۹۹-۱۱-۳۰ اصول کافی حدیث ۳۵۱
بسم الله الرحمن الرحیم
پنچشنبه ۹۹/۱۱/۳۰ /اصول کافی
موضوع درس :
احادیث نوادر
احادیث نوادر احادیثی است که در یک باب جمع نمی شوند.
حدیث۳۵۱- از امام صادق ع سوال شد در معنی ایه قران همه چیز هلاک میشوند مگر وجه خدا ،
فرمود مراد از این ایه وجه الله، یعنی راهی است که بسوی خدا می رود ، همه چیز هلاک میشود مگر راهی که بسوی خدا میرود.
حدیث۳۵۲- هر کسی که از راه فرمانبرداری پیامبر به انچه انجام داده شده بسوی خدا روید نابود نمی شوید.
ایه قران
النساء
مَّن یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ
ﻫﺮ ﻛﻪ ﺍﺯ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻛﻨﺪ ، ﺩﺭ ﺣﻘﻴﻘﺖ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻛﺮﺩﻩ ….(٨٠)
هرکه پیامبر را فرمان برد خداوند را فرمان برده است.
یک معنی ایه همه چیز نابود میشود مگر جلوه خدا. وجه یعنی جلوه
هر چه در این عالم نگاه کنید ماهیات است که از بین می رود و مهر فنا خورده و فقط وجه الله باقی است.
مراد از وجه الله ، جلوه خداست که صور قائم بخدا هستند فَأَیْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ ۚ
و یک تفسیر وجه به معنای رضاست.
ایه قران : ما شما را اطعام می کنیم برای وجه الله یعنی برای رضای خدا.
یک معنای وجه یعنی راه است.
که در اینجا حدیث۳۵۱ راهی که بسوی خدا رهسپار شود.
همه جیز نابود میشود در قیامت مگر ان چیزی،که در مسیر خدا بوده..
داستان رسول الله گوسفند ذبح کردند و به دیگران بخشیدند که فقط یک دست برای خودش ماند …..یکی از زوجات رسول الله ص فرمود همه گوسفند رفت مگر این یک دست رسولخداص فرمودند همه گوشت گوسفند ماند مگر این دست.
در قیامت ندا می آید: ۚ لِمَنِ الْمُلْکُ الْیَوْمَ ۖ لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّار
انچه که برای واحد قهار است ماندنیست و انچه خالص برای خدا باشد ماندگار است و غیر خالص میرود.
اعمال خالص هلاک و نابود نمی شوند.
حدیث از رسول الله : از کوه شدیدتر چیست ؟ اهن
و از اهن شدیدتر آتش است وووووو
و از همه شدیدتر و بزرگتر ان است که مومن با دست راست صدقه بدهد و دست چپ بی خبر باشد .
دست راست جنبه الهی است و دست چپ جنبه مادی است.
مومن کتاب اعمال خود را با دست راست می گیرد و کافر با دست جپ می گیرد.
پس مراد اینست که کار نیکی انجام دهی که جنبه مادی و دنیایی در آن نباشد
در حدیث دوم ۳۵۲ :فرمود هر کسی با اطاعت از خداوند و هر چه رسول الله گفته انجام دهد در راه خدا قرار میگیرد
کسیکه اطاعت رسول کند اطاعت خدا کرده.
انچه در شریعت امده اگر انجام بدهی برایت باقی می ماند.
کسیکه برود طرف خداوند با اوآمر رسول الله این هلاک نمی شود.
چطور روی به خدا کنیم ^^ ۚ فَأَیْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ ۚ
هر کاری انجام می دهید برای رضای خدا باشد
مَنْ جَآءَ بِالْحَسَنَهِ ^^ کسیکه با حسنه بیاید.
مشخص نیست کدام عمل قبول است ، نباید به عمل اطمینان کرد ، باید دلت به فضل خدا باشد نه به عمل خودت.
زهاد تکیه بر عمل خویش کردهاند.
ما اعتماد بر کرم یار کردهایم
دنیا را هر طور بگیری میگذرد ولی در اخرت یک نمره کم بیاوری هیچ راهی نداری.
اقا امیرالمومنان ع در نهج البلاغه فرمودند: مراقب اعمال خود باشید که خریدار ان خیلی ریز بین و نکته سنج است.
حدیث ۳۵۳- امام باقر ع ما ان مثانی هستیم که خداوند به پیامبرش عطا کرده
ایه قران
وَلَقَدْ آتَیْنَاکَ سَبْعًا مِنَ الْمَثَانِی وَالْقُرْآنَ الْعَظِیمَ
مثانی ما هستیم خدا به پیامبرش داده در کنار قران .
حدیث ثقلین
من در میان شما دو امانت نفیس و گرانبها میگذارم یکی کتاب خدا قرآن و دیگری عترتم اهل بیت را. تا وقتی که از این دو تمسک جویید، هرگز گمراه نخواهید شد و این دو یادگار من هیچگاه از هم جدا نمیشوند. تا کنار حوض کوثر بر من وارد شوند.»
در بعصی روایات سوره حمد هفت ایه دارد سبع مثانی است،
وقتی می گوید می دهم در راه خدا ” یعنی رضایت امام که رضایت خداست.
اگر بطرف امام برویم بطرف خدا رفته ایم چون انها وجه الله هستند.
وجه الله از طرف خدا انتخاب میشود و گاهی پنهان است و گاهی اشکار است.
^^حدیث^^
خداوند عزّ و جلّ سه چیز را در سه چیز پنهان کرده است:
خشنودیش را در میان اطاعت نهاده است و خشمش را در میان گناهان نهان کرده و ولى و دوست خود را در میان مخلوقاتش نهان کرده است.
نباید کسى از شماها طاعتى را سبک شمارد؛ زیرا نمیداند خشنودى خداوند متعال در کدام اطاعت است؛ و کسی از شماها هیچ نافرمانى را کم نشمارد؛ زیرا نمیداند خشم خدا در کدام معصیت است؛ و هیچ کس از شماها کسى از خلق خدا خوار نکند؛ زیرا نمیداند کدام یک از آنها ولى خدا هستند
جناب ابن عربی در فص ادمی میفرماید :
انسان الهی مردمک چشم خداست .
امام دست خدا، چشم خدا ، قلب خدا، و وجه الله است و به واسطه انها فیض به خلق می رسد.
وامامه المتقین یعنی ما امام متقیان هستیم
الحمدلله علی الولایه