ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۹۹-۱۱-۱۱ شرح عیون عین ۳۹ جلسه ۲۵۷

بسم الله الرحمن الرحیم

شنبه ۹۹/۱۱/۱۱ “درس عیون مسائل نفس
موضوع درس : شرح عین ۳۹ (در اینکه علم نفس به سبیل تذکر است ویا نه؟)

اینجا دو مبحث مطرح میشود یکی اینکه علم بر سبیل تذکر است یا نه؟ و مبحث دوم اگر سبیل تذکر است به چه علت ؟
نفس علم را در خودش داراست باید باز شود و شکوفا شود.
حدیث:علم به کثرت تعلیم و تعلم نیست بلکه نوری است که خدا در دل هر کس بخواهد قرار میدهد.
حضرت عیسی ع : نگوید علم در زیر زمین است باید فرو برویم تا بدستش آوریم و یا در اسمان است چگونه باید برویم به اسمان بلکه علم در قلوب شماست به اداب روحانیون در اید تا چشمه های حکمت بر زبان شما جاری شود.
علم بصورت اجمال است باید تفصیل بخورد و از قلب بیرون بیاید.
راههای شکوفا شدن علم
کسیکه چهل صبح خالص باشد برای خدا چشمه های حکمت از قلب بر زبانش جاری میشود.
به انچه می دانید عمل کنید تاانچه نمی دانید تعلیم داده شوید.
اگر علم حقیقی درست تصور شود تصور درست مساوق است با تصدیق ان
بدیهات تصور مطابق با تصدیق است.
بعضی مطالب تصدیق آن محتاج به تصدیقاتی است که قبلا تصدیق شده است.
نفس چیست ؟نفس یعنی علم ، یعنی نفس هرکس همان بهره مندی او از علوم است ،
تفاوت انسانها بستگی به سعه وجودی در داشتن علم است.
حضور شیء مجرد در نزد شیء مجرد تعقل است عقل است.

قول به تذکری بودن علم بهتراست از اینکه بگوئیم علم ذاتی اوست
روایت : ارواح لشگر لشگر هستند ان الارواح جنودمجنده ..آن ارواح که باهم شناسائی دارند اینجا باهم الفت وانس میگیرند
بحث لشگریان ارواح در هم فرو رفته بحث نفس کلی است.
وصیت امیرالمومنبن ع به فرزندش فرمودند اگر اول بار کسی را دیدی از او خوشت امد با شما سنخیت دارد و همچنین برعکس
کون جامع روح و تدبیر و تصرف کننده در عالم است.
روایت: زمین بدون حجت نمی شود.
ولایت یعنی قرب به خداوند
هر چه انسان به اسماء الله تحقق پیدا کرد میشود نزدیک به خداوند مقرب الهی، وصاحب ولایت ولی الله میشود.
فرشتگان مظاهر اسماء الله هستند .
ارواح کملین ظهور اسماء هستند اسما برای تجلی براین وسائط عبور میکنند.
وَ بِأَسْمَائِکَ الَّتِی مَلَأَتْ أَرْکَانَ کُلِّ شَیْ‌ءٍ
تمام این عالم تجلی اسماء هستند
این مرور بر اطوار برای اجتماع ان چه از مقام جمعش تفصیل یافته، و برای اشهاد و اطلاع بر آن چه که وی بر ان خلیفه گردیده می باشد و به همین خاطر خلیفه و قطب نمی شود مگر پس از سفر سوم
سفر سوم را طی کند به خصوصیات انها اگاه میشود و به اقتضائات انها را میداند
خلیفه باید بر صفات مستخلف عنه باشد.
جناب ابن عربی : امام، بر تمام نفوس این عالم علم داردکه از غیب به شهادت می ایند و علم دارند به اسامی انان.
روایت موسی بن جعفر ع امام همه زبانها را میداند وگرنه چگونه حجت برآنان میشود
ازصفات امام اینست که نمیشود سوالی از امام بپرسی که بگوید نمیدانم
دو سر خط حلقهٔ هستی
به حقیقت به هم تو پیوستی
الحمدلله علی الولابه

دانلود فایل صوتی

۵/۵ - (۱ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.