بسم الله الرحمن الرحیم
دوشنبه ۱۴۰۰/۲/۲۷ ، درس فصوص
موضوع”
موضوع”
در منزلت مکانت و رحم بودن (بحث اسماء الله)
اسماء صرف لغات عربی و فارسی نیست بلکه معنا و حقایق اشیاء را آدم فهمید.
روایت ، اسماء کلها، اسامی کل موجودات را به هر لغتی که بود می دانست یعنی می شناخت،
جناب طبرسی(معانی اسماء تعلیم آدم شد اسماء بدون معنا فایده ای ندارد
اسماء شئون ذاتی حق هستند.
اشتقاق اسماء به چه معناست!
امام سجاد ع فرمود از امام حسین ع از پدرش امیرالمومنین ع از رسول خدا فرمود” ای بندگان خدا، وقتی آدم دید نور از صلبش، ساطع است، چرا چون خداوند اشباح(صورتهای) ما را منتقل کرده بود از قسمت بالای عرش به پشت آدم او نور را دید ، اما صورتها برای او واضح نبود، مبین نبود ، فقط انوار را می دید یعنی مجمل در او بودنند ، گفت خدایا این انوار چه هستند! جواب آمد این انوار صورتهایی هستند که منتقل کرده ام من از بالاترین بقعه های عرش به پشت تو ، به همین جهت امر کرده ام ملائکه را بر تو سجده کنند چون تو ظرف این اشباح هستی.
روایت ، اسماء کلها، اسامی کل موجودات را به هر لغتی که بود می دانست یعنی می شناخت،
جناب طبرسی(معانی اسماء تعلیم آدم شد اسماء بدون معنا فایده ای ندارد
اسماء شئون ذاتی حق هستند.
اشتقاق اسماء به چه معناست!
امام سجاد ع فرمود از امام حسین ع از پدرش امیرالمومنین ع از رسول خدا فرمود” ای بندگان خدا، وقتی آدم دید نور از صلبش، ساطع است، چرا چون خداوند اشباح(صورتهای) ما را منتقل کرده بود از قسمت بالای عرش به پشت آدم او نور را دید ، اما صورتها برای او واضح نبود، مبین نبود ، فقط انوار را می دید یعنی مجمل در او بودنند ، گفت خدایا این انوار چه هستند! جواب آمد این انوار صورتهایی هستند که منتقل کرده ام من از بالاترین بقعه های عرش به پشت تو ، به همین جهت امر کرده ام ملائکه را بر تو سجده کنند چون تو ظرف این اشباح هستی.
نکته اول: ادم در صلب خودش این انوار را به صورت مجمل می بیند لذا میپرسد، این انوار چه هستند
و نکته دوم فرمود، تو ظرفی برای این اشباح هستی،
پس کسی که قلبش وعاء ظرف انوار اهل بیت بشود، میشود مسجود ملائکه.
و نکته دوم فرمود، تو ظرفی برای این اشباح هستی،
پس کسی که قلبش وعاء ظرف انوار اهل بیت بشود، میشود مسجود ملائکه.
گاهی قلب محل تجلی انوار اهل بیت میشود و گاهی قلب ظرف جولان شیاطین میشود.
حضرت ادم عرض کرد ای کاش اینها را برای من باز می کردی و می دیدم ، فرمود ای ادم به بالای عرش نگاه کن انجا تفصیل می خوردند
انوار ما تابش کرد در عرش پس دید اشباح ما را.
حضرت ادم عرض کرد ای کاش اینها را برای من باز می کردی و می دیدم ، فرمود ای ادم به بالای عرش نگاه کن انجا تفصیل می خوردند
انوار ما تابش کرد در عرش پس دید اشباح ما را.
خدایا این اشباح چه کسانی هستند؟ خداوند فرمود اینها اشباح بهترین خلایق و بندگان من هستند.
نکته: (در مورد خلقت نورانی ائمه و تقدم انها بر خلقت ادم و عالم):
وقتی زمین و آسمان افریده نشده چطور حضرت علی بوده ، باید زمینی باشد تا حضرت علی زندگی کند
گوئیم ،! انسان کامل دارای مراتب است یک مرتبه آن مرتبه جسمانی است مال طبیعت و ماده و احکامش مثل بقیه انسانها است، خوردن و خوابیدن وووو
امام مراتب دیگری هم دارد که مراتب نورانی است تقدم بر ماده دارد بر خلقت ادم و عالم
خداوند اشباح را برای آدم تبین می کند.
وقتی زمین و آسمان افریده نشده چطور حضرت علی بوده ، باید زمینی باشد تا حضرت علی زندگی کند
گوئیم ،! انسان کامل دارای مراتب است یک مرتبه آن مرتبه جسمانی است مال طبیعت و ماده و احکامش مثل بقیه انسانها است، خوردن و خوابیدن وووو
امام مراتب دیگری هم دارد که مراتب نورانی است تقدم بر ماده دارد بر خلقت ادم و عالم
خداوند اشباح را برای آدم تبین می کند.
این محمد است و من حمید و محمود در افعال هستم مشتق کردم برای او از اسم خودم .
(حمد مربوط به فعل است و کلا هر اسمی از حمد مشتق میشود مربوط به ستایش است. فعل ان موجود را حمد میکند،
پیامبر اخلاق عظیم دارد و افعال او ستوده میشوند و هر چه صادر میشود ستوده شده است)
(حمد مربوط به فعل است و کلا هر اسمی از حمد مشتق میشود مربوط به ستایش است. فعل ان موجود را حمد میکند،
پیامبر اخلاق عظیم دارد و افعال او ستوده میشوند و هر چه صادر میشود ستوده شده است)
و این علی است و من علی عظیم ، مشتق کردم اسمی از اسماء خویش ( اینها مظاهر اسم من هستند ، اسم از جانب خداوند است،)
این فاطمه است و من شکوفا کننده فاطر اسمانها و زمین هستم
(اسم فاطر در قران به ولایت ربط دارد
فَاطِرَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ أَنتَ وَلِیِّی فِی الدُّنُیَا وَالآخِرَهِ..)
فاطمه بریده است ، من برنده دشمنانم هستم از رحمت خودم روزی که من قضاوت می کنم و برنده اولیاءم هستم از انچه مورد سرزنش و زشتی انها باشد
، اولیاء خدا در دنیا چقدر سرزنش میشوند امیرالمومنبن ع چقدر سرزنش شد
ان روز جدا میکنم اولیاء خود را از سرزنشها و زشتیها
(در میان پنج تن ، خط کش فاصله صدیقه طاهره است و جدا کننده بین اعداء و اولیا ست
رسول الله فرمود فاطمه پاره تن من است)
(اسم فاطر در قران به ولایت ربط دارد
فَاطِرَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ أَنتَ وَلِیِّی فِی الدُّنُیَا وَالآخِرَهِ..)
فاطمه بریده است ، من برنده دشمنانم هستم از رحمت خودم روزی که من قضاوت می کنم و برنده اولیاءم هستم از انچه مورد سرزنش و زشتی انها باشد
، اولیاء خدا در دنیا چقدر سرزنش میشوند امیرالمومنبن ع چقدر سرزنش شد
ان روز جدا میکنم اولیاء خود را از سرزنشها و زشتیها
(در میان پنج تن ، خط کش فاصله صدیقه طاهره است و جدا کننده بین اعداء و اولیا ست
رسول الله فرمود فاطمه پاره تن من است)
و این حسن و حسین است … و من محسن و مجمل هستم مشتق کردم برای آنان از اسم خود
دو نفر انطرف (رسول الله ص و امیرالمومنین) و در وسط خانم فاطمه زهراست و در اینطرف امام حسن و حسین ع هستند
دو نفر انطرف (رسول الله ص و امیرالمومنین) و در وسط خانم فاطمه زهراست و در اینطرف امام حسن و حسین ع هستند
صدیقه طاهره قلب است و وسط است
اسامی انها از اسامی خداوند مشتق شده و انها جلوه های حق تعالی هستند.
اینها بهترین بندگان من هستند به انها مؤاخده میکنم و به انها می بخشم و به انها عقاب میکنم و به انها ثواب میدهم
واسطه در تمام افعال خداند اینها هستند.
انها شاخصه دین هستند و دین صاحب میخواهد،
امیرالمومنین در نهج البلاغه می فرماید ما اساس دین هستیم و ان کسانیکه جلو میروند باید عقب برگردند تا به ما برسند و و انها که عقب هستند باید به ما برسند،
پس متوسل شو بوسیله انها بسوی من،
《امام حجت و راه خداست》
موقعی که گرفتاری به تو رسید ای ادم ، اینها را بسوی من شفیع خودتت قرار بده، که من بر خودم قسم حق یاد کرده ام که هیچ ارزومندی را به انان نا امید نکنم و با انها هیچ سائلی را رد نمیکنم.
بعد رسول الله می فرماید ، لذا وقتی حضرت ادم خطا کرد خداوند را به انها خواند و توبه داده شد
در ذیل این حدیث که به انها میدهم و می گیرم ،
اسامی انها از اسامی خداوند مشتق شده و انها جلوه های حق تعالی هستند.
اینها بهترین بندگان من هستند به انها مؤاخده میکنم و به انها می بخشم و به انها عقاب میکنم و به انها ثواب میدهم
واسطه در تمام افعال خداند اینها هستند.
انها شاخصه دین هستند و دین صاحب میخواهد،
امیرالمومنین در نهج البلاغه می فرماید ما اساس دین هستیم و ان کسانیکه جلو میروند باید عقب برگردند تا به ما برسند و و انها که عقب هستند باید به ما برسند،
پس متوسل شو بوسیله انها بسوی من،
《امام حجت و راه خداست》
موقعی که گرفتاری به تو رسید ای ادم ، اینها را بسوی من شفیع خودتت قرار بده، که من بر خودم قسم حق یاد کرده ام که هیچ ارزومندی را به انان نا امید نکنم و با انها هیچ سائلی را رد نمیکنم.
بعد رسول الله می فرماید ، لذا وقتی حضرت ادم خطا کرد خداوند را به انها خواند و توبه داده شد
در ذیل این حدیث که به انها میدهم و می گیرم ،
در مورد عقل امده است
اولین حدیث اصول کافی از جناب کلینی
امام باقر(ع) فرماید: چون خدا عقل را آفرید از او بازپرسى کرده به او گفت پیش آى پیش آمد، گفت باز گرد، بازگشت،
فرمود بعزت و جلالم سوگند مخلوقى که از تو به پیشم محبوبتر باشد نیافریدم و ترا تنها بکسانیکه دوستشان دارم بطور کامل دادم. همانا امر و نهى کیفر و پاداشم متوجه تو است.
ولی وقتی جهل را افرید به او گفت برو رفت و دیگر باز نگشت.
اولین حدیث اصول کافی از جناب کلینی
امام باقر(ع) فرماید: چون خدا عقل را آفرید از او بازپرسى کرده به او گفت پیش آى پیش آمد، گفت باز گرد، بازگشت،
فرمود بعزت و جلالم سوگند مخلوقى که از تو به پیشم محبوبتر باشد نیافریدم و ترا تنها بکسانیکه دوستشان دارم بطور کامل دادم. همانا امر و نهى کیفر و پاداشم متوجه تو است.
ولی وقتی جهل را افرید به او گفت برو رفت و دیگر باز نگشت.
کسیکه خدا دوست دارد عقلش از همه کاملتر است، خداوند هیچ جاهلی را ولی خودش نمی گیرد و اولیا ء خدا عاقل هستند.
عقل انی است که خداوند بوسیله ان پرستش میشود و بهشت به ان اکتساب میشود
الهی به انکه عقل ندادی چه دادی ،
بوسیله عقل امر و نهی میکنم و بوسیله تو عقاب و ثواب می دهم همه چیز بوسیله عقل است،
عقل مجسم انسان کامل است خط کش انسانیت ، انسان کامل است،
الحمدلله علی الولایه
عقل انی است که خداوند بوسیله ان پرستش میشود و بهشت به ان اکتساب میشود
الهی به انکه عقل ندادی چه دادی ،
بوسیله عقل امر و نهی میکنم و بوسیله تو عقاب و ثواب می دهم همه چیز بوسیله عقل است،
عقل مجسم انسان کامل است خط کش انسانیت ، انسان کامل است،
الحمدلله علی الولایه
۵/۵ - (۱ امتیاز)