۱۴۰۲-۹-۲۳ شرح اصول کافی
بسم الله الرحمن الرحیم
پنجشنبه ۱۴۰۲/۹/۲۳، کتاب اصول کافی، جلد اول، کتاب حجت
🧿موضوع: ائمه ع والیان امرو حسد برده شدگان هستند که خدای عز و جل در قران فرمود.
⬅️۱- الْحُسَیْنُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَامِرٍ الْأَشْعَرِیُّ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ قَالَ حَدَّثَنِی الْحَسَنُ بْنُ عَلِیٍّ الْوَشَّاءُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عَائِذٍ عَنِ ابْنِ أُذَیْنَهَ عَنْ بُرَیْدٍ الْعِجْلِیِّ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ فَکَانَ جَوَابُهُ أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذِینَ أُوتُوا نَصِیباً مِنَ الْکِتابِ یُؤْمِنُونَ بِالْجِبْتِ وَ الطَّاغُوتِ وَ یَقُولُونَ لِلَّذِینَ کَفَرُوا هؤُلاءِ أَهْدى مِنَ الَّذِینَ آمَنُوا سَبِیلًا یَقُولُونَ لِأَئِمَّهِ الضَّلَالَهِ وَ الدُّعَاهِ إِلَى النَّارِ هؤُلاءِ أَهْدى مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ سَبِیلًا أُولئِکَ الَّذِینَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ وَ مَنْ یَلْعَنِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ نَصِیراً أَمْ لَهُمْ نَصِیبٌ مِنَ الْمُلْکِ یَعْنِی الْإِمَامَهَ وَ الْخِلَافَهَ فَإِذاً لا یُؤْتُونَ النَّاسَ نَقِیراً نَحْنُ النَّاسُ الَّذِینَ عَنَى اللَّهُ وَ النَّقِیرُ النُّقْطَهُ الَّتِی فِی وَسَطِ النَّوَاهِ أَمْ یَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلى ما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ نَحْنُ النَّاسُ الْمَحْسُودُونَ عَلَى مَا آتَانَا اللَّهُ مِنَ الْإِمَامَهِ دُونَ خَلْقِ اللَّهِ أَجْمَعِینَ فَقَدْ آتَیْنا آلَ إِبْراهِیمَ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَهَ وَ آتَیْناهُمْ مُلْکاً عَظِیماً یَقُولُ جَعَلْنَا مِنْهُمُ الرُّسُلَ وَ الْأَنْبِیَاءَ وَ الْأَئِمَّهَ فَکَیْفَ یُقِرُّونَ بِهِ فِی آلِ إِبْرَاهِیمَ ع وَ یُنْکِرُونَهُ فِی آلِ مُحَمَّدٍ ص فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ بِهِ وَ مِنْهُمْ مَنْ صَدَّ عَنْهُ وَ کَفى بِجَهَنَّمَ سَعِیراً إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا بِآیاتِنا سَوْفَ نُصْلِیهِمْ ناراً کُلَّما نَضِجَتْ جُلُودُهُمْ بَدَّلْناهُمْ جُلُوداً غَیْرَها لِیَذُوقُوا الْعَذابَ إِنَّ اللَّهَ کانَ عَزِیزاً حَکِیماً
⤴️ ترجمه:
۱- برید عجلى گوید: از امام باقر علیه السلام راجع بقول خداى عزوجل (۶۱ سوره ۴) (((اطاعت کنید خدا را و اطاعت کنید پیغمبر و والیان امر را))) پرسیدم، جواب حضرت این بود که (۵۵ سوره ۴) (((مگر آنکسانرا که از کتاب آسمانى بهرهاى بایشان دادهاند نمىبینى که به بت و طغیانگر گروند و درباره کافران گویند: این گروه از مؤمنان هدایت یافتهترند))) یعنى این مردم درباره پیشوایان گمراهى و رهبران بدوزخ مىگویند: آنها از آل محمد صلى الله علیه و آله هدایت یافتهترند، (((ایشان همان کسانند که خدا لعنتشان کرده و هر که را خدا لعنت کند هرگز یاورى براى او نخواهى یافت. مگر آنها را از ملک بهرهاى هست؟))) یعنى ملک امامت و خلافت (((که در آنصورت تقیرى هم بمردم ندهند))) ما هستیم آن مردمىکه خدا قصد کرده و نقیر نقطه میان هسته خرماست (و مقصود بیان کمال بخل و خست ایشانست که اگر بمقام سلطنت هم مىرسیدند، قسمتى از هسته خرما را از ما مضایقه مىکردند، تا چه رسد بچیز شریفتر و گرانبهاتر).
(((و یا بمردم نسبت به آنچه خدا از کرم خویش به آنها داده حسد مىبرند))) ما هستیم آن مردم حسد برده شده، براى منصب امامتیکه خدا بما داده و بهیچ کس دیگر نداده (((حقاً که ما خاندان ابراهیم را کتاب و حکمت و ملک بزرگى دادیم))) یعنى پیغمبران و رسولان و امامان را، از آل ابراهیم قرار دادیم، پس چگونه این مردم این مقام را نسبت به آل ابراهیم علیه السلام اعتراف دارند و درباره آل محمد صلى الله علیه و آله منکر مىشوند (بنابراین مقصود از والیان امر که پرسیدى آل محمد صلى الله علیه و آله است).
(((برخى به آن گرویدند و برخى رویگردان شدند و جهنم براى ایشان افروخته آتشى است کافى، کسانیکه آیههاى ما را انکار کردهاند، بزودى به آتشى درونشان کنیم که هر وقت پوستهایشان بسوزد، پوستهاى دیگرشان دهیم تا عذاب را خوب بچشند، همانا خدا نیرومند و فرزانه است))).
⬅️ شرح حدیث
راجع به والیان امر در حدیث ۴۸۰ سخن گفتیم و از قول مجلسى (ره) اثبات شد که چنانچه اطاعت خدا و رسول واجبست، اطاعت والیان امر هم که ائمه معصومین علیهم السلام باشند، واجب و لازمست و نیز باید ایشان معصوم و پاک از خطا و گناه باشند.
مجلسی ره راجع بجبت و طاغوت گوید: جبت ابتدا نام بت مخصوصى بود و سپس براى هر معبود باطلى بکار بردند و گفتهاند در اصل (((جبس))) بوده است و سین بتاء بدل شده است و جبس چیز بىخبر است و اما طاغوت بمعنى هر امر باطلى است، معبود باشد یا غیر معبود و جبت و طاغوت در روایات بر اولى و دومى تأویل شده است.
ادامه⤵️
📌شرح: سه گروه را گفته شد (کسانیکه از کتاب نصیبی دارند و کسانیکه الذین کفروا…
📌 آنان را نصیبی از سلطنت است. امامت و خلافت بالاترین سلطنت است که از جانب خداست.
📌 چرا امامان را اینقدر کشتند؟ و چه کسانی کشتند؟ امت اسلام کشتند.
🌀 بعد از واقعه کربلا امام سجاد را دیدم پرسیدم حالتان چطور است!!! آقا فرمودند عرب بر عجم فخر میکند رسول از ما است قریش بر عرب فخر میکند که رسول از ما است. ما که بچههای پیامبر هستیم ترسان هستیم که هر لحظه ما را بکشند همه افتخار به پیامبر میکنند که بچههای پیامبر هستیم ولی ما هر لحظه فکر میکنیم ما را بکشند. این از حسادت است.
📌 حسادت میبرند بر امامان ما این حسادت باعث شد امامان ما را به شهادت برسانند.
📌 چرا در مورد خاندان ابراهیم قبول میکنند ولی در مورد اهل بیت خودشان قبول نمیکنند؟.
📌خودشان روایت کردهاند که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) وَ قَالَ صَلَّی اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ: إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ اَلثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِما لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِی. کِتابَ اَللَّهِوَعِتْرَتی أَهْلَ بَیْتیوَ إِنَّهُما لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّی یَرِدا عَلَیَّاَلْحَوْضَ.
📌رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم همانا من دو چیز گرانبها را در میان شما میگذارم که اگر شما بر آن دو چنگ بزنید هرگز گمراه نخواهید کرد بعد از من یکی کتاب خدا و دیگر فرزندان منست این دو از هم جدا نمیشوند تا اینکه بر من وارد شوند. میشوند در کنار حوض.
«إرشاد القلوب / ترجمه رضایی; ج ۱ ص ۳۱۶»
🌀اما آنها اهل بیت را حذف کردند در مورد اهل بیت خود انکار میکنند.
📌 آیات یعنی ائمه کسانی که کفر میورزند به آیات یعنی به ائمه کفر میورزند.
‼️ ایام فاطمیه خط بین شیعه و غیر شیعه است. خط خون است و پاک نمیشود این خط‼️
روایت دوم
🧿- عِدَّهٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ سَعِیدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفُضَیْلِ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ ع فِی قَوْلِ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى أَمْ یَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلى ما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ قَالَ نَحْنُ الْمَحْسُودُ
⤴️ترجمه:
ابن فضیل از حضرت ابوالحسن علیه السلام درباره قول خداى تبارک و تعالى (((و یا بمردم نسبت به آنچه خدا از کرمش به آنها داده حسد مىبرند) گوید که آنحضرت فرمود: مائیم حسد برده شدگان.
⬅️شرح: ما آن کسانی هستیم که به ما حسد میکنند عرض شد هابیل وقابیل، قابیل حسادت کرد به هابیل چون قربانی هابیل پذیرفته شد و از قابیل پذیرفته نشد و قابیل به هابیل گفت میکشم تو را گفت خدا از تو پذیرفته و قبول کرده و از من پذیرفته نشده است هابیل گفت تو هم متقی باش از تو هم قبول میشود.
⬅️ فاطمه بنت حسین شعری خواند:
گناه من چیست اگر دریای من پر از آب است از تو آبی ندارد اگر ما علم داریم و تو نداری باید ما را بکشید.
📌روایت سوم
🧿- مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ سَعِیدٍ عَنِ النَّضْرِ بْنِ سُوَیْدٍ عَنْ یَحْیَى الْحَلَبِیِّ عَنْ مُحَمَّدٍ الْأَحْوَلِ عَنْ حُمْرَانَ بْنِ أَعْیَنَ قَالَ قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَقَدْ آتَیْنا آلَ إِبْراهِیمَ الْکِتابَ فَقَالَ النُّبُوَّهَ قُلْتُ الْحِکْمَهَ قَالَ الْفَهْمَ وَ الْقَضَاءَ قُلْتُ وَ آتَیْناهُمْ مُلْکاً عَظِیماً فَقَالَ الطَّاعَهَ
⤴️ترجمه:
حمران بن اعین گوید: از امام صادق علیه السلام پرسیدم قول خداى عزوجل را (((همانا آل ابراهیم کتاب دادیم))) فرمود: مقصود نبوت است، گفتم: حکمت چیست؟ فرمود: فهمیدن و قضاوتست گفتم: (((و به آنها ملک بزرگ دادیم؟))) فرمود: اطاعت است.
⬅️شرح: قاضی باید بفهمد حق با کیست و با آن حکمت حکم کند اطاعت آنها از جانب خدا واجب است این بزرگترین سلطنت است.
📌 فاطمه زهرا سلام الله علیه فرمودند: به خدا قسم اگر از علی اطاعت میکردید و حق را از محور خود خارج نمیکردید، میان دو نفر از امت، اختلاف نبود.
🧿روایت ۴
⬅️۴- الْحُسَیْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْوَشَّاءِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عُثْمَانَ عَنْ أَبِی الصَّبَّاحِ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَمْ یَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلى ما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ فَقَالَ یَا أَبَا الصَّبَّاحِ نَحْنُ وَ اللَّهِ النَّاسُ الْمَحْسُودُونَ
⤴️ترجمه:
ابوالصباح گوید: از امام صادق علیه السلام قول خداى عزوجل (((و یا به مردم نسبت به آنچه خدا از کرمش به آنها داده حسد میبرند))) را پرسیدم، فرمود: اى ابوالصباح بخدا ما هستیم آن مردم حسد برده شده
🧿روایت ۵
⬅️۵- عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ أُذَیْنَهَ عَنْ بُرَیْدٍ الْعِجْلِیِّ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع فِی قَوْلِ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى فَقَدْ آتَیْنا آلَ إِبْراهِیمَ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَهَ وَ آتَیْناهُمْ مُلْکاً عَظِیماً قَالَ جَعَلَ مِنْهُمُ الرُّسُلَ وَ الْأَنْبِیَاءَ وَ الْأَئِمَّهَ فَکَیْفَ یُقِرُّونَ فِی آلِ إِبْرَاهِیمَ ع وَ یُنْکِرُونَهُ فِی آلِ مُحَمَّدٍ ص قَالَ قُلْتُ وَ آتَیْناهُمْ مُلْکاً عَظِیماً قَالَ الْمُلْکُ الْعَظِیمُ أَنْ جَعَلَ فِیهِمْ أَئِمَّهً مَنْ أَطَاعَهُمْ أَطَاعَ اللَّهَ وَ مَنْ عَصَاهُمْ عَصَى اللَّهَ فَهُوَ الْمُلْکُ الْعَظِیمُ
⤴️ترجمه:
برید عجلى گوید: امام باقر علیه السلام درباره قول خداى عزوجل تبارک و تعالى (((ما به آل ابراهیم کتاب و حکمت و ملک بزرگ دادیم))) فرمود: خدا پیغمبران و رسولان و امامان را از آل ابراهیم قرار داد، پس چگونه این مردم نسبت به آل ابراهیم علیه السلام این مقام را مختلفند ولى درباره آل محمد صلى الله علیه و آله وسلم انکار میکنند. عرض کردم (((و به ایشان ملک بزرگى دادیم))) چیست؟ فرمود: ملک بزرگ این است که امامان را در آن خانواده قرار داد، هر که اطاعت آنها کند اطاعت خدا کرده و هر که نافرمانى آنها کند نافرمانى خدا کرده است، این است ملک بزرگ
⬅️شرح: حضرت فرمود مراد از ملک عظیم یعنی در میان ما ائمه قرار داد ملک عظیم را. به همین دلیل است که تمام عالم باید از اینها اطاعت کنند. بالاتر از این نداریم اینها را خدا قرار داده تا از آنها اطاعت کنیم.
((پایان باب))
🔰~باب علامات ائمه علاماتی هستند که ۸ دای عز و جل در کتابش یاد فرموده~
🧿روایت اول
⬅️۱- الْحُسَیْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْأَشْعَرِیُّ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِی دَاوُدَ الْمُسْتَرِقِّ قَالَ حَدَّثَنَا دَاوُدُ الْجَصَّاصُ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَقُولُ وَ عَلاماتٍ وَ بِالنَّجْمِ هُمْ یَهْتَدُونَ قَالَ النَّجْمُ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ الْعَلَامَاتُ هُمُ الْأَئِمَّهُ
⤴️ترجمه:
۱- داود جصاص گوید: از امام صادق علیه السلام راجع به آیه (۱۶ نحل) (((و علاماتى گذاشت و بوسیله ستاره هدایت شوند))) پرسیدم فرمود: ستاره رسول خدا (ص) است و علامات ائمه علیهماالسلام می باشند
⬅️شرح: مراد از نجم رسول خدا است و علامات ائمه اطهارند.
🧿روایت دوم
⬅️۲- الْحُسَیْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْوَشَّاءِ عَنْ أَسْبَاطِ بْنِ سَالِمٍ قَالَ سَأَلَ الْهَیْثَمُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع وَ أَنَا عِنْدَهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ عَلاماتٍ وَ بِالنَّجْمِ هُمْ یَهْتَدُونَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص النَّجْمُ وَ الْعَلَامَاتُ هُمُ الْأَئِمَّهُ ع
⤴️ترجمه:
هیثم از امام صادق علیه السلام راجع به قول خداى عزوجل (((و علاماتى گذاشت و بوسیله ستاره هدایت شوند))) پرسید، امام فرمود: رسول خدا صلى آله علیه و آله ستاره است و علامات ائمه علیهماالسلاماند
⬅️شرح: چقدر در قرآن به امامان و اهل بیت اشاره شده است امام علی علیه السلام اسم اعظمی دارم در قرآن کسی نمیداند.
🧿روایت سوم
⬅️۳- الْحُسَیْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُعَلَّى بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْوَشَّاءِ قَالَ سَأَلْتُ الرِّضَا ع عَنْ قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى وَ عَلاماتٍ وَ بِالنَّجْمِ هُمْ یَهْتَدُونَ قَالَ نَحْنُ الْعَلَامَاتُ وَ النَّجْمُ رَسُولُ اللَّهِ ص
⤴️ترجمه:
وشاء گوید: از حضرت رضا (علیه السلام) راجع به قول خداى تعالى (و علاماتى گذاشت و بوسیله ستاره هدایت شوند) پرسیدم فرمود: ما هستیم علامات و ستاره رسول خدا صلى الله علیه و آله است.
⬅️شرح: وَ النَّجْمِ إِذا هَوى
قسم به رسول الله هنگامی که از معراج فرود آید. بوسیله رسول الله هدایت میشوند و علامت دارد که امام زمان باید داشته باشید علامت که از رسول الله تبعیت کنید و رسول را در هر عصری نماینده دارد و امت را همینطور رها نکرده است.
الحمدلله علی الولایه