ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۰-۳-۳ فص فاطمیه جلسه ۵۳

بسم الله الرحمن الرحیم
دوشنبه ۱۴۰۰/۲/۳
درس فصوص ، فص فاطمیه
موضوع:

اسامی  پنج تن از اسماء خداوند مشتق شده

ائمه اطهار و امامان مظاهر عقل کل هستند.
عقول بقیه ناس در مقابل امام:
روایت است خداوند  عقل را ده قسمت کرد و یک قسمت را بین همه تقسیم کرد و ۹ قسمت ان را داد به امام ،
جناب ابن عربی بحثی دارد در مورد رمز داشتن احادیث، پیامبر ،
پیامبر به زبان عام صحبت می کند اگر چه رموزات را بیان می کند چون می داند خواص ان اسرار را برداشت می کنند ولی اگر به زبان خواص بیان کند مردم عام نمی فهمند.
روایت داریم هرچه می خواهید بخوانید بسم الله الرحمن الرحیم بگویید حتی شعر ،
▪︎☆در مدح حضرت عصمه الله الکبری فاطمه بنت رسول الله، ☆▪︎
“”””””فی مدیحه الزهرا ءعلیهاالسلام”””””””
▪︎چیست ان کوکب که رشک بیضه ی بیضا بود….‌
(بیضه ی بیضا یعنی خورشید است)
ان کوکب چیست که خورشید به ان حسادت میکند .
(غرا معنای روشنی و سفیدی است )
غره غرا ان نقطه نورانی است.
پس خورشید یک نقطه نورانی است دربرابر ایشان.
▪︎طلعت زیبای او پنهان ز چشم و خلق را ….
(طلعت ان چهره زیبا پنهان است که دیگران ادراک نمی کنند)
جناب ابن عربی”باسمه النور وقع الادراک: به اسم النور الهی ، ادراک واقع میشود،
دیدن و شنیدن و هرچه شما ادراک می کنید به اسم النور الهی است،
▪︎ آفتاب آفتاب است و طلوع اوبسی…..
افتاب باعث نورانیت است ،
در میان اسماء الله ، یکی از اسماء یا منورالنور است، ای نورانی کننده نور، که این بیت اشاره به ان اسم دارد،
۹ گنبد مینا اشاره به گنبد اسمان است و بیت اشاره به تقدم خلقت نورانی اهلبیت بر عوالم وجود دارد
حدیث از نبی اکرم ص،
خداوند نور پنج تن را از نور عظمتش آفرید، و آسمان و زمین را از نور پیامبر اکرم صلی اللَّه علیه و آله و عرش و کرسی را از نور علی علیه ‏السلام و لوح و قلم را از نور حسن علیه‏ السلام و حورالعین را از نور حسین علیه‏ السلام آفرید. مشرق و مغرب عالم در ظلمت و تاریکی بود. فرشتگان از این ظلمت به خدا شکایت کردند و خدا را به این انوار قسم دادند که ظلمت را بردارد. این بود که خداوند روح و نور فاطمه علیه االسلام را آفرید، و مشرق و مغرب آفرینش روشن شد.
خلقت اهلبیت مقدم بر خلقت ادم ع است، واین مطلب در قرآن کریم در این آیه اشاره شده است
وَلَقَدْ خَلَقْنَاکُمْ ثُمَّ صَوَّرْنَاکُمْ ثُمَّ قُلْنَا لِلْمَلَآئِکَهِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوٓا إِلَّآ إِبْلِیسَ لَمْ یَکُنْ مِنَ السَّاجِدِینَ
و همانا آفریدیمتان پس صورتگریتان کردیم و سپس گفتیم به فرشتگان سجده کنید برای آدم پس سجده کردند جز ابلیس که نشد از سجدهکنندگان‌(۱۱)
اعراف – ۱۱
این شما یعنی کم در خلقناکم.. در آیه اشاره به انسان کامل است
▪︎ کوکبی باشد که چون مهرش نمی باشد کسوف…..
کوکبیست که مثل خورشید کسوف ندارد ،ونور خورشید از سایه او بر پاست،
نکته ظریف، کسوف بر اثر سایه بوجود میاد
این ظل و سایه از بحث خسوف استعاره گرفته شده
سایه مرتبه نازله اوست و شده خورشید ، نورانیتی که مرتبه نازله او خورشید است.
▪︎کوکبی باشد که گردم شرمسار از وی اگر…..
اگر تشبیه به خورشید و مشتری کنم خودم شرمسارم چون فوق اینهاست.
▪︎نور او پیدا بروز و شب بعکس آفتاب….
اشاره به ایه قران در مورد حضرت ابراهیم ع
فَلَمَّا جَنَّ عَلَیْهِ اللَّیْلُ رَأَىٰ کَوْکَبًا ۖ قَالَ هَٰذَا رَبِّی ۖ فَلَمَّآ أَفَلَ قَالَ لَآ أُحِبُّ الْآفِلِینَ
آنگاه که فراگرفتش تاریکی شب دید ستاره‌ای را گفت این است پروردگار من و هنگامی که فرو نشست گفت دوست ندارم فروروندگان را(۷۶)
انعام – ۷۶
نکته(حضرت ابراهیم ع کوکب و ماه و خورشید… را دید و فرمود لا احب الافلین
حضرت یوسف دید ۱۱ ستاره و ماه و خورشید بر او سجده می کند و حضرت یوسف نتیجه حضرت ابراهیم ع بود
نظام عاام بر تحت ولایت ، حجت خداست.
▪︎نیست تابان مهر لیکن مهراز او گیرد ضیا….
با چشم سر دیده نشود ، لاکن خورشید از او نور می گیرد
( حربا .سوسمتریست که هر جا خورشید می چرخد او هم می چرخد )
خورشیر در مقابل او مثل حرباست چون از جمال ایشان نور می گیرد.
▪︎کوکبی باشد که بهر خدمتش از افتخار….
قوس همان رنگین کمان است ، کمر او از بهر خدمت خم است،
جوزاء اشاره به صور فلکی است که در خدمت او هستند.
▪︎هست آنسان کوکبی کو از سعادت وز شرف….
برجیس همان مشتری است و شعرای یمانی هم ستاره ایست بسیار بزرگ که در قدیم پرستش میشد لذا قرآن کریم میفرماید
وَأَنَّهُ هُوَ رَبُّ الشِّعْرَىٰ
و آنکه او است پروردگار شعری(۴۹)
نجم
کوکبی است خودش سعادت بخش انهاست.
▪︎خلق را از وی بود ساز طرب برگ و نشاط….
تمام طرب و نشاط در عالم و خلق از این کوکب است.
احسن به این کوکب که فرح افزاست چون رضای او در رضای،خداست.
▪︎کوکبی باشد که درج عزتش باشد مکان….
درج  ان صندوقچه ای است که خانمها طلا و جواهرات در ان نگه می دارند و عزت هم نفوذ ناپذیر است
یعنی صندوقچه ای که به او دسترسی نیست.
▪︎گر مسیر او همی جویی تو اندر یثرب است
یثرب نام قدیم مدینه است
بطحی منطقه مکه است.
▪︎گر ندانی چیست این رخشنده کوکب گویمت….
ایه نور
۞ اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکَاهٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ ۖ الْمِصْبَاحُ فِی زُجَاجَهٍ ۖ الزُّجَاجَهُ کَأَنَّهَا کَوْکَبٌ دُرِّیٌّ یُوقَدُ مِنْ شَجَرَهٍ مُبَارَکَهٍ زَیْتُونَهٍ لَا شَرْقِیَّهٍ وَلَا غَرْبِیَّهٍ یَکَادُ زَیْتُهَا یُضِیءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ ۚ نُورٌ عَلَىٰ نُورٍ ۗ یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ یَشَاءُ ۚ وَیَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ ۗ وَاللَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ
سیده نساء عالمین در دنیا و اخرت است
در قران درمورد حضرت مریم می فرماید تو را برگزیدم بر زنان جهانیان
اما روایت  نبی اکرم ص، فاطمه افضل است از مریم
فاطمه سیده نساء عالمیان است،
▪︎حضرت زهرا که شرم اید مرا گر گویمش….
خجالت می کشم که بگویم از چهره او ستاره های عالم نور گرفته این حرف را بزنم ، دون مرتبه ایشان است،
▪︎فاطمه صدیقه کبری که بر اصل وجود….
پایین تر از مرتبه نبوت مرتبه صدیقیت است
یوسف ایها الصدیق..
امیرالمومنبن ع فرمود ، صدیق این امت من هستم،
در مورد حضرت مریم ع فامّه صدیقه … مادرش صدیقه بود.
حدیث از امام صادق ع ، می فرماید و هی صدیقه الکبری
او صدیقه کبری است به معرفت او دور می زند قرون گذشته
▪︎حوری انسیه و خیر النساء باشد همی…
روایت امام صادق ع به خانم فاطمه زهرا ع نگویید انسیه الحورا  زنی که مثل حوریه است بلکه بگوئید حوراالانسیه حوریه ای که بصورت انسان است .
خاک پای او زینت بخش چهره حوریه ی بهشتی است.
شعر از استاد
*هوش از سر ارواح به یکجا بردند
در عالم ذر چو نام مولا بردند
از بهر معطر شدن هشت بهشت
خاکی ز در خانه زهرا بردند
الحمدلله علی الولایه
۵/۵ - (۱ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.