است

مرتبه قلب که عرش رحمن است و وسیع‌ترین قلوب است

قوله سبحانه: “نزل به الروح الامین علی قلبک ”

فرشته و روح بر قلب انسان کامل نازل می‌شود

الحمدلله علی الولایه

دانلود فایل صوتی

۵/۵ - (۲ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.