۱۴۰۱-۸-۸ شرح عیون جلسه ۳۰۵
بسم الله الرحمن الرحیم
یک شنبه ۱۴۰۱/۸/۸-جلسه (۳۰۵) درس عیون مسائل نفس
موضوع: شرح عین ۴۸ در تطابق کونین
روایت از آقا موسی ابن جعفر ع فرمودند:
تا قبل از آمدن امام عصر عج یک نفر باید حکومت کند بر شما، پس اگر شخص عادلی حکومت میکند برای بقائش دعا کنید … و اگر ظالم باشد که انسان برای نابودیاش دعا میکند، در هر صورت خونریزی عذاب است دعا کنیم خداوند بر طرف کند
ذکر استغفار را داشته باشیم در توسلات و نماز شبهایمان (استغفرالله ربی واتوب الیه) ذکر استغفار خیلی گره گشا است یکی از اقسام عذاب این که انسانها به جان هم می افتند
آیه/ خداوند وقتی بخواهد شما را عذاب کند یا از بالای سر عذاب میفرستد یا…
سوره انعام
قُلۡ هُوَ ٱلۡقَادِرُ عَلَیٰٓ أَن یبۡعَثَ عَلَیۡکمۡ عَذَابٗا مِّن فَوۡقِکمۡ أَوۡ مِن تَحۡتِ أَرۡجُلِکمۡ أَوۡ یلۡبِسَکمۡ شِیعٗا وَیذِیقَ بَعۡضَکم بَأۡسَ بَعۡضٍ ٱنظُرۡ کیۡفَ نُصَرِّفُ ٱلۡأٓیٰتِ لَعَلَّهُمۡ یفۡقَهُونَ (۶۵)
بگو: او تواناست که از بالای سرتان یا از زیر پاهایتان عذابی بر شما برانگیزد، یا شما را گروه گروه و حزب حزب به جان هم اندازد، [تا وضعتان به اختلافات سنگین و کینههای سخت بیانجامد،] و مزهٔ تلخ جنگ و خونریزی را به هر گروه شما به وسیلهٔ گروه دیگر بچشاند؛ با تأمل بنگر چگونه آیات خود را به صورتهای گوناگون بیان میکنیم تا بفهمند
روایت داریم که امام صادق ع نشسته بودند عدهای از شیعیانشان دورشان ظاهراً مکه ایام حج بوده است شب آسمان صاف پر ستاره و اصحاب گفتند چقدر آقا جان آسمان پرستاره و ستارهها میدرخشند فرمودند: شما این جوری می گویید شما هم برای اهل آسمان میدرخشید … زمین ظلماتست غیر از مومنینی که در مسیر الی الله هستند که آنهانور زمیناند انسانی که دنبال حقیقت است و حقیقتاً به راستی دنبال علم و معرفت و حقیقت است برای اهل آسمان نور میدهد
آیا نمیداند آنکه خلق کرده است و او لطیف وخبیر است
چون علم مقدم بر خلقت است اصلاً خلقت ظهور علم است خلقت ظهور علم عنایی که شده این عالم و از همین معلوم میشود که هر موجودی حتی ذره نیز در طاعت ذاتی وی قرار دارد
یک وقتی بما گفته شد به این مضمون که ذرات اتمی که به حول محور اتم میچرخند یک نقطه مرکزی هست که چندتا ذره به گرد آن نقطه میچرخند که ابر اتمی را درست میکند که میشود اتم گفتند این ذرات در تحت ولایت الله میچرخند
اصلاً عالم ظهور علم الهی است
” یامن یری و لا یری”:
آنکه میبینید و دیده نمیشود است
هر ذره به اطاعت امر الهی میچرخد
همان ذرات اتمی بدور مرکز خودش به امر و اراده الهی است که میچرخد.
نظام عالم چرخ سیارات، به اذن خداوند میچرخند
مثلاً: آنانکه می گویند مسیح ع خدا است چقدر خدا را کوچک میکنند ظلم دارد میکند برای خداوند شریک قائل شدند
و این فعل خداوند است که داریم می گوییم این ذرات به اذن الهی میچرخند به اذن اللهاند.
” من عرف نفسه فقد عرف ربه”
کسی که خود را شناخت پروردگار خود را شناخته است به آن معرفت شهودی نائل بشود خدا را شناخته که من کیستم؟ شما از هر کسی بپرسید شما کیستید میگوید من منم در حالی که این جواب غلط است هیچ موجودی نمیتواند بگوید من منم چون خداوند است که میگوید: انی انا الله من منم
در تورات: در تکلم حضرت موسی ع با خداوند (I am I am) من منم
که ما در قرآن میخوانیم ” اننی انا الله” بدرستی که من منم الله هیچ موجودی خودش خودش نیست جز الله فقط خداوند است که خودش خودش است پس وقتی من خودم نیستم من چه کسی هستم؟ وقتی فهمیدید من چه کسی هستم آنوقت به معرفت پروردگارت نائل شدید آن موقعه ای که فهمیده شد خودت چه کسی هستی الآن فکر میکنی خودت خودتی در حالی که خودت خودت نیستی آنقدر فقیرید آنقدر هیچ ندارید
موجودات ممکنات آنقدر فقر شدید است آنقدر فقیر هستیم که حتی خودمان را هم نداریم خودمان خودمان نیستیم بعد این بشر ضعیف میآید ادعای خدایی میکند میگوید: من خدایم
کون و فساد: کون و فساد مربوط به عالم طبیعت است
کون: بوجود آمدن
فساد: نابودی
اصلاً کل عالم ماده روی کون و فساد میچرخد
یعنی اصلاً رسیدن به هر مرتبه بالاتر لازمهاش فساد مرتبه مادون است
مثال: برای صورت گل باید صورت غنچه فاسد بشود تا صورت گل پدیدار بشود.
معادن: این کون و فساد در معادن هم هست
و آن حفظ صورت است صورتی که در معادن حفظ میشود
چون بدن ما در عالم کون و فساد تا یک اندازهای حفظ میشود همانجوری که جمادات به حسب ظاهر صورتشان حفظ است در حالی که در حقیقت:
سوره نمل
وَتَرَی ٱلۡجِبَالَ تَحۡسَبُهَا جَامِدَهٗ وَهِی تَمُرُّ مَرَّ ٱلسَّحَابِ
و کوهها را میبینی [و] آنها را [در جای خود] بی حرکت میپنداری، در حالی که آنها مانند ابر گذر میکنند
و در ابنجا یکی یکی میگوید ما این خصوصیات را داریم:
ظاهراً گیاه احساس ندارد ووو نطق فکر استخراج و علوم و صنایع در حیوانات نیست ملائکه عصیان نمیکنند در آنچه خدا امرشان میکند یعنی آنچه امر میشوند اطاعت میکند در حالی که حیوانات این جوری نیستند مگر انسان بگیرد و رامش کند تا فرمان بر دارد اما انسان با عقلش مطیع است انسان الهی با عقلش مطیع امر است انسان فرشته خو، هر چه اطاعت بیشتر فرشته خویی شدیدتر است گوسفند نماد اطاعت است نه پای فرار دارد نه دندانی که بدرد تسلیم محض است لذا در داستان حضرت ابراهیم ع که در خواب دید حضرت اسماعیل را قربان میکند وووهردو تسلیم شدند خداوند برایشان قوچ فرستاد گوسفند چون نماد تسلیم است تسلیم محض انسان است
آقاجان فرمودند: انگار خداوند گوسفند را آفریده برای خوردن انسان
همه حیوانات از مگس و حشرات که ضعیفترند بگیر تا خود انسان آنچه را که به نفع خودش است جذب میکند و آنرا که به ضرر خودش است دفع میکند
در فطرت و سرشت همه حیوانات هست دفع ضرر برای قوه غضبیه است وجذب منفعت از قوه شهویه واین مبنایی برای برخی امور معرفتیست
این همه انبیاء و اولیاء آمدهاند و گفتند بعد از این دنیا عالم آخرتی هست طرف عاقل باشد بر اساس فطرت پرهیز میکند از گناه و میگوید شاید حساب و کتابی هست احتمالش هست که باشد که اینها راست گفته باشند این قاعده فطری است
سوره عنکبوت داستانهایی دارد چون انسانهایی هستند که عنکبوت صفت هستند
جناب: حافظ
«حافظا می خور و رندی کن و خوش باش
ولی دام تزویر مکن چون دگران قرآن را»
آقاجان: آقا امیرالمؤمنین ع نفرین کرده است کسی که از لباس دین بخواهد برای دنیا استفاده کند
ابنها همان عنکبوت مقدس هستند هر کسی در امام زادهای در هر مکان مقدس از هر چیز مقدس برای دنیای خودش استفاده کند از اعتقادات مردم برای جیب خودش میشود عنکبوت مقدس
این صفات در انسان هست
امام صادق ع فرمودهاند:
حیوانات از روی تمثلات صفات انسانی بوجود آمدهاند انسانها هر کدام یک شکلی دارند یکی شکل موش یا طاووس یا الاغ بعد بعضیها چندتا را با هم دارند و وو
روایت: پیامبر اکرم ص فرمودند: از امت من محشور میشوند که بوزینه و خوک در مقابل انها زیبا هستند.
استادمثل زنبور عسل است هم در مهندسی.. هم چون عسل اسرار ولایت است
سوره نحل
وَأَوۡحَیٰ رَبُّک إِلَی ٱلنَّحۡلِ أَنِ ٱتَّخِذِی مِنَ ٱلۡجِبَالِ بُیوتٗا وَمِنَ ٱلشَّجَرِ وَمِمَّا یعۡرِشُونَ (۶۸)
و پروردگارت به زنبور عسل الهام کرد که: از کوهها و درختان و آنچه [از دار بست هایی] که [مردم] بر میافرازند، برای خود خانههایی برگیر
روایت: امام صادق ع یا امام باقر ع فرمودند: مراد از زنبور عسل ما اهل بیت هستیم که پروردگار ما به ما وحی کرد که اسرار خودتان را در قلوب شیعیانمان قرار دهیم و شجر، نساء مؤمنات زنان مؤمنه هستند در دل اینها قرار بدهید. چرا شجر را تعبیر فرمود به زنان مؤمنات؟ چون درخت متکثر است یک تنه دارد و شاخهها زن اولاد میآورد تکثر برای زن است و کوه مؤمن است جبل راسخ
به زنبور عسل میگوید:
از تمام ثمرات بخور -امام همه علوم را دارد و عسل شفا است
در قرآن عسل را میگوید شفاء است
دوا نمیگوید دوا را طرف میخورد که شفا یابد خیلی عجیب است.
ضعیف مثل عنکبوت:
سوره عنکبوت
مَثَلُ ٱلَّذِینَ ٱتَّخَذُواْ مِن دُونِ ٱللَّهِ أَوۡلِیآءَ کمَثَلِ ٱلۡعَنکبُوتِ ٱتَّخَذَتۡ بَیۡتٗا وَإِنَّ أَوۡهَنَ ٱلۡبُیوتِ لَبَیۡتُ ٱلۡعَنکبُوتِ لَوۡ کانُواْ یعۡلَمُونَ (۴۱)
داستان کسانی که به جای خدا سرپرستانی گرفتهاند، مانند داستان عنکبوت است که خانهای [بی دیوار، بی سقف و بی حفاظ] برای خود بنا کرده باشد، و بی تردید سستترین خانهها خانهٔ عنکبوت است، اگر [به این واقعیت] معرفت و شناخت داشتند [بتها را سرپرستان خود نمیگرفتند]
عنکبوت در خانهها خانه میسازد پس اگر پاک نکنید همه خانه را میگیرد
در روایات به عایشه تعبیر شده است….
اینها صفاتی است که در حیوانات است و اینها صفاتش در انسان است و در انسان هم موجود است
خلاصه: هر موجودی در انسان نظیری دارد و وی را خاصیتی مشارک با انسان است.
الحمدلله علی الولایه