ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

حدیث بیستم

به شرح استاد محمد مهدی معماریان:

ک- قنوتى است که در فردوس العارفین از حضرت رسول صلى الله علیه و آله نقل نموده است: اللهم ارزقنى حبک و حب ما تحبه، و حب من یحبک، و العمل الذى یبلغنى الى حبک، و اجعل حبک احب الاشیاء الى.
(بحر المعارف مولى عبد الصمد همدانى ط ۱ ص ۳۰۹) کا- قال جعفر بن محمد الصادق: و الله لقد تجلى الله عز و جل لخلقه فى کلامه، و لکن لا یبصرون (قوت القلوب ابو طالب مکى ج ۱ ص ۱۰۰ ط مصر)
مانند همین کلام عرشى صادق آل محمد صلوات الله علیهم از سید اوصیا جناب امیر المؤمنین على علیه السلام در چند موضع روایت شده است:
۱- فتجلى سبحانه لهم فى کتابه من غیر أن یکونوا رأوه بما أریهم من قدرته (نهج البلاغه اول خطبه ۱۴۵).
۲- تجلى صانعها للعقول (نهج خطبه ۱۸۴) این همان خطبه است که سید رضى رضوان الله تعالى علیه در وصف آن فرموده است که: و تجمع هذه الخطبه من اصول العلم ما لا تجمعه خطبه.
۳- ثقه الاسلام کلینى رضوان الله علیه در روضه کافى (ص ۲۷۱ طبع رحلى) از امیر المؤمنین علیه السلام خطبه‏اى را که در ذى‏قار اداء فرموده است باسنادش روایت کرده است و
هزار و یک نکته، ص: ۵۶۵
آنرا فیض در ج ۱۴ وافى ص ۲۲ نیز نقل کرده است و ما در شرح خطبه ۲۲۹ نهج البلاغه (ج ۱۵ ص ۱۹) نیز نقل کرده‏ایم در آن خطبه امام فرموده است: فتجلى لهم سبحانه فى کتابه من غیر أن یکونوا رأوه.
و بدانکه کلام مبارک حضرت امام جعفر صادق روحى فداه را در تجلى که نقل شده است به همین عبارت شیخ محیى الدین عربى در مقدمه تفسیرش نقل کرده است (ج ۱ ص ۴).
و نیز شیخ بهائى در کشکول (ص ۶۲۵ ط ۱) گوید:
روى العارف الربانى مولانا عبد الرزاق القاسانى فى تأویلاته عن الصادق جعفر بن محمد (ع) انه قال: لقد تجلى الله بعباده فى کلامه و لکن لا یبصرون.
عجب این که بعضى از منتحلین به اسلام از اطلاق کلمه تجلى بر حق تعالى تأبى دارند و حال این که علاوه بر کلمات یاد شده اهل بیت عصمت و طهارت، خود حق سبحانه فرموده است:
فَلَمَّا تَجَلَّى رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَکًّا (اعراف ۱۴۳).

۴.۸/۵ - (۳۳ امتیاز)
مطالب مرتبط
2 نظرات
  1. احمد می گوید

    سلام
    لینک نداره
    حدیث بیستم

    1. مدیر سایت2 می گوید

      با سلام
      متاسفانه حدیث بیستم از چهل حدیث ضبط نشده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.