ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۲-۴-۲۲ شرح اصول کافی

فضلیت و صفات امام

بسم الله الرحمن الرحیم

پنج شنبه۱۴۰۲/۴/۲۲، اصول کافی، (باب مخصوص و جامع در فضلیت و صفات امام)

موضوع: حدیث اول از امام هشتم ع

امام خورشیدی است فروزنده، سقفى است سایه دهنده، زمینى است گسترده، چشمه ای است جوشنده و برکه و گلستان است،امام همدم و رفیق، پدر مهربان، برادر برابر، مادر دلسوز به کودک، پناه بندگان خطاکار در گرفتارى سخت است.

امام شمس و آسمانی سایه افکن و زمین گسترده است که هرچه در آن سیر می کنید تمام نمی شود؛ وقتی با بعضی انسانها صحبت میکنید و یا دو کلمه با آنها حرف می زنید ، یا یک مجلس با آنها می نشینید حرف مفیدی ندارند.

اما یکی هست از کمالاتش استفاده می کنید تمام نمی شود! می فرماید امام آن زمین گسترده است که هر چه در او سیر کنید می بینید جا دارد. یک چیز کوچک و محدود نیست. خیلی بسیط است. خیلی گسترده است.

و الْعَیْنُ الْغَزِیرَهُ امام آن چشمه جوشان است چشمه ای که می جوشد. آب مایع حیات است و یکی از بهترین آبها، آب چشمه ای است که می جوشد و بیرون می ریزد بیرون و تشنگان را سیراب می کند. و غدیر هم برکه آب است غدیر که می گوییم غدیر خم برکه ی آب بود. داستان غدیر خم…

وَ الْعَیْنُ الْغَزِیرَهُ وَ الْغَدِیرُ وَ الرَّوْضَهُ

امام آن چشمه جوشان و آن برکه ای است که اصلا کارتان را باید با او تنظیم کنید. اگر می خواهید از تشنگی نمیرید….

لإِمَامُ الْأَنِیسُ الرَّفِیقُ

امام آن انیس رفیق است انیسی که انسان با او انس می گیرد انسان از ماده انس گرفته شده است انسان انسی است. زود با چیزی انس می گیرد ولی با هر چیزی انس نمی گیرد. انسان با هر کس انس نمی گیرد اما بعضی چیزها هست که انسان خیلی زود انیس میشود خیلی مونس میشود. امام این جور است. آدمی زود با او انس می گیرد. زود دلت تنگ میشود. انس باطنی برقرار میشود.

کسانی که خدمت پیامبر ص بودند می گفتند: ما فکر می کردیم از همه بیشتر به ما نزدیک است. چرا؟ چون در جانش با حضرت انس داشت. فکر میکرد از همه بیشتر انس دارد با ایشان. اصلا رفیق است. رفیق آن کسی است که هر چی شما می گویید می گوید باشد هر چه شما می گویید. رفق دارد مدارا دارد.

خداوند به پیامبر ص فرمود:

فَبِمَا رَحْمَهٍ مِّنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لَانفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُتَوَکِّلِینَ

[ ﺍﻱ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ! ] ﭘﺲ ﺑﻪ ﻣﻬﺮ ﻭ ﺭﺣﻤﺘﻲ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﺧﺪﺍ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﻧﺮم ﺧﻮﻱ ﺷﺪﻱ ، ﻭ ﺍﮔﺮ ﺩﺭﺷﺖ ﺧﻮﻱ ﻭ ﺳﺨﺖ ﺩﻝ ﺑﻮﺩﻱ ﺍﺯ ﭘﻴﺮﺍﻣﻮﻧﺖ ﭘﺮﺍﻛﻨﺪﻩ ﻣﻰ ﺷﺪﻧﺪ ; ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﮔﺬﺷﺖ ﻛﻦ ، ﻭ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﻧﺎﻥ ﺁﻣﺮﺯﺵ ﺑﺨﻮﺍﻩ ، ﻭ ﺩﺭ ﻛﺎﺭﻫﺎ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﺸﻮﺭﺕ ﻛﻦ ، ﻭ ﭼﻮﻥ ﺗﺼﻤﻴﻢ ﮔﺮﻓﺘﻲ ﺑﺮ ﺧﺪﺍ ﺗﻮﻛﻞ ﻛﻦ ; ﺯﻳﺮﺍ ﺧﺪﺍ ﺗﻮﻛﻞ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﺩ .(١۵٩)

– خود پیامبر ص که هیبت دارد اگر یک ذره هم تندی کند کسی جرات نمی کند طرفش برود.

– روایت: به آقا امام هشتم ع گفتند: بعضی از شیعیان و وابستگان شما گناه می کنند چرا چیزی به آنها نمی گویید؟ فرمودند: اگر بگویم می گذارند می روند خیلی مهم است. اگر بگویم می روند! یعنی آنقدر مدارا می کند.

امام انیس رفیق است. انس دارد باشما. خیلی هم باشما مدارا می کند. آنقدر مدارا می کند که فکر می کنید نمی داند و خبر ندارد چکار می کنم!

و الْوَالِدُ الشَّفِیقُ امام پدری دلسوز است.

حضرت آقا علامه روحی فداه بارها و بارها فرمودند ما از پدر و مادر به شما مهربان‌تریم. پدر و مادر برای دنیای شما دلسوزی می کنند ولی فکر آخرت شما نیست در حالی که امام آن پدر دلسوز است.برای تک تک شیعیانشان دل می سوزاند. امام آن پدر دلسوز است امام پدر شیعیانش است ابو تراب یعنی پدر خاک لقبی که رسول الله ص دادند به امیرالمومنین ع

– روایت: معنی ابو تراب یعنی پدر خاک یعنی شیعه. چون کافر در قیامت می گوید : وَیَقُولُ الْکَافِرُ یَا لَیْتَنِی کُنتُ تُرَابًا

– امام صادق ع می فرماید یعنی: ای کاش من خاک بودم ، شیعه بودم

امیرالمومنین ع پدر خاک است، پدر شیعه است.

امام دلسوز برای شیعیانش است.

– روایت امام حسن عسگری ع فرمودند:

بدتر از یتیمی کسی که پدر از دست داده یتیمی است که امام ندارد. خدا رحمت کند آن شیعه ای را که دست این را بگیرد و به امامش وصل کند.

چون امام پدر دلسوز است بی پدر نباشد.

امام برادر شقیق است.

شقیق در اصل لغت از شقه گرفته شده است یک تکه پاره ای از شماست امام این جوری است. یک جا می فرماید امام انیس و رفیق شماست یک جا می فرماید امام پدر شماست و به حکم پدری بهت می گوید که اطاعت پدر واجب است یکجا می فرماید امام برادر شماست. اینهاشئون مختلف امام است.

وَ الْأُمُّ الْبَرَّهُ بِالْوَلَدِ الصَّغِیرِ امام آن مادر مهربان نسبت به بچه کوچک است امام مثل مادر مهربان است برای این که ما را آدم کند و به کمال برساند.

و مَفْزَعُ الْعِبَادِ فِی الدَّاهِیَهِ”

– امام پناهگاه بندگان است، در سختی های کمر شکن. یک موقع ما ظاهر امام را می گوییم یک موقع آن ولایت و باطن امام را می گوییم در ظاهر، امام است امیرالمومنین ع می فرماید:

در جنگ ها، مشرکان قریش و گرگان عرب به امیرالمومنین ع می گفتند این مرگ سرخ است و وقتی امام را در جنگ می دیدند، عقب عقب می رفتند.

– امیرالمومنین ع می فرماید : در جنگ وقتی کار سخت میشد ما پناهنده به رسول الله ص می شدیم.

– روایت از امام هشتم ع است : وقتی شدت و سختی و بلا برایتان نازل میشود بوسیله ما از خدا کمک بخواهید. می فرماید پناهگاه همه بندگان خداست. هر کسی برود در خانه شان.

– امام هشتم ع در میان ائمه دوازده گانه و یازده امامی که قبر دارند نمی دانم چه حسابی و چه کتابی است امام هشتم ع این قدر مهربان است. البته همه امامان مهربانند.

آنهایی که امام ندارند، بابا ندارند. پدر دلسوز ندارند مولا ندارند.

” وَأَنَّ الْکَافِرِینَ لَا مَوْلَىٰ لَهم” کافران مولا ندارند

چه کسی آمد در خانه ما که دست خالی بر گشت؟!

یک صبح به اخلاص بیا بر در ما

گر کام تو بر نیامد آنگه گله کن

الحمدلله علی الولایه

دانلود فایل صوتی

به این نوشته امتیاز دهید
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.