۱۴۰۱-۹-۲۷ شرح عیون سعادت نفس جلسه ۳۱۲
بسم الله الرحمن الرحیم
یکشنبه ۱۴۰۱/۹/۲۷) درس عیون، جلسه ۳۱۲
موضوع: عین ۴۹ (سعادت نفس)
در مورد سعات آخروی،
چه کسی سعادتمند است در آخرت!!! در آخرت مردم به دو دسته تقسیم میشوند اول شقی، دوم سعید،
و اما آنها که سعید میشوند به دو دسته تقسیم میشوند اصحاب الیمین و وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ); أُولَئِک الْمُقَرَّبُونَ،
و خود مقربان سه تا مقام دارند، فَرَوۡحٞ وَرَیۡحَانٞ وَجَنَّتُ نَعِیمٖ. یکی روح دومی ریحان سومی جنت نعیم
شقی نیز دو دستهاند یکی غَیرِ المَغضُوبِ عَلَیهِم ودیگری الضَّالِّینَ،
چه کسانی شقی هستند و چه کسانی سعید هستند
اینجا در کلام ابن سینا اشاره میکند اگر کسی خطا کرد و خطاهای مرتکب شد این جز بدبختان نیست که حتماً طرف وارد جهنم شود
آیه قرآن، ص
وَقَالُوا مَا لَنَا لَا نَرَیٰ رِجَالًا کنَّا نَعُدُّهُم مِّنَ الْأَشْرَارِ
و (اهل دوزخ با یکدیگر) گویند: چه شده که ما مردانی را که از سفله و اشرار میشمردیم نمیبینیم؟(۶۲)
چه کسانی سعادتمند هستند در قیامت؟؟؟ بعضیها فکر میکند کسانی که اهل علم هستند سعادتمند هستند اینها هم هستند اما فقط به این نیست که طرف اهل علم باشد تا سعادتمند بشود. بلکه ممکن است چه بسا کسی که کار کوچکی انجام میدهد آن طرف سعادتمند میشود،
روایت است از مؤمنی کسی آب میگیرد برای وضو آن شخص سعادتمند میشود تا این اندازه اتصال برقرار میشود.
بعضیها هستند که تنگ نظر هستند و میگویند فقط ما میرویم بهشت بقیه اهل جهنم هستند مذهب خود را قائل هستند که بهشتی است بعضیها فقط دین خود را حق می بیندو غیر آن را جهنمی میدانند
اینکه حقانیت کدام دین درست است حرفیست اما هرکه به مذهب شیعه بود بهشت میرود معلوم نیست
چه بسا کسانی که در دین دیگر است وحقیقت اسلام به او نرسیده واهل نجات میشوند
روایت: الإمامُ علی علیه السلام: الإسلامُ هُو التَّسلیمُ، اسلام یعنی تسلیم بودن در برابر خدا
جناب حافظ،
ترسم که روزِ حشر عِنان بر عِنان رَوَد.
تسبیحِ شیخ و خرقهٔ رندِ شرابخوار
**
واعظان کائن جلوه در محراب و منبر میکنند.
چون به خلوت میروند آن کارِ دیگر میکنند
این یک پوسته ظاهری است که ما میبینیم حساب و کتاب آن طرف معلوم میشود
رحمتی و سعت کلشی ءرحمت خدا وسیع است، رحمت خدا را محدود نکن در حوزه خودتت. ـ
بحث ما، بحث نجات پیدا کردن است.
در آخرت سعادت یک نوع واحد نیست که هر کس این طور بود وارد بهشت میشود و اگر طرف خطا کرد این دیگر نجات یافتنی نیست. نخیر
حضرت مسیح علیه السلام در انجیل یک کلام دارد به این مضمون، آن زنی که برای گرسنگی فرزندش تن فروشی میکند با زنی که برای هوا و هوس شهوت زنا میکند فرق دارد.
نکته: تمام حرف این است که به ظاهر قضاوت نمیشود کرد که چه کسی میرود بهشت چه کسی میرود جهنم
آیه قرآن: وَقَالُوا مَا لَنَا لَا نَرَیٰ رِجَالًا کنَّا نَعُدُّهُم مِّنَ الْأَشْرَارِ،
ما آنها را اشرار حساب میکردیم و خودش را اخیار حساب میکرند حالا برعکس شده،
اولیا خدا در لباس اوباش هستند.
چه کسی نجات پیدا میکند و چه کسی هلاک میشود بنا نیست ما قضاوت کنیم در آن طرف معلوم میشود که چه کسی کدام طرفی است.
امام امیرالمؤمنین علی (ع) فرمودند:
خداوند سه چیز را در سه چیز مخفی نموده:
- رضای خود را در طاعتها پس هیچ عبادتی را کم نشمارید شاید همان مورد رضای خدا باشد
- غضبش را در گناهان پس هیچ گناهی را کوچک نشمارید شاید همان مورد غضب او باشد
- ولی و دوست خود را در میان بندگانش پس به هیچ بندهای بی اعتنایی نکنید شاید او ولی خدا باشد و شما نشناسیدش
هلاکت سرمدی یک نوعی از جهالت است هر نوع جهالتی هم نیست.
انواعی از رذالتها عذاب در بر دارد که در همه مردم نیست.
آن کسی که میگوید یک عده نجات پیدا میکند گوش مده اینطوری نیست رحمت خدا شمول دارد.
جناب ابن عربی میفرماید: مآل به رحمت است حتی کسانی که وارد جهنم میشوند بلاخره نجات پیدا میکنند چون بنا به رحمت است.
روایت در قیامت وقتی خداوند رحمت خود را بسط میدهد حتی شیطان هم طمع میکند به رحمت خداوند
((شرح عین ۴۹ در سعادت نفس))
این عین از آن عیون سعادت بخش در سعادت نفس است،
فارابی در مدینه فاضله به ایجاز و خوش فرمود که:
سعادت این است که نفس انسان از کمال وجود به جایی برسد….
تجرد از بدن پیدا کند و بتواند سیر کند و بعد بتواند به آن مقام دست پیدا کند.
یکی از راههای تجرد از بدن موقع خواب صاف بخوابید بعد از آن چشمهای خود را ببندید و ذکر بگویید که در این حالت قبل از خوابیدن گاهی سیر به شما دست میدهد و گاهی بعد از خواب رفتن سیر دست میدهد.
برهنه شدن از بدن منظور این بدن است وگرنه در هر عالم، نفس بدن مخصوص خودش را دارد.
حالا که تجرد پیدا کرد به همت خود تصرف میکند، کسانی که ملکوتی هستند قدرت دارند که بدون دست کاری انجام بدهند و….
نکته(تصرف امیرالمؤمنین در کندن درب قلعه خیبر در کجا بود؟؟؟
جایی که پای یهود وسط است در مقابله با یهود این کار را کرد خداوند در قرآن هیچ قومی را نام نبرده که از آن قوم بدگویی کند مگر یهود، حالا چرا از یهود خدا بدگویی کرده بخاطر اینکه اینها بد ذات هستند و در ژن آنها بدی است یهودیها میگویند و با افتخار ما مسیح را کشتیم.
رجوع به بحث
و نفس قوی را به این تعریف کردند که نفس وافی به صدور افعال عظیم و شدید در ابواب فراوان باشد
انسانها ظاهرشان مثل هم هستند و در باطنست که با هم متفاوت هستند
نفس وقتی قوت دارد فعلی او را از فعلی دیگر باز نمیدارد حواسش جوری متمرکز نمیشود که از جای دیگر غفلت کند
اینجا همین را میفرماید که نفوسی که ضعیفاند وقتی فکر میکند کار نمیتواند بکند وقتی کار میکند فکر نمیتواند بکند ووو
الحمدلله علی الولایه