ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۲-۸-۴ شرح اصول کافی

فضائل حضرت معصومه س

بسم الله الرحمن الرحیم

📆پنجشنبه ۱۴۰۲/۸/۴ «کتاب اصول کافی جلد اول، حدیث دوم

🧿موضوع: شب وفات خانم حضرت معصومه س و حدیث دوم از باب مخصوص و جامع در فضلیت و صفات امام

امشب شب وفات فاطمه معصومه بنت موسی بن جعفر علیه السلام است. آقا موسی بن جعفر اولاد زیادی داشتند و دختران زیادی هم داشتند. یک رمز و رموزی داشت که هیچ کدام از دختران آقا موسی بن جعفر ازدواج نکردند چرا این گونه بود؟!!!

چرا هیچ کدام از دختران ایشان ازدواج نکردند؟!!!!

بعضی گفتند که شاید هم کفوی برای آنها پیدا نشد.

📌 کفو در فارسی همسر یا همسنگ است.

⬅️ روایت از نبی اکرم ص دختران عاقله خود را به هر مردی شوهر ندهید.

📌 چون زن تحت امر مرد قرار می‌گیرد اگر زن عاقله باشد درست نیست تحت مردی بی‌عقل قرار بگیرد،

باید مرد ارجحیت داشته باشد بر زن لذا رسول خدا در مورد فاطمه زهرا س دختر مبارکه خود فرمودند: اگر علی علیه السلام نبود هم کفوی برای فاطمه پیدا نمی‌شد از آدم تا انقراض عالم.

♾️ بعضی‌ها گفتند علت ازدواج نکردن دختران آقا موسی بن جعفر علیه السلام این بوده که همسر و هم کفوی برای آنها نبوده و بعضی‌ها گفته‌اند دستور داشته‌اند که ازدواج نکنند و این هم علت باید داشته باشد!!! دستور چه می‌تواند باشد!!!!

📌 در میان دختران آقا موسی بن جعفر علیه السلام با فضیلت‌ترین آنها حضرت فاطمه معصومه س است.

♾️ ایشان بعد از امام رضا تشریف آوردند به ایران و خیلی از بستگان امام رضا ع به طرف ایران آمدند و بعد از آن اتفاقاتی افتاد.

مثلاً شاهچراغ احمد بن موسی علیه السلام با چندین نفر از سادات آمدند به طرف امام رضا و بعد از امام رضا شهید شدند درگیری‌هایی به وجود آمد…

و حضرت معصومه به طرف ساوه آمدند نه ساوه فعلی، ساوه در قدیم منطقه خیلی بزرگی را شامل می‌شد به خاطر دریاچه‌ای که داشت، که حضرت علامه حسن‌زاده آملی فرمودند: در قدیم می‌خواستند از قم نام ببرند می‌گفتند روستایی است در کنار دریاچه ساوه است. یعنی قم جز محلات ساوه می‌شد.

⭕️ اینکه در منابع آمده حضرت معصومه سلام الله علیها در ساوه دفن شدند به جهت همان ساوه قبلی می‌گویند. یک منطقه عظیم بوده و قم جزو ساوه بوده نه شهر ساوه فعلی.

📌 در بین دختران موسی بن جعفر علیه السلام حضرت معصومه یک شأن و منزلت خاصه‌ای دارند در خود مرقد حضرت معصومه چند نفر دفن هستند که هم سید هستند هم از همراهان حضرت معصومه هستند.

⚫️ در چهل اختران قم که حدوداً ۴۰ تن از فرزندان آقا امام جواد علیه السلام یعنی نوه‌های امام رضا علیه السلام و دختران آقا موسی بن جعفر علیه السلام در آنجا دفن هستند و خیلی نورانیت عجیبی دارد اما بی بی حضرت معصومه یک مقام دیگری دارند. او با فضیلت‌ترین دختر موسی بن جعفر علیه السلام است که عبارت امام رضا در مورد ایشان که فرمودند «یَا فَاطِمَهُ اشْفَعِی‏ لِی فِی الْجَنَّهِ» یعنی مرا در بهشت شفاعتم کن وقتی امام رضا ع به ایشان اینطور بگوید پس چه مقامی برای ایشان قائل است.

♾️ علامه حسن‌زاده آملی در بعضی از کتاب‌ها آورده‌اند ما این همه معجزات از قبور ائمه دیده‌ایم و نقل شده است از امام حسین و …

اما یک مورد از نبی اکرم ندیده‌ایم که بگویند شفا گرفته است علت آن چیست؟!!! آقا جان می‌فرمایند اگر از جانب ایشان شفا داده بشوند می‌گویند از برکت قبر اولی و دومی است که در کنار نبی اکرم دفن شده‌اند و علت دیگری هم دارد گاهی یک بزرگ می‌خواهد به زیردستان خود فیض را از طریق انها به دیگران برساند.

سند قرانی هم دارد سوره النمل:

🕋قالَ یَا أَیُّهَا الْمَلَأُ أَیُّکُمْ یَأْتِینِی بِعَرْشِهَا قَبْلَ أَن یَأْتُونِی مُسْلِمِینَ

[ﺳﻠﻴﻤﺎﻥ] ﮔﻔﺖ: ﺍﻱ ﺳﺮﺍﻥ ﻭ ﺍﺷﺮﺍﻑ! ﻛﺪﺍم ﻳﻚ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺗﺨﺖ ﺍﻭ ﺭﺍ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﻫﻤﮕﻲ ﺑﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﺗﺴﻠﻴﻢ ﻧﺰﺩ ﻣﻦ ﺁﻳﻨﺪ، ﺑﺮﺍﻳﻢ می‌آورد؟(٣٨)

قَالَ عِفْرِیتٌ مِّنَ الْجِنِّ أَنَا آتِیکَ بِهِ قَبْلَ أَن تَقُومَ مِن مَّقَامِکَ وَإِنِّی عَلَیْهِ لَقَوِیٌّ أَمِینٌ

ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺟﻨّﻴﺎﻥ ﻛﺎﺭﺩﺍﻥ ﻭ ﺗﻴﺰﻫﻮﺵ ﮔﻔﺖ: ﻣﻦ ﺁﻥ ﺭﺍ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺁﻧﻜﻪ ﺍﺯ ﻣﺴﻨﺪ ﺧﻮﺩ ﺑﺮﺧﻴﺰﻱ ﻧﺰﺩ ﺗﻮ می‌آورم، ﻭ ﻣﻦ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ [ﻛﺎﺭ] ﺗﻮﺍﻧﺎ ﻭ ﺍﻣﻴﻨﻢ، (٣٩)

قَالَ الَّذِی عِندَهُ عِلْمٌ مِّنَ الْکِتَابِ أَنَا آتِیکَ بِهِ قَبْلَ أَن یَرْتَدَّ إِلَیْکَ طَرْفُکَ…

ﻛﺴﻲ ﻛﻪ علمی ﺍﺯ ﻛﺘﺎﺏ ﻧﺰﺩ ﺍﻭ ﺑﻮﺩ ﮔﻔﺖ: ﻣﻦ ﺁﻥ ﺭﺍ قبل چشم بر هم زدنی می آورم…

این‌ها زیردستان حضرت سلیمان علیه السلام بودند گاهی وقت هم می‌خواهند مقام وزیر خود را نشان بدهند.

🖤علامه حسن‌زاده می‌فرماید: خاتم انبیا هم می‌خواهد مقامات اوصیای خود را به مردم نشان بدهد.

🖤 علامه حسن‌زاده آملی می‌فرماید چشم‌های من بر اثر مطالعه و شب زنده داری جوری شده بود که پزشکان گفته بودند آب به چشم‌های شما نباید بخورد اصلاً وضو هم نباید بگیری.

چون خوف کور شدن می‌رفت چون خیلی آقا جان درس می‌خواندند می‌فرماید یک شب امام هشتم را در خواب دیدم _که این غیر از واقعه‌ای که آب دهانشان را در دهان آقاجان ریختند _ ظاهراً نامه‌ای از امام هشتم در خواب دریافت می‌کند آنجا فرموده بود من ضامن چشمان شما هستم. یک نکته دیگر هم فرموده بودند که چند وقتی است به ما سر نمی‌زنی آقا جان می‌فرماید از خواب که بیدار شدم اول رفتم وضو گرفتم و این قسمت که به ما سر نمی‌زنی دیدم چند وقتی است بر اثر درس خواندن به حرم حضرت معصومه نرفته‌ام. (منظور اینکه زیارت حضرت معصومه مثل زیارت امام رضاست)

⬅️روایت: امام حسین را از راه دور زیارت کنید. اما به مرقد امام رفتن یک خاصیت دیگری دارد اصلاً می‌فرماید: زیارت کردن نشانه وفاداری آنها است به ما.

«تاریخ قــــــــــــم»

قم در ابتدا یک روستای زرتشتی بوده زرتشتی که می‌گویند یک شاخه‌ای از دین مجوس است حالا شاخه‌های دیگر آن به فراموشی سپرده شد در تاریخ و این مجوس ماند حالا به دلیل سیاسی بود یا دلایل دیگر

این کتاب که مال زرتشتی است یک کتاب نیست یعنی در زمان ساسانیان این‌ها در یک دوره‌ای به دین مردم کاری نداشتند می‌گفتند هر کسی هر دینی می‌خواهد داشته باشد یواش یواش مسیحیت در ایران رواج گرفت. بعد جنگی بین ایران و روم در گرفت وقتی جنگ شروع شد، چون مسیحیان به آنها کمک می‌کردند، چون رومیان مسیحی بودند این‌ها که مسیحی شدند برای آنها جاسوسی می‌کردند هم کیش آنها شده بودند و به فکر افتادند که نمی‌شود دین مردم را به حال خودشان رها کرد. پس چه کار باید کرد؟! از هر دینی که آن موقع بود یک قسمتی را گرفتند و یک کتاب درست کردند همین کتاب اوستایی که الان هست در بعضی جاهای آن شرک است در بعضی جاهای آن توحید است و در بعضی جاهای آن آیین‌های انحرافی وجود دارد و فکر نکنید همین پندار نیک گفتار نیک کردار نیک است باید فقه آنها را بخوانید تا متوجه شوید که چرا ایرانی‌ها اسلام آوردند و این کتاب مقدس را درست کردند و در ایران پخش کردند و گفتند همه باید به آن ایمان بیاورند تا مردم یکدست شوند و همه زرتشت باشند چون موقع حمله همه یکدست باشند چون بی‌عدالتی بود پادشاهان ظلم می‌کردند لذا وقتی اسلام آمد با آغوش باز پذیرفتند….

بعد از تصرف کوفه و کشته شدن مختار، مروانیان آنجا را گرفتند و بر شیعیان سخت گرفتند.‌اشعریان مجبور به کوچ شدند و آمدند نزدیک قم. ظاهراً یک بقایایی از دریاچه قم بوده.‌ در آنجا می‌مانند و قلعه‌ای آنجا بود این‌ها بیرون قلعه خیمه زدند و چون عرب بودند جنگاور بودند برعکس ایرانیان چون ایران تمدن و ارتش داشت لازم نبود مردم آنها جنگاور باشند. عرب‌ها تمدن نداشتند هر کسی باید خودش از قبیله خودش دفاع می‌کرد

و حالا این‌ها آمدند کنار قم روستایی بود و قلعه‌ای داشت عده‌ای به طرف اینها حمله کردند از جمله اشعریان جلوی این‌ها درآمدند و حمله آنها را دفع کردند آنها که داخل قلعه بودند این مسئله را دیدند و آنها را پیش خود داخل قلعه دعوت کردند و حالا زرتشتی‌ها و مسلمان‌ها با هم کنار هم زندگی می‌کردند و یواش یواش جوانان زرتشتی مسلمان شدند و این برای بزرگان آنها گران آمد منتهی یک بزرگ در میان زرتشتیان بود جلوی درگیری‌ها را می‌گرفت تا اینکه از دنیا رفت و جانشین او با این‌ها جنگ کرد و شکست خورد و قلعه به دست مسلمانان افتاد و بقیه هم مسلمان شدند و این مال حدود ۱۵۰ هجری حدوداً زمان امام باقر ع و امام جعفر صادق ع است که پایگاه تشیع شد.

آنجا بعداً مدرسه شیعه درست شد حضرت معصومه علیه السلام وقتی به این منطقه رسید گفت مرا ببرید به قم تقریباً شاید ۱۰۰ سال یا کمتر آنجا شیعه نشین شده بود حضرت معصومه سلام الله علیه آنجا تشرف پیدا کردند و بعد بر اثر مریضی در آنجا از دنیا رفتند و خانه‌ای که ایشان بودند به نام بیت النور هست.

پایان تاریخ قم

🧿««حدیث دوم از باب مخصوص و جامع در فضیلت و صفات امام»»

⬅️۲- مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ غَالِبٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فِی خُطْبَهٍ لَهُ یَذْکُرُ فی‌ها حَالَ الْأَئِمَّهِ ع وَ صِفَاتِهِمْ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَوْضَحَ بِأَئِمَّهِ الْهُدَى مِنْ أَهْلِ بَیْتِ نَبِیِّنَا عَنْ دِینِهِ وَ أَبْلَجَ بِهِمْ عَنْ سَبِیلِ مِنْهَاجِهِ وَ فَتَحَ بِهِمْ عَنْ بَاطِنِ یَنَابِیعِ عِلْمِهِ

⬅️ترجمه: امام صادق در خطبه ‏ای که حال و صفات امامان علیهم السلام را بیان میکند میفرماید: همانا خداى عزوجل بوسیله ائمه هدى از اهل بیت پیغمبر ما دینش را واضح می‌کند و راهش را بوسیله آن‌ها آشکار ساخت و براى آنان باطن چشمه ‏هاى علمش را گشود.

⬅️شرح حدیث: در این خطبه‌، امام صادق علیه السلام خواندند و حالات و صفات امام را بیان کردند.

خطبه با حدیث فرق دارد خطبه یعنی سخنرانی. حدیث ممکن است به یک نفر یا سه نفر یک مطلبی را بگویید.

📌دین خدا به وسیله امام روشن می‌شود و واضح می‌شود. خیلی از محتوای دین اگر امام صادق و امام باقر علیه السلام نبودند، از بین می‌رفت. این دو امام کارهای علمی را انجام می‌دادند. درست زمانی که فرقه‌ها داشت در عالم اسلام درست می‌شد و طرف می‌گفت چه کسی چه کسی درست می‌گوید جبریون یا قدریون و ما باید کدام طرف برویم.

و چند هزار شاگرد پرورش دادند در عالم اسلام و این‌ها دین اسلام را منتشر کردند و بعضی از اینان هرکدام خودشان علمایی شدند که فتوا هم می‌دادند.

♾️ و راه روشن را نمایان کرد به وسیله امام که راه روشن دین کدام است و باید کدام طرف برویم بسیاری از احادیث امام صادق و کتاب‌های علومی امام صادق از بین رفت و همان اندازه که مانده چقدر بینش دینی به ما می‌دهد.

⬅️ نکته: گاهی وقت انسان قدر دانستنی‌های خود را نمی‌داند تا سراغ همسایه‌ها برود.

♾️ برای فهمیدن دین اسلام باید بروید سراغ دین یهود که بدانید کتاب قرآن چه ارزشی دارد که در دست ما است یا شریعت اسلام چقدر معتدل است و یا …

♾️دعاهایی که از آنها هست قابل قیاس با دعای صحیفه سجادیه ما نیست!

♾️ برای آنها باطن چشمه‌های علمش را گشود.

📌امیرالمؤمنین علیه السلام در نهج البلاغه در خطبه‌ای فرمود یادتان هست که چطور بودید و چه نکبت زندگی می‌کردید و کار شما غارت و دزدی و زنا بود راه‌های شما ناامن بود و اسلام شما را آدم کرد و افتخار شما این بود که عرب هستید.

📌یک جایی امام صادق علیه السلام می‌فرماید ما عرب نیستیم از اولاد ابراهیم هستیم و حضرت ابراهیم عرب نبود.و این زمانی بود که اعراب به عرب بودن خودشان افتخار می کردند و امام این را فرمود که بگوید عرب بودن افتخاری ندارد.

📌 پیامبر اکرم شما را آدم کرد و با اولاد پیامبر خدا چه کردید…..

ادامه دارد….

الحمدلله علی الولایه

دانلود فایل صوتی

به این نوشته امتیاز دهید
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.