ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۰-۵-۴ فص فاطمیه جلسه ۵۸

بسم الله الرحمن الرحیم

دوشنبه ۱۴۰۰/۵/۴/درس فصوص
موضوع: بحث بقیه الله
باقیات و صالحات یک معنای ان زنان عالمه و صالحه هستند و یک معنای ان کارهای که انسان انجام می دهد بعد از مردن به او واصل میشود.
الکهف
الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِینَهُ الْحَیَاهِ الدُّنْیَا وَالْبَاقِیَاتُ الصَّالِحَاتُ خَیْرٌ عِندَ رَبِّکَ ثَوَابًا وَخَیْرٌ أَمَلًا
ﻣﺎﻝ ﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻥ ، ﺁﺭﺍﻳﺶ ﻭ ﺯﻳﻮﺭ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺩﻧﻴﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ ، ﻭﻟﻲ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﭘﺎﻳﺪﺍﺭ ﻧﺰﺩ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺕ ﺍﺯ ﺟﻬﺖ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺑﻬﺘﺮ ﻭ ﺍﺯ ﻟﺤﺎﻅ ﺍﻣﻴﺪ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻧﻴﻜﻮﺗﺮ ﺍﺳﺖ .(۴۶)

الشعراء
یَوْمَ لَا یَنفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ
ﺭﻭﺯﻱ ﻛﻪ ﻫﻴﭻ ﻣﺎﻝ ﻭ ﺍﻭﻟﺎﺩﻱ ﺳﻮﺩ ﻧﻤﻰ ﺩﻫﺪ ،(٨٨)
مال و پسران زینت دنیا هستند و زنان عالمه و صالحه بهتر هستند در نزد پروردگار تو.
اینها به درد اخرت تو میخورد.
ایه قران
الشعراء
إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ
ﻣﮕﺮ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺩﻟﻲ ﺳﺎﻟﻢ [ ﺍﺯ ﺭﺫﺍﻳﻞ ﻭﺧﺒﺎﻳﺚ] ﺑﻪ ﭘﻴﺸﮕﺎﻩ ﺧﺪﺍ ﺑﻴﺎﻭﺭﺩ ،(٨٩)
روایت است که باقیات و صالحات مادران ائمه هستند.
روایت، شیطان از شنیدن اذان فرار میکند

جناب ابن عربی ، در مورد اینکه شیطان ازشنیدن اذان فرار میکند می فرماید روایت داریم ، وقتی کسی اذان می گوید هر تر و خشکی که صدای او را می شنود در قیامت شهادت می دهند بنفع او لذا شیطان چون میخواهد شهادت ندهد فرار میکند .
امام عسگری ع می فرماید، ما حجت های خدا بر خلق هستیم و مادر ما فاطمه حجت بر ما است.
اقاجان می فرماید ، امام عسگری ع هر وقت میخواستند صحبت کند این عبارت را می گفتند
《 نحن حجج الله علی خلقه ، وجدتنا فاطمه حجه علینا》
شهادت به عصمت الله الکبری … در فصول اذان و اقامه به وزان شهادت امیرالمومنین علی ع است.
شهادت به امیرالمومنین ع در اذان و اقامه جزو فصول اذان نیست ولی تبرکا میگویم اینجا هم همین کار را انجام میدهیم
اگر شهادت به ولایت امیرالمومنین ع بدعت نیست این هم بدعت نیست .

بسم الله الرحمن الرحیم
اقرار به ولایت امیرالمومنین و شهادت به ان جزو ایمان است و جایز در اذان است .
ترمذی روایت کرده است از ام سلمه همسر رسول الله
که اقا رسول الله فرموده و خیلی هم تکرار کرده علی را هیچ منافقی دوست نمیدارد و هیچ مومنی دشمن نمیدارد.
پس کسی که علی را دوست بدارد مومن است، و این معنی حرفی است که میگوید ولایت علی جزیی از ایمان است،
و محبوبترین خلق بعد از رسول الله نزد خداوند امیرالمومنین ع است .
وحالا می فرماید جایز است در اذان…
این شهادت به ولایت ایشان کلمه حق است.

فقها اهل سنت بر جواز تکلم‌ در اذان متفق هستند، کسی که دارد اذان میگوید وسط ان حرف بزنی باطل نمیشود و اشکال ندارد
چون وسط اذان و اقامه صحبت کردن باطل نمیکند پس شهادت به ولایت امیرالمومنین ع باطل نمیکند اذان را
حالا کسی از روی عمد و بغص ترک کند از ایمان خارج است ، نه از اسلام .
بخاطر اینکه جزو اذان و اقامه نیست ترک کند اشگال ندارد.

شهادت به رسالت رسول الله، شهادت به تمام چیزی است که رسول الله اورده است و ولایت امیرالمومنین ع جزو ان است.
همانطور که در اذان و غیره صلوات بر رسول الله می فرستیم با اینکه صلوات جزو اذان نیست
إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ ۚ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا
شهادت به ولایت امیرالمومنین ع هم همینطور مثل صلوات به رسول الله است ،
و در اذان و اقامه شهادت به ولایت امیرالمومنین ع ترک نشود بهتر است
الحمدلله علی الولایه

دانلود فایل صوتی

۵/۵ - (۱ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.