۱۴۰۱-۱۱-۴ فص فاطمیه لیله القدر جلسه ۹۶
بسم الله الرحمن الرحیم
سه شنبه، ۱۴۰۱/۱۱/۴ )) درس فص فاطمیه (ع) جلسه ۹۶
موضوع: فاطمه، لیله القدر
شرح: در این مرصد اسنی و موضوع سامی و نامی که علق نفیسی و زین و ثمین است در مصنفاتم مکرر بحث شده است……
شرح)*-مرصد اسنی: از رصد کردن گرفته شده است
کمین گاه است جایی که طرف مینشیند دشمن یا چیزی را مراقبت کند آن موضع هر چه بالاتر باشد دید انسان بیشتر است و آن بالاترین افق نگاه است.
*-سامی و نامی: یعنی بلند، خود سما به معنای جای بلند – یعنی در این موضوع بلند مطلب خیلی بلند است سامی ونامی چیزی که خیلی رشد یافته است.
*-علق: در عربی به معانی زیادی گفته میشود به شمشیر، به سپر و جامعه نیکو و شراب کهنه تعبیر میشود خیلی معانی دارد گرانبها، خود نفیس هم به معنی نیکو است
به غایت نیکو که علق نفیس و زین یعنی وزن دارد- ثمین: از ثمن میآید
*- بهاء: چیزی که ثمین است بهاء و قیمت دار است گرانبها است.
آقاجان چقدر دارد تعریف میکند از این مطلبی که این جا گفته میشود.
️نکته نخستین «هزار و یک نکته»
در این موضوع شریف است؛ و به خصوص در کتاب نمونه «انسان و قرآن» در این امر مبرم به تفصیل بحث کردهام؛ و وجیزه ای در این موضوع نوشتهام که یکی از رسائل «ده رساله فارسی» واین متمسک چنگ زده به دامن ولایت است؛ علاوه این که همین وجیزه، کلمه ۲۷۵ «هزار و یک کلمه» شده است:
«این کلمه رسالهای است بدین موضوع:
سیده نساء عالمین حضرت فاطمه علیهاالسلام لیله القدر و یوم الله است»؛ و نیز در بند هفدهم «دفتر دل» (دیوان- ص ۳۶۲)
️حدیث فرات کوفی را از امام ملک و ملکوت جعفر صادق آل محمد علیهم السلام که فرمود:
«من عرف فاطمه حق معرفتها فقد ادرک لیله القدر»
به تفصیل به نظم درآورده است.
️ صدیقه الطاهره س لیله القدر است
شب قدر یکی از شبها است و این لیله القدر یک حقیقتی دارد و حقیقتش میشود صدیقه الطاهره س میشود امام ع انسان کامل لیله القدر-است
️امر مبرم یعنی پا فشاری شده و خیلی پا فشاری کردهایم در این موضوع که خیلی مهم است و خود مبرم از لغاتی است که در لیله القدر
بکار رفته درشب ۱۹- ۲۱- ۲۳- در روایات لیله القدر هم امر بکار رفته هم مبرم یعنی کلماتی که آقاجان اینجا بکار بردند مربوط به بحث است
️حضرت صدیقه الطاهره س هم لیله القدر است و هم یوم الله است.
هرکس که بشناسد فاطمه را به حق معرفتش آنچنان که باید او را بشناسد بدرستی که لیله القدر را درک کرده است
و این حق معرفت منظور معرفت شناسنامهای نباشد آن مقام ایشان را معرفت پیدا کند به همان اندازه به لیله القدر علم پیدا کرده است.
نکته: در احادیثی که آقاجان در کتابهایشان آوردند دقت کنید چون ایشان جوامع روایی شیعه و سنی را زیر و رو کرده و باید دقت کرد و فرق میکند با احادیث دیگر!
دفتر دل ” (دیوان – ص ۳۶۲) حدیث فرات کوفی را از امام ملک وملکوت جعفر صادق آل محمد علیهم السلام که فرمود: “من عرف فاطمه حق معرفتها فقد ادرک لیله القدر “به تفصیل به نظم در آورده است:
(تبرک از حدیث لیله القدر
بجویم تا گشاید مر تو را صدر)
شرح) سینهات گشاده بشود. علوم به انسان شرح صدر میدهد، فهم حقایق به انسان شرح صدر میدهد
(حدیثی کان تو را آب حیاتست
برایت نقل آن اینجا براتست)
– حدیثی که مثل آب زندگی است یعنی با این حدیث حیات معنوی پیدا میکنی
امام صادق ع فرمودند:
آقا امیرالمومنان ع ۲۴ کلمه فرمودهاند که وزن هر کدام از آسمان و زمین سنگینتر است.
(به تفسیر فرات کوفی ای دوست
نظر کن تا در آری مغز از پوست)
(امام صادق آن قرآن ناطق
یکی تفسیر همچون صبح صادق)
– نکته: حدیثی که اینجا امام صادق ع عنوان میکنند در کتاب تفسیر تأویل الآیات هست از امام باقر ع روایتی که به همین مضمون هست یک مقدار مختصرتر از این است که صدیقه الطاهره س لیله القدر است تفسیری که مثل صبح درخشان است
(بفرموده است و بشنو ای دل آگاه
که لیله فاطمه ست و قدر الله)
جناب مولانا گوید
انصتوا را گوش کن خاموش باش.
چون زبان حق نگشتی گوش باش.
– گوش خدا باش، گوش باش
هنگامی که قرآن قرائت میشود سکوت کنید
الأعراف
وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا له وانصتوا …
– بعضیها زبان حق هستند رسول الله ص زبان حق است لذا میگوید قل قل بگو بگو چون رسول الله ص زبان خدا است در قرآن گوش فراخ و شنوای عمیق تعبیر شده به امیرالمؤمنین ع تعیها اذن واعیه هیچ کس مثل امیرالمؤمنین ع گوش نمیگرفت که این جا امر به بشنوای دل آگاه است
که لیله فاطمه، قدر الله است
لیله القدر میشود فاطمه الله
لیله القدر یعنی لیله خدا قدر الله است، لیله خدا، شب خدا میشود فاطمه خدا
(چو عرفانش بحق گردید حاصل
به ادراک شب قدرید نائل)
– معرفتی به حق نائل شد، به ادراک شب قدر نائل شدی
نکته: لغت عرفان از معرفت میآید شناخت می دانیم عرفان که به معنی شناخت است با علم تفاوت دارد حالا چه تفاوتهایی دارد اما بعضی از اهل لغت در مورد عرفان گفتند از عَرف به معنی بو گرفته شده که در قدیم افرادی بودند که عرِاف بودند یعنی از بو خیلی چیزها را متوجه میشدند مثلاً زمین را میبوییدند میگفتند کاروانی این طرف میآید و می گویند عرفان از این گرفته شده است
معرفت آن شناختی است که غیر از علم است آن هم علم است اما یک چیز خاص است
(دگر این شهر نی ظرف زمانست
که مؤمن رمزی از معنی آنست)
– این ماه ظرف زمانی نیست وقتی میگوید
لیله فاطمه است دیگر زمانی نیست
پس آن شهر و ماه هم دیگه ماه زمانی نیست
در تعبیرش لیله القدر یک شبی است به حسب ظاهر اما یک حقیقتی دارد و آن حقیقت فاطمه الزهرا س است پس آن ” لَیلَهُ الْقَدْرِ خَیرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ” شب قدر بهتر از هزار ماه است ما باید دوتا چیز را با هم مقایسه کنیم که از یک جنس است مثلاً فاطمه زهراس مقایسه شود با آن که مؤمن است ” خَیرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ” از هزار مؤمن بالاتر است ” وَکلُّ شَیءٍ عِندَهُ بِمِقْدَارٍ” – هر چیزی در نزد خداوند مقدار دارد و مقدار عدد است
حالا یا چند تا یا وزن است چند کیلو یا مثلاً چند متر و متراژ است یا در زمان است چند ماه است ، در روایات میخوانید که کسی سلام کند ۷۰ تا ثواب دارد ۷۰ تا دانه یعنی این سلام آنطرف به عدد ۷۰ -ثواب دارد چون هر چیزی در نزد خدا مقدار دارد خیلی چیزها به تعداد گفته شده است
خب حالا ثواب چیست؟ باید آنطرف بروید ببینید چیست. یکسری چیزها را انسان باید برود آنطرف ببیند، بفهمد.
اعمال ما آنطرف مقدار دارند و یک موقع هست با زمان حساب میشود…
مؤمنین با هم متفاوتند درجاتشان متفاوت است
در بحث یوم الله کسی هست هزار سال دارد
یا ۵۰ هزار سال دارد مؤمن کامل – یعنی آن مقداری که پر میکند
بعضی از علوم و معارفاند که در جان وقتی مینشیند انسان را مثلاً سیصد سال راه میبرند. این را گفتیم برای اینکه گفتیم مؤمن یک ماه است یعنی چی یا ماه مؤمن است یعنی فاطمه الزهرا لیله ایست که بهتر از هزار ماه یعنی بهتر از هزار مؤمن است چون خودش ام المومنین است.
(ملائک آن گروه مؤمنیناند
که اسرار الهی را امیناند)
️ملائکه آن مومنانی هستند که علم اهل بیت را در تملک دارند- فرشتگان موجوداتی هستند که علومی دارند مؤمن زمینی هم فرشته ایست که دارد روی زمین راه میرود که علوم الهی دارد علوم ولایی را دارد.
روایت: امام صادق ع فرمودند: هر زن مؤمنهای یک حوریه بهشتی است هر مرد مؤمن ملکی است فرشتهای عبادالرحمن که بروی زمین راه میروند چون عباد الرحمن فرشتگانند که اسرار الهی در سینه آنها هست.
(مر آنان را بود روح مؤید
که باشد مالک علم محمد (ص)
– روحی تأیید کننده
اشاره به آیه قرآن دارد که:
“کتَبَ فِی قُلُوبِهِمُ الْإِیمَانَ وَأَیدَهُم بِرُوحٍ مّنه”
میفرماید آن روح الایمان حضرت صدیقه الطاهره س است که تأیید کننده مومنان است. آن روح القدس روح حضرت صدیقه الطاهره س است
(مراد روح هم که روح قدسی است
جناب فاطمه حورای انسی است)
– مراد از آن روح القدس حورای انسیه است صدیقه الطاهره س یعنی حوریهای که اینجا بصورت انسان در آمده است
(بود آن لیله پر ارج و پر اجر
سلام هی حتی مطلع الفجر)
– وجودش سلامت، سلم، اسلام است
(بود این مطلع الفجر ممجد
ظهور قائم آل محمد (ص)
– آن لیله رسید به روز به یوم که یوم الله میشود که ظهور آن یوم الله باز در این عالم میشود ظهور حضرت بقیه الله عج که ظاهر میشوند آن روز الهی آن بروز حقایق است
وَعَلَامَاتٍ وَبِالنَّجْمِ هُمْ یهْتَدُونَ
یک عدهای با ستاره هدایت میشوند یعنی آنکسانی که در ظلمات راه پیدا میکنند بوسیله نور اهل بیت.
(نزول یازده قرآن ناطق
در آن یک لیله القدر است صادق)
چون مادر ائمه است میگوید یازده قرآن ناطق از این قرآن ناطق
اینجا تفسیر ” إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِی لَیلَهِ الْقَدْرِ” بود
از اینجا: تفسیر إِنَّا أَعْطَینَاک الْکوْثَرَ
– میخواهد تفسیرش را بگوید که لیله القدر فاطمه الزهرا س است و کوثر هم صدیقه الطاهره س است فرمود عطا کردیم نگفت عطا میکنیم یعنی قبلاً بتو دادیم نه اینکه رفتی بهشت
” انا اعطیناک ” فعل ماضی است و آن کوثر نهری در بهشت است که جمیع چشمههای بهشت از این کوثر است.
روایت: کوثر در همین دنیا است وجود امام ع است
جمیع چشمههای بهشت از این حوض کوثر است
از این نهر کوثر است حالا آن نهرهایی که در بهشت جاری هستند چه چیز هستند که از این منبعث میشوند؟
حدیث رسول خدا ص فرمودند:
《انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا ابداً: کتاب الله فیهالهدی والنور حبل ممدود من السماء الی الارض وعترتی اهل بیتی وان اللطیف الخبیر قد اخبرنیانهما لن یفترقا حتی یردا علی الحوض وانظروا کیف تخلفونی فیهما
«من در میان شما دو چیز گرانبها یا دو خلیفه، جانشین میگذارم یکی کتاب الله و اهل بیتی ، بهترین حدیث برای اثبات ولایت ائمه است که شیعه وسنی به تواتر نقل کردهاند که اگر به آنان چنگ زنید گمراه نخواهید شد قرآن و عترت اینها هرگز از هم جدا نمیشوند پس نمیشود یک زمانی قران باشد و امام ع نباشد و خود این دلیل که امام ع در هر عصری هست تا در حوض کوثر به من بپیوندند آنجا تلاقی نبوت با قرآن و ولایت است اینها یکی هستند لذا نبی اکرم ص فرمودند:
من کنت مولاه فهذا علی مولا هر کس من مولای او هستم این علی مولای اوست
انهار بهشت که در قرآن آمده است کوثر خاص رسول الله صلی الله علیه و آله است. نهر خاص رسول الله ص کوثر است. و آن مبداء تمام نهرهایی که در بهشت هست هر نهری علومی میدهند به نوشندگانش جداگانه این نیست که فقط مزهاش فرق داشته باشد هر کدام خاص گروهی با کلاسهای متفاوت است
کوثر نهر خاص رسول الله ص است
و ساقی کوثر امیرالمؤمنین ع است و جالب است
در روایات اهل سنت آمده است
روایت: رسول خدا ص فرمودند:
کنار حوض کوثر اصحاب من میآیند که آنها را میبرند طرف آتش میگویم اینها اصحاب مناند میفرماید تو نمیدانی که بعد از تو چه بدعتها کردند چه ظلمها کردند یعنی از حوض کوثر به اصحاب نمیدهد. آن کوثری که فرمود صدیقه الطاهره س است که همه علوم درش جمع است و حقایق در او جمع است این کهام المومنین است این نیست که مقام اعتباری باشد بلکه از او تراوش میکند علوم به فرزندان معنویش که مؤمنین باشند یعنی هرچی مومنان دارند از مادرشان است.
در نهرهای قرآن دقت کنید انهار جاریه قرآن
” جَنَّاتٌ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ”
بهشتهایی که از زیر آن نهرهایی جاریست
یک وقتی در حرم امام هشتم ع آیهای روی دیوار نوشته شده بود میخواندم یک مرتبه این معنا باز شد که جنات آن پوشیدگیها است که از زیر آن علومی جاری است و یک معنایش قرآن و آیات آنست که از ذیل آنها چه علومی میتراود برای کسی به حقیقت آن آیه برسد و همه اینها جمع است در صدیقه الطاهره س که انهار از ذیلش جاریست
️روایتی هست که خیلی زیبا و دلنشین است رسول خدا ص فرمود: من را در بهشتها جنات سیر دادند ودر آن نهرهایی مشاهده کردم دیدم چهار نهر درش جاری است نهر آب و شیر و شراب و عسل که در بهشت جاری است گفتم اینها کجا میریزند؟ گفته شد در کوثر گفتم مبدأ ء اینها کجا است؟ جبراییل گفت نمیدانم (یعنی از علومی که فوق جبراییلی است)
ولی تو از خدا بخواه که به تو تعلیم کند یا نشانت دهد از خداوند خواستم ملکی بر من نازل شد مرا برد به جایی که در آن قبهای بود از در سفید بود بقدری عظیم که اگر همه خلائق بروی او جمع شوند مثل گنجشکی که بروی کوهی نشسته باشد دیدم این نهرها از زیر این گنبدو قبه بیرون میآید خواستم وارد شوم دیدم درش بسته است و از یاقوت سرخ بود و خواستم برگردم فرشته گفت کلیدی دارد برنگرد گفتم کلیدش چیست؟ گفت بسم الله الرحمن الرحیم، بسم الله الرحمن الرحیم که گفتم در گشوده شد داخل شدم چهار ستون دیدم که روی یکی نوشته بود بسم و نهر آب از” میم” بسم جاری است و الله نهر شیر از ” ها “الله جاری است و شراب از ” میم” الرحمن جاری است ونهر عسل از ” میم ” رحیم جاری است بعد خداوند فرمود: هر کدام از امت تو که بسم الله الرحمن الرحیم را با اخلاص بگوید اجری دارد وچه!….
پس تمام علوم که از این نهرها جاری است برمی گردد به بسم الله الرحمن الرحیم
آقاجان شعری دارند که:
(بسم الله که مبدء کائناته
بسم الله که سرچشمه حیاته
بسم الله که کلید مشکلاته
بسم الله که شافع عرصاته)
بسم الله الرحمن الرحیم استکه از آنجا ریزش میکنند اصل علوم.
تمام علوم و معارف الهی در وجود صدیقه الطاهره س است آن باطن صدیقه الطاهره س است
اگر به کسی میرسد از ایشان است چون ام المومنین است
🌷بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ (۱)
إِنَّا أَعْطَینَاک الْکوْثَرَ ﴿۲﴾
ما تو را [چشمه] کوثر دادیم (۲)
فَصَلِّ لِرَبِّک وَانْحَرْ ﴿۳﴾
پس برای پروردگارت نماز گزار و قربانی کن (۳)
إِنَّ شَانِئَک هُوَ الْأَبْتَرُ ﴿۴﴾
دشمنت خود بی تبار خواهد بود (۴)
– بد گوی تو بی دنباله است آنهایند که هیچ ندارند تو همه چیز داری.
فاطمه معصومه علیهاالسلام آن کوثری است که همه انهار علوم و معارف از آن کوثر جاری است. از واقعه جان گداز کربلا فقط آدم اهل البیت یعنی حضرت امام زین العابدین علیه السلام باقی مانده است، و فرزندش امام محمد باقر العلوم علیه السلام در واقعه کربلا حضور داشت و در آن وقت چهار سال از سن مبارکش گذشته بود
تمام نسل علی ع کشته شدند ۱۸ نفر
از بنی هاشم در کربلا کشته شدند. اما شجره ولایت عالم را گرفته.
الحمدلله علی الولایه