حدیث بیستم
به شرح استاد محمد مهدی معماریان:
ک- قنوتى است که در فردوس العارفین از حضرت رسول صلى الله علیه و آله نقل نموده است: اللهم ارزقنى حبک و حب ما تحبه، و حب من یحبک، و العمل الذى یبلغنى الى حبک، و اجعل حبک احب الاشیاء الى.
(بحر المعارف مولى عبد الصمد همدانى ط ۱ ص ۳۰۹) کا- قال جعفر بن محمد الصادق: و الله لقد تجلى الله عز و جل لخلقه فى کلامه، و لکن لا یبصرون (قوت القلوب ابو طالب مکى ج ۱ ص ۱۰۰ ط مصر)
مانند همین کلام عرشى صادق آل محمد صلوات الله علیهم از سید اوصیا جناب امیر المؤمنین على علیه السلام در چند موضع روایت شده است:
۱- فتجلى سبحانه لهم فى کتابه من غیر أن یکونوا رأوه بما أریهم من قدرته (نهج البلاغه اول خطبه ۱۴۵).
۲- تجلى صانعها للعقول (نهج خطبه ۱۸۴) این همان خطبه است که سید رضى رضوان الله تعالى علیه در وصف آن فرموده است که: و تجمع هذه الخطبه من اصول العلم ما لا تجمعه خطبه.
۳- ثقه الاسلام کلینى رضوان الله علیه در روضه کافى (ص ۲۷۱ طبع رحلى) از امیر المؤمنین علیه السلام خطبهاى را که در ذىقار اداء فرموده است باسنادش روایت کرده است و
هزار و یک نکته، ص: ۵۶۵
آنرا فیض در ج ۱۴ وافى ص ۲۲ نیز نقل کرده است و ما در شرح خطبه ۲۲۹ نهج البلاغه (ج ۱۵ ص ۱۹) نیز نقل کردهایم در آن خطبه امام فرموده است: فتجلى لهم سبحانه فى کتابه من غیر أن یکونوا رأوه.
و بدانکه کلام مبارک حضرت امام جعفر صادق روحى فداه را در تجلى که نقل شده است به همین عبارت شیخ محیى الدین عربى در مقدمه تفسیرش نقل کرده است (ج ۱ ص ۴).
و نیز شیخ بهائى در کشکول (ص ۶۲۵ ط ۱) گوید:
روى العارف الربانى مولانا عبد الرزاق القاسانى فى تأویلاته عن الصادق جعفر بن محمد (ع) انه قال: لقد تجلى الله بعباده فى کلامه و لکن لا یبصرون.
عجب این که بعضى از منتحلین به اسلام از اطلاق کلمه تجلى بر حق تعالى تأبى دارند و حال این که علاوه بر کلمات یاد شده اهل بیت عصمت و طهارت، خود حق سبحانه فرموده است:
فَلَمَّا تَجَلَّى رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَکًّا (اعراف ۱۴۳).
سلام
لینک نداره
حدیث بیستم
با سلام
متاسفانه حدیث بیستم از چهل حدیث ضبط نشده است.