ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۰-۱۱-۴ فص فاطمیه جلسه ۷۵

بسم الله الرحمن الرحیم

دوشنبه درس فص فاطمیه ۱۴۰۰/۱۱/۴
((موضوع درس: آیه مباهله))

ضروری بودن امامت امیرالمؤمنین ع که ضروری دین است یا خیر؟
در خود رساله عملی نگاه کنید که کافر به چه کسی گفته می‌شود!!! کسیکه منکر خدا و پیامبر و یا یکی از ضروریات دین باشد.
ضروری دین یعنی مسئله‌ای که همه مسلمانان درآن اتفاق نظر دارند.
امامت امیرالمؤمنین علی ع را در صدر اسلام از پیامبر شنیده بودند و بیعت کرده بودند پس طبق این مسئله و انکار حرف پیامبر کافر هستند.
روایت داریم، بعد از پیامبر جز چهار نفر همه مرتد شدند.
ممکن است یک امری در یک زمانی ضروری دین باشد در زمان دیگر نباشد و در افراد هم متفاوت است.
خود امیرالمؤمنین ع کسانیکه ولایتش را نپذیرفتند کافر اعلام نکرد،

در مذهب ما یکی از ارکان امامت است و آن هم ۱۲ امام است، و کسی که امامت را انکار کند از شیعه بودن خارج می‌شود، اما از اسلام خارج نمی‌شود
قال نیشابوری: در دلالت آیه در فضیلت اصحاب کساء شکی نیست و در منضم کردن اهلبیت بر خودش و در یاد کردن مقدم بر خودش آنان را دلیل بر فضیلت آنهاست، در آیه دلالتی است به صحت نبوت پیامبر، چرا که اگر او واثق نبود بر صدق خودش جرات نمی‌کرد عزیزان و خواص خودش را در معرض هلاکت قرار بدهد.
و اگر آن قوم نصارا ندیده بودند در تورات و انجیل آنچه دلیل بر نبوت ایشان است از مباهله او سرباز نمی‌زدند.

(بحث در مورد این بود که عیسی مسیح خداست یا بنده خداست)
* کلام جناب مجلسی در بحار..
قال ابو عبدالله ع، برای فاطمه س، ۹ اسم است در نزد خدا
ا فاطمه، ۲ صدیقه، ۳_ مبارکه, ۴ طاهره, ۵ زکیه، ۶_ راضیه، ۷ مرضیه، ۸ محدثه، ۹_زهرا،,
سپس فرمود می دانید تفسیر فاطمه چیست؟ بریده شده از شر است، و بدی در او نیست،
و اگر ازدواج نمی‌کرد امیرالمومنین ع با او همسری تا روز قیامت، و در زمین برای او نبود از آدم تا انقراض آدم، و این دلیل بر فضلیت امیرالمومنین ع است، و صدیقه طاهره هم برتری دارد بر همه زنان عالم

کتاب دلائل الامامه للطبری عن الحسن بن احمد العلوی عن الصدوق
بیان, ممکن است استدلال شود به همین حدیث بر اینکه علی و فاطمه اشرف هستند از انبیاء اولی العزم غیر از پیامبر ما.
ایا پیامبر ما اشرف است بر سایر انبیاء اولی العزم؟ در قران آمده الأحزاب
وَإِذْ أَخَذْنَا مِنَ النَّبِیینَ مِیثَاقَهُمْ وَمِنک وَمِن نُّوحٍ وَإِبْرَاهِیمَ وَمُوسَیٰ وَعِیسَی ابْنِ مَرْیمَ وَأَخَذْنَا مِنْهُم مِّیثَاقًا غَلِیظًا
خدا از پیامبران، به ویژه از تو و نوح و ابراهیم و موسی و عیسی بن مریم، تعهد گرفت که: بله، از آنان تعهد محکم گرفتیم (۷)
اول فرمود منک بعد فرمود نوح و … با اینکه از نظر زمانی پیامبر ما آخرین است.
و روینا أیضا فی خبر مذکور فی حدیثه بإسناده إلی النبی صلّی اللّه علیه و آله : إنّه قال لأمیر المؤمنین علیه السّلام : «یا علی ، أنت أمیر من فی السماء، و أمیر من فی الأرض، و أمیر من مضی، و أمیر من بقی، و لا أمیر قبلک و لا أمیر بعدک، و لا یجوز أن یسمّی بهذا الاسم من لم یسمّه اللّه عزّ و جل به»
هر که مؤمن بوده، امیر او امیرالمؤمنین ع است.
و صدیقه طاهره از آدم تا انقراض آدم کسی لیاقت همسری او را نداشت
به قول صغیر اصفهانی
* کس نیابد بر مقامش ره که احمد در عروج،
هر چه بالاتر رود بیند علی بالاستی*
رسول الله مقامات انسانی را طی می‌کند و امیرالمؤمنین متحد با این مقامات انسانی است، «و انفسنا و انفسکم»

قصیده‌ای که خود اقاجان سروده‌اند
((یاعلی))**

قــلم از نعمـــت سخنــدانـــی
آمـــده بر سر سخنــرانی

ز آب کوثر بشست صورت لوح
بهر تحریر وصف انســانی
شرح (از آب کوثر صورت لوح را شسته که بخواهد وصف انسانی را بنویسد، یعنی انسان کامل که امیرمومنان باشد ولوح حقایق قلب انسان است که ابتدا باید تطهیرشود.)

که پس از ختم انبیــا احمــد
می نیابی بسان او ثانی
شرح (دوم شخص نظام عالم امیرالمؤمنین ع است، دومی که خودش دومی ندارد و کسی بسان او نیست و اول شخص، رسول الله است،)

شویم از مشک و از گلاب دهن
گویم ای نور پاک یزدانی
شرح (روایت از نبی اکرم ص طهروا افواهکم فانها طرق القرآن، پاکیزه بدارید دهانهای خود را، که دهان راه قران است)

محور دائرات ادواری
مرکز حکمت و جهانبانی
شرح(حدیث از امام صادق ع در مورد خانم فاطمه زهرا س،
امام صادق علیه السلام فرمود: «وهی الصدیقه الکبری وعلی معرفت‌ها دارت القرون الاولی»; او صدیقه کبری است که بر محور شناخت او قرنهای گذشته دور زده است، در مورد امیرالومونین ع، هیچ پیامبری به پیامبری برگزیده نشده مگر به اقرار به فضلیت امیرالمؤمنین ع)
وما تکاملت نبوت نبی الا بالاقرار بفضلها وشرافتها
تکامل نبوت انبیا به اقرار به شرافت فاطمه زهراست

لنگر کشتی جهانهایی
کهکشان سپهر امکانی
شرح(تمام جهان چون کشتیست ولنگر کشتی تو هستی، یعنی استقرارشان به تو است، در اسمان امکان کهکشان تو هستی، اصل همه دار وجود تو هستی.

بحر لطف و سخا و ایثاری
ابر نیسان جود و احسانی
شرح (باران رحمت الهی را ابر ومخزنش تو هستی)

کوه حلم و وقار و تمکینی
سدطوفان جور و طغیان
شرح (امیرالمؤمنین ع با حلم خودش اسلام را نگه داشت، سدی در مقابل جور و طغیان دیگران هستی)
داستان حضرت خضر و حضرت موسی ع، دیواری که بدون اجر و مزد ساخت، گنجی زیر دیواربود که باید استخراج می‌شد، دین اسلام آن دیوار است که باید سالم می‌ماند تا اولیای الهی که بعداً می‌آیند آن گنج درباطن دین اسلام را استخراج کنند)

روح شهر ولایت رجبی
سر ماه رسول شعبانی
شرح (سر شهررجب، سر ولایت است، رجب ماه ولایت است و شعبان ماه رسول الله است، سر، رسول الله ص، امیرالمؤمنین ع است)

هم که شهر الله مبارک را
لیله القدر باهمه شانی
باطن لیله القدر توهستی که ظرف نزول قرآنست

آب اکوان و ام امکانی
طوبی و سدره ای و رضوانی
شرح(آب اکوان یعنی پدر همه عالم و ام امکان یعنی با قابلیت خودش فیض را می‌گیرد
ام امکان میگیردواب الاکوان پخش می‌کند
طوبی و سدره و رضوان، این‌ها شئونات و تمثلات ولایت هستند.

رق منشور ماسوی اللهی
نور مرشوش عین اعیانی
شرح(رق منشور پرده گسترده است، همه موجودات مجرد و مادی بر روی آن منقوش هستند، و نور مرشوش
اشاره به حدیث رسول الله ص، خداوند خلق را بر پا داشت در عالم سایه و سپس از نور خود پاشید بر انها ثم رش علیهم من نوره.. و هر کسی که نور خدا بر آن اصابت کرد هدایت شد،
تعبیر این نور مرشوش نور ولایت است، و بر کسانی اصابت می‌کند که اهل ولایت هستند و هدایت می‌شوند.

بر همه کائنات مولایی
که ولی خدای سبحانی
شرح ( من کنت مولاه فهذا علی مولاه (هر کس که من مولای او هستم، علی نیز مولای اوست)

همت عارفان رهواری
حجت اهل کشف و برهانی
شرح (حافظ)
همتم بدرقه راه کن ای طایر قدس
که دراز است ره مقصد و من نوسفرم
همت عالی بدهید که من قطع تعلق از دنیا کنم و سیر کنم و وسط راه خسته نشوم، ممد الهمم، امداد کننده همتها، رسول الله است، ما طلب همت می‌کنیم از باطن رسول الله و امیرالمؤمنین ع
پس عارفانی که می‌روند تو همت داده‌ای اینها بچه‌های امیرالمؤمنین ع می‌شوند
فرمود لَوْ کشِفَ الْغِطَاءُ مَا ازْدَدْتُ یقِیناً ۱. «اگر پرده برداشته شود، بر یقین من چیزی افزوده نمی‌گردد..

دیده‌ام من گدای کویت را
ز گدایی شده است کمپانی

صورت از خویشتن کنی انشاء
به چهل خانه بهر مهمانی
شرح (از خودتت صورت انشاء می‌کنی، تعدد ابدان داری
حدیث، در مورد امیرالمؤمنین ع، یکی از اصحاب گفت دیشب امیرالمؤمنین مهمان ما بود و دیگری کفت نخیر علی درخانه ما بود…. و رفتند پیش فاطمه زهرا ایشان گفت علی ع اصلاً دیشب از خانه بیرون نرفت
تعددابدان یعنی می‌تواند بدنهای متعددی از خود ایجاد کند
الحمدالله علی الولایه

دانلود فایل صوتی

۵/۵ - (۱ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.