ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۱-۴-۴ شرح عیون عین ۴۷ جلسه ۲۹۶

بسم الله الرحمن الرحیم

شنبه ۱۴۰۱/۴/۴) جلسه ۲۹۶

موضوع: عین ۴۷ در این که نفس عاقله غالباً در اربعین پدید می اید.

شیخ رییس در شرایط شیر دهنده گوید

” اما در اخلاقش این که خوش خلق و پسندیده باشد، به کندی انفعالهای نفسانی بد از قبیل خشم و غم و ترس و غیر آن بپذیرد، زیرا همه اینها از بین برنده مزاجند، و گاه به شیر دادن سرایت می‌کنند، و به همین خاطر رسول خدا ص از زنان شیرده دیوانه نهی فرموده

اقاجان فرمودند تا یکسال جز شیر مادر به بچه چیزی ندهید.

شیخ اکبر در فص محمدی فصوص الحکم….. که خلاصه آن این است که(هریک از پدر و مادر به ویژه مادر در نفخ دخالت دارد، زیرا نفخ از آندو به جنین می‌رسد، مثل ابی که از آسمان نازل می‌شود و به رنگ زمین و اوصاف آن از قبیل مجاری و دره‌ها و غیر انها در می اید.

شیخ رییس در فصل اول از مقاله دوم نفس شفا در تحقیق قوای منسوب به نفس نباتی فرمود.

اما قوه مولده دو کار دارد:

اول: خلق کردن بذرها و شکل دهی و نقشان

دوم: دراستحاله به اجزای آن صورش را.

قوه نباتی چطور رشد می‌کند ویا اشکال درختان ووووو قوه مولده این کار را می‌کند ولی خودش هم هیچ کاره است.

باید پی به این برده شود در این عالم هیچ کس کاره‌ای نیست بلکه تحت تدبیر متفرد به جبروت است

صاحب اسفار فرمود: واشد باطنی (رشد باطنی)

خدای تعالی فرمود: یوسف

وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ آتَیْنَاهُ حُکْمًا وَعِلْمًا وَکَذَٰلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ

و هنگامى که رسید نیروهاى خود را (جوانى خود را) دادیمش فرمانروایى و دانش را و بدینسان پاداش دهیم نیکوکاران (۲۲) در مورد حضرت یوسف ع است

ودر آیه بعد فرمود: القصص

وَلَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَاسْتَوَىٰ آتَیْنَاهُ حُکْمًا وَعِلْمًا وَکَذَٰلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ

و هنگامى که رسید نیروى خود را و استوار شد ارزانى داشتیمش حکم و دانش را و بدینسان پاداش دهیم به نکوکاران (۱۴) در مورد حضرت موسی ع است.

روایت: فرشتگانی هستند که خبر از عالم و آدم ندارند و فقط ذکر انها لعن بر غاصبان حق علی بن ابی طالب است.

سؤال می‌شود وقتی از عالم و آدم بی خبر هستند چطور لعن می‌کنند غاصبان را؟ می‌فرماید به الهام الهی می‌دانند.

سخن در وصف عالین، خدای جل و علا فرمود:

ص

أَسْتَکْبَرْتَ ام کنت من العالین

نکته (در وصف عالین فرشتگانی هستند که چنان مجذوب جلال الهی هستند که دچار هیمان اند ومامور به سجده بر آدم نشدند

این که آخوند فرمود: جنین انسانی نبات بالفعل و حیوان بالقوه است و نه بالفعل…

و شخص در این هنگام، بالفعل حیوان بشری است و بالقوه انسان نفسانی است…. پس وی در این مرتبه بالفعل انسان نفسانی و انسان ملکی و یا شیطانی بالقوه است….

مریم

فَوَرَبِّکَ لَنَحْشُرَنَّهُمْ وَالشَّیَاطِینَ ثُمَّ لَنُحْضِرَنَّهُمْ حَوْلَ جَهَنَّمَ جِثِیًّا

سوگند به پروردگار تو هر آینه گردآوریمشان البته با شیاطین پس احضارشان کنیم البته پیرامون دوزخ بر زانو نشستگان (۶۸)

بستگی دارد با چه کسی حشر و نشر پیدا می‌کند و با او محشور می‌شود شیطان و یا فرشته…

نفس یک چیز واحد نیست مراتب را طی می‌کند و قوت می‌گیرد تا بشود فرشته یا بشود شیطان

اربعین کلیمی

خدای تعالی در کتاب خود به اجمال فرمود: و اذ واعدنا موسی اربعین لیله) یعنی با موسی در چهل شب وعده گذاشتیم.

نکته چرا ۳۰ شب وعده گذاشتیم و با ۱۰ شب تمام کردیم و درست اختلاف در این ۱۰ شب پیش آمد وسامری گمراهی پدید آورد

بعد از ۳۰ روز سامری گوساله را …. و گفت موسی مرده و این هم خدای موسی است.

حالا چرا ۳۰ شب و ۱۰ شب

۳۰ شب مربوط به نبوت اوست و ارتباط به خلق دارد

و ۱۰ شب مربوط به ولایت اوست و به امت گفته نشد چون مخصوص ایشان بود و درست در این ۱۰ شب اختلاف افتاد.

نکته دیگر

چرا حضرت موسی از خدا تقاضای رویت کرد؟ انبیاء علومشان وحیانی است، و او در وحی خود مشاهده می‌کند که اصلاً خداوند قابل رویت نیست.

روایت: نوری که تجلی کرد در کوه طور نور یکی از شیعیان کروبی امیرالمؤمنین ع است، که به اندازه سر سوزن نور او بتابد کفایت می‌کند برای زمین.

روایت: نور رسول الله و امیرالمؤمنین ع بود تنزل کرد و تجلی کردو حضرت موسی بیهوش شد.

نکته (اینجا چه چیزی به حضرت موسی داده شده؟ تورات بود فرمود فخذها بقوه.. و چون تورات تحریف شد خداوند تورات صحیح را دوباره به حضرت یحیی داد

یَا یَحْیَىٰ خُذِ الْکِتَابَ بِقُوَّهٍ ۖ وَآتَیْنَاهُ الْحُکْمَ صَبِیًّا

ادامه آیه …. سخن حق- سبحانه- ثلاثین لیله” یعنی شهر ذی قعده و قول وی ” اتممناها بعشر ” مراد دهه نخست ذی الحجه (فتم میقات ربه اربعین لیله) اربعین کلیمی ماه ذی القعده است ودهه اول ذی الحجه

الحمدلله علی الولایه

دانلود فایل صوتی

۵/۵ - (۱ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.