ادبستان معرفت
استاد محمد مهدی معماریان ساوجی

۱۴۰۲-۱۰-۷ شرح اصول کافی

بسم الله الرحمن الرحیم

🌹««الحمدالله رب العالمین الصلاه و السلام علی سیدنا و نبینا و طبیب قلوبنا و شفیع ذنوبنا العبد المؤید الرسول المسدد المحمود الاحمد ابوالقاسم المصطفی محمد»

پنج شنبه ۱۴۰۲/۱۰/۷، کتاب اصول کافی جلد اول،

🧿موضوع: باب «واجب دانستن خدای عزوجل و پیغمبرش ص همراه بودن با ائمه علیه السلام را.»

‼️: نکته «واجب است با امامان اهل بیت باشید.»

⤵️روایت سوم (۳)

⬅️- أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَیْنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْحَمِیدِ عَنْ مَنْصُورِ بْنِ یُونُسَ عَنْ سَعْدِ بْنِ طَرِیفٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ أَحَبَّ أَنْ یَحْیَا حَیَاهً تُشْبِهُ حَیَاهَ الْأَنْبِیَاءِ وَ یَمُوتَ مِیتَهً تُشْبِهُ مِیتَهَ الشُّهَدَاءِ وَ یَسْکُنَ الْجِنَانَ الَّتِی غَرَسَهَا الرَّحْمَنُ فَلْیَتَوَلَّ عَلِیّاً وَ لْیُوَالِ وَلِیَّهُ وَ لْیَقْتَدِ بِالْأَئِمَّهِ مِنْ بَعْدِهِ فَإِنَّهُمْ عِتْرَتِی خُلِقُوا مِنْ طِینَتِی اللَّهُمَّ ارْزُقْهُمْ فَهْمِی وَ عِلْمِی وَ وَیْلٌ لِلْمُخَالِفِینَ لَهُمْ مِنْ أُمَّتِی اللَّهُمَّ لَا تُنِلْهُمْ شَفَاعَتِی‏

⤴️ترجمه:

۳- امام باقر (علیه السلام) فرماید: رسول خدا (ص) فرمود: هر که خواهد مانند پیغمبران زندگى کند و مانند شهیدان بمیرد و در بهشتى که خداى رحمن کاشته، ساکن شود، باید از على پیروى کند و با دوست او دوستى کند و بامامان پس از وى اقتدا کند: زیرا ایشان عترت منند و از طینت من آفریده شده ‏اند. خدایا فهم و علم مرا بایشان روزى کن، واى بر آنها که از امت من مخالف ایشان باشند خدایا شفاعت مرا به آنها مرسان (خدایا ما را هم توفیق پیروى على و دوستى دوستانش و رسیدن بشفاعت رسولت عطا فرما).

⏏️شرح عبارت «ساکن شوند در جایی که خود خداوند درخت‌های بهشت را کاشته است.»

مگر همه درخت‌های بهشت را خود خداوند نکاشته است؟!!! خیر. بعضی را اعمال خود ما کاشته است. خودتان سازنده بهشت خودتان هستید. اما بعضی را خود خداوند کاشته و این بهشتی که خود خدا درختانش را کاشته، با بهشت‌های دیگر متفاوت است.

چه کار باید کرد که در این بهشت‌ها ساکن شد؟! رسول الله فرمود باید علی بن ابیطالب را به ولایت بپذیرد. باید او را از روی دوستی، به سرپرستی بگیرد.

📌فلْیَتَوَلَّ عَلِیّاً وَ لْیُوَالِ وَلِیَّهُ: دوست بدارد اولیای علی را و از ائمه هم اطاعت کند.

📌 عترت من هستند یعنی آنها از سرشت من خلق شده‌اند.

🌀 هر کس سرشت و طینتی دارد. بعضی‌ها خسیس و بعضی‌ سرشتشان سخاوتمند است.

📌آیه قرآن می‌فرماید «وَإِنَّکَ لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِیمٖ» دارای خلق عظیم هستی

📌 خدایا فهم علم مرا به آنها روزی کن

پیامبر اکرم خط را مشخص کرده که بعد از من به کجا بروید. اگر امام بعد از پیامبر نباشد ما نمی‌دانیم کجا بایستیم یا تا کجا انسان باید پیش برود…

🌀 یکی از اشعاری که بعد از شهادت اباعبدالله سروده شد و گوینده آن هم معلوم نیست:

🌹 امتی که حسین ع را کشتن امید دارند جد حسین ع آن‌ها را شفاعت کند؟!

⤵️حدیث چهارم (۴)

⬅️۴- مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَیْنِ عَنِ النَّضْرِ بْنِ شُعَیْبٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفُضَیْلِ عَنْ أَبِی حَمْزَهَ الثُّمَالِیِّ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع یَقُولُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى یَقُولُ اسْتِکْمَالُ حُجَّتِی عَلَى الْأَشْقِیَاءِ مِنْ أُمَّتِکَ مَنْ تَرَکَ وَلَایَهَ عَلِیٍّ وَ وَالَى أَعْدَاءَهُ وَ أَنْکَرَ فَضْلَهُ وَ فَضْلَ الْأَوْصِیَاءِ مِنْ بَعْدِهِ فَإِنَّ فَضْلَکَ فَضْلُهُمْ وَ طَاعَتَکَ طَاعَتُهُمْ وَ حَقَّکَ حَقُّهُمْ وَ مَعْصِیَتَکَ مَعْصِیَتُهُمْ وَ هُمُ الْأَئِمَّهُ الْهُدَاهُ مِنْ بَعْدِکَ جَرَى فِیهِمْ رُوحُکَ

وَ رُوحُکَ مَا جَرَى فِیکَ مِنْ رَبِّکَ وَ هُمْ عِتْرَتُکَ مِنْ طِینَتِکَ وَ لَحْمِکَ وَ دَمِکَ وَ قَدْ أَجْرَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فِیهِمْ سُنَّتَکَ وَ سُنَّهَ الْأَنْبِیَاءِ قَبْلَکَ وَ هُمْ خُزَّانِی عَلَى عِلْمِی مِنْ بَعْدِکَ حَقٌّ عَلَیَّ لَقَدِ اصْطَفَیْتُهُمْ وَ انْتَجَبْتُهُمْ وَ أَخْلَصْتُهُمْ وَ ارْتَضَیْتُهُمْ وَ نَجَا مَنْ أَحَبَّهُمْ وَ وَالَاهُمْ وَ سَلَّمَ لِفَضْلِهِمْ وَ لَقَدْ أَتَانِی جَبْرَئِیلُ ع بِأَسْمَائِهِمْ وَ أَسْمَاءِ آبَائِهِمْ وَ أَحِبَّائِهِمْ وَ الْمُسَلِّمِینَ لِفَضْلِهِمْ‏

⤴️ترجمه:

۴- رسولخدا (ص) از خداوند نقل فرمود: حجت من بر اشقیاء امت تو کامل و تمامست، آنهائى که ولایت على را ترک گفته و با دشمنانش دوستى نموده و فضیلت او و اوصیاء بعد از او را انکار کردند.

زیرا فضیلت تو فضیلت ایشان است و اطاعت تو اطاعت ایشان، و حق تو حق ایشان و نافرمانى تو نافرمانى ایشان، و آنهایند امامان راهبر بعد از تو، روح تو در کالبد ایشانست و روح تو همانست که از اطراف پروردگارت در تو دمیده شده و ایشان عترت تو می‌باشد و از طینت و گوشت و خون تو سرشته ‏اند.

خداى عزوجل سنت و روش تو و پیغمبران پیش از تو را در ایشان جارى داشته و ایشان پس از تو خزانه‏ دار علم منند، این‌ها حقى است بر من (بخودم سوگند) ایشانرا برگزیدم و انتخاب کردم و پاک ساختم و پسندیدم، هر که ایشانرا دوست دارد و از آنها پیروى کند و فضیلتشان را معترف باشد، نجات یافته است همانا جبرئیل علیه ‏السلام نام ایشان و نام پدرانشان و دوستانشان و معترفین بفضیلت ایشانرا براى من آورده است.

⏏️ شرح حدیث:

اینجا رسول الله، راوی است و گوینده حدیث، خداوند است. دراصطلاح بدان حدیث قدسی گویند.

📌 کسی که ولایت علی علیه السلام را ترک کند حجت بر او تمام می‌شود و آنهایی که حجت بر ایشان تمام شده راه گریزی ندارند.

📌 مراد از روح تو دمیده شده…

قُلْ إِنَّمَا أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یُوحَىٰ…. من مثل شما هستم اما به من وحی می‌شود … این وحی شدن متعلق به روح ایشان است.

📌طینت ائمه از کجاست؟ از بهشت؛ ولی از کجای بهشت؟؟ روایت داریم از تمام مراتب بهشت. این تمام مراتب بهشت چیست؟!!!! بهشت دارای درجات است و هر درجه یک خصوصیاتی دارد و تمام این خصوصیات در امام جمع است لذا امام تمام صفات کمالی را دارا است.

📌 آن چیزهایی که برای آنها اتفاق افتاده از سنت و …، در زیارث وارث آمده است⤵️

السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ آدَمَ صَفْوَهِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ نُوحٍ نَبِیِّ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ مُوسَى کَلِیمِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ عِیسَى رُوحِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ مُحَمَّدٍ حَبِیبِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَارِثَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام…..

📌 وارث کمالات آنها هستید شما تمام کمالات را در وجود خود دارید.

📌 کسی که خزینه‌دار علم خداست نمی‌شود از او چیزی بپرسید بگوید نمی‌دانم.

🌀اصْطَفَیْتُهُمْ وَ انْتَجَبْتُهُمْ وَ أَخْلَصْتُهُمْ وَ ارْتَضَیْتُهُمْ..

هرکدام از صفات زیارت وارث، در قرآن ذکر شده است.

مثلاً اصطفی… برگزیده بر اساس صفای انها

🕋آل عمران

وَإِذْ قَالَتِ الْمَلَائِکَهُ یَا مَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاکِ وَطَهَّرَکِ وَاصْطَفَاکِ عَلَىٰ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ

ﻭ [ﻳﺎﺩ ﻛﻨﻴﺪ] ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﻓﺮﺷﺘﮕﺎﻥ ﮔﻔﺘﻨﺪ: ﺍﻱ ﻣﺮﻳﻢ! ﻗﻄﻌﺎً ﺧﺪﺍ ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﻩ ﻭ [ﺍﺯ ﻫﻤﻪ آلودگی‌های ﻇﺎﻫﺮﻱ ﻭ ﺑﺎﻃﻨﻲ] ﭘﺎﻙ ﺳﺎﺧﺘﻪ، ﻭ ﺑﺮ ﺯﻧﺎﻥ ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ ﺑﺮﺗﺮﻱ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ. (۴٢)

📌در مورد ارتضی در قرآن

الجن

عَالِمُ الْغَیْبِ فَلَا یُظْهِرُ عَلَىٰ غَیْبِهِ أَحَدًا

[ﺍﻭ] ﺩﺍﻧﺎﻱ ﻏﻴﺐ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﺭﺍ ﺑﺮ ﻏﻴﺐ ﺧﻮﺩ ﺁﮔﺎﻩ نمی‌کند; (٢۶)

إِلَّا مَنِ ارْتَضَىٰ مِن رَّسُولٍ فَإِنَّهُ یَسْلُکُ مِن بَیْنِ یَدَیْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ رَصَدًا

ﻣﮕﺮ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻧﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ [ﺑﺮﺍﻱ ﺁﮔﺎﻩ ﺷﺪﻥ ﺍﺯ ﻏﻴﺐ] ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﻩ ﺍﺳﺖ، ﭘﺲ ﻧﮕﻬﺒﺎﻧﺎﻧﻲ [ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺤﺎﻓﻈﺖ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ] ﺍﺯ ﭘﻴﺶ ﺭﻭ ﻭ ﭘﺸﺖ ﺳﺮﺷﺎﻥ می‌گمارد (٢٧).

📌در مورد وَ أَخْلَصْتُهُمْ در قرآن آمده است

🕋 «سُبْحانَ اللَّهِ عَمَّا یَصِفُونَ إِلَّا عِبادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِینَ..

📌 تمام این‌ها مقامات قرآنی است که در قرآن آمده است.

🌀علامت نجات یافتن محبت اینان و پذیرفتن ولایتشان است.

🔥❤️‍🔥️ اولین کسی که تسلیم فضیلت آدم نشد شیطان بود.

🐑🐏 و بعد هابیل و قابیل. در قربانی هم تسلیم نشد و گفت چرا قربانی او پذیرفته شده و از من پذیرفته نشده است.

📌 و باز برادران حضرت یوسف علیه السلام که تسلیم برتری او نشدند.

🌀 اسامی شیعیان ما با اسم پدرانشان و قبایلشان نوشته شده و در نزد ما است.

⤵️حدیث پنجم (۵)

⬅️- عِدَّهٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ سَعِیدٍ عَنْ فَضَالَهَ بْنِ أَیُّوبَ عَنْ أَبِی الْمَغْرَاءِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَقُولُ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ أَرَادَ أَنْ یَحْیَا حَیَاتِی وَ یَمُوتَ مِیتَتِی وَ یَدْخُلَ جَنَّهَ عَدْنٍ الَّتِی غَرَسَهَا اللَّهُ رَبِّی بِیَدِهِ فَلْیَتَوَلَّ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ وَ لْیَتَوَلَّ وَلِیَّهُ وَ لْیُعَادِ عَدُوَّهُ وَ لْیُسَلِّمْ لِلْأَوْصِیَاءِ مِنْ بَعْدِهِ فَإِنَّهُمْ عِتْرَتِی مِنْ لَحْمِی وَ دَمِی أَعْطَاهُمُ اللَّهُ فَهْمِی وَ عِلْمِی إِلَى اللَّهِ أَشْکُو أَمْرَ أُمَّتِی الْمُنْکِرِینَ لِفَضْلِهِمْ الْقَاطِعِینَ فِیهِمْ صِلَتِی وَ ایْمُ اللَّهِ لَیَقْتُلُنَّ ابْنِی لَا أَنَالَهُمُ اللَّهُ شَفَاعَتِی‏

⤴️ترجمه:

۵ امام صادق علیه‏ السلام از قول رسولخدا صلى الله علیه و آله می‌فرماید: کسیکه خواهد زندگى و مرگش زندگى و مرگ من باشد و ببهشت برینى که پروردگارم بدست قدرت خود کاشته درآید باید پیروى على بن ابیطالب کند و با دوستش دوستى و با دشمنش دشمنى نماید و نسبت باوصیا پس از وى تسلیم باشد زیرا ایشان از خاندان من و از گوشت و خون منند و خدا فهم و علم مرا بایشان عطا فرموده است: بخدا شکایت می‌کنم از حال آن امتم که فضیلت ایشانرا منکر گشته، پیوند مرا با ایشان قطع کنند (رعایت قرابت آنها را که اجر رسالت من است نکنند) بخدا سوگند که دو فرزندم را می‌کشند خدا شفاعتم را به آنها نرساند.

⏏️شرح حدیث

در زیارت عاشورا می‌خوانیم

اللّهُمَّ اجعَل مَحیایَ مَحیا محمد و آل محمد (علیهم السلام) و مَماتی مَماتَ محمد و آل محمد (علیهم السلام)

خدواندا زندگی و حیات ما را زندگی و حیات محمد و خاندانش قرار بده و مرگ ما را مرگ آنان قرار بده.

📌 در اینجا می‌فرماید کسی که دوست دارد حیات و ممات آنها مثل ما باشد، باید ولایت علی بن ابیطالب را بپذیرد.

⬅️ روایت «دوستی اهل بیت بدون دشمنی با دشمن آنها پذیرفته نیست»

الحمدلله علی الولایه

دانلود فایل صوتی

۵/۵ - (۱ امتیاز)
مطالب مرتبط
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.